http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/2 ... a%E2%80%9D
" Mielestäni on erittäin härskiä, että OAJ tekee selvää ay-politiikkaa yleissivistyksen puolustamisen varjolla.
Esityksessä toisen kotimaisen kielen, uskonnon ja terveystiedon opinnot ovat pakollisia. Ahoniemi olisi valmis ulottamaan valinnaisuuden myös näihin.
– Seisomme työryhmän esityksen takana, mutta meidän ihannelukiossamme myös nämä aineet olisivat valinnaisia."
Lukiolaisten liitto hieman rohkeampana Tamperelaisessa
-
- Viestit: 1868
- Liittynyt: 22.04.2013 09:55
-
- Viestit: 1868
- Liittynyt: 22.04.2013 09:55
Re: Lukiolaisten liitto hieman rohkeampana Tamperelaisessa
Julkisuudessa on esitetty vaatimuksia uskonnon ja terveystiedon erityisaseman käsittelemisestä eduskunnassa. Virkkusen esittämässä mallissa jokaisessa oppiaineessa olisi kuitenkin pakollinen kurssi, jolloin tuntijaon näkökulmasta yksikään aine ei olisi erityisasemassa.
Ruotsiko siis jäisi ainoaksi erityisasema-aineeksi! Ad absurdum!
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/hen ... jako-15709
Ruotsiko siis jäisi ainoaksi erityisasema-aineeksi! Ad absurdum!
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/hen ... jako-15709
Re: Lukiolaisten liitto hieman rohkeampana Tamperelaisessa
Toivottavasti Lukiolaisten liitto tuo kantansa julki näkyvästi kansalaisaloitteen http://www.ruotsivapaaehtoiseksi.fi tullessa eduskuntakäsittelyyn.
Ilmeisesti tarvitaan myös laajaa keskustelua siitä, mitä tarkoitetaan yleissivistyksellä.
Ilmeisesti tarvitaan myös laajaa keskustelua siitä, mitä tarkoitetaan yleissivistyksellä.
Re: Lukiolaisten liitto hieman rohkeampana Tamperelaisessa
Hiihtolomaviikolla asian tiimoilta oli hesarissa muutamia kirjoituksia:TK kirjoitti:Ilmeisesti tarvitaan myös laajaa keskustelua siitä, mitä tarkoitetaan yleissivistyksellä.
Marjukka Liitenin oivaltava teksti "Lukio on menneen vanki --- Mikäli poliitikkojen pitäisi nyt päättää siirtymisestä yhdeksänvuotiseen peruskouluun, päätös taitaisi jäädä tekemättä. --- Uudistus tähtää kuitenkin pitkälle tulevaisuuteen. Vuonna 2016 lukion aloittavien pitäisi saada elämälleen eväät jopa 2080-luvulle asti. Maailma lienee tuolloin nykyistäkin monimutkaisempi paikka, jossa tuskin on pulaa tiedosta --- Kansalaisten yleissivistyksen pelätään romahtavan, mikäli jonkin oppiaineen voisi lukiossa vastedes jättää vähän vähemmälle tai jopa kokonaan väliin. Mutta mihin unohdetaan silloin kansan toinen puolikas? Miksi kukaan ei ole huolissaan ammattikoululaisten yleissivistyksestä ja kansalaistaidoista, jos kerran peruskoulussa ei opi mitään? Kukaan ei ole huolissaan myöskään urheilu- tai musiikkilukioita käyvien yleissivistyksestä, vaikka erikoislukiossa voi sivuuttaa paljon muille pakollisia kursseja. --- lukion päivittäminen saattaa taas lykkääntyä --- Kouluasiantuntijat on määrä työllistää laajalla peruskoulun uudistuksella Pisa-tulosten notkahduksen takia."
Kirjoitukseen on tullut vain muutama masentava kommentti, joissa lauletaan kutakuinkin "koskaan et muuttua saa" ja ivataan toimittajaa. Merkillistä näköalattomuutta meiltä lukiolaisten vanhemmilta ja akateemisilta tulisieluilta - tai sitten olimme lomalla kaikki.
Valinnaisuuden ja laaja-alaisuuden yhdistämisestä kirjoitti kasvatustieteen arvostettu Pisa-asiantuntija, professori Välijärvi: "Opiskelun ensisijainen päämäärä ei ole tiedon omaksuminen vaan aktiivinen tiedon kanssa työskentely. Harjaantuminen taitoihin, joita tällöin tarvittaviin, ei ole mahdollista rinnan lukuisissa eri aineissa. Siksi opiskelijoiden on voitava keskittyä melko harvoihin aineisiin. Toisaalta yksipuolinen keskittyminen johtaa yleissivistyksen kapea-alaistumiseen. Ratkaisu voidaan löytää ryhmittelemällä oppiaineita "perheiksi", joista kustakin lukiolaisen tulee valita vähintään yksi aine ohjelmaansa. --- ohjattu valinnaisuus mahdollistaa perehtymisen erilaisiin tiedon tuottamisen, jäsentämisen ja esittämisen tapoihin ilman että vaarana on fakkiutuminen yhden totuuden julistajaksi"
http://www.hs.fi/mielipide/Lukiossa+voi ... 2526014527
Metodisen sivistyksen käsitettä niin lukioille kuin ammattikouluille tarjosi psykologian tutkija Volanen: "Välijärvi otti askeleen kohti irtautumista kirjanoppineisuudesta ja siirtymistä metodiseen sivistykseen. Tällöin sivistys on kykyä, tahtoa ja taitoa asettaa, arvottaa ja ratkaista aikakautemme perusongelmia. Metodisessa sivistyksessä tiedon tuottamisen taito ja taidon käytön tuottama tieto rakentuvat yhdeksi pedagogiseksi periaatteeksi, jossa tuottamalla oppimisella (learning by making) on keskeinen asema. Lukio-opetuksen pirstaleisuutta ei pystytä ratkaisemaan määrittelemättä yleis- ja ammattisivistystä toisiaan tukeviksi ja rikastaviksi – ei vastakkaisiksi."
http://www.hs.fi/mielipide/Tavoitteeksi ... 2614725354