Keskiöön ongelman ratkaisuehdotukset päivittelyn sijasta!
-
- Viestit: 1868
- Liittynyt: 22.04.2013 09:55
Keskiöön ongelman ratkaisuehdotukset päivittelyn sijasta!
Vuoden 2013 anti voidaan summata seuraavasti:
Ruotsin kielen opiskelun "kannustimet" ovat yhä korostetummin
pakko, pelko ja velvollisuus:
enemmistöä edustavien henkilökohtainen velvollisuus
vähemmistön tarpeiden tyydyttäjänä-
siis varsin negatiivinen keinovalikoima.
Mitään uutta, positiivista kannustinta ei ole onnistuttu kehittämään!
Ruotsin asemaa siis pönkitetään entistä korostetummin negatiivisten keinojen avulla,
kurilla, piiskalla ja nuhteilla..
Samaan aikaan kansan protesti tuntuu kasvavan päivä päivältä.
Mielestäni vuonna 2014 kielikeskustelu tulisi nostaa uudelle tasolle
- jatkuvan päivittelyn ja siunailun sijasta.
Kaikkein hämmentävin on ollut pakottajien väite, että "enemmistö päättää"..
Juuri kielivapauden kauttahan enemmistö saisi päättää..
se olisi pitkäkestoinen kansanäänestys ruotsin kielen statuksesta.
Olen kerännyt vuosien varrella lukuisia konkreettisia ongelmanratkaisuvaihtoehtoja,
mutta ongelman tunnistamisen ja ratkaisun etsimisen sijasta vastapuoli on keskittynyt marttyyriasemansa
korostamiseen ja me vapauden ystävät olemme keskittyneet tuon marttyyriaseman korostamisen ihmettelyyn!
Hyvin vähälle huomiolle ovat jääneet konkreettiset ehdotukset ongelman ratkaisemiseksi.
Tämä johtunee siitä, että poliittisen eliitin mielestä mitään ongelmaa ei edes ole.
Millä saataisiin kohennettua kriisitietoisuutta ?
Millä saataisiin eliitille välitettyä viesti,
että myös kansan enemmistön näkökulma on
otettava huomioon ?
Millä foorumilla voisi laajasti käydä läpi erilaisia ratkaisumalleja ?
Miten saadaan samalle areenalle esim. Pasi Saukkonen, Jaakko Häkkinen, Peter Albäck jne ?
Pelkkä eduskuntakeskustelu ei riitä, vaan pitää saada aikaan laaja yhteiskunnallinen keskustelu.
Yhteiskunnallinen keskustelu taitaa olla toiveajattelua, kun esim. opettajat piiloutuvat poliitikkojen selän taakse..
ja yhtyvät kuoroon, joka kieltää pakkoruotsista puhumisen!
"Muistutamme vielä, että tuntijakoasia on todellakin jo päätetty ja keskustelua toivotaan nyt oppisisällöistä.
Keskustelu opiskeltavien kielten priorisoinnista ei tällä foorumilla auta meitä juuri nyt keskustelun ytimessä olevien asioiden kehittämisessä."
http://www.suomensaksanopettajat.fi/kie ... stuksesta/
http://www.suomensaksanopettajat.fi/kie ... comment-77
Ruotsin kielen opiskelun "kannustimet" ovat yhä korostetummin
pakko, pelko ja velvollisuus:
enemmistöä edustavien henkilökohtainen velvollisuus
vähemmistön tarpeiden tyydyttäjänä-
siis varsin negatiivinen keinovalikoima.
Mitään uutta, positiivista kannustinta ei ole onnistuttu kehittämään!
Ruotsin asemaa siis pönkitetään entistä korostetummin negatiivisten keinojen avulla,
kurilla, piiskalla ja nuhteilla..
Samaan aikaan kansan protesti tuntuu kasvavan päivä päivältä.
Mielestäni vuonna 2014 kielikeskustelu tulisi nostaa uudelle tasolle
- jatkuvan päivittelyn ja siunailun sijasta.
Kaikkein hämmentävin on ollut pakottajien väite, että "enemmistö päättää"..
Juuri kielivapauden kauttahan enemmistö saisi päättää..
se olisi pitkäkestoinen kansanäänestys ruotsin kielen statuksesta.
