Hesarin Liiten kuvailee, miksei lukiota päästä uusimaan
Lähetetty: 06.01.2014 20:08
http://www.hs.fi/kotimaa/Lukion+oppiain ... 8897858765
"Vaikka maailma ei jakaudu oppiaineisiin, koulutuntien jako oppiaineiden kesken on niin pyhä asia, että siihen on lähes mahdotonta kajota. ---
Syitä on ainakin kaksi. Ensinnäkin opettajajärjestöt pitävät tiukasti kiinni leipäpuustaan eli aineittensa tuntimääristä. --- Kansa taas kiinnostuu koulusta harvoin ja enimmäkseen vain silloin, kun koulua uhataan muuttaa johonkin outoon ja vaikeasti ymmärrettävään suuntaan. --- Vikaa onkin myös ehdotuksen vaikeaselkoisuudessa. Siinä kun puhutaan humanistis-yhteiskunnallisten ja katsomuksellisten opintojen sekä luonnontieteellisten opintojen alkuun sijoitettavista yhteisistä opintokokonaisuuksista ja loppuun sijoitettavista teemaopinnoista. Ei kuulosta järin selkeältä. Eikä uudenlaisen yleissivistyksen perustelukaan mene ihan nappiin. "Yleissivistys olisi entistä syvempää ja jäsentyneempää tietojen ja taitojen keskinäistä symbioosia, jonka kehittymisessä opiskelijan innostuneisuudella oppimiseen olisi aikaisempaa suurempi merkitys", lataa esityksen tiivistelmä ja saa lukijan lähinnä ymmälle. --- Lukiouudistusta valmistellut työryhmä pyrki varmistamaan esityksen etenemisen tarjoamalla ministereille kolmea vaihtoehtoa ja rajaamalla muutokset valtioneuvoston päätettäväksi. Siksi esityksessä on valitettava kauneusvirhe: uskonto tai elämänkatsomustieto ja terveystietoa pysyisivät radikaaleimmassakin mallissa pakollisina aineina, koska ne mainitaan lukiolaissa. Ja lait säätää eduskunta."
"Vaikka maailma ei jakaudu oppiaineisiin, koulutuntien jako oppiaineiden kesken on niin pyhä asia, että siihen on lähes mahdotonta kajota. ---
Syitä on ainakin kaksi. Ensinnäkin opettajajärjestöt pitävät tiukasti kiinni leipäpuustaan eli aineittensa tuntimääristä. --- Kansa taas kiinnostuu koulusta harvoin ja enimmäkseen vain silloin, kun koulua uhataan muuttaa johonkin outoon ja vaikeasti ymmärrettävään suuntaan. --- Vikaa onkin myös ehdotuksen vaikeaselkoisuudessa. Siinä kun puhutaan humanistis-yhteiskunnallisten ja katsomuksellisten opintojen sekä luonnontieteellisten opintojen alkuun sijoitettavista yhteisistä opintokokonaisuuksista ja loppuun sijoitettavista teemaopinnoista. Ei kuulosta järin selkeältä. Eikä uudenlaisen yleissivistyksen perustelukaan mene ihan nappiin. "Yleissivistys olisi entistä syvempää ja jäsentyneempää tietojen ja taitojen keskinäistä symbioosia, jonka kehittymisessä opiskelijan innostuneisuudella oppimiseen olisi aikaisempaa suurempi merkitys", lataa esityksen tiivistelmä ja saa lukijan lähinnä ymmälle. --- Lukiouudistusta valmistellut työryhmä pyrki varmistamaan esityksen etenemisen tarjoamalla ministereille kolmea vaihtoehtoa ja rajaamalla muutokset valtioneuvoston päätettäväksi. Siksi esityksessä on valitettava kauneusvirhe: uskonto tai elämänkatsomustieto ja terveystietoa pysyisivät radikaaleimmassakin mallissa pakollisina aineina, koska ne mainitaan lukiolaissa. Ja lait säätää eduskunta."