Hämmästelen vähän miten tätä argumentointia käytetään. Vuonna 2005 ei siis ilmeisesti varsinaisesti harrastettu vapaata kielivalintaa, kun ruotsi poistettiin, vaan silloin oltiin vähentämässä kieliä kouluista. Oliko mielestäsi hyvä, että näin myös kävi? Onko vuoden 2014 vapaa kielivalinta-hanke kansalaisaloitteineen jotenkin jatkumoa vuoden 2005 aikaansaannoksiin, onko sen tavoitteena korjata niitä?NRR kirjoitti:Sinulle oli jo aiemmin moneen kertaan kerrottu, mitkä olivat vuoden 2005 perusteet pakon poistolle: kielipainotuksen keventäminen, reppujen vähentäminen, suoritusaikojen lyhentäminen, matemaattisten aineiden kirjoittamisen vahvistaminen ja ammattikouluväylää etenevien tilanteen turvaaminen
Ja tätä kerrattiin nytkin moneen otteeseen
En oikein ymmärrä tätä, että pidetään hyvänä argumenttina että ruotsin kieli on tulppa muiden kielten opiskelulle, pakkoruotsin poisto antaa tilaa jne. jne. mutta sitten kun osoittautuu että tämä argumentti ei päde, niin sanotaan, ettei sen pitänytkään päteä. Samalla joku tekniikan tohtori Vapaan Kielivalinnan johdossa tekee ulostulon ja toivoo, matemaattisten aineiden painon jo lisäännyttyä lukiossa, ohjelmointia sinne vaihtoehtona ruotsille. Jolloin kyse ei ole enää maailmankielien osaamisen lisäämisestä Suomessa, vaan nyt jostain muusta koulutuspoliittisesta perusideasta. Yhä sekavammaksi menee.