Olen kerännyt vuosien varrella lukuisia konkreettisia ongelmanratkaisuvaihtoehtoja,
mutta ongelman tunnistamisen ja ratkaisun etsimisen sijasta vastapuoli on keskittynyt marttyyriasemansa
korostamiseen ja me vapauden ystävät olemme keskittyneet tuon marttyyriaseman korostamisen ihmettelyyn!
Hyvin vähälle huomiolle ovat jääneet konkreettiset ehdotukset ongelman ratkaisemiseksi.
Tämä johtunee siitä, että poliittisen eliitin mielestä mitään ongelmaa ei edes ole.
Millä saataisiin kohennettua kriisitietoisuutta ?
Millä saataisiin eliitille välitettyä viesti,
että myös kansan enemmistön näkökulma on
otettava huomioon ?
Millä foorumilla voisi laajasti käydä läpi erilaisia ratkaisumalleja ?
Miten saadaan samalle areenalle esim. Pasi Saukkonen, Jaakko Häkkinen, Peter Albäck jne ?
Pelkkä eduskuntakeskustelu ei riitä, vaan pitää saada aikaan laaja yhteiskunnallinen keskustelu.
Yhteiskunnallinen keskustelu taitaa olla toiveajattelua, kun esim. opettajat piiloutuvat poliitikkojen selän taakse..
ja yhtyvät kuoroon, joka kieltää pakkoruotsista puhumisen!
"Muistutamme vielä, että tuntijakoasia on todellakin jo päätetty ja keskustelua toivotaan nyt oppisisällöistä.
Keskustelu opiskeltavien kielten priorisoinnista ei tällä foorumilla auta meitä juuri nyt keskustelun ytimessä olevien asioiden kehittämisessä."
http://www.suomensaksanopettajat.fi/kie ... stuksesta/
http://www.suomensaksanopettajat.fi/kie ... comment-77
Re: Keskiöön ongelman ratkaisuehdotukset päivittelyn sijasta
Kansalaisaloitteen http://www.ruotsivapaaehtoiseksi.fi saaminen eduskuntakäsittelyyn on alkusysäys laajemmalle yhteiskunnalliselle keskustelulle. Toivottavasti esim. opettajat uskaltautuvat avoimesti mukaan keskusteluun.
Re: Keskiöön ongelman ratkaisuehdotukset päivittelyn sijasta
Luojan kiitos on tämä rakentuva suomalainen monikulttuurisuus tai suomalainen maailmankansalaisuus, joka tekee mahdottomaksi jumittua vanhoihin käytäntöihin.
Odotan niin kansalaisaloitteeseen kuin Pisaan liittyvää keskustelua, jossa vihdoin päivitettäisiin näkemyksiä siitä
- millaista koulutusta lapsemme todella tarvitsevat tulevaisuuttaan varten,
- miten vahvistetaan koulujen kielitietoisuutta ja tuetaan erilaisia nuoria opinnoissa eteenpäin,
- miten kansallinen identiteetti muuttuu yhä kauniimmaksi mosaiiksi ja miten jokainen rakentaa omaa identiteettimosaiikkiaan.
Kielivapaus nivoutuu inhimillisyyden ja tulevaisuuden kannalta kaikkein keskeisimpiin teemoihin - tämä on yhteinen sivistysprosessi.
Olen nähnyt miten raivokkaasti joku voi puolustaa pakkoruotsia ja sitten yhtäkkiä riisuu vanhan asenteensa kuin kuluneen takin ja ilmoittaa vain, ettei olekaan samaa mieltä kuin ennen ja että kielivapaus onkin ok. Näin ihmisille tapahtuu, jos he avoimessa keskustelussa ja aitojen faktojen valossa pääsevät rakentamaan näkemyksiään. Siksi median edustajia ja poliitikkoja pidetään niin lyhyessä narussa pakon suhteen, että heidän esimerkkinsä myötä tilanne muuttuisi todella nopeasti.
Odotan niin kansalaisaloitteeseen kuin Pisaan liittyvää keskustelua, jossa vihdoin päivitettäisiin näkemyksiä siitä
- millaista koulutusta lapsemme todella tarvitsevat tulevaisuuttaan varten,
- miten vahvistetaan koulujen kielitietoisuutta ja tuetaan erilaisia nuoria opinnoissa eteenpäin,
- miten kansallinen identiteetti muuttuu yhä kauniimmaksi mosaiiksi ja miten jokainen rakentaa omaa identiteettimosaiikkiaan.
