Ykkösaamussa Rostila ja Nylander
Lähetetty: 25.04.2014 11:42
Ykköaamussa kohtasivat professori Rostila ja kansanedustaja Nylander. Tässä hätäinen koonti, kommentit eivät ole sanasta sanaan.
Rostilalta kysyttiin, miksi pakko pitäisi purkaa ja hän vastasi, että tavoitteena on
- kielitaidon monipuolistaminen
- pakon taustalla vaikuttavien näkökohtien esiinraaputtaminen [toisen kotimaisen erilaisuus käytön ja hyödyn suhteen erikielisille väestöille]
- luottamus siihen, että jokainen valitsee itse ja omalla kunnianhimolla (kuten Nylander oli vastannut, kun häneltä kysyttiin, pitääkö puoluejohtajien osata ruotsia)
Nylander ei suostunut näkemään mahdollisuutta kielitaidon monipuolistumiseen siinä, että oppilas saa itse valita opiskelemansa kielet vaan päätti turvautua näihin perinteisiin kysymyksiin:
- "Miksi maailmassa, jossa kielitaito on valtti, halutaan antaa ruotsinkielisille se kilpailuvaltti, että he osaavat enemmän kieliä kuin suomenkieliset?"
[NRR: Koska vähemmistö oppii aina yhden kielen enemmän kuin enemmistö, kaikkialla, on järjetöntä sitoa enemmistön kieliopinnot vielä tähän vähemmistökieleen, sellaista ei ole missään muualla.]
- "Miten voi olla suomenkielisille lapsille vaikeampaa opiskella enemmän kieliä kuin ruotsinkielisille?"
[NRR: Koska ruotsia ei arjessa kuule, eikä sitä useimmat tule myöhemminkään tarvitsemaan, puuttuu sekä arjen käyttöympäristö että hyötyyn perustuvat motivaatiotekijät.]
Rostila ei päässyt kuittailemaan näihin vaan hän pääsi kuvaamaan sitä, miten jämähtänyttä pakkoruotsi-debattia siirretään kohti hyvinvoinnin ja tasa-arvon debattia:
Kouluissa
- Suomenkielisten oppimistulokset ruotsissa ovat heikot ja
- toinen kotimainen ei ole samanarvoinen kieli molemmille kieliryhmille, sillä ruotsin käytettävyys arjessa ja työelämässä uupuu, mutta suomen opiskelun hyöty tulee välittömästi ruotsinkielisille niin arjessa kuin myöhemmin ammatissa, sillä jokainen ruotsinkielinen tarvitsee suomen osaamista,
- on silmänkääntötemppu kutsua ainetta samalla nimellä "toinen kotimainen", kun kyseessä on aivan eri tavoin tarpeelliset ja motivoivat kielet!
Ruotsin pakollisuudesta luopumalla tilanne oikenisi:
- vähennettäisiin oppilaiden turhautumista ruotsinopinnoissa ja samalla koko koulussa, sillä oppilaan omaa merkitystä vähättelevä retorikka poistuisi pakon ja liturgian mukana,
- kouluviihtyvyys paranisi, motivaatio rakennettaisiin oppilaan omien kokemusten ja arvostusten varaan,
- muiden kielten opiskelulle jäisi aikaa ja voimia,
- ei enää yritettäisi rakentaa oppilaassa vierasta kaksikielisyysidentiteettiä.
Rostila painotti, että ruotsin tarve on lainsäädännöllä keinotekoisesti rakennettu, se ei nouse käytännöstä. Poikien menestys kielissä on kiinni heidän omasta motivaatiostaan, joka edellyttää kieleltä aitoa käyttökelpoisuutta, siksi pojat ovat jo englannissa kirineet tytöt kiinni.
Lopuksi toimittaja kysyi, miten käy kansalaisaloitteen.
Nylander:
- Pakkoruotsin poisto lisäisi eriarvoisuutta. [Kun juuri on esitetty, miten toinen kotimainen on ihan eri kieli ruotsinkieliselle ja suomenkieliselle väestölle ja siksi tällainen ristikkäinen pakko nimenomaa lisää eriarvoisuutta ei poista sitä.]
- Pakon poistaminen olisi karhunpalvelus tietyntyyppisille perheille. [Niin ne fennoperheet, joissa opiskeltaisiin mielummin ranskaa tai saksaa tai jotain muuta sivistymätöntä tai ne luuseriperheet, joissa on kielitaidoltaan hitaasti kehittyviä tai monikielisiä lapsia, joita nyt pitää vain karaista ymmärtämään paikkansa.]
- Enemmistö kansanedustajista kannattaa ruotsin pakollisuutta "kilpailuetusyistä". [Ihan puskista tämä "kilpailuetu", mitä ihmettä tarkoittanee noin hieno sana?]
