onko pakkoruotsi rinnastettavissa muukalaisvihamielisyyteen?
Lähetetty: 31.10.2014 13:21
Mielenkiintoinen keskustelunpätkä Jaskan blogissa käsittelee aihetta "onko pakkoruotsi rinnastettavissa muukalaisvihamielisyyteen?".
Vierailija: --- sinun ihmeelliset rinnastuksesi: toisen kotimaisen pakollisuus on sinun mielestäsi yhtä kuin homofobia tai muukalaisvihamielisyys. --- Oletko todellakin sitä mieltä? Eli sitä, että kyseessä olisi jonkinlainen "vihamielinen" teko muita kohtaan?
Jaska: laitoin linkin --- huomaat, että todellakin kielipakotus on samaa leiriä orjuuden, alistamisen, muukalais- ja homofobian ja kaiken muun rajoittavan (vs. vapaus) ja suvaitsemattoman (vs. suvaitsevainen) kanssa. Et liene oikeasti eri mieltä asiasta? Vai millä tempulla sinä saat mustasta valkoisen eli pakottamisesta vapauden?
Vierailija: --- oletko ihan tosissasi? Valtion päättämä kieltenopetus on yhtä kuin orjuus, alistaminen jne. Tiedät yhtä hyvin kuin minä, että silloin kaikkien muidenkin valtion päättämien asioiden, esim. verotuksen, yhteydessä pitäisi olla kyse alistamisesta ja orjuudesta. --- Ehkä keskeinen kysymys on tämä: onko kyseessä "vihamielinen teko" jotakuta kohtaan? Ehkä sinä pidät toisen kotimaisen pakollisuutta sellaisena, mutta minä en.
Jaska: Oletko sinä --- tosissasi? Miten et voi ymmärtää, että mielivaltainen, perusteeton pakotus ja kyykytys on samaa osastoa kuin orjuuttaminen ja muu pakottaminen? Oikeasti? Sano nyt rehellisesti, onko kielipakottaminen muka sinun mielestäsi suvaitsevaisuutta ja liberaaliutta - pystytkö rehellisesti sanomaan niin? Verotus, oppivelvollisuus ja muut vastaavat "pakot" eivät ole mielivaltaisia eivätkä perusteettomia. Sen sijaan se, että vieraista kielistä juuri ruotsi on pakollinen kaikille suomenkielisille, on täysin mielivaltainen ja perusteeton päätös. Sinäkään et ole esittänyt yhtäkään pätevää perustelua sille, eikä ole kukaan muukaan. Vihamielisyys on täysin subjektiivinen kategoria, joten jätetään se keskustelun ulkopuolelle. Mielivaltaisuus, perusteettomuus ja epäoikeudenmukaisuus sen sijaan ovat objektiivisesti arvioitavissa.
Vierailija: --- mikä on mielivaltainen kyykyttäminen ja pakottaminen? Kerro ihmeessä, miksi en saisi laillisesti ajaa 160 km/h moottoritiellä - sehän on täysin mahdollista Saksassa. En tiedä, oletko koskaan ajanut siellä, mutta eivät Saksan moottoritiet yleensä ole parempia kuin täällä. Eli yksi esimerkki mielivaltaisesta alistamisesta ja kyykyttämisestä, eikö? Miksi täällä maksetaan X veroa ja muualla Y veroa? Mielivaltaisuutta? Tietenkin ja sama koskee sitä, mitä koulussa pitää opiskella. Olethan itsekin ottanut esille esimerkiksi sen, että Sveitsissä on luettava äidinkielen lisäksi jotakin toista "valtioliiton kieltä". Onko tämä alistamista ja kyykyttämistä? Sinun määritelmäsi mukaan Sveitsissä alistetaan ja orjuutetaan oppilaita.
Jaska: Perusteluna nopeusrajoituksissa on turvallisuus; ne eivät siis ole mielivaltaisia ja perusteettomia. Suomen moottoritiet ovat mäkisempiä, mutkaisempia ja vähempikaistaisia kuin Saksan, siksi täällä ei ole turvallista ajaa yhtä kovaa. Verojen määrä on sopimuskysymys. Verojen perusteena on kuitenkin yhteiskunnan toimivuus, ja jatkuvastihan pompotellaan veronkiristysten ja verohelpotusten välillä, eli yhteiskunnan hyödyn ja veronmaksajan hyödyn välillä. Se ei siis ole lainkaan mielivaltaista. Kouluaineetkaan eivät ole mielivaltaisia, vaan harkittuja ja tarpeellisuudella perusteltuja. Siksi on opeteltava esimerkiksi tietty määrä vieraita kieliä. Mielivaltaa sen sijaan on se, että yksi vieras kieli on pakollinen ilman mitään perusteluja, vaikka sitä tarpeellisemmat vieraat kielet eivät ole pakollisia. Joko selveni?
