Maahanmuuttajat lopettavat pakkoruotsin?

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Hillevi Henanen
Viestit: 2526
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Re: Maahanmuuttajat lopettavat pakkoruotsin?

#16 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 26.03.2014 16:03

NRR, olen minäkin sinun tekstejäsi lainaillut, kiitos vaan!
Minut on myöskin ekan vuoteni kunniaksi ylennetty sekä rasistiksi, fasistiksi, että natsiksi.
Oikeasti olen myyrä, joka rakastaa numerojen penkomista.

NRR
Viestit: 9801
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Maahanmuuttajat lopettavat pakkoruotsin?

#17 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 26.03.2014 16:13

Hillevi Henanen kirjoitti:NRR, olen minäkin sinun tekstejäsi lainaillut, kiitos vaan!
Minut on myöskin ekan vuoteni kunniaksi ylennetty sekä rasistiksi, fasistiksi, että natsiksi.
Oikeasti olen myyrä, joka rakastaa numerojen penkomista.
Kieltämättä noita nimikkeitä heitellään kielivapauden kannattajille surutta - ja ilman perusteita. Mutta pääasia, että pakkoruotsikritiikki leviää ja vahvistuu! Kiitos kanssatyöskentelystä!

Minua muuten saa lainata aivan vapaasti ja lähdettä kertomatta - sillä kaikki ajatukset on täällä yhdessä taottu ja toivon, etteivät pakkoruotsifanit saa minusta veruketta olla vastaamatta keskusteluun. ;)

NRR
Viestit: 9801
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Maahanmuuttajat lopettavat pakkoruotsin?

#18 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 26.03.2014 16:26

Nyt alkaa keskustelua tuolla Fijan blogissa olla tukala katsella. Pohdin jo aiemmin tämän yhden kaverin maailmankuvaa:
Tässä tuosta ketjusta tyypillinen ruotsinkielisen pakkoruotsin ystävän vastaus:

"Kyllä me suomenruotsalaiset luetaan pakkosuomea jo 2 luokasta asti. Eikä me valiteta siitä. Harvoin me saadaan käytännössä puhua omaa äidinkieltä. Ruotsinkieltä ei pitäisi katsoa negatiivisesti. Hyvä idea voisi olla, että aloittaisi ruotsinkielen opiskelun peruskoulun toisella luokalla, eikä kuten nytten on, että tulee sitten se "pakkoruotsi" 7 luokalla. Muutenkin tämähän olisi tasavertaista, eikö vain. Sitten jotkut kirjoittaa että näistä tulee paljon kuluja. Tosiasia on että suomenruotsalaiset maksavat ihan helposti oman osuutensa ja vähän enemmänkin verorahoina. Tietty kaikki ajavat omia puoliaan, sekä suomenruotsalaiset että suomenkieliset. Kysymys kuuluukin, että onko se niin paljon pois suomenkielisiltä, että heidän pitää opetella ruotsia, että mielummin poljetaan suomenruotsalaisten mahdollisuus puhua äidinkiltään omassa kotimaassaan!? Koska tätä monet kirjoittajat antavat ymmärtää. Peace"

Heistä ratkaisu pakkoruotsin aiheuttamiin ongelmiin olisi se, että muiden kieliryhmien pakkoruotsi alkaisi jo toisella luokalla.

Pakkoruotsista puhuminen on heistä vain "negatiivisuutta" ruotsin kieltä kohtaan, vaikkei missään maailmassa ole vastaavaa pakollista pikkukieltä koko monikielistyvälle kansakunnalle peruskoulusta yliopistoon. Ei edes myönnetä, miten ainutkertaisen pakollista ruotsi on - mikään muu aine ei ole vastaavalla tavalla pakollinen eikä minkään muun aineen perustelut ole pelkkää liturgiaa.

Heistä pakkoruotsi ja ns. pakkosuomi ovat aivan rinnasteisia tarpeellisuudessaan, ja heidän tyytyväisyytensä omaan ns. pakkosuomeensa osoittaa muka, miten suvaitsevaisia ja ahkeria he ovat toisin kuin pakkoruotsin kriitikot.

Se, ettei pakkoruotsi ole tuonut mitään todellista kaksikielisyyttä ja ruotsinkielisiä palveluja tunnustetaan, muttei kuitenkaan suostuta tinkimään omasta kaksikielisyysilluusiosta vaan vaaditaan lisää pakkoa!

