Mitä on yleissivistys?
Lähetetty: 07.03.2014 08:41
"Järjestelmän olisi hyvä itse olla tietoinen omista tavoitteistaan ja käsitteiden määrittelystä. Mikä on se yleissivistys, jota lukiokoulutuksella tavoitellaan? Miten sellaiset tiedonrakenteet on saavutettavissa?"
Näin kyselee Tiina Airaksisen (työ)blogissa "Verkkopedagongi" ja hahmottelee:
"Lukiokoulutuksen yleissivistävyyden käsite on avattava ja määriteltävä uudelleen. Lukion tehtävänä on tuottaa akateemisiin ammatteihin ihmisiä, joilla on syvälliset ajattelun ja ongelmanratkaisun taidot. Mottona voisi olla: Opiskellaan ei vain elämää varten, vaan tavoitteena on pystyä vaikuttamaan oman ja muiden elämän suuntaan!”
http://verkkopedagongi.wordpress.com/20 ... styksesta/
Airaksinen on ollut Hannu Linturin ja Anita Rubinin kanssa laatimassa julkaisua "Lukion tulevaisuus 2030, Toinen koulu, toinen maailma"
http://www.otavanopisto.fi/sites/www.ot ... 2011-b.pdf
Tämä kirja taustanaan Airaksinen hahmottelee tulevaa:
Sivistyneen ihmisen käsite voi olla vuonna 2030 toinen kuin nyt. Sivistynyt on se, joka osaa hakea tietoa ja osaa erottaa tilanteessa olennaisen ja tarpeellisen tiedon epäolennaisesta ja tarpeettomasta. Sivistynyt on myös se, joka ei reagoi heti ärsykkeeseen vaan osaa harkita ja valita ja valitsee reaktionsa.
Yleissivistys ja sen edellyttämät avaintaidot muuttuvat ajassa. --- Ongelmat ja ilmiöt tulevat entistä keskeisemmiksi.
--- Nuoret ovat keskenään tulevaisuudessakin hyvin eriarvoisessa asemassa yleissivistyksen hankkimisen edellytysten suhteen. Yksi osa eriarvoisuutta on sosiaalisen ja kulttuurisen pääoman periytyvyys perheissä.
Itseäni kiinnostaa ehkä eniten se, onko meillä syytä erottaa lukioyleissivistys ja ammattiyleissivistys - vai onko kyse sittenkin samasta asiasta?
Näin kyselee Tiina Airaksisen (työ)blogissa "Verkkopedagongi" ja hahmottelee:
"Lukiokoulutuksen yleissivistävyyden käsite on avattava ja määriteltävä uudelleen. Lukion tehtävänä on tuottaa akateemisiin ammatteihin ihmisiä, joilla on syvälliset ajattelun ja ongelmanratkaisun taidot. Mottona voisi olla: Opiskellaan ei vain elämää varten, vaan tavoitteena on pystyä vaikuttamaan oman ja muiden elämän suuntaan!”
http://verkkopedagongi.wordpress.com/20 ... styksesta/
Airaksinen on ollut Hannu Linturin ja Anita Rubinin kanssa laatimassa julkaisua "Lukion tulevaisuus 2030, Toinen koulu, toinen maailma"
http://www.otavanopisto.fi/sites/www.ot ... 2011-b.pdf
Tämä kirja taustanaan Airaksinen hahmottelee tulevaa:
Sivistyneen ihmisen käsite voi olla vuonna 2030 toinen kuin nyt. Sivistynyt on se, joka osaa hakea tietoa ja osaa erottaa tilanteessa olennaisen ja tarpeellisen tiedon epäolennaisesta ja tarpeettomasta. Sivistynyt on myös se, joka ei reagoi heti ärsykkeeseen vaan osaa harkita ja valita ja valitsee reaktionsa.
Yleissivistys ja sen edellyttämät avaintaidot muuttuvat ajassa. --- Ongelmat ja ilmiöt tulevat entistä keskeisemmiksi.
--- Nuoret ovat keskenään tulevaisuudessakin hyvin eriarvoisessa asemassa yleissivistyksen hankkimisen edellytysten suhteen. Yksi osa eriarvoisuutta on sosiaalisen ja kulttuurisen pääoman periytyvyys perheissä.
Itseäni kiinnostaa ehkä eniten se, onko meillä syytä erottaa lukioyleissivistys ja ammattiyleissivistys - vai onko kyse sittenkin samasta asiasta?