Kieltenopettajien tulisi vaihtaa kieli-identiteettiään?
Lähetetty: 26.10.2014 11:44
Tuore gradu Jyväskylän yliopistosta (ruotsiksi) lähtee ajatuksesta, että kieltenopettajien (tässä englannin- ja ruotsinopettajien) tulisi omaksua kieliopintojen myötä uusi kieli-identiteetti ja tunne kaksikielisyydestä ja pystyä näin edustamaan myös opettamansa kielen taustalla olevaa kieliryhmää omakohtaisen samaistumisen kautta. Erityisesti ruotsin opettajaksi opiskelevat (osin samat kuin englannin opettajaksi opiskelevat) eivät osoita valituilla muuttujilla selkeää ruotsinkielistä kieli-identiteettiä.
Hämmentävää on, että jotenkin ongelmalliseksi ja kielen opetuksen tasoa laskevaksi koetaan suomenkielinen kieli-identiteetti kieltenopettajalla. Ongelmalliseksi koettiin myös se, että opettajaksi opiskelevat mieltävät itsensä ensi sijassa kasvattajina, eivät opettamiensa kielten puolestapuhujina.
https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/han ... sequence=1
Ehkä kieltenopettajien teoreettisissa paradigmoissa käsitys kielellisestä identiteetistä ja siitä, millaista kieli-identiteettiä ihmiseltä voidaan vaatia tai hänelle tulee rakentaa, erkaantuu ihaan omaan ulottuvuuteensa.
Tai ehkä vain ymmärsin puutteellisesti.
Hämmentävää on, että jotenkin ongelmalliseksi ja kielen opetuksen tasoa laskevaksi koetaan suomenkielinen kieli-identiteetti kieltenopettajalla. Ongelmalliseksi koettiin myös se, että opettajaksi opiskelevat mieltävät itsensä ensi sijassa kasvattajina, eivät opettamiensa kielten puolestapuhujina.
https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/han ... sequence=1
Ehkä kieltenopettajien teoreettisissa paradigmoissa käsitys kielellisestä identiteetistä ja siitä, millaista kieli-identiteettiä ihmiseltä voidaan vaatia tai hänelle tulee rakentaa, erkaantuu ihaan omaan ulottuvuuteensa.
Tai ehkä vain ymmärsin puutteellisesti.