Keskustelu jumissa vuodesta 2013 - Jokainen saa kehittää pakon perusteensa itse?

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Noustenmaa
Viestit: 280
Liittynyt: 30.01.2013 09:36

Re: Jokainen saa kehittää pakon perusteensa itse?

#31 Lukematon viesti Kirjoittaja Noustenmaa » 13.10.2013 22:21

NRR kirjoitti:Tässä on muuten menossa oleva kurssiblogi kasvatustieteessä, jossa kaksikieliset leidit kysyvät, pitäisikö pakkoruotsi poistaa, eikä kukaan vastaa kyllä:


"Toisaalta en ymmärrä ollenkaan, miksi puhutaan pakkoruotsista eihän puhuta pakkomatematiikasta, pakkoliikunnasta eikä pakkobiologiasta. Kun käytetään sanaa ”pakko” siihen tulee aina negatiivinen sävy. --- Ehdottomasi opetusmenetelmä filmien katselusta ja musiikin käytöstä opetuksessa sekä kulttuurinen näkokulma varmaankin motivoisi opiskeluun paremmin. Voisihan yliopistollakin olla joitain ruotsinkielisiä kirjoja ”pakkolukemisena” ettei kaikki vieraskielinen olisi vain englanniksi. Ihan vaikka yleissivistysnäkökulmasta. Kun olin kielikeskuksen ruotsin kurssilla, det var jätteroligt. Haluan oppia sitä lisää, jos vaikka jonain päivänä rohkaistuisin puhumaankin sitä. Vastaus kysymykseesi : en kannata ruotsin poistamista kouluista enkä yliopistoista enkä muistakaan oppilaitoksista."

Tähän pakkomatematiikka, pakkobiologia ym keskusteluun sopii hyvin kaikkien eri aineiden pakollisuuden tarkastelu seuraavasti:

Äidinkieli ja kirjallisuus valinnainen
A1-kieli valinnainen
B1-kieli valinnainen
Matematiikka valinnainen
Ympäristöoppi valinnainen
Biologia ja maantieto valinnainen
Fysiikka ja kemia valinnainen
Terveystieto valinnainen
Uskonto/elämänkatsomustieto valinnainen
Musiikki valinnainen
Kuvataide valinnainen
Käsityö valinnainen
Liikunta valinnainen
Kotitalous valinnainen
Vapaaehtoinen A2-kieli valinnainen
Vapaaehtoinen B2-kieli valinnainen

Tässä on lisäksi vain yksi sääntö: jonkun valitun kielen on oltava ruotsi.
Yleisimmin tuo valitaan kaiketi B2-kieleksi.
KAIKKI muu on valinnaista.

Matematiikan valinta nyt sattuneesta syystä osuu aina samaan kun ei niitä ole kuin yksi.
Samoin äidinkieli,fysiikka,kemia,biologia,terveystieto,...jne.
Musiikki, kuvataide, käsityö, liikunta ja kotitalous ovat kaikki hyvin paljon opettajansa näköisiä sisällöltään mutta yhtä kaikki niidenkään kohdalla ei voi valita kuin sen yhden ainoan tarjolla olevan.

Kielissä sen sijaan olisi teoreettisesti noin rapiat 4000 vaihtoehtoa.
MUTTA KUN
jonkun valitun kielen on oltava ruotsi.

Miksi?? ?

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Jokainen saa kehittää pakon perusteensa itse?

#32 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 15.10.2013 21:40

NRR kirjoitti:Tässä on muuten menossa oleva kurssiblogi kasvatustieteessä, jossa kaksikieliset leidit kysyvät, pitäisikö pakkoruotsi poistaa, eikä kukaan vastaa kyllä:

http://blogs.helsinki.fi/p5kohti-tutkiv ... eksimista/

---

(no nyt on akateemisten leidien sopuisaan seuraan saatu muutama kriittinen ääni)
Tässä on muuten menossa oleva kurssiblogi kasvatustieteessä, jossa kaksikieliset leidit kysyvät, pitäisikö pakkoruotsi poistaa, eikä kukaan vastaa kyllä:

http://blogs.helsinki.fi/p5kohti-tutkiv ... eksimista/

Blogiteksti oli varsin hajanainen: Ensin kerrottiin että 50 000 nimeä on kerätty ja eduskuntakin joutuu hommiin. Sitten vain heitetään, että moni pitää silti ruotsintaitoa rikkautena ja päädytäänkin pohtimaan, mikä ruotsinopetuksessa kenties on pielessä. Puuttuuko kulttuuri, filmit, musiikki? Ja sitten ohjataan ihmiset aiheeseen kysymällä: "Millaisia kokemuksia teillä on ruotsinkielen opiskelusta? Pitäisikö teidän mielestänne pakkoruotsi poistaa?"

Oikein tiukasti ankkuroitiin kannanottot tunnetasolle.

Täältä kävi useampi lisäämässä omat kantansa blogiin - sen jälkeen eivät kurssilaiset enää kommentoineen.

