Kirjallinen kysymys: Perusopetuksen uuden tuntijaon kolmen vuosiviikkotunnin lisäyksen rahoitus
Kansanedustajat Sari Sarkomaa ja Raija Vahasalo ovat jättäneet eduskunnan puhemiehelle kirjallisen kysymyksen. Opetusministeriä pyydetään ottamaan kantaa kolmen vuosiviikkotunnin lisäopetuksen rahoituksen järjestämiseen. Ministeriltä myös kysytään, mitä hallitus tekee, jotta oppilaille turvataan tasa-arvoinen oikeus saada heille kuuluvaa kieltenopetusta siirryttäessä perusopetuksen uuteen tuntijakoon.
--------------
Ministerit voivat ilmaista valtioneuvoston yleisistunnossa päätöksenteon yhteydessä käsityksensä päätettävästä asiasta lausumalla, joka merkitään valtioneuvoston pöytäkirjaan. Koko valtioneuvosto voi yhtyä lausumaan. Lausuma ei ole säädös eikä sitä julkaista Suomen säädöskokoelmassa. Valtioneuvoston yleisistunnon pöytäkirjaan 28.6.2012 merkittiin seuraava valtioneuvoston lausuma, jonka mukaan Valtioneuvosto päättää vuonna 2013 tehtävän kehyspäätöksen yhteydessä kolmen vuosiviikkotunnin lisäyksestä vähimmäistuntimäärään, joka kohdennetaan yleiseen valinnaisuuteen. Lisäys toteutetaan opetus- ja kulttuuriministeriön kehyksen puitteissa vuodesta 2016 alkaen. Hallituksen esitys asiasta annetaan keväällä 2013.
Lausuman mukaan kolmen vuosiviikkotunnin lisäys olisi tarkoitettu kohdennettavaksi yleiseen valinnaisuuteen. Yleisen valinnaisuuden lisääminen ei itsessään tuo ratkaisua tuntijakoon liittyviin siirtymävaiheiden järjestelyihin. Esiin tuodut siirtymävaiheen järjestelyihin liittyvät erityiskysymykset on kartoitettu ja niiden ratkaisemiseksi käydään neuvotteluja mm. Opetushallituksen ja pedagogisten ainejärjestöjen asiantuntijoiden kanssa. Asetusten mukainen vähimmäisoppimäärä on turvattava kaikkien oppilaiden osalta myös tuntijaon siirtymävaiheessa.
Valtioneuvosto ei päättänyt kolmen vuosiviikkotunnin lisäyksestä vuonna 2013 tehtävän kehyspäätöksen yhteydessä. Uutena ministerinä voin arvioida tilannetta uudelleen seuraavan kerran vuoden 2014 kehysvalmistelun yhteydessä.
http://www.sukol.fi/uutisia/tasta_puhutaan