Tarpeettoman kielen aiheuttamiin ongelmiin ja kustannuksiin puututaan vain sen verran, että kerrotaan ruotsinkielisten maksamien verojen kyllä moninkertaisesti kuittaavan kaiken.

Se, että RKP ja muiden puolueiden ruotsinkieliset saavat ajaa pakkoruotsia muille kieliryhmille, on tämän ajattelun mukaan "reilua", koska suomenkielisetkin saavat ajaa omia etujaan. Ei pääkielen aseman tunnustaminen ole mikään etu vaan fakta, muun väittäminen kertoo siitä, ettei omaa suhteellisuudentajua.

Lopuksi heittäydytään marttyyriksi: "onko se niin paljon pois suomenkielisiltä, että heidän pitää opetella ruotsia, että mielummin poljetaan suomenruotsalaisten mahdollisuus puhua äidinkiltään omassa kotimaassaan!?" Tietysti turhan kielen opiskeleminen alakoulusta yliopistoon, jopa yli vieraan A-kielen tuntimäärän, on suomenkielisiltä ja muilta kieliryhmiltä pois niistä opinnoista, jotka heille olisivat tarpeellisia, mielekkäitä ja verrattavissa muiden maiden nuorten opiskeluihin. Paitsi turhaa työtä monen kohdalla pakkoruotsi tarkoittaa myös pitkittyneitä opintoja, turhautumista, onnettomien ruotsin valmistavien kurssien käymistä yhä uudestaan ja uudestaan ja lopulta vielä monen kohdalla pakkoruotsi saa tinkimään opintotavoitteista.

Ja näin kirjoittava kuvittelee olevansa rauhan asialla ja kuittaa tekstintä sloganilla "Peace"! Miten aivot ja empatian saa käännettyä noin nollalle? Ruotsinkielinen koulu? Ruotsinkielinen media? Tarkoitushakuinen poliittinen liturgia ruotsinkielisten keskuudessa?

Kyse on ruotsinkielisten maailmankuvan manipuloinnista. Taannoin tv:ssä tuli suomenruotsalaisen viulistin ja kapellimestarin haastattelu, jota kuunnellessa oli pakko ihailla tämän muusikon tarkkanäköistä havainnointia. Muusikko sanoi suoraan, että ruotsinkielisillä on unelma Suomesta, jossa kaikki oppivat ruotsia ja puhuvat iloisesti ruotsia. Hän jatkoi, ettei tiedä, kuka uskoo tähän, mutta arvelee, että joku pitää mielellään kiinni vastakkainasettelusta, joka syntyy, kun tämä unelma ei olekaan totta. Tämä on väistämättä pettymykseen johtava unelma Suomesta, jossa kaikki oppivat ruotsia, on se voima, joka saa monet ruotsinkieliset äänestämään kielitalibaneja ja myös syyttämään ruotsivihasta kaikkia niitä, jotka eivät tunnusta tämän unelman oikeutusta vaan puhuvat muiden kieliryhmien oikeudesta valita itselleen tärkeät kielet.
Nyt tuo sama kaveri alkaa olla aivan hajalla:

"--- sinun mielestäsi numerot ovat tässä oleellisin asia. Ruotsinkieli helvettiin koska se on vähemmistö? --- Mitä oikein tarkoitit? Sitäkö että sinun mielestä ruotsinkielisillä ei pitäisi olla sananvaltaa kuten suomenkielisillä??"

Hän ei pysty irrottamaan muiden kieliryhmien pakkoruotsia ja ruotsinkielisen oikeutta omaan identiteettiin ja keskeisiin palveluihin toisistaan. Tätä on jotenkin ahdistavaa seurata.

Hillevi Henanen
Viestit: 2526
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Re: Maahanmuuttajat lopettavat pakkoruotsin?

#19 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 26.03.2014 17:17

NRR kirjoitti:
Hillevi Henanen kirjoitti:NRR, olen minäkin sinun tekstejäsi lainaillut, kiitos vaan!
Minut on myöskin ekan vuoteni kunniaksi ylennetty sekä rasistiksi, fasistiksi, että natsiksi.
Oikeasti olen myyrä, joka rakastaa numerojen penkomista.
Kieltämättä noita nimikkeitä heitellään kielivapauden kannattajille surutta - ja ilman perusteita. Mutta pääasia, että pakkoruotsikritiikki leviää ja vahvistuu! Kiitos kanssatyöskentelystä!