Kielivapaus nivoutuu inhimillisyyden ja tulevaisuuden kannalta kaikkein keskeisimpiin teemoihin - tämä on yhteinen sivistysprosessi.
Olen nähnyt miten raivokkaasti joku voi puolustaa pakkoruotsia ja sitten yhtäkkiä riisuu vanhan asenteensa kuin kuluneen takin ja ilmoittaa vain, ettei olekaan samaa mieltä kuin ennen ja että kielivapaus onkin ok. Näin ihmisille tapahtuu, jos he avoimessa keskustelussa ja aitojen faktojen valossa pääsevät rakentamaan näkemyksiään. Siksi median edustajia ja poliitikkoja pidetään niin lyhyessä narussa pakon suhteen, että heidän esimerkkinsä myötä tilanne muuttuisi todella nopeasti.
Re: Keskiöön ongelman ratkaisuehdotukset päivittelyn sijasta
Mietitään hiukan kevään tulevia keskusteluja. Pakkoruotsille ei ole perusteita, joten perusteluihin ja asialliseen keskusteluun nojaavaa linjaa pakon jatkumisen puolesta työskentelevät eivät tule käyttämään - he korvaavat keskustelun tutuilla tai hiukan tuunatuilla sloganeilla.
Laiskuutta
Halonen näytti jo esimerkkiä siitä, miten ohitetaan keskustelu: Väitetään, että ruotsin vapaaehtoisuus olisi laiskuutta, samaa laiskuutta, joka vei meiltä pisa-mitalin. Vedotaan tunteisiin, että nyt kaivataan lisää kuria, lisää työtä ja lisää pakkoa.
Rasismia
Hesarissa suomenruotsalainen kirjailija ja Hufvudstadsbladetin kulttuuritoimituksen päällikkö kirjoitti varsin valloittavan jutun rasismia vastaan ja näytti samalla, miten aina täytyy käyttää tilaisuus nimetä rasisti-syntipukki pakon kriitikkojen joukosta (yleensä perussuomalainen) ja nivoa muka pakollisen ruotsin kritiikki osaksi rasistista maailmankuvaa. Hyvien (ruotsia puhuvien) rasisminvastustajien vastapainoksi hän nosti X:n, jota kuvailee näin: "Suuri osa X:n väittelytekniikasta perustuu siihen, että hän yksinkertaisesti häiriintyy eri asioista: kerjäläisistä, ulkomaalaisista, ruotsin opetuksesta, ihmisten haluttomuudesta suhteellistaa kansanmurhia ---" Näin ulkomaalaisvastaisuuden ja kansanmurhien ymmärtämisen välistä löytyy pakkoruotsin vastustaminen! Ei tarvita perusteluja.
Kielet kaikkein tärkeintä
Eräs Sampo Terhon blogiin kirjoittanut, kuvasi oppiaineiden tärkeysjärjestyksestä näin: "Jos minun pitäisi laittaa aineet tärkeysjärjestykseen, ne olisivat: äidinkieli, matematiikka, kaksi vierasta kieltä, muut aineet. Perusteluni on yksinkertainen: kolme ensimmäistä ovat "järjestelmäaineita", ne kehittävät ajattelua, kun taas muut antavat tietoja, mutta eivät samalla tavalla vaikuta mieleen."
Tässä näkyy se valtava kielipainotus, jota muutamat humanistit hellivät. Heille kielet ovat ajattelun avainaineita. Tässä tosin on mukana matematiikka - ilmeisesti sellainen lyhyt, jolla lasketaan peruslaskutoimituksia, prosentteja ja pinta-aloja ja luetaan tilastoja - jottei päästä syyttämään pisa-tulosten laskemisesta. Äidinkieltä ei kuitenkaan voi kehittää umpiossa aivan kuten tietotekniikkaa ei voi käyttää erillään kaikesta muusta osaamisesta - nämä ovat työkaluja, jotka vaativat tietosisältöjä, käsitteiden ja käsitejärjestelmien avaamista, kykyä tehdä analyysejä ja synteesejä, maailmankuvan rakentamista. Kaikki reaaliaineet työstävät äidinkielen kanssa oppilaan kielellistä osaamista. Tekniikka ja luonnontieteet menevät kyllä monen kohdalla alakoulun jälkeen tärkeydessä muiden aineiden ohi. Kaksi vierasta kieltä eivät kehitä ajattelua sen ihmeellisemmin. Toki kielen kautta avautuva mahdollisuus esimerkiksi maailmanlaajuiseen tieteelliseen keskusteluun on välttämätöntä, mutta eivät ummikkoenglanninkieliset ole huonoja tieteentekijöitä, huonoja ajattelijoita omilla erikoisaloillaan siksi, etteivät ole liiemmin opiskelleet vieraita kieliä.
