Blogista ei koskaan tiedä - ironiakokeilu vai ikävä asenne

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR

Blogista ei koskaan tiedä - ironiakokeilu vai ikävä asenne

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 02.10.2014 06:30

Tässä taas nuoren blogi, jossa yritetään puolustaa pakkoruotsia vähättelemällä niitä, joille kaksi vierasta kieltä on jo kova juttu (suurin osa ihmisistä, jotka eivät ole kieliin suuntautuneita) ja vähättelemällä, että pakkoruotsia on vain 120 tuntia - kun kyse on oppilaan koulupolusta nyt jo alakoulusta yläkoulun lukion tai amiksen kautta ammattikorkeaan tai yliopistoon. Käytännössä ruotsia on jo nyt A-oppimäärän verran niillä, jotka yrittävät saada korkeakoulututkinnon.

"Kyllä, nyt menee taas Suomalaisilla niin hyvin että valituksen aiheet ovat loppumassa kesken. Aina kun näin käy kaivetaan esiin vanha kunnon pakkoruotsi keskustelu. --- ruotsinkielen avulla pystyy ymmärtämään muita pohjoismaisia kieliä lähes täydellisesti, on helpompi opetella muita samantyyppisiä kieliä kuten saksaa ja englantia, ja, niin, pystyy kommunikoimaan oman maan vähemmistön kanssa. Kaikki nämä asiat ovat täysin turhia. --- pakkoruotsi kieltää kaiken muun kieliopetuksen --- Pakkoruotsi on olemassa siksi että voisimme syövyttää opiskelijat hitaasti hengiltä --- pakkoruotsi tulee sinun ja potentiaalisen avaran kielimaailman välille --- Pakkoruotsi on sen takia uniikki aine. Mikään muu aine ei pysty tähän. Ei ole pakkokemiaa tai pakkomatematiikkaa tai pakkoliikuntaa. --- Pitää antaa 7-vuotiaalle itse ohjat, mahdollisuus päättää mitä haluaa opiskella. --- sinä keski-ikäinen mies joka peruskoulun jälkeen lähdit suoraan isäsi sementtifirmaan töihin ja olet kaivanut ojanpohjaa viimeiset 40-vuotta: olen pahoillani että kun oikein kovaa yrität muistella kouluajoiltasi yhtään mitään, sinulle tulee mieleen pakkoruotsi joka on vienyt 120 tuntia elämästäsi ja tuhonnut täysin koko tulevaisuutesi. Olen pahoillani ---"

http://spedenpaivakirja.blogspot.fi/201 ... uotsi.html

Onneksi sinne on jo linkitetty Jaskan sivut, joten nyt ei blogisti voi enää syyttää tietämättömyyttään, jos jatkaa tällä linjalla.

Sitten jäin miettimään, oliko tämä vain vähemmän onnistunut ironiakokeilu, sillä kirjoittaka profiloi itsensä näin:
"Kehotan lukioita olemaan ottamatta kaikkea kirjoittamaani täysin kirjaimellisesti - blogin tarkoitus on karikatyrisoida sekä yhteiskuntaa että omia, joskus lapsellisen jyrkästi muodostettuja mielipiteitä. Olen tietoinen siitä ettei maailma oikeasti ole mustavalkoinen eikä kaikki ihmiset ole tyhmiä, mutta jos ei Googlen ilmais-blogi-ohjelmassa saa sitä ironisesti ilmaista niin en tiedä missä. Ja maailma ilman turhanpäiväistä räyhäämistähän olisi.. Järkevämpi. Ja kankeampi - ja tylsempi."

Ehkä hän palaa aiheeseen tarkemmin ajateltuaan. Olisi mielenkiintoista lukea, miten hän käsittelisi aihetta palautteen jälkeen.