TS Lukijoilta-palsta: pakkoruotsi lujittaa yhteyttä Ruotsiin
Lähetetty: 24.11.2013 07:02
Taas lukijakirje mieheltä, joka haluaa puhua pakkoenglannista mutta hehkutella historiallista yhteyttä Ruotsiin:
"Pakkoruotsikampanjoinnissa, joka on huipentunut kansalaisaloitteeseen saakka, on ollut eräitä tyypillisiä väitteitä, kuten että englannilla pärjää kaikkialla ja pakollinen turhaan voimia vievä ruotsin opiskelu koulussa on historiallinen jäänne, jonka tilalle voisi valita jonkin muun kielen. Vaatimukset pakkoruotsin poistosta näyttävät kulkevan käsi kädessä englannin kielen maailmanvalloituksen kanssa. Aikaisemmin kun muitakin kieliä opiskeltiin, ei puhuttu pakkoruotsista. --- Kun englanti näyttää riittävän ja ruotsinkieliset yleensä osaavat suomea, niin mikä merkitys ruotsilla sitten voisi olla? --- ilman heitä [ruotsalaisia] ei Suomesta olisi koskaan tullut omaa valtiollista kokonaisuutta. Lukiossa ei opeteta pakollista Ruotsin ajan historiaa, siis pisintä yhtäjaksoista Suomen historian kautta. Miksi? Ruotsinkielikin on osa Suomen identiteettiä. Suomen juuret ovat vahvasti ruotsalaisessa ja pohjoismaisessa perinnössä, ja tämä on se viiteryhmä, johon suomalaiset mieluusti haluavat samaistua. Miten ruotsin kielen opetus tulevaisuudessa järjestetäänkään, voi käydä niin, että sen heikentäminen etäännyttäisi Suomea Ruotsista ja muista Pohjoismaista. Tämä olisi ilman muuta Suomelle vahingollista."
http://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilta ... valtaasema (voi kommentoida)
Väite, että Suomessa olisi ennen opiskeltu enemmän kieliä, ei pidä paikkaansa.
Kielten osuus koko kansakunnan opinnoista oli pienempi silloin, kun lukiota kävi pienempi joukko kuin nyt. Esimerkiksi 1850-luvulla ylioppilaita tuli vuodessa noin 70, vuonna 1920 noin 1000, vuonna 1950 noin 4000 (olisiko ollut 5% ikäluokasta?). Vielä 1960 vain noin 20% ikäluokasta suoritti lukion.
Nykyisin tutkinnon suorittaa vuosittain noin 35000 eli yli puolet ikäluokasta. Jonkin aikaa lukiossa oli kolme pakollista kieltä niillä, jotka eivät lukeneet erityispitkää matematiikkaa.
Tuon lukion ongelmana olikin kielipainotteisuus, siksi tehtiin yo-tutkintouudistus, jossa vain äidinkieli jäi pakolliseksi kokeeksi ja reaalista tuli ainereaali. Tätä kannattivat mm. lukioiden rehtorit. Tavoitteena ei ollut lisätä kieliä vaan päinvastoin, vähentää kielipainotteisuutta, tehdä tilaa matemaattis-luonnontieteelliselle osaamiselle, vähentää reppuja ja lyhentää opiskeluaikoja sekä varmistaa, että ammattikouluväylää pystyy etenemään yo-kirjoituksiin ja että oppilaiden koetuloksia voidaan hyödyntää haussa jatkopaikkoihin.
Nyt haluttaisiin pitää kaikki nuo hyvät muutokset, mutta samalla palata kolmen pakollisen vieraan kielen aikaan. Ei tule onnistumaan. RKP:n ajama kolmen pakollisen kielikokeen malli ei saanut kannatusta lukion rehtoreilta 2005, kun tutkintoa uusittiin. RKP:n paperi on tosin nyt hallituksen kielipoliittisena ohjelmana ja se sisältää kolmen pakollisen kielikokeen paluun, mikä tarkoittaisi useimmilla pakollista ruotsinkoetta. Onko tähän alistuttu, se selvinnee pian.
Tämä kirjoitus ei anna mitään muuta pakkoruotsikeskusteluun kuin kirjoittajan oman näkemyksen: Suomi on ruotsalainen ja siksi pakkoruotsin on pysyttävä sen todellisesta tarpeettomuudesta huolimatta, ja siksi on yritettävä vähätellä englannin merkitystä kutsumalla sitä pakkoenglanniksi. Englannin merkitys on kuitenkin nuorille selvä asia ja heidän arkensa (harrastukset, opinnot, matkailu, netti, ...) kertovat, miten maailma avautuu englannilla. Turha tätä on vähätellä.