Näitä teemoja nostetaan nyt esille ja pedataan mielleyhtymiä tulevia keskusteluja ajatellen.
Laiskuutta
Halonen näytti jo esimerkkiä siitä, miten ohitetaan keskustelu: Väitetään, että ruotsin vapaaehtoisuus olisi laiskuutta, samaa laiskuutta, joka vei meiltä pisa-mitalin. Vedotaan tunteisiin, että nyt kaivataan lisää kuria, lisää työtä ja lisää pakkoa.
Rasismia
Hesarissa suomenruotsalainen kirjailija ja Hufvudstadsbladetin kulttuuritoimituksen päällikkö kirjoitti varsin valloittavan jutun rasismia vastaan ja näytti samalla, miten aina täytyy käyttää tilaisuus nimetä rasisti-syntipukki pakon kriitikkojen joukosta (yleensä perussuomalainen) ja nivoa muka pakollisen ruotsin kritiikki osaksi rasistista maailmankuvaa. Hyvien (ruotsia puhuvien) rasisminvastustajien vastapainoksi hän nosti X:n, jota kuvailee näin: "Suuri osa X:n väittelytekniikasta perustuu siihen, että hän yksinkertaisesti häiriintyy eri asioista: kerjäläisistä, ulkomaalaisista, ruotsin opetuksesta, ihmisten haluttomuudesta suhteellistaa kansanmurhia ---" Näin ulkomaalaisvastaisuuden ja kansanmurhien ymmärtämisen välistä löytyy pakkoruotsin vastustaminen! Ei tarvita perusteluja.
Kielet kaikkein tärkeintä
Eräs Sampo Terhon blogiin kirjoittanut, kuvasi oppiaineiden tärkeysjärjestyksestä näin: "Jos minun pitäisi laittaa aineet tärkeysjärjestykseen, ne olisivat: äidinkieli, matematiikka, kaksi vierasta kieltä, muut aineet. Perusteluni on yksinkertainen: kolme ensimmäistä ovat "järjestelmäaineita", ne kehittävät ajattelua, kun taas muut antavat tietoja, mutta eivät samalla tavalla vaikuta mieleen."
Tässä näkyy se valtava kielipainotus, jota muutamat humanistit hellivät. Heille kielet ovat ajattelun avainaineita. Tässä tosin on mukana matematiikka - ilmeisesti sellainen lyhyt, jolla lasketaan peruslaskutoimituksia, prosentteja ja pinta-aloja ja luetaan tilastoja - jottei päästä syyttämään pisa-tulosten laskemisesta. Äidinkieltä ei kuitenkaan voi kehittää umpiossa aivan kuten tietotekniikkaa ei voi käyttää erillään kaikesta muusta osaamisesta - nämä ovat työkaluja, jotka vaativat tietosisältöjä, käsitteiden ja käsitejärjestelmien avaamista, kykyä tehdä analyysejä ja synteesejä, maailmankuvan rakentamista. Kaikki reaaliaineet työstävät äidinkielen kanssa oppilaan kielellistä osaamista. Tekniikka ja luonnontieteet menevät kyllä monen kohdalla alakoulun jälkeen tärkeydessä muiden aineiden ohi. Kaksi vierasta kieltä eivät kehitä ajattelua sen ihmeellisemmin. Toki kielen kautta avautuva mahdollisuus esimerkiksi maailmanlaajuiseen tieteelliseen keskusteluun on välttämätöntä, mutta eivät ummikkoenglanninkieliset ole huonoja tieteentekijöitä, huonoja ajattelijoita omilla erikoisaloillaan siksi, etteivät ole liiemmin opiskelleet vieraita kieliä.
Näitä teemoja nostetaan nyt esille ja pedataan mielleyhtymiä tulevia keskusteluja ajatellen.