Minua muuten saa lainata aivan vapaasti ja lähdettä kertomatta - sillä kaikki ajatukset on täällä yhdessä taottu ja toivon, etteivät pakkoruotsifanit saa minusta veruketta olla vastaamatta keskusteluun. ;)
Sama koskee minua. Kaikki on kaikkien käytettävissä, sellaisenaan tai muokattuna.
Olen erityisen tarkkana numeroiden ja johtopäätösten kanssa, koska en halua, että joku muu joutuu häpeään minun virheideni takia. Onhan se niin, että jos joku kardinaalimunaus minun laskuissani sattuisi, niin Vapaa kielivalintaa siitä syytettäisiin.
Numerot ovat kuitenkin olleet työtäni kolmisenkymmentä vuotta, ja numerot ovat kavereita, jotka eivät natsittele.
Minulta meni tämä eka vuosi asiaan tutustumiseen, koska selvästikin pyörä oli jo tullessani keksitty. Se oli välttämätöntä ja hyvin antoisaa. Parhaimmat keskustelut olivat niin jännittäviä, että teki mieli kesken kaiken kurkata viestisarjan loppuun.
Nyt olen täällä, enkä ole lähdössä minnekään.

Hillevi Henanen
Viestit: 2526
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Re: Maahanmuuttajat lopettavat pakkoruotsin?

#20 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 26.03.2014 21:57

Nrr, uskon, että minusta on jatkossa vielä enemmän apua vaanimishommassa. Minulla on listalla jo nyt melkoinen määrä suomalaisia ja ruotsalaisia lehtiä, joita seurailen lähes päivittäin. Viime viikot olen etsinyt pakkoruotsijuttuja - turhaan. On mukava nähdä, että pakkoruotsittajat pelkäävät.

Yhtä lailla vastapuolen vaanijat notkuvat tällä sivustolla. Heitä varten olen yrittänyt panna luvut myös tiivistettyinä mahdollisimman helppolukuisiin muotoihin, että ne tarttuisivat mieleen sellaisillekin, jotka eivät halua niitä nähdä.

NRR
Viestit: 9801
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Maahanmuuttajat lopettavat pakkoruotsin?

#21 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 26.03.2014 22:40

Hillevi Henanen kirjoitti:Nrr, uskon, että minusta on jatkossa vielä enemmän apua vaanimishommassa. Minulla on listalla jo nyt melkoinen määrä suomalaisia ja ruotsalaisia lehtiä, joita seurailen lähes päivittäin. Viime viikot olen etsinyt pakkoruotsijuttuja - turhaan. On mukava nähdä, että pakkoruotsittajat pelkäävät.

Yhtä lailla vastapuolen vaanijat notkuvat tällä sivustolla. Heitä varten olen yrittänyt panna luvut myös tiivistettyinä mahdollisimman helppolukuisiin muotoihin, että ne tarttuisivat mieleen sellaisillekin, jotka eivät halua niitä nähdä.

Kiitos HH, että seuraat mediaa ja tuot tänne linkkejä ja lukuja - ne ovat oleellisia seuraavien vuosien työlle. :)

Sana pakkoruotsi on lähes kadonnut mediasta sen jälkeen, kun Kotus antoi ruotsinkielisen toimittajan pyynnöstä suosituksen, ettei sitä käytettäisi. Ylipäätään kieltenopetukseen liittyviä artikkeleita löytyy vähän ja Ylellä niitä ei voi edes kommentoida, monissa paikallislehdissä on myös kirjautumispakko. Ruotsinkielisten lehtien keskustelut ovat olleet jo toista vuotta lukon takana.

On suorastaan käsittämätöntä, ettei vuoropuhelu kielirajan yli ole missään onnistunut. Täälläkin on muutama ruotsinkielinen käväissyt, mutta lähtenyt turhautuneena, koska eivät kerta kaikkiaan voi ymmärtää, että pakkoruotsista voisi olla kenellekään mitään haittaa. Ruotsinkielisille ruotsi on kieli, joka voi olla vain etu, lahja ja siunaus - ja sitä paitsi heille Suomea ja suomalaisuutta ei ole ilman ruotsia. Heille, kuten tuolle nuorelle kaverille, jota yllä lainasin, ruotsinkielisten innostus pakkoruotsittaa muita kieliryhmiä on perusoikeus.

