http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1 ... kielisilta
Varoitus! Saattaa sisältää kritiikkiä eräiden täkäläistenkin käyttäytymistä kohtaan.

Svenska YLEn propaganda tehoaa! Kouluruotsiahan tässä vastustetaan, tsiisus sentään...NRR kirjoitti: Sen sijaan blogimerkinnän lopun logiikkaa en ymmärrä, sillä tuleva äiti näkee asiaan vain yhden ratkaisun eli jatketaan pakkoruotsia kuten ennenkin (käännös): Toivon, että kaikki ne, jotka ovat kirjoittaneet nimensä aloitteeseen, jolla poistetaan ruotsi kouluista,
Niin? Enhän minä siitä kirjoittanut.Hannu Jussi kirjoitti:Tsiisus Jaska!
Ruotsinkieliset palvelut eivät pelaa, koska ruotsinkielinen kunta säästää, eikä palkkaa lääkäreitä puuttuvien tilalle. Sama puute muussa terveydenhoidossa.
Tässä ei auta suomalaisten ruotsi taikka käsillä seisonta!
Olen kiitollinen siitä, että Jaskan pyrkimys hyväntahtoisesti ymmärtää toisia, on niin vahva.Olen ajatellut, että ruotsinkieliset vastustavat kielivapautta vain tietämättömyyttään. Olen uskonut, että he eivät vain ole saaneet ruotsinkielisestä mediasta puolueetonta tietoa siitä, mistä kielivapaudessa on kyse. Olen kuvitellut, että kunhan puolueeton tieto saatetaan heidän ulottuvilleen, he kyllä ymmärtävät asian ja kannattavat kielivapautta. Olin väärässä.
Eräskin ruotsinkielinen on vakaasti sitä mieltä, että kielipakottaminen on hyvä asia: kaikki suomenkieliset on jatkossakin pakotettava opiskelemaan ruotsia, koska ruotsi on toinen kansalliskieli ja kuuluu yleissivistykseen, ja onhan koulussa pakko opiskella kaikkia muitakin aineita.
Kyse ei ole siitä, etteikö hän kykenisi ymmärtämään, etteivät nämä argumentit oikeasti perustele pakkoruotsia (katso aiemmat kirjoitukseni) – hän on vain päättänyt tietoisesti ohittaa kaikki vasta-argumentit. Miksi?
Koska hän pelkää. ---
Periaatteessa näin.ei ole perusteltua syytä eikä tarvetta
- poistaa perustuslaista ruotsin kielen asemaa toisena kansalliskielenä
- poistaa kielilaista ruotsinkielisten oikeutta ruotsinkielisiin viranomaispalveluihin
- poistaa pakkoruotsia ruotsinkielisten kotiseutualueelta
Noinhan se toimii. Aikaa kuluu ja pakko vain lujittuu.Hannu Jussi kirjoitti:Ruotsinkieliset ovat jo VUOSIA valitelleet sitä, ettei palvelut pelaa. Siispä lisää pakkoruotsia.
Ruotsalaiset pelkäävät identiteettinsä puolesta, koska palvelut eivät pelaa. Niinpä tehdään lakiesitys/laki, jossa useammat kunnat voidaan katsoa ruotsinkielisiksi.
Nuori ruotsinkielinen viljelee pelkoa. Kertoo videolla, että on kuullut pääkaupunkiseudulla kerrottavan, että jos puhuu ruotsia, voi saada puukosta selkäänsä.
Enemmän pakkoruotsia ja varhemmin suomenkielisille koululaisille.
Entäpä jos sanoisin, että Imatralla käydessäni aivan hirvitti tieto, että parin kilometrin päässä on Venäjä.
Lisää pakkoruotsia?
Kysyin siis tuossa blogissa, eikö pakollisuudesta voisi tinkiä, kun palveluja sillä ei kuitenkaan saa ja rakentaa palelut muulle pohjalle. Joku kävi vastaamassa minulle (käännös):NRR kirjoitti:Kiitos Jaska! @}--`--,----
Vähän samoja asioita mietin hetki sitten lukiessani tuoretta vauvanodotusblogia - ruotsiksi.
