Toinen todellisuus, jossa kaikki oppivat ruotsia
Lähetetty: 02.10.2014 20:48
Suuri osa suomenruotsalaisista ja ruotsinopettajista näyttää elävän rinnakkaistodellisuudessa, jossa muka uskotaan, että kaikki suomalaiset voivat oppia ruotsia ja oppivatkin, kunhan saadaan asennevammat pois. Siinä samassa todellisuudessa kaikki tarvitsevat ruotsia ja erityisesti kieliä - kaikesta muusta voidaan tinkiä.
Eksyin sivuille, joilla kerrottiin viime kesän ruotsinopettajien koulutuspäivästä Hanasaaressa. Päätös- ja inspiraatiopuhujana oli tunnettu suomenruotsalainen mediahahmo X, jonka useimmat suomalaiset tuntevat vain suomeksi. Mitään tällaista hän ei esittele suomeksi ohjelmissaan, joten arvatenkin hän tietää, miten suuren suosion tällainen puhe saisi muussa seurassa.
Ruotsinopettajille puhuessaan X kuulemma aloitti "vahvasti kertomalla omasta aktiivisesta työstään poistaa Suomesta sanan pakkoruotsi käyttö" - muttei tietenkään pakkoruotsia. Hän kuulemma kertoi opettajille, että "ruotsinopettajien tulisi hänen mielestään hyödyntää enemmän Ruotsin positiivista imagoa usealla alueella, sillä Ruotsi on maailmalla hyvin POP, myös nuorten mielestä.
Puheessaan X kuulemma otti myös kantaa siihen, mikä merkitys ruotsin osaamisen heikkenemisellä on Suomelle:
- Kontaktipinta muihin Skandinavian maihin kapenee ja tällä on strategisesti merkittävä vaikutus pitkällä tähtäimellä, mikäli tämä päästetään tapahtumaan.
- Ruotsin kieli ei ole suomalaisille pelkästään viestintäväline, vaan sillä on myös laajempi merkitys ajatteluun ja maailmankuvan hahmottamiseen. Miksi sanommekaan Pekka Töpöhäntä ja ruotsalaisille tämä hahmo on Pelle Svanslös? Kielet siis eroavat toiminnallisuudeltaan. Indoeurooppalaiset kielet ovat toiminnallisempia, suomalais-ugrilaiset kielet puolestaan ovat staattisempia. Näin Suomessa kaksi eri ajattelumallia kohtaa toisensa, mikä maailmassa on melko ainutlaatuista.
Kuulemma X korosti sitä, että meidän ei tulisi tuijottaa prosenttilukuun 5,5 % suomenruotsalaisten osuudesta puhuttaessa, sillä valtavan paljon suurempi osa suomalaisista on päivittäin ruotsin kielen kanssa tekemisissä esimerkiksi perhesuhteiden, työpaikan, koulun, harrastusten tai Ruotsin kontaktien vuoksi. Ruotsin kielen rooli on siis paljon suurempi kuin tuo 5,5 %. [NRR: itse asiassa juuri päinvastoin, koska ruotsinkieliset useimmiten osaavat suomea]
Kielenkäytön ammattilainen X ylipäätään toivoi suomalaisen koulun painottavan enemmän kieliä vaikkapa sitten muiden sisältöjen kustannuksella! [NRR: tämä on ominaista pakkoruotsin kannattajille]
Tässä seurassa ei tietenkään saanut sanoa, etteivät kaikki opi ruotsia tai että ruotsi unohtu useimmilta käyttämättömänä. Puhuja X oli ymmärtävinään, että aina eivät pedagogiset taidot riitä mahdollistamaan kielenoppimista, vaan oppijan asenne voi estää oppimisen, ja tämä kuulemma herätti keskustelua osallistujien kesken.
Ja tietysti lopuksi keskusteltiin myös tietyissä piireissä vallalla olevasta ruotsin kielen vastaisuudesta, jonka puhuja arveli ajan myötä kääntyvän itseään vastaan.
Puhuja X toivoi opettajilta, että he saisivat tulevat joensuulaiset automekaanikotkin innostumaan ruotsista. [NRR: todellisuudessa joensuulaisella mekaanikolla on käyttöä ihan jokaiselle muulle kouluaineelle, muttei ruotsille - jollei hän ole erityisen herkistynyt pohdinnoille Pekka Töpöhännän ja Pelle Svanslösin erityisyydestä]
ohjelmakuvaus
http://srosvenska.wordpress.com/2014/07 ... asaaressa/
Miten voi keskustella tällaisen joukon kanssa nuorten oikeudesta itselleen mielekkääseen kieltenopetukseen - sali täynnä akateemisia ihmisiä, joiden ammatillinen jatkokoulutus sisältää vahvistusta sille, miten sulkea silmät ja korvat!