Sama nimimerkki, joka ärhentelee nyt Fijan ketjussa, kävi täällä ja kirjoitti:
"Vanha systeemi [nykyinen pakkoruotsi] rakentui sopimuksille, jossa näen jonkinlaisen reiluuden. --- Kukaan ei ole nykyiseen järjestelmään kuollut ja sen haittoja myös liioitellaan rajusti. Ei minulle tarvitse siitä kenenkään valehdella. Olen kaksikielinen, elän molemmissa kieliympäristöissä ja tunnen kaikki ulottuvuudet molemmin puolin, ja tiedän myös milloin valehdellaan ja keksitään juttuja. Ja milloin loukataan tahallaan."

Hän kuvailee, miten ruotsinkieliset tässä asian itselleen selittävät. He uskottelevat itselleen, että kaksikielisinä "tunnetaan kaikki ulottuvuudet molemmin puolin", mikä ei tietenkään pidä paikkaansa, sillä eletään vain pienessä suomalaisuuden kaistaleessa, missä ruotsin asema on jotain ihan muuta kuin muiden suomalaisten elämässä. Toiseksi he vakuuttelevat toisilleen, että pakko perustuu sopimukselle, joka on taannut jonkinlaisen reiluuden, eikä pakon poistamisella ole kiirettä, sillä siihen "kukaan ei ole kuollut". Ei siis tarvitse kuunnella muita kieliryhmiä. Muiden rehellisen puheen he kokevat "valehteluksi" ja "tahallaan loukaamiseksi".

Voiko suomi/ruotsi-kaksikielinen arvioida kielten oppimisen työmäärää ja tarvetta suomenkielisen tai uussuomalaisen kohdalla tai pohjoismaisen identiteetin vaatimusta muiden kieliryhmien kohdalla? Ei voi.

Voiko olla olemassa jokin reilu sopimus, joka vaatii 95% enemmistöä opiskelemaan 5%:n vähemmistön kielen? Ei voi, mikäli sana reilu määritellään samaan tapaan kuin se on tähän asti määritelty.

Hannu Jussi
Viestit: 1108
Liittynyt: 02.04.2011 19:32

Re: Maahanmuuttajat lopettavat pakkoruotsin?

#22 Lukematon viesti Kirjoittaja Hannu Jussi » 27.03.2014 01:35

Vielä tuosta Fijan blogista ja surumielisten ymmärryksestä, ymmärryksen puutteesta yms.
Hyvin erikoista on se, että melkein joka viestissä tuovat esille itsensä. Minä minä minä, niin kuin tämäkin kirjoittaja.


""""""27.3.2014 00:05



Fija on näitä pakolaisvitsejä, joilla ei ole persoonaa, mutta halua tähteyteen. Kun siihen liitetään valtion tuet ja palkattu ylistäjä - näemme miten Fija asuu pääkaupungissa veronmaksajain rahoilla, että saataisiin edes pari menestyjää pakolaisrahoilla.

Ja mitä saatiin? Helvetti idiootti valitsee sitten toisen idiootin, eli Hirvisaaren!

Jos asiassa ei olisi mukana veronmaksajain rahat niin tarina olisi todella upea naurunäytelmä.

Valitettavasti Fija maksaa meille kaikille 200 000 euroa vuodessa, että voisi leikkiä ajattelijaa. Se summa on se hinta, että pääsee avustajaksi Asikkalan pellelle.

Fija tarvitsee asunnon pääkaupungista, koska on toki tärkeämpi kuin tavis, koska pakolaisakan perintö nyt on vaan tärkeä. Yhteiskunta järjestää ja maksaa asunnon.

Eli yhteiskunta kyllä maksaa oleskelukulut, mutta Asikkalan pellen avustajan roolista maksetaan vielä lisää.

Ajatukseni voivat kuulostaa vaikeilta, mutta siellä pääkaupungin kermassa ja menestyksessä ette ehkä tiedä miten helppoa on saada ihmiset ymmärtämään tekonne.

Sitten rytisee.

Ps. Minä olen syntynyt Helsingissä, ja lapsuuteni tunnen Kalliosta, jos toki Pohjanmaalta ja Lohjalta myöskin.


vastaa
ilmoita asiaton viesti
linkki tähän kommenttiin
283.""""