Vierailija: Sveitsin kieliopetus on itse asiassa yhtä perusteltua kuin Suomen, eikö?-) Et ottanut sitä esille, kun kävit läpi esimerkkini... Syystä? Turhaan me tässä kinastelemme. Mehän olemme itse pääasiasta samaa mieltä: valinnanvapaus voimaan! Kuten aina haluan lisätä siihen kaksi kohtaa: kahden pakollisen kielen pitäisi olla pitkiä ja kaikkialla pitäisi olla laaja valinnanmahdollisuus eri kielten välillä. --- Kielten "tarpeellisuus" on ehkä yhtä hyödytön lähtökohta kuin se mainitsemani teon "vihamielisyys" - kuka tietää, mitä kieliä hän tarvitsee joskus tulevaisuudessa (ja pitää vielä huomioida, miten alhaiselle tasolle päästään kouluopetuksessa)?
Jaska: Sveitsin mallia olen käsitellyt jo monessa yhteydessä. Minulle ja varmaan monelle muullekin kelpaisi edes sellainen myönnytys, että olisi ns. "kotimainen" tai "lähikieli", mutta sen saisi valita monien kielten joukosta (esim. ruotsi, saame, venäjä, viro, romani, tataari, miksei puhutuimmista "kotimaisista" kielistämme esim. englanti, somali, arabia...) sen mukaan, mihin itsellä on siteitä/suhteita tai minkä kokee tarpeellisimpana. Vapaavalintaisen lähikielen pakollisuudelle voidaan löytää jo monin verroin parempia perusteluja kuin yksin ruotsin pakollisuudelle, koska moni kokisi esim. venäjän tärkeämpänä kuin ruotsin. Ennustajia emme ole, joten valinnaiset oppiaineet valitaan aina todennäköisyyden tai muun motivaation pohjalta.
Vierailija: --- sinun ihmeelliset rinnastuksesi: toisen kotimaisen pakollisuus on sinun mielestäsi yhtä kuin homofobia tai muukalaisvihamielisyys. --- Oletko todellakin sitä mieltä? Eli sitä, että kyseessä olisi jonkinlainen "vihamielinen" teko muita kohtaan?
Jaska: laitoin linkin --- huomaat, että todellakin kielipakotus on samaa leiriä orjuuden, alistamisen, muukalais- ja homofobian ja kaiken muun rajoittavan (vs. vapaus) ja suvaitsemattoman (vs. suvaitsevainen) kanssa. Et liene oikeasti eri mieltä asiasta? Vai millä tempulla sinä saat mustasta valkoisen eli pakottamisesta vapauden?
Vierailija: --- oletko ihan tosissasi? Valtion päättämä kieltenopetus on yhtä kuin orjuus, alistaminen jne. Tiedät yhtä hyvin kuin minä, että silloin kaikkien muidenkin valtion päättämien asioiden, esim. verotuksen, yhteydessä pitäisi olla kyse alistamisesta ja orjuudesta. --- Ehkä keskeinen kysymys on tämä: onko kyseessä "vihamielinen teko" jotakuta kohtaan? Ehkä sinä pidät toisen kotimaisen pakollisuutta sellaisena, mutta minä en.
Jaska: Oletko sinä --- tosissasi? Miten et voi ymmärtää, että mielivaltainen, perusteeton pakotus ja kyykytys on samaa osastoa kuin orjuuttaminen ja muu pakottaminen? Oikeasti? Sano nyt rehellisesti, onko kielipakottaminen muka sinun mielestäsi suvaitsevaisuutta ja liberaaliutta - pystytkö rehellisesti sanomaan niin? Verotus, oppivelvollisuus ja muut vastaavat "pakot" eivät ole mielivaltaisia eivätkä perusteettomia. Sen sijaan se, että vieraista kielistä juuri ruotsi on pakollinen kaikille suomenkielisille, on täysin mielivaltainen ja perusteeton päätös. Sinäkään et ole esittänyt yhtäkään pätevää perustelua sille, eikä ole kukaan muukaan. Vihamielisyys on täysin subjektiivinen kategoria, joten jätetään se keskustelun ulkopuolelle. Mielivaltaisuus, perusteettomuus ja epäoikeudenmukaisuus sen sijaan ovat objektiivisesti arvioitavissa.
