Mitä ruotsinkielisten mielestä on oikeudenmukaisuus?
Lähetetty: 05.10.2014 17:32
Jaskan blogissa on käyty mielenkiintoinen keskustelu Jaskan ja JEA:n välillä koskien aluemallia kieltenopetuksessa ja ruotsinkielisten todellisia tarpeita. Tässä hiukan lyhennettyjä kommentteja.
JEA: "--- Jaska --- Sinulla on hyvä esitys sille miten yhteiskunnan toimivuus voitaisiin taata oikeudenmukaisesti, paikallistasolla rajatuilla pakkokieliasetelmilla. Eikä esitys ole mielestäni huono, vaikka olenkin yllättäen sinua vapaamielisempi. Esityksesi ei kuitenkaan kata koko todellisuutta. Toki minulla suomenruotsalaisena on oman kuntani toimintojen ja palvelujen lisäksi vahva kokemus valtiosta ja kansakunnasta jossa elän. --- Minulla on välittömät sukulaissuhteet Poriin, olen asunut Tampereella, sukuni Mäntsälässä, Särkisalossa, Laukaassa, Iisalmessa, Sonkajärvellä, suurilta osin suomenkielisinä, eikä se ole voinut olla vaikuttamatta minuun. Kun nyt pohditaan pitääkö pakkosuomi jossakin mielletyssä symmetriassa poistaa tai vahvistaa, minusta tuntuu, että potkitaan avoimia ovia auki. Me suomenruotsalaisethan elämme jo vapaan kielivalinnan tilanteessa. Me ja ruotsinkielinen kouluhallintomme on - tarpeeseen - valinneet vapaaehtoisen suomen kouluissamme alkavaksi 3. tai 5. luokalta vaikka mikään ei muodollisisesti pakota. --- en ymmärrä mitä "pakkosuomen poisto" oikein enää voisi tässä tilanteessa tuoda mukanaan. Jonkinlaisena kauppatavarana se on arvoton ele."
Jaska: "--- pakkosuomen päättymisestä ilahtuvia henkilöitä on mahdollisesti 17 000. On tietysti mahdollista sekin, että jokainen silti valitsisi suomen, vaikka sitten vain B1-kielenä seitsemännellä luokalla, miksemme antaisi valinnanvapautta? --- Oikeudenmukaisuus-perustetta ei pidä vähätellä: pakkosuomen poiston mukanaolo saattaa tulevaisuudessa hyvinkin ratkaista sen, päästäänkö pakkoruotsista eroon vai ei. Ihmiset on helpompi saada tukemaan oikeudenmukaista mallia, vaikka käytännössä sen korjaava merkitys painottuisikin suurelta osin vain toisen osapuolen kielivalintoihin. (Mikä vain osoittaa, ettei nykyinen malli ole oikeudenmukainen.)"
JEA: "Edelleen: kunta- ja yhteiskuntakielimallisi on hyvä ja pyrkii oikeudenmukaisuuteen. Mutta en ymmärrä miksi kaksi- ja ruotsinkieliset alueet kiittäisivät siitä, jos alueella olisi 17 000 entistäkin toisen kotimaisen kielen suhteen kielitaidottomampaa ihmistä sijoitettavina yhteiskuntaan?"
Jaska: "Vaarallinen perustelu, koska sen avulla voidaan pitää kiinni pakkoruotsistakin: sehän tulee huomattavasti lisäämään "kielitaidottomien" (lue: toista kotimaista osaamattomien) määrää. Miksi edes pitäisi osata toista kotimaista, jos elää alueella, jossa ruotsi on toinen yhteiskunnallinen kieli? Yhdellä kielellä pärjää, joten riittää että osaa toista alueen yhteiskunnallisista kielistä."
JEA: "Niin, jos koko maailma ja elinpiiri on se kunta, mutta kun se ei ole."
Minusta näyttää, että ruotsinkielisistä iso osa ei koe olevansa alueellinen vähemmistö vaan maahanmuuttajien tapaan pääkielisen väestön rinnalla elävä vähemmistö, joka ei hyödy minkäänlaisista aluemalleista.
JEA: "Jos haluaa tarjota jotakin vastinetta pakollisen ruotsin poistolle niin mielestäni pitäisi poliittisesti nyt tarjota ydinpalvelujen takaamista omankielisinä. Tällä en siis tarkoita hallintojen ja himmeleiden symbolista kaksikielisyyttä - vaan sellaista tuloksellisuutta, että päiväkotilapsi, poliisin apuun turvautuva henkilö, teho-osaston potilas, dementoituva vanhus todellakin tietävät saavansa puhua äidinkieltään."
Tulee mieleen JVL, joka parahti: "Miten tamperelaisen IT-insinöörin pakolla päähän paukuttama pakkoruotsi auttaa ruotsinkielistä synnyttäjää hänen soittaessaan hätäkeskukseen ? Pakkoruotsi kohdentaa ruotsin kielen resurssit väärin!" - Ruotsin resurssien kohdentaminen ei ole kiinni kielivapauden kannattajista vaan ruotsinkielisten omien edustajien toimista - miksi he vaihtavat palvelut muiden pakkoruotsiin, mitä sellaista pakkoruotsi tuottaa, mikä on kaikkea muuta arvokkaampaa...