"Pakkoruotsikampanjoinnissa, joka on huipentunut kansalaisaloitteeseen saakka, on ollut eräitä tyypillisiä väitteitä, kuten että englannilla pärjää kaikkialla ja pakollinen turhaan voimia vievä ruotsin opiskelu koulussa on historiallinen jäänne, jonka tilalle voisi valita jonkin muun kielen. Vaatimukset pakkoruotsin poistosta näyttävät kulkevan käsi kädessä englannin kielen maailmanvalloituksen kanssa. Aikaisemmin kun muitakin kieliä opiskeltiin, ei puhuttu pakkoruotsista. --- Kun englanti näyttää riittävän ja ruotsinkieliset yleensä osaavat suomea, niin mikä merkitys ruotsilla sitten voisi olla? --- ilman heitä [ruotsalaisia] ei Suomesta olisi koskaan tullut omaa valtiollista kokonaisuutta. Lukiossa ei opeteta pakollista Ruotsin ajan historiaa, siis pisintä yhtäjaksoista Suomen historian kautta. Miksi? Ruotsinkielikin on osa Suomen identiteettiä. Suomen juuret ovat vahvasti ruotsalaisessa ja pohjoismaisessa perinnössä, ja tämä on se viiteryhmä, johon suomalaiset mieluusti haluavat samaistua. Miten ruotsin kielen opetus tulevaisuudessa järjestetäänkään, voi käydä niin, että sen heikentäminen etäännyttäisi Suomea Ruotsista ja muista Pohjoismaista. Tämä olisi ilman muuta Suomelle vahingollista."
http://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilta ... valtaasema (voi kommentoida)
Väite, että Suomessa olisi ennen opiskeltu enemmän kieliä, ei pidä paikkaansa.
Kielten osuus koko kansakunnan opinnoista oli pienempi silloin, kun lukiota kävi pienempi joukko kuin nyt. Esimerkiksi 1850-luvulla ylioppilaita tuli vuodessa noin 70, vuonna 1920 noin 1000, vuonna 1950 noin 4000 (olisiko ollut 5% ikäluokasta?). Vielä 1960 vain noin 20% ikäluokasta suoritti lukion.
Nykyisin tutkinnon suorittaa vuosittain noin 35000 eli yli puolet ikäluokasta. Jonkin aikaa lukiossa oli kolme pakollista kieltä niillä, jotka eivät lukeneet erityispitkää matematiikkaa.
Tuon lukion ongelmana olikin kielipainotteisuus, siksi tehtiin yo-tutkintouudistus, jossa vain äidinkieli jäi pakolliseksi kokeeksi ja reaalista tuli ainereaali. Tätä kannattivat mm. lukioiden rehtorit. Tavoitteena ei ollut lisätä kieliä vaan päinvastoin, vähentää kielipainotteisuutta, tehdä tilaa matemaattis-luonnontieteelliselle osaamiselle, vähentää reppuja ja lyhentää opiskeluaikoja sekä varmistaa, että ammattikouluväylää pystyy etenemään yo-kirjoituksiin ja että oppilaiden koetuloksia voidaan hyödyntää haussa jatkopaikkoihin.
Nyt haluttaisiin pitää kaikki nuo hyvät muutokset, mutta samalla palata kolmen pakollisen vieraan kielen aikaan. Ei tule onnistumaan. RKP:n ajama kolmen pakollisen kielikokeen malli ei saanut kannatusta lukion rehtoreilta 2005, kun tutkintoa uusittiin. RKP:n paperi on tosin nyt hallituksen kielipoliittisena ohjelmana ja se sisältää kolmen pakollisen kielikokeen paluun, mikä tarkoittaisi useimmilla pakollista ruotsinkoetta. Onko tähän alistuttu, se selvinnee pian.
Tämä kirjoitus ei anna mitään muuta pakkoruotsikeskusteluun kuin kirjoittajan oman näkemyksen: Suomi on ruotsalainen ja siksi pakkoruotsin on pysyttävä sen todellisesta tarpeettomuudesta huolimatta, ja siksi on yritettävä vähätellä englannin merkitystä kutsumalla sitä pakkoenglanniksi. Englannin merkitys on kuitenkin nuorille selvä asia ja heidän arkensa (harrastukset, opinnot, matkailu, netti, ...) kertovat, miten maailma avautuu englannilla. Turha tätä on vähätellä.