Re: Keskiöön ongelman ratkaisuehdotukset päivittelyn sijasta
Ensinnäkin aiempaan viestiisi: monikulttuurisuus ei ole onni millään mittarilla, vaikka se tekeekin pakkoruotsista entistäkin järjettömämpää. Onneksi monikulttuurisuuskeskustelun voi kuitenkin jättää hommafoorumille.
Kuten totesit, mitään asiallisia perusteita pakkoruotsin puolesta ei tulla kuulemaan, koska niitä ei ole.
Vastustajan ohi aiheen menevät perustelut on tärkeää ampua alas, mutta niiden lisäksi on aina jokaisessa keskustelussa tärkeää tuoda esille oikeita perusteluita kielivapauden puolesta. Muuten tässä käy niin kuin vanhassa sanonnassa idioottien kanssa väittelystä. Pakkoruotsittajat varmasti puhuvat mieluummin kuvitellusta rasismista ja laiskuudesta kuin mielipidetiedustelujen tuloksista tai EK:n näkemyksestä Suomen tulevaisuuden kielitaitotarpeista.
Aivan käsittämätön tämä humanistien näkemys, jonka mukaan kielet on avainaineita. Maailma perustuu matematiikkaan, fysiikkaan, kemiaan, biologiaan ym. aineisiin. Kieliä opiskellessa ei opi mitään uutta maailmasta, saa vain mahdollisuuden jakaa tietoa ja keskustella useamman kanssa.
Kuten totesit, mitään asiallisia perusteita pakkoruotsin puolesta ei tulla kuulemaan, koska niitä ei ole.
Vastustajan ohi aiheen menevät perustelut on tärkeää ampua alas, mutta niiden lisäksi on aina jokaisessa keskustelussa tärkeää tuoda esille oikeita perusteluita kielivapauden puolesta. Muuten tässä käy niin kuin vanhassa sanonnassa idioottien kanssa väittelystä. Pakkoruotsittajat varmasti puhuvat mieluummin kuvitellusta rasismista ja laiskuudesta kuin mielipidetiedustelujen tuloksista tai EK:n näkemyksestä Suomen tulevaisuuden kielitaitotarpeista.
Aivan käsittämätön tämä humanistien näkemys, jonka mukaan kielet on avainaineita. Maailma perustuu matematiikkaan, fysiikkaan, kemiaan, biologiaan ym. aineisiin. Kieliä opiskellessa ei opi mitään uutta maailmasta, saa vain mahdollisuuden jakaa tietoa ja keskustella useamman kanssa.
Re: Keskiöön ongelman ratkaisuehdotukset päivittelyn sijasta
Ehkä tarkoitamme sanalla eri asioita. Olen itse aloittanut kouluni monietnisessä ympäristössä vieraalla kielellä, enkä kokenut että me koululaiset olisimme olleet niin kovin erilaisia, meitä yhdisti yksi yhteinen kulttuuri: lapsuus.Lalli kirjoitti:Ensinnäkin aiempaan viestiisi: monikulttuurisuus ei ole onni millään mittarilla, vaikka se tekeekin pakkoruotsista entistäkin järjettömämpää. Onneksi monikulttuurisuuskeskustelun voi kuitenkin jättää hommafoorumille.

Olet aivan oikeassa. Nämä oleelliset faktat on päästävä nostamaan esiin.Lalli kirjoitti:Vastustajan ohi aiheen menevät perustelut on tärkeää ampua alas, mutta niiden lisäksi on aina jokaisessa keskustelussa tärkeää tuoda esille oikeita perusteluita kielivapauden puolesta. Muuten tässä käy niin kuin vanhassa sanonnassa idioottien kanssa väittelystä. Pakkoruotsittajat varmasti puhuvat mieluummin kuvitellusta rasismista ja laiskuudesta kuin mielipidetiedustelujen tuloksista tai EK:n näkemyksestä Suomen tulevaisuuden kielitaitotarpeista.
Re: Keskiöön ongelman ratkaisuehdotukset päivittelyn sijasta
Olet oikeassa. Lapset pärjäävät keskenään kulttuurista riippumatta, ongelmat tulevat siinä vaiheessa kun monikulttuuriset vanhemmat puuttuvat lasten leikkeihin.NRR kirjoitti: Ehkä tarkoitamme sanalla eri asioita. Olen itse aloittanut kouluni monietnisessä ympäristössä vieraalla kielellä, enkä kokenut että me koululaiset olisimme olleet niin kovin erilaisia, meitä yhdisti yksi yhteinen kulttuuri: lapsuus.
