off topic - ohjelmoinnin opetus ykkösestä ysiin 2016

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija

Eero Nevalainen
Viesti:

Re: off topic - ohjelmoinnin opetus ykkösestä ysiin 2016

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 18.06.2014 20:07

Kai minä sitten olen jotenkin konservatiivinen, mutta vaikka olen itse ohjelmoija päivätyökseni niin en pysty näkemään että mitä järkeä tässä on. Tykkäisin paljon enemmän ihan perustavanlaatuisen logiikan opettelemisesta jo hyvin nuorena, ehkä jonkinlaisen "lasten filosofian" muodossa. Ohjelmoinnista ei tule koskaan "kansalaistaitoa" koska koodaajat ovat tulevaisuudessakin aina erityisasiantuntijoita ja käyttäjät käyttäjiä. Emme koskaan päädy 80-luvun tilanteeseen jossa "äiti ylläpitää jääkaapin sisältöä Commodore 64:llä"...

Noustenmaa

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja Noustenmaa » 18.06.2014 21:05

Tuo 'ohjelmointikieli kansalaistaidoksi' on sentään 'kaikki kaksikielisiksi suomi-ruotsi' kuvitelmaa parempi ja todennäköisesti myös mahdollisempi.

NRR

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 18.06.2014 23:27

Eero Nevalainen kirjoitti:Kai minä sitten olen jotenkin konservatiivinen, mutta vaikka olen itse ohjelmoija päivätyökseni niin en pysty näkemään että mitä järkeä tässä on. Tykkäisin paljon enemmän ihan perustavanlaatuisen logiikan opettelemisesta jo hyvin nuorena, ehkä jonkinlaisen "lasten filosofian" muodossa. Ohjelmoinnista ei tule koskaan "kansalaistaitoa" koska koodaajat ovat tulevaisuudessakin aina erityisasiantuntijoita ja käyttäjät käyttäjiä. Emme koskaan päädy 80-luvun tilanteeseen jossa "äiti ylläpitää jääkaapin sisältöä Commodore 64:llä"...
EN, ajattelet ohjelmointia nyt liian korkealla tasolla.

Ohjelmoinnin tarkoitus on tosiaan antaa mahdollisuuksia yksilölliseen & yhteisölliseen ongelmanratkaisuun ja tarinankerrontaan tietokoneilla. Esimerkiksi ensin laaditaan maisema ja maisemaan peikko ja sitten peikolle ohjelma kuvakkeilla:
JOS peikko näkee omenan NIIN peikko liikkuu kohti omenaa
JOS peikko koskettaa omenaa NIIN peikko syö omenan
JOS peikko syö omenan NIIN peikon pisteet kasvavat
JOS peikko törmää kiveen NIIN peikon peli päättyy :)

Käytännössä jo ensimmäisellä tunnilla pieni oppilas pystyy tekemään tämän kaltaisia tarinoita/pelejä. Innostus on luokassa suuri ja oppilaat auttavat toisiaan. Vain pieni osa löytää itsestään "ohjelmoijan" ammatillisessa mielessä. Tavoitteet ovat muualla. Näihin ohjelmointiympyröihin voi liittyä myös legoja, matematiikkaa tms.

Ei ollenkaan huono homma :)

Eero Nevalainen
Viesti:

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 19.06.2014 00:32

Voi olla. Kollegani omalta työnantajaltani oli jopa ihan televisiossa tästä aiheesta. Käsittääkseni hänen esiintymisensä oli asiaa edistävä...

Vastaa Viestiin