Mikä siis on oikeudenmukaisuutta ruotsinkielisten mielestä?
JEA: "--- Jaska --- Sinulla on hyvä esitys sille miten yhteiskunnan toimivuus voitaisiin taata oikeudenmukaisesti, paikallistasolla rajatuilla pakkokieliasetelmilla. Eikä esitys ole mielestäni huono, vaikka olenkin yllättäen sinua vapaamielisempi. Esityksesi ei kuitenkaan kata koko todellisuutta. Toki minulla suomenruotsalaisena on oman kuntani toimintojen ja palvelujen lisäksi vahva kokemus valtiosta ja kansakunnasta jossa elän. --- Minulla on välittömät sukulaissuhteet Poriin, olen asunut Tampereella, sukuni Mäntsälässä, Särkisalossa, Laukaassa, Iisalmessa, Sonkajärvellä, suurilta osin suomenkielisinä, eikä se ole voinut olla vaikuttamatta minuun. Kun nyt pohditaan pitääkö pakkosuomi jossakin mielletyssä symmetriassa poistaa tai vahvistaa, minusta tuntuu, että potkitaan avoimia ovia auki. Me suomenruotsalaisethan elämme jo vapaan kielivalinnan tilanteessa. Me ja ruotsinkielinen kouluhallintomme on - tarpeeseen - valinneet vapaaehtoisen suomen kouluissamme alkavaksi 3. tai 5. luokalta vaikka mikään ei muodollisisesti pakota. --- en ymmärrä mitä "pakkosuomen poisto" oikein enää voisi tässä tilanteessa tuoda mukanaan. Jonkinlaisena kauppatavarana se on arvoton ele."
Jaska: "--- pakkosuomen päättymisestä ilahtuvia henkilöitä on mahdollisesti 17 000. On tietysti mahdollista sekin, että jokainen silti valitsisi suomen, vaikka sitten vain B1-kielenä seitsemännellä luokalla, miksemme antaisi valinnanvapautta? --- Oikeudenmukaisuus-perustetta ei pidä vähätellä: pakkosuomen poiston mukanaolo saattaa tulevaisuudessa hyvinkin ratkaista sen, päästäänkö pakkoruotsista eroon vai ei. Ihmiset on helpompi saada tukemaan oikeudenmukaista mallia, vaikka käytännössä sen korjaava merkitys painottuisikin suurelta osin vain toisen osapuolen kielivalintoihin. (Mikä vain osoittaa, ettei nykyinen malli ole oikeudenmukainen.)"
JEA: "Edelleen: kunta- ja yhteiskuntakielimallisi on hyvä ja pyrkii oikeudenmukaisuuteen. Mutta en ymmärrä miksi kaksi- ja ruotsinkieliset alueet kiittäisivät siitä, jos alueella olisi 17 000 entistäkin toisen kotimaisen kielen suhteen kielitaidottomampaa ihmistä sijoitettavina yhteiskuntaan?"
Jaska: "Vaarallinen perustelu, koska sen avulla voidaan pitää kiinni pakkoruotsistakin: sehän tulee huomattavasti lisäämään "kielitaidottomien" (lue: toista kotimaista osaamattomien) määrää. Miksi edes pitäisi osata toista kotimaista, jos elää alueella, jossa ruotsi on toinen yhteiskunnallinen kieli? Yhdellä kielellä pärjää, joten riittää että osaa toista alueen yhteiskunnallisista kielistä."
JEA: "Niin, jos koko maailma ja elinpiiri on se kunta, mutta kun se ei ole."
Minusta näyttää, että ruotsinkielisistä iso osa ei koe olevansa alueellinen vähemmistö vaan maahanmuuttajien tapaan pääkielisen väestön rinnalla elävä vähemmistö, joka ei hyödy minkäänlaisista aluemalleista.
JEA: "Jos haluaa tarjota jotakin vastinetta pakollisen ruotsin poistolle niin mielestäni pitäisi poliittisesti nyt tarjota ydinpalvelujen takaamista omankielisinä. Tällä en siis tarkoita hallintojen ja himmeleiden symbolista kaksikielisyyttä - vaan sellaista tuloksellisuutta, että päiväkotilapsi, poliisin apuun turvautuva henkilö, teho-osaston potilas, dementoituva vanhus todellakin tietävät saavansa puhua äidinkieltään."
Tulee mieleen JVL, joka parahti: "Miten tamperelaisen IT-insinöörin pakolla päähän paukuttama pakkoruotsi auttaa ruotsinkielistä synnyttäjää hänen soittaessaan hätäkeskukseen ? Pakkoruotsi kohdentaa ruotsin kielen resurssit väärin!" - Ruotsin resurssien kohdentaminen ei ole kiinni kielivapauden kannattajista vaan ruotsinkielisten omien edustajien toimista - miksi he vaihtavat palvelut muiden pakkoruotsiin, mitä sellaista pakkoruotsi tuottaa, mikä on kaikkea muuta arvokkaampaa...
Mikä siis on oikeudenmukaisuutta ruotsinkielisten mielestä?