Hesari: Lukioon voi tulla lisää valinnaisuutta
Lähetetty: 11.11.2013 08:36
Vaikka lukiotyöryhmästä on tihkunut valinnaisuutta arvostelevia kannanottoja ja sitä on pidetty eriarvoistavana ja sivistystä nakertavana, näyttää valinnaisuuden lisäämisellä olevan myös kannattajansa:
http://www.hs.fi/kotimaa/Lukioon+voi+tu ... 4061835257
Lukioremontissa oppiaineet ryhmitellään kolmeen koriin, ja pakollisten opintojen osuus supistuu. Oppiainerajat ylittävä ilmiöopiskelu lisääntyy. --- Yhdessä korissa olisivat esimerkiksi matemaattis-luonnontieteelliset aineet, toisessa humanistis-yhteiskunnalliset ja kolmannessa taito- ja taideaineet. Kaikille pakollisia aineita olisi tuntuvasti vähemmän kuin nyt, kun niitä on peräti 18. ---
Opetusministeriön työryhmä luovuttaa esityksensä opetusministeri Krista Kiurulle (sd) ennen joulua. Työryhmää johtava ylijohtaja Eeva-Riitta Pirhonen korostaa, että valinnaisuudesta ollaan yhä monta mieltä. Helsingin Sanomien tietojen mukaan ryhmän enemmistö olisi valmis lisäämään valinnaisuutta tuntuvasti niin, että vain matematiikka, äidinkieli ja "riittävä" määrä muita kieliä sekä lukiolaissa mainitut aineet, kuten uskonto, terveystieto ja liikunta, olisivat kaikille pakollisia. [NRR: Huom! myös ruotsi on käsittääkseni mainittu erikseen lukiolaissa] ---
Tavoitteena on vähentää lukion sirpaleisuutta. Opiskelija voisi keskittyä aineisiin, jotka kiinnostavat häntä ja palvelevat jatko-opintoja. Myös tutkielmia ja yhteistyötä työelämän kanssa tehtäisiin nykyistä enemmän.
Opettajien järjestöissä suuri valinnanvapaus on herättänyt pelkoa. Huolissaan ollaan niin opiskelijoitten yleissivistyksen kaventumisesta, tasa-arvosta kuin omasta palkkapussistakin. ---"Kyllähän kaikki opettajat pystyvät perustelemaan oman aineensa olemassaolon, mutta ei yleissivistys nykyään tarkoita enää sitä, että tietää kaikesta kaiken", pohtii työryhmässä mukana oleva Suomen rehtoreitten yhdistyksen puheenjohtaja Riikka Lindroos.
Lukiolaisten liiton puheenjohtajan Daniel Sazonovin mielestä opettajien huoli on aiheeton: "Oletettavasti kiinnostus eri oppiaineisiin jakautuu tasaisesti, jolloin kaikkia oppiaineita myös valittaisiin."
Professori Jarkko Hautamäki Helsingin yliopistosta kiteyttää työryhmän ongelman nokka ja pyrstö -vertauksella. "Jos todella halutaan lisätä opiskelijoiden valinnanvapautta, pitää joitakin aineita voida valita pois", Hautamäki kiteyttää. "Ei aineita pidä lähteä suojelemaan, mutta opinto-ohjausta tulee tehostaa, jotta valinnat olisivat järkeviä", Hautamäki sanoo.
Valinnanvapautta kannattavat myös nykyiset lukiolaiset, mutta hedänkään ei ole helppoa luetella turhia aineita. Kun Vaskivuoren lukiolaisilta kysyy, mitä on lukiossa liikaa, vastauksena on vaikeiksi koettuja aineita, kuten ruotsi, fysiikka ja matematiikka. [NRR: Ruotsia on viisi kaikille pakollista kurssia, kielinerot ja lukihäröt rinnakkain. Fysiikkaa on yksi kurssi kaikille. Lyhyttä matematiikkaa on pakollisena kuusi kurssia, paikalla vain lyhyen valinneet "ei-niin-matemaattiset"] ---
http://www.hs.fi/kotimaa/Lukioon+voi+tu ... 4061835257
Lukioremontissa oppiaineet ryhmitellään kolmeen koriin, ja pakollisten opintojen osuus supistuu. Oppiainerajat ylittävä ilmiöopiskelu lisääntyy. --- Yhdessä korissa olisivat esimerkiksi matemaattis-luonnontieteelliset aineet, toisessa humanistis-yhteiskunnalliset ja kolmannessa taito- ja taideaineet. Kaikille pakollisia aineita olisi tuntuvasti vähemmän kuin nyt, kun niitä on peräti 18. ---
Opetusministeriön työryhmä luovuttaa esityksensä opetusministeri Krista Kiurulle (sd) ennen joulua. Työryhmää johtava ylijohtaja Eeva-Riitta Pirhonen korostaa, että valinnaisuudesta ollaan yhä monta mieltä. Helsingin Sanomien tietojen mukaan ryhmän enemmistö olisi valmis lisäämään valinnaisuutta tuntuvasti niin, että vain matematiikka, äidinkieli ja "riittävä" määrä muita kieliä sekä lukiolaissa mainitut aineet, kuten uskonto, terveystieto ja liikunta, olisivat kaikille pakollisia. [NRR: Huom! myös ruotsi on käsittääkseni mainittu erikseen lukiolaissa] ---
Tavoitteena on vähentää lukion sirpaleisuutta. Opiskelija voisi keskittyä aineisiin, jotka kiinnostavat häntä ja palvelevat jatko-opintoja. Myös tutkielmia ja yhteistyötä työelämän kanssa tehtäisiin nykyistä enemmän.
Opettajien järjestöissä suuri valinnanvapaus on herättänyt pelkoa. Huolissaan ollaan niin opiskelijoitten yleissivistyksen kaventumisesta, tasa-arvosta kuin omasta palkkapussistakin. ---"Kyllähän kaikki opettajat pystyvät perustelemaan oman aineensa olemassaolon, mutta ei yleissivistys nykyään tarkoita enää sitä, että tietää kaikesta kaiken", pohtii työryhmässä mukana oleva Suomen rehtoreitten yhdistyksen puheenjohtaja Riikka Lindroos.
Lukiolaisten liiton puheenjohtajan Daniel Sazonovin mielestä opettajien huoli on aiheeton: "Oletettavasti kiinnostus eri oppiaineisiin jakautuu tasaisesti, jolloin kaikkia oppiaineita myös valittaisiin."
Professori Jarkko Hautamäki Helsingin yliopistosta kiteyttää työryhmän ongelman nokka ja pyrstö -vertauksella. "Jos todella halutaan lisätä opiskelijoiden valinnanvapautta, pitää joitakin aineita voida valita pois", Hautamäki kiteyttää. "Ei aineita pidä lähteä suojelemaan, mutta opinto-ohjausta tulee tehostaa, jotta valinnat olisivat järkeviä", Hautamäki sanoo.
Valinnanvapautta kannattavat myös nykyiset lukiolaiset, mutta hedänkään ei ole helppoa luetella turhia aineita. Kun Vaskivuoren lukiolaisilta kysyy, mitä on lukiossa liikaa, vastauksena on vaikeiksi koettuja aineita, kuten ruotsi, fysiikka ja matematiikka. [NRR: Ruotsia on viisi kaikille pakollista kurssia, kielinerot ja lukihäröt rinnakkain. Fysiikkaa on yksi kurssi kaikille. Lyhyttä matematiikkaa on pakollisena kuusi kurssia, paikalla vain lyhyen valinneet "ei-niin-matemaattiset"] ---