Voisiko kieltenoppimisen ottaa rennommin ja yksilöllisemmin?
Lähetetty: 12.07.2014 20:45
"Samojen kielten opettaminen kaikille tasapäistää ajattelua, sillä kieli vaikuttaa siihen, miten ajattelemme", näin sanoo kieltentutkimuksen professori Janne Saarikivi.
http://www.hs.fi/tiede/a1365149385777
Saarikivi puhuu kielikylpyjen puolesta: "Jo viisikymmentä vuotta on tiedetty, että ihminen oppii kieliä parhaiten sosiaalisissa suhteissa ennen murrosikää. Siitä huolimatta koulujen kielenopetuksessa toimitaan täysin päinvastoin. Tyypillisesti lapset aloittavat yhden kielen opiskelun myöhään alakoulussa. Muitakin kieliä aletaan tankata heti, kun kielten oppimiselle herkin ikä on ohi eli tyypillisesti noin 12–13 vuoden iässä. Pielessä on myös opetustapa, jossa kieltä lähestytään kielioppisääntöjen ja sanastojen avulla. Paljon tehokkaammin kieliä opittaisiin kielikylvyn keinoin eli leikin, laulun ja sosiaalistumisen avulla. Näin vieraiden kielten opiskelu voitaisiin aloittaa jo lastentarhassa."
Saarikivi ei suunnittele mitään "määrätietoisesti ja järkevästi"-opetusta vaan sanoo, että "Meillä voitaisiin opettaa vaikka sataa puhujamääriltään suurinta kieltä. Näin kouluissa opetettaisiin kieliä kiinasta ja portugalista suahiliin ja puolaan. Jos opetus hoidettaisiin kielikylvyn lailla arjen tilanteissa, voisimme hyödyntää opettajina maahanmuuttajaväestöämme. Näin uudistus tuskin tulisi edes kalliiksi. Sen avulla saisimme kuitenkin ihan uudella tavalla verkostoituneen ja monipuolisemmin ajattelevan ikäluokan."
Onhan tämä virkistävää, vaikka toteutus lienee hiukan haastavaa ja joillekin on parempi ainakin pääosin kylpeä vain omalla kielellä, koska kielellinen kehitys voi olla hidasta ja kielenoppimisen ongelmat aika isoja.
Jotain vastaavaa ehdotti myös R Järnefelt vuosi sitten http://vapaakielivalinta.fi/forum/viewt ... f=5&t=1350
Tässä vielä radiohaastattelu, jossa Saarikivi puhuu mm. siitä, miten on opetellut kreikkaa lukeakseen raamattua alkukielellä ja näin ymmärtääkseen paremmin, mitä kristinuskossa (jota hän kutsuu epäuskonnoksi) oikein sanotaan:
http://areena.yle.fi/radio/1928188
Ja tässä vielä uunituore haastattelu, jossa Saarikivi moittii sekä niitä, jotka kritisoivat pakkoruotsia vetoamalla englannin käytettävyyteen, että niitä, jotka puolustavat pakkoa, kun ruotsin tilalla voisi hyvinkin olla muita kieliä. Hän heittää myös, että "puhutun kielitaidon yliarvostus on pikkuporvallista".
http://www.image.fi/artikkelit/m-rittel ... kielitaito
---
Näiden tekstien ja äänenpainojen jälkeen tuntuu entistä voimakkaammin siltä, että kieltenopiskelussa on kyse henkilökohtaisesta persoonallisuuden ja kultuurin rakentamisesta. Siksi on niin tärkeää, että kielivalintoja voidaan tehdään perheessä ja vanhempana niitä tekee yksilö itse miettien niin kielet kuin tavoitteet, riittääkö pizzataksin taso vai tarvitseeko professorin kielitaitoa...
http://www.hs.fi/tiede/a1365149385777
Saarikivi puhuu kielikylpyjen puolesta: "Jo viisikymmentä vuotta on tiedetty, että ihminen oppii kieliä parhaiten sosiaalisissa suhteissa ennen murrosikää. Siitä huolimatta koulujen kielenopetuksessa toimitaan täysin päinvastoin. Tyypillisesti lapset aloittavat yhden kielen opiskelun myöhään alakoulussa. Muitakin kieliä aletaan tankata heti, kun kielten oppimiselle herkin ikä on ohi eli tyypillisesti noin 12–13 vuoden iässä. Pielessä on myös opetustapa, jossa kieltä lähestytään kielioppisääntöjen ja sanastojen avulla. Paljon tehokkaammin kieliä opittaisiin kielikylvyn keinoin eli leikin, laulun ja sosiaalistumisen avulla. Näin vieraiden kielten opiskelu voitaisiin aloittaa jo lastentarhassa."
Saarikivi ei suunnittele mitään "määrätietoisesti ja järkevästi"-opetusta vaan sanoo, että "Meillä voitaisiin opettaa vaikka sataa puhujamääriltään suurinta kieltä. Näin kouluissa opetettaisiin kieliä kiinasta ja portugalista suahiliin ja puolaan. Jos opetus hoidettaisiin kielikylvyn lailla arjen tilanteissa, voisimme hyödyntää opettajina maahanmuuttajaväestöämme. Näin uudistus tuskin tulisi edes kalliiksi. Sen avulla saisimme kuitenkin ihan uudella tavalla verkostoituneen ja monipuolisemmin ajattelevan ikäluokan."
Onhan tämä virkistävää, vaikka toteutus lienee hiukan haastavaa ja joillekin on parempi ainakin pääosin kylpeä vain omalla kielellä, koska kielellinen kehitys voi olla hidasta ja kielenoppimisen ongelmat aika isoja.
Jotain vastaavaa ehdotti myös R Järnefelt vuosi sitten http://vapaakielivalinta.fi/forum/viewt ... f=5&t=1350
Tässä vielä radiohaastattelu, jossa Saarikivi puhuu mm. siitä, miten on opetellut kreikkaa lukeakseen raamattua alkukielellä ja näin ymmärtääkseen paremmin, mitä kristinuskossa (jota hän kutsuu epäuskonnoksi) oikein sanotaan:
http://areena.yle.fi/radio/1928188
Ja tässä vielä uunituore haastattelu, jossa Saarikivi moittii sekä niitä, jotka kritisoivat pakkoruotsia vetoamalla englannin käytettävyyteen, että niitä, jotka puolustavat pakkoa, kun ruotsin tilalla voisi hyvinkin olla muita kieliä. Hän heittää myös, että "puhutun kielitaidon yliarvostus on pikkuporvallista".
http://www.image.fi/artikkelit/m-rittel ... kielitaito
---
Näiden tekstien ja äänenpainojen jälkeen tuntuu entistä voimakkaammin siltä, että kieltenopiskelussa on kyse henkilökohtaisesta persoonallisuuden ja kultuurin rakentamisesta. Siksi on niin tärkeää, että kielivalintoja voidaan tehdään perheessä ja vanhempana niitä tekee yksilö itse miettien niin kielet kuin tavoitteet, riittääkö pizzataksin taso vai tarvitseeko professorin kielitaitoa...