NRR
Viestit: 9801
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Maahanmuuttajat lopettavat pakkoruotsin?

#23 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 27.03.2014 05:45

Hannu Jussi kirjoitti:Vielä tuosta Fijan blogista ja surumielisten ymmärryksestä, ymmärryksen puutteesta yms. ---
Tässä toistuu kuvio, joka tuli todeksi Umayya Abu-Hannan kohdalla. Maahanmuuttajaystävällisyys karisee tyystin, kun maahanmuuttaja osoittaakin omaa ajattelua eikä hyväksy pakkoruotsia tai ruotsinkielisen vähemmistön hehkuttelua. Umayya Abu-Hanna on varsin avoimesti kertonut mielipiteensä myös suomenruotsalaisuuteen liittyvästä illuusiosta, että suomenruotsalaisuus edustaisi monikulttuuria. Näin häntä siteerataan HBL:n artikkelissa (vapaa käännös):

--- suomenruotsalaiset ovat tottuneet edustamaan kaikkia vähemmistöjä vaikka suomenruotsaltaisten, kuten suomenkielistenkin, tilanne ei millään tavoin ole verrattavissa maanhanmuuttajien tilanteeseen, ei ole yhteistä historiaa, yhteisiä kokemuksia, yhteiskunnallista asemaa tai todellisuutta.

--- Suomenruotsalaisten vahva vähemmistöasema on hänestä tietysti hyvä asia mutta merkitsee samalla, että ruotsin asema nyt on uudessa vaiheessa eikä sillä ole enää samaa itsestäänselvää statusta kuin aikaisemmin. --- Historia on historiaa, nyt on väestöpohja muuttumassa. Monet suomenruotsalaisista ystävistä eivät ymmärrä tätä. He sanovat kieltäytyvänsä luopumasta hankituista etuisuuksista. Mutta tulevaisuudessa ruotsin asema ei tule enää olemaan yhtä itsestäänselvä. Tämä muutos on väistämätön ja se tulee tekemään kipeää.

--- Mm. Hän [Umayya] kritisoi nepotismia, jota hänestä ilmenee nimitysten yhteydessä. Hakuprosessit, jossa sukunimi ja kontaktit parantavat mahdollisuuksia tulla valituksi, eivät ota mukaan maahanmuuttajia. Esimerkiksi hän kuvaa, miten Stefan Wallin 2009 kulttuuriministerinä kielipoliitiisista syistä asetti Leif Jakobssonin Valtion taidekomission johtoon. Tämä samaan aikaan, kun oli olemassa muidenkin etnisten vähemmistöjen edustaja, näitä edustajia on mukana muutenkin aivan liian harvoin. Hän kyseenalaistaa myös Eva Biaudetin valinnan vähemmistöasiamieheksi 2010, kun muita hakijoita maahanmuuttajataustalla ei edes kutsuttu haastatteluun.


Abu-Hannalle vastattiin artikkelin kommenteissa kuten "nettifennoille": "Tämä jos mikä on rasistinen hyökkäys. Alkuperäisväestöä kohtaan. Abu-Hanna todella esittää käsittämätöntä kiihotusta kansansryhmää kohtaan."

Hannu Jussi
Viestit: 1108
Liittynyt: 02.04.2011 19:32

Re: Maahanmuuttajat lopettavat pakkoruotsin?

#24 Lukematon viesti Kirjoittaja Hannu Jussi » 27.03.2014 09:36

Kiitos tästä
"Tässä toistuu kuvio, joka tuli todeksi Umayya Abu-Hannan kohdalla. Maahanmuuttajaystävällisyys karisee tyystin, kun maahanmuuttaja osoittaakin omaa ajattelua eikä hyväksy pakkoruotsia tai ruotsinkielisen vähemmistön hehkuttelua"

Joidenkin surumielisten kirjoittelu menee todella navan alle; sylttytehdas ilmeisesti kaivelee tietoja heille epämieluisista kirjoittajista ... ja julkaisee ne sitten kesken kaiken poiketen täysin koko keskustelusta.
Tuo on alhaista.

Myös se Ilta-Sanomien ? kirjoitus Abu-Hannasta laittoi sen viimeisen niitin.

Vastaa Viestiin