Monikulttuurisuus, josta minä puhuin on samaa kuin se mikä Cameronin, Merkelin ja Sarkozyn mukaan on epäonnistunut. Jostain ihmeen syystä tätä kuitenkin halutaan Suomeen.
http://yle.fi/uutiset/david_cameron_mon ... mi/5317737
http://yle.fi/uutiset/sarkozy_vallitsev ... ut/5320951
http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/103966 ... n%E2%80%9D
Takaisin aiheeseen:
Pakkoruotsittajan puhuessa pakkomatematiikasta, laiskuudesta tai historiasta on parempi vastata lyhyesti, miksi se tai mikään muukaan ei perustele ruotsin pakollisuutta tämän päivän Suomessa ja jatkaa kertomalla pakkoruotsin aiheuttamista todellisista haitoista ja kustannuksista. Tämähän on se tapa, miten poliitikot "keskustelevat". Poliitikot eivät vastaa toisen kysymyksiin, vaan kertovat itselleen mieluisista asioista, olivat ne sitten totta tai eivät.
Re: Keskiöön ongelman ratkaisuehdotukset päivittelyn sijasta
Kiitos linkeistä:Lalli kirjoitti:Olet oikeassa. Lapset pärjäävät keskenään kulttuurista riippumatta, ongelmat tulevat siinä vaiheessa kun monikulttuuriset vanhemmat puuttuvat lasten leikkeihin.NRR kirjoitti: Ehkä tarkoitamme sanalla eri asioita. Olen itse aloittanut kouluni monietnisessä ympäristössä vieraalla kielellä, enkä kokenut että me koululaiset olisimme olleet niin kovin erilaisia, meitä yhdisti yksi yhteinen kulttuuri: lapsuus.
Monikulttuurisuus, josta minä puhuin on samaa kuin se mikä Cameronin, Merkelin ja Sarkozyn mukaan on epäonnistunut.
- Tarvitsemme vähemmän viime vuosina noudatettua passiivista suvaitsevaisuutta ja enemmän voimakasta liberalismia. Olemme hyväksyneet eristäytyviä yhteisöjä, jotka toimivat arvojamme vastaan. (Cameron)
- Ranska ei voi hyväksyä muutoksia maan elämäntapaan, kuten miesten ja naisten tasa-arvoon ja tyttöjen koulunkäyntiin. (Sarkozy)
- Maahanmuuttajien olisi pitänyt tehdä lujemmin töitä integroituakseen saksalaiseen yhteiskuntaan, etenkin saksan kielen opettelu on tärkeää (Merkel)
Kyse on siis nimenomaan siitä, mitä koulutuksen avulla tehdään: rakennetaan osallisuutta kielen ja henkilökohtaisen pätevyyden avulla, rakennetaan kaikinpuolista suvaitsevaisuutta muttei suvaita ihmisoikeuksien rikkomuksia sen paremmin vanhoilta kuin uusilta kansalaisryhmiltä. Tämä on varmasti oleellista monietnisen ja monikielisen yhteisön rakentamisessa.
Suhtaudun hyvin toiveikkaasti siihen, että juuri näin meillä ollaan tekemässä. Samalla pidetään huolta sekä uussuomalaisista että kotosuomalaisista.
Aivan. Täytyy koota valmiiksi erilaisten kyselyjen tuloksia, vertailuja Ahvenanmaan sekä muiden maiden käytäntöihin ja vielä oleellisia tietoja maahanmuuttajien kielitaidosta, erityisoppilaiden tarpeista, virkaruotsin aiheuttamista ongelmista...Lalli kirjoitti: Pakkoruotsittajan puhuessa pakkomatematiikasta, laiskuudesta tai historiasta on parempi vastata lyhyesti, miksi se tai mikään muukaan ei perustele ruotsin pakollisuutta tämän päivän Suomessa ja jatkaa kertomalla pakkoruotsin aiheuttamista todellisista haitoista ja kustannuksista. Tämähän on se tapa, miten poliitikot "keskustelevat". Poliitikot eivät vastaa toisen kysymyksiin, vaan kertovat itselleen mieluisista asioista, olivat ne sitten totta tai eivät.