"Tänään olen katkera, todella katkera", aloittaa raskaana oleva blogileidi ruotsinkielisen kirjoituksensa ja jatkaa värikkäällä kuvauksella siitä, miten ruotsinkielinen palvelu toimii, tai siis ei toimi raskauden seurannassa pääkaupunkiseudulla. Oli kuulemma vaikea löytää neuvolaa, josta saisi ruotsinkielistä palvelua. Kun sitten sellainen löytyi ja sinne on pitkän matkan päästä lähdetty, niin perillä ruotsinkielisellä terveydenhoitajalla onkin suomenkielinen kätilöoppilas ja tämän takia pitääkin puhua suomea. Tokia asiaa kohteliaasti ehdotetaan eikä käskytetä, mutta perheellä on tunne, ettei suomen puhumisesta voi kieltäytyäkään. Neuvontapuhelin on ruotsiksi toiminnassa vain rajoitetun ajan, synnytysvalmennuksen päivissä on sekaannusta eikä ole mistä kysyä. Monet ohjeet on annettu niin epäselvästi, että potilaalle tulee vääriä käsityksiä, labroihin ei tule varauduttua oikein jne. Kelan konttooriin piti vara aika viikkoja etukäteen, jotta saisi ruotsinkielisen palvelun, mutta sitten juuri ennen Kelalle lähtöä tulee soitto, että voitaisiinko sittenkin puhua suomea. Taaskaan ei oikein voi kieltäytyä, palvelu on kohteliasta ja erityisesti kiitetään siitä, että perhe jousti ja puhui suomea. Perhe ei kuitenkaan omasta halustaan ollut sen paremmin kohtelias kuin joustavakaan, ei vain tuntunut olevan vaihtoehtoja.
Sitten tuleva äiti puuskahtaa (käännös): Maksan pentele samat verot ja palvelumaksut kuin muutkin, mutta ruotsinkielistä palvelua on uskomattoman hankala saada. Osaan suomea, ei tässä siitä ole kyse, mutta kaikki eivät osaa. Minulla olisi oikeus palveluun äidinkielelläni, kielellä, jolla parhaiten ilmaisen itseäni. Ei tämän takia pitäisi joutua aina taistelemaan.
Ymmärrän tulevan äidin harmia.
Sen sijaan blogimerkinnän lopun logiikkaa en ymmärrä, sillä tuleva äiti näkee asiaan vain yhden ratkaisun eli jatketaan pakkoruotsia kuten ennenkin (käännös): Toivon, että kaikki ne, jotka ovat kirjoittaneet nimensä aloitteeseen, jolla poistetaan ruotsi kouluista, edes kerran joutuisivat kokemaan, miltä tuntuu, kun pitää selittää lääkärille kielellä, joka ei ole äidinkieli, miltä tuntuu ja mitä ajattelee ja mihin ja miksi tarvitsisi apua. Ne jotka isoon ääneen vaativat, ettei suomenkielisten oppilaiden tarvitse opiskella ruotsia, pitäisi pakottaa istumaan ja puhumaan psykologille kielellä, joka ei ole heidän äidinkielensä. Ne joiden mielestä kaikki ruotsinkieliset osaavat suomea tulisi pakottaa lukemaan synnytyksen kulusta kielellä, joka ei ole heidän äidinkielensä, jotta he tuntisivat oikeat termit synnytyksen aikana, koska synnytystä hoidetaan jollain muulla kielellä kuin heidän äidinkielellään. Toivon, että ne jotka väittävät, että venäjä on tärkeämpää, pakotettaisiin istumaan Kelan konttorissa yrittämässä löytää oikeita sanoja selittääkseen etteivät ole oikein ymmärtäneet kielellä, joka ei ole heidän äidinkielensä. Toivon, että kaikki, jotka vaativat ruotsia pois, jotka vaativat että heidän pitää saada opiskella sen sijaan mitä haluavat, ymmärtäisivät miltä tuntuu olla toisen luokan kansalainen omassa isänmaassaan. Olen syntynyt täällä ja tulen kuolemaan täällä, mutta aina tulen olemaan toisen luokan kansalainen.
Siis jos pakkoruotsin vallitessa ja katkeroittaessa muita kieliryhmiä, ruotsinkielistä palvelua ei saada pelaamaan, kannattaako vaatia pakon jatkamista? Eikö kannattaisi miettiä jotain muuta vaihtoehtoa? Tämä oivallus pitää saada markkinoitua!
Kohteliaasti: Kirjoittaja kertoo, että "todellisuutta vastaamaton laki johtaa lain muuttamiseen, mutta samallaNRR kirjoitti:NRR kirjoitti: Ehkä se kävisi. Mutta on kyllä hupaisaa että maassa, jonka opetusjärjestelmä on saanut niin paljon ruusuja kansainvälisesti, on niin huono ruotsinopetus, ettei juuri kukaan opi ruotsia. Minulla on usein sellainen tunne, että suomenkielisillä ei ole tippaakaan kiinnostusta opiskella ruotsia. Päinvastoin pakollisuuden poistuttua tilanne olisi juuri sama kuin nytkin, kukaan ei anna palvelua ruotsiksi. Kun menee vähän aikaa, olisi pakko poistaa ruotsi lainsäädännöstä, koska ei olisi enää mitään mahdollisuutta edes paperilla låtsata, että on tsaanssia ruotsinkieliseen palveluun.
Mitäs tähän nyt sitten vastaisi, kohteliaasti?