Vierailija: --- mikä on mielivaltainen kyykyttäminen ja pakottaminen? Kerro ihmeessä, miksi en saisi laillisesti ajaa 160 km/h moottoritiellä - sehän on täysin mahdollista Saksassa. En tiedä, oletko koskaan ajanut siellä, mutta eivät Saksan moottoritiet yleensä ole parempia kuin täällä. Eli yksi esimerkki mielivaltaisesta alistamisesta ja kyykyttämisestä, eikö? Miksi täällä maksetaan X veroa ja muualla Y veroa? Mielivaltaisuutta? Tietenkin ja sama koskee sitä, mitä koulussa pitää opiskella. Olethan itsekin ottanut esille esimerkiksi sen, että Sveitsissä on luettava äidinkielen lisäksi jotakin toista "valtioliiton kieltä". Onko tämä alistamista ja kyykyttämistä? Sinun määritelmäsi mukaan Sveitsissä alistetaan ja orjuutetaan oppilaita.
Jaska: Perusteluna nopeusrajoituksissa on turvallisuus; ne eivät siis ole mielivaltaisia ja perusteettomia. Suomen moottoritiet ovat mäkisempiä, mutkaisempia ja vähempikaistaisia kuin Saksan, siksi täällä ei ole turvallista ajaa yhtä kovaa. Verojen määrä on sopimuskysymys. Verojen perusteena on kuitenkin yhteiskunnan toimivuus, ja jatkuvastihan pompotellaan veronkiristysten ja verohelpotusten välillä, eli yhteiskunnan hyödyn ja veronmaksajan hyödyn välillä. Se ei siis ole lainkaan mielivaltaista. Kouluaineetkaan eivät ole mielivaltaisia, vaan harkittuja ja tarpeellisuudella perusteltuja. Siksi on opeteltava esimerkiksi tietty määrä vieraita kieliä. Mielivaltaa sen sijaan on se, että yksi vieras kieli on pakollinen ilman mitään perusteluja, vaikka sitä tarpeellisemmat vieraat kielet eivät ole pakollisia. Joko selveni?
Vierailija: Sveitsin kieliopetus on itse asiassa yhtä perusteltua kuin Suomen, eikö?-) Et ottanut sitä esille, kun kävit läpi esimerkkini... Syystä? Turhaan me tässä kinastelemme. Mehän olemme itse pääasiasta samaa mieltä: valinnanvapaus voimaan! Kuten aina haluan lisätä siihen kaksi kohtaa: kahden pakollisen kielen pitäisi olla pitkiä ja kaikkialla pitäisi olla laaja valinnanmahdollisuus eri kielten välillä. --- Kielten "tarpeellisuus" on ehkä yhtä hyödytön lähtökohta kuin se mainitsemani teon "vihamielisyys" - kuka tietää, mitä kieliä hän tarvitsee joskus tulevaisuudessa (ja pitää vielä huomioida, miten alhaiselle tasolle päästään kouluopetuksessa)?
Jaska: Sveitsin mallia olen käsitellyt jo monessa yhteydessä. Minulle ja varmaan monelle muullekin kelpaisi edes sellainen myönnytys, että olisi ns. "kotimainen" tai "lähikieli", mutta sen saisi valita monien kielten joukosta (esim. ruotsi, saame, venäjä, viro, romani, tataari, miksei puhutuimmista "kotimaisista" kielistämme esim. englanti, somali, arabia...) sen mukaan, mihin itsellä on siteitä/suhteita tai minkä kokee tarpeellisimpana. Vapaavalintaisen lähikielen pakollisuudelle voidaan löytää jo monin verroin parempia perusteluja kuin yksin ruotsin pakollisuudelle, koska moni kokisi esim. venäjän tärkeämpänä kuin ruotsin. Ennustajia emme ole, joten valinnaiset oppiaineet valitaan aina todennäköisyyden tai muun motivaation pohjalta.