Eksyin sivuille, joilla kerrottiin viime kesän ruotsinopettajien koulutuspäivästä Hanasaaressa. Päätös- ja inspiraatiopuhujana oli tunnettu suomenruotsalainen mediahahmo X, jonka useimmat suomalaiset tuntevat vain suomeksi. Mitään tällaista hän ei esittele suomeksi ohjelmissaan, joten arvatenkin hän tietää, miten suuren suosion tällainen puhe saisi muussa seurassa.
Ruotsinopettajille puhuessaan X kuulemma aloitti "vahvasti kertomalla omasta aktiivisesta työstään poistaa Suomesta sanan pakkoruotsi käyttö" - muttei tietenkään pakkoruotsia. Hän kuulemma kertoi opettajille, että "ruotsinopettajien tulisi hänen mielestään hyödyntää enemmän Ruotsin positiivista imagoa usealla alueella, sillä Ruotsi on maailmalla hyvin POP, myös nuorten mielestä.
Puheessaan X kuulemma otti myös kantaa siihen, mikä merkitys ruotsin osaamisen heikkenemisellä on Suomelle:
- Kontaktipinta muihin Skandinavian maihin kapenee ja tällä on strategisesti merkittävä vaikutus pitkällä tähtäimellä, mikäli tämä päästetään tapahtumaan.
- Ruotsin kieli ei ole suomalaisille pelkästään viestintäväline, vaan sillä on myös laajempi merkitys ajatteluun ja maailmankuvan hahmottamiseen. Miksi sanommekaan Pekka Töpöhäntä ja ruotsalaisille tämä hahmo on Pelle Svanslös? Kielet siis eroavat toiminnallisuudeltaan. Indoeurooppalaiset kielet ovat toiminnallisempia, suomalais-ugrilaiset kielet puolestaan ovat staattisempia. Näin Suomessa kaksi eri ajattelumallia kohtaa toisensa, mikä maailmassa on melko ainutlaatuista.
Kuulemma X korosti sitä, että meidän ei tulisi tuijottaa prosenttilukuun 5,5 % suomenruotsalaisten osuudesta puhuttaessa, sillä valtavan paljon suurempi osa suomalaisista on päivittäin ruotsin kielen kanssa tekemisissä esimerkiksi perhesuhteiden, työpaikan, koulun, harrastusten tai Ruotsin kontaktien vuoksi. Ruotsin kielen rooli on siis paljon suurempi kuin tuo 5,5 %. [NRR: itse asiassa juuri päinvastoin, koska ruotsinkieliset useimmiten osaavat suomea]
Kielenkäytön ammattilainen X ylipäätään toivoi suomalaisen koulun painottavan enemmän kieliä vaikkapa sitten muiden sisältöjen kustannuksella! [NRR: tämä on ominaista pakkoruotsin kannattajille]
Tässä seurassa ei tietenkään saanut sanoa, etteivät kaikki opi ruotsia tai että ruotsi unohtu useimmilta käyttämättömänä. Puhuja X oli ymmärtävinään, että aina eivät pedagogiset taidot riitä mahdollistamaan kielenoppimista, vaan oppijan asenne voi estää oppimisen, ja tämä kuulemma herätti keskustelua osallistujien kesken.
Ja tietysti lopuksi keskusteltiin myös tietyissä piireissä vallalla olevasta ruotsin kielen vastaisuudesta, jonka puhuja arveli ajan myötä kääntyvän itseään vastaan.
Puhuja X toivoi opettajilta, että he saisivat tulevat joensuulaiset automekaanikotkin innostumaan ruotsista. [NRR: todellisuudessa joensuulaisella mekaanikolla on käyttöä ihan jokaiselle muulle kouluaineelle, muttei ruotsille - jollei hän ole erityisen herkistynyt pohdinnoille Pekka Töpöhännän ja Pelle Svanslösin erityisyydestä]
ohjelmakuvaus
http://srosvenska.wordpress.com/2014/07 ... asaaressa/
Miten voi keskustella tällaisen joukon kanssa nuorten oikeudesta itselleen mielekkääseen kieltenopetukseen - sali täynnä akateemisia ihmisiä, joiden ammatillinen jatkokoulutus sisältää vahvistusta sille, miten sulkea silmät ja korvat!