Suru-filosofin pakkokritiikkiä vuodelta 2010
Lähetetty: 31.08.2014 09:54
Vuonna 2010 olin itsekin hyvin toiveikas pakkoruotsin kaatumisen suhteen. Siis ennen Ahtisaariryhmän paperin julkistamista, pakon kriitikkojen tappioksi kääntynyttä voittoa eduskuntavaaleissa, kansalliskielistrategiaa, pakkoruotsin varhaistamista, ... Tuolloin myös ruotsinkieliseltä puolelta kuului järjen ääniä.
Filosofi ja professori emeritus Lars Hertzberg on blogissaan kirjoittanut muutamaan otteeseen pakkoruotsista (ruotsiksi).
Vuonna 2010, kun Fred Karlsson oli ruotsalaisuuden päivänä Loviisassa pitänyt toiveikkuutta herättäneen puheensa (http://vapaakielivalinta.fi/forum/viewt ... ?f=8&t=450), filosofi Hertzberg antoi sille tukensa:
http://betankligheter.blogspot.fi/2010/ ... nskan.html
Hän toisti Karlssonin näkemykset, että olisi aika puhua pakon poistamisesta ja että vapaaehtoista ruotsia luettaisiin motivoituneessa ilmapiirissä ja pienemmissä ryhmissä, kun nykyisin useimmille ei pakkoruotsista juuri muistijälkiä jää. Hän muistuttaa myös, ettei muutos nyt olisi historiallisesti kovin suuri, kun pakkoa on vasta ehtinyt olla kolmisenkymmentä vuotta.
Hänestä Karlssonin puheen vahvin pointti oli siinä, ettei RKP:n tai ruotsinkielisten tulisi sanella suomenkielisten koulujen opetuksen sisältöjä. Monet suomenkieliset kokevat tämän holhoamiseksi. Pakon poistumisen hyväksyminen taas toisi hyväntahoisemman suhtautumisen ruotsinkielisiin.
Hän muistuttaa, että se tavallinen reaktio ruotsinkielisten mielipidevaikuttajien piirissä on, ettei asiaa tule edes ottaa puheeksi. Asennetta kutsutaan englanniksi nimellä ”stonewalling”. Esimerkkeinä hän mainitsee radiokeskustelun, jossa folktingetin edustaja ei suostunut ymmärtämään asiaa ollenkaan. Toki hän muistuttaa, että asenne pohjautuu tulevaisuudenpelkoon.
Monet suomenruotsalaiset pitävät tiukasti kiinni laillisuusnäkökulmasta (legalitetsaspekterna). Hän kuitenkin muistuttaa, että laillisuus ilman legitimiteettiä (= hyväksymisenarvoisuus kansalaisten silmissä) on heikoilla ja että monet kielienemmistöön kuuluvat eivät todellakaan näe legitimiteettiä pakkoruotsille.
Hän myös kritisoi sitä, että ruotsinkielisen television juttuun oli leikattu kaksi yläasteikäistä tyttöä kertomaan, miten he pitivät ruotsista ja halusivat sen jatkavan pakollisena. Hän asetti kyseenalaiseksi tyttöjen mielipiteen yleistettävyyden.
Vain yksi kommentti oli tuolloin tullut ja se meni joteensakin näin: Parahin kolleega, mistä ikinä olet saanut päähäsi, että RKP sanelisi ruotsin suomenkielisiin kouluihin.
Filosofi ja professori emeritus Lars Hertzberg on blogissaan kirjoittanut muutamaan otteeseen pakkoruotsista (ruotsiksi).
Vuonna 2010, kun Fred Karlsson oli ruotsalaisuuden päivänä Loviisassa pitänyt toiveikkuutta herättäneen puheensa (http://vapaakielivalinta.fi/forum/viewt ... ?f=8&t=450), filosofi Hertzberg antoi sille tukensa:
http://betankligheter.blogspot.fi/2010/ ... nskan.html
Hän toisti Karlssonin näkemykset, että olisi aika puhua pakon poistamisesta ja että vapaaehtoista ruotsia luettaisiin motivoituneessa ilmapiirissä ja pienemmissä ryhmissä, kun nykyisin useimmille ei pakkoruotsista juuri muistijälkiä jää. Hän muistuttaa myös, ettei muutos nyt olisi historiallisesti kovin suuri, kun pakkoa on vasta ehtinyt olla kolmisenkymmentä vuotta.
Hänestä Karlssonin puheen vahvin pointti oli siinä, ettei RKP:n tai ruotsinkielisten tulisi sanella suomenkielisten koulujen opetuksen sisältöjä. Monet suomenkieliset kokevat tämän holhoamiseksi. Pakon poistumisen hyväksyminen taas toisi hyväntahoisemman suhtautumisen ruotsinkielisiin.
Hän muistuttaa, että se tavallinen reaktio ruotsinkielisten mielipidevaikuttajien piirissä on, ettei asiaa tule edes ottaa puheeksi. Asennetta kutsutaan englanniksi nimellä ”stonewalling”. Esimerkkeinä hän mainitsee radiokeskustelun, jossa folktingetin edustaja ei suostunut ymmärtämään asiaa ollenkaan. Toki hän muistuttaa, että asenne pohjautuu tulevaisuudenpelkoon.
Monet suomenruotsalaiset pitävät tiukasti kiinni laillisuusnäkökulmasta (legalitetsaspekterna). Hän kuitenkin muistuttaa, että laillisuus ilman legitimiteettiä (= hyväksymisenarvoisuus kansalaisten silmissä) on heikoilla ja että monet kielienemmistöön kuuluvat eivät todellakaan näe legitimiteettiä pakkoruotsille.
Hän myös kritisoi sitä, että ruotsinkielisen television juttuun oli leikattu kaksi yläasteikäistä tyttöä kertomaan, miten he pitivät ruotsista ja halusivat sen jatkavan pakollisena. Hän asetti kyseenalaiseksi tyttöjen mielipiteen yleistettävyyden.
Vain yksi kommentti oli tuolloin tullut ja se meni joteensakin näin: Parahin kolleega, mistä ikinä olet saanut päähäsi, että RKP sanelisi ruotsin suomenkielisiin kouluihin.