Rostila: Vaalien lähestyessä edustajat joutuvat pohtimaan, ottavatko he huomioon suomenkielisen väestön näkökulman kielipolitiikassa vaiko eivät.
Niinpä.
Rostilalta kysyttiin, miksi pakko pitäisi purkaa ja hän vastasi, että tavoitteena on
- kielitaidon monipuolistaminen
- pakon taustalla vaikuttavien näkökohtien esiinraaputtaminen [toisen kotimaisen erilaisuus käytön ja hyödyn suhteen erikielisille väestöille]
- luottamus siihen, että jokainen valitsee itse ja omalla kunnianhimolla (kuten Nylander oli vastannut, kun häneltä kysyttiin, pitääkö puoluejohtajien osata ruotsia)
Nylander ei suostunut näkemään mahdollisuutta kielitaidon monipuolistumiseen siinä, että oppilas saa itse valita opiskelemansa kielet vaan päätti turvautua näihin perinteisiin kysymyksiin:
- "Miksi maailmassa, jossa kielitaito on valtti, halutaan antaa ruotsinkielisille se kilpailuvaltti, että he osaavat enemmän kieliä kuin suomenkieliset?"
[NRR: Koska vähemmistö oppii aina yhden kielen enemmän kuin enemmistö, kaikkialla, on järjetöntä sitoa enemmistön kieliopinnot vielä tähän vähemmistökieleen, sellaista ei ole missään muualla.]
- "Miten voi olla suomenkielisille lapsille vaikeampaa opiskella enemmän kieliä kuin ruotsinkielisille?"
[NRR: Koska ruotsia ei arjessa kuule, eikä sitä useimmat tule myöhemminkään tarvitsemaan, puuttuu sekä arjen käyttöympäristö että hyötyyn perustuvat motivaatiotekijät.]
Rostila ei päässyt kuittailemaan näihin vaan hän pääsi kuvaamaan sitä, miten jämähtänyttä pakkoruotsi-debattia siirretään kohti hyvinvoinnin ja tasa-arvon debattia:
Kouluissa
- Suomenkielisten oppimistulokset ruotsissa ovat heikot ja
- toinen kotimainen ei ole samanarvoinen kieli molemmille kieliryhmille, sillä ruotsin käytettävyys arjessa ja työelämässä uupuu, mutta suomen opiskelun hyöty tulee välittömästi ruotsinkielisille niin arjessa kuin myöhemmin ammatissa, sillä jokainen ruotsinkielinen tarvitsee suomen osaamista,
- on silmänkääntötemppu kutsua ainetta samalla nimellä "toinen kotimainen", kun kyseessä on aivan eri tavoin tarpeelliset ja motivoivat kielet!
Ruotsin pakollisuudesta luopumalla tilanne oikenisi:
- vähennettäisiin oppilaiden turhautumista ruotsinopinnoissa ja samalla koko koulussa, sillä oppilaan omaa merkitystä vähättelevä retorikka poistuisi pakon ja liturgian mukana,
- kouluviihtyvyys paranisi, motivaatio rakennettaisiin oppilaan omien kokemusten ja arvostusten varaan,
- muiden kielten opiskelulle jäisi aikaa ja voimia,
- ei enää yritettäisi rakentaa oppilaassa vierasta kaksikielisyysidentiteettiä.
Rostila painotti, että ruotsin tarve on lainsäädännöllä keinotekoisesti rakennettu, se ei nouse käytännöstä. Poikien menestys kielissä on kiinni heidän omasta motivaatiostaan, joka edellyttää kieleltä aitoa käyttökelpoisuutta, siksi pojat ovat jo englannissa kirineet tytöt kiinni.
Lopuksi toimittaja kysyi, miten käy kansalaisaloitteen.
Nylander:
- Pakkoruotsin poisto lisäisi eriarvoisuutta. [Kun juuri on esitetty, miten toinen kotimainen on ihan eri kieli ruotsinkieliselle ja suomenkieliselle väestölle ja siksi tällainen ristikkäinen pakko nimenomaa lisää eriarvoisuutta ei poista sitä.]
- Pakon poistaminen olisi karhunpalvelus tietyntyyppisille perheille. [Niin ne fennoperheet, joissa opiskeltaisiin mielummin ranskaa tai saksaa tai jotain muuta sivistymätöntä tai ne luuseriperheet, joissa on kielitaidoltaan hitaasti kehittyviä tai monikielisiä lapsia, joita nyt pitää vain karaista ymmärtämään paikkansa.]
- Enemmistö kansanedustajista kannattaa ruotsin pakollisuutta "kilpailuetusyistä". [Ihan puskista tämä "kilpailuetu", mitä ihmettä tarkoittanee noin hieno sana?]
Rostila: Vaalien lähestyessä edustajat joutuvat pohtimaan, ottavatko he huomioon suomenkielisen väestön näkökulman kielipolitiikassa vaiko eivät.
Niinpä.