Sen sijaan tuli uusi postaus, jossa kaksikielinen kurssilainen kertoo oman kokemuksensa:

"Kielet ovat mielestäni rikkaus, itse olen etuoikeutettu koska vanhempani puhuvat suomea, ruotsia sekä englantia äidinkielinään. Kyllä kuulitte oiken, etuoikeutettu. Miksi sitten minulle huudetaan “saatanan hurri”, minua pyydetään menemään seuraavalla ruotsinlaivalla “kotiin” ja vanhemmat ihmiset sanovat että rautatienasemalla ei kannata illalla puhua ruotsia ääneen? OLETTEKO TOSISSANNE? ---
kultajuhlat 2011. Porukkaa oli ihan järjettömästi ja kavereiden kanssa vietettiin mukavaa iltaa. Puhuttiin ruotsia ja nautittiin ilmapiiristä niin kuin kaikki muutkin. “TÄNÄÄN EI VITTU PUHUTA RUOTSIA”, herra seisoo kaksi senttiä naamastani ja huutaa niin että sylki lentää silmille."


http://blogs.helsinki.fi/p5kohti-tutkiv ... a-ruotsia/

Mestarillisesta ohipuhumisesta tyylipisteitä - luonnollisesti pahoittelen tuota tylyä kokemusta, muttei se oikein riitä pakkoruotsin perusteeksi.

Miten minusta tuntuu, että hyvin usein vaatimukset pakkoruotsin poistamiseksi kuitataan jättämällä keskustelu kieltenopetuksesta sikseen ja siirtymällä puhumaan monikielisyyden rikkaudesta ja tällaisista ikävistä heitoista ruotsinkielisille. Kirjoittaja jatkaa

”Jos vain jollain tavalla voisimme saada ruotsinkielen parempaan asemaan, kielenoppiminen voisi olla hauskaakin jos oppiminen tapahtuisi oikealla ja kiinnostavalla tavalla. Ehkä minun lapsieni perään ei enää huudettaisi ”saatanan hurri”.”

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Jokainen saa kehittää pakon perusteensa itse?

#33 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 16.10.2013 09:02

NRR kirjoitti:Lueskelin tuoreita blogeja, jotka löytyivät hakusanoilla "kielten opetus". Yllättäin päädyin poliittisen toimittajan blogiin:

"--- varsinkin arkisessa keskustelussa ihmiset perustelevat näkemyksiään omilla kokemuksillaan. --- 'Vastustan yleistä ruotsin kielen opetusta, koska en itsekään sitä oppinut ja koska siitä ei olisi ollut minulle mitään hyötyä.' --- Yhden henkilön kokemuksella on maailmassa ylipäätään kovin harvoin painavaa todistearvoa. Varsinkaan silloin sitä ei pitäisi olla, kun tehdään laajoja poliittisia päätöksiä asioista, joiden vaikutukset ovat yleisiä."

http://petepakarinen.blogspot.fi/2013/1 ... aista.html

Näin siis päätellään!

Täytyy nyt oikein miettiä, miten päin logiikassa edetään:

Jos asia X on kaikille pakollinen, sitähän nimenomaan tulee kritisoida sillä, että se ei olekaan ollut hyödyksi itselle eikä läheisille - tai mikä pahinta, siitä on ollut haittaa. Sitten lähdetään etsimään muita, joilla on samat fiilikset.

Asian X pakollisuutta taas ei voi puolustaa sillä, että se on ollut hyödyllinen itselle ja läheisille. Sillä voi puolustaa korkeintaan sitä, että tuo asia X olisi tarjolla myös jatkossa. Mutta käytännössä pakkoa perstellaan juuri näin: "Minulle siitä on ollut hyötyä" tai "Minulle siitä ei ole ollut haittaa".

Pakon kaatamiseen riittää siis osoittaa pakollisuuden hyödyttömyys ja haitat (vaikka vain omalla kohdalla). Pakon ylläpitämiseksi täytyy taas löytää perusteet, jotka kaikki voivat hyväksyä tai sitten perusteet sille, miksi osalle hyödytön ja jopa vahingollinen asia pitää olla pakollinen.
Kirjoittaja kuittaa sekä Jaskalle (suomeksi) että meille muille (ruotsiksi, piikki se on pienikin piikki):

Jaska9. lokakuuta 2013 19.06
"Mutta kertomukset herättivät kysymyksen siitä kuinka varsinkin arkisessa keskustelussa ihmiset perustelevat näkemyksiään omilla kokemuksillaan."
Sattumoisin pakkoruotsin puolustajat käyttävät tällaista henkilökohtaista kokemusta perusteena; vastustajat puolestaan ovat oikeasti kumonneet kaikki muka-puoltavat argumentit.
http://www.elisanet.fi/alkupera/Pakkoruotsi.pdf

Pete Pakarinen10. lokakuuta 2013 11.15
Se, että yksi keskustelija on kumonnut argumentit ei tarkoita etteivätkö muut silti käyttäisi henkilökohtaisia kokemuksia poliittisina argumentteinaan. Puolin tahi toisin.

Pete Pakarinen10. lokakuuta 2013 11.36
Jaska, julkaisin kommenttisi, kuten huomaat. ;-)
Och till er andra som hamnar hit från Kielivalintafoorumi, vill jag anmäla, att exempel där över var helt fiktivt och fylld med ironi som kan vara lite svårt att påmärka när sitaten är tagit ut ur kontekst. Saken här gäller inte om språkval utan att politik.

Eero Nevalainen
Viestit: 1388
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Jokainen saa kehittää pakon perusteensa itse?

#34 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 20.10.2013 12:35

NRR kirjoitti: "Kielet ovat mielestäni rikkaus, itse olen etuoikeutettu koska vanhempani puhuvat suomea, ruotsia sekä englantia äidinkielinään. Kyllä kuulitte oiken, etuoikeutettu. Miksi sitten minulle huudetaan “saatanan hurri”, minua pyydetään menemään seuraavalla ruotsinlaivalla “kotiin” ja vanhemmat ihmiset sanovat että rautatienasemalla ei kannata illalla puhua ruotsia ääneen? OLETTEKO TOSISSANNE?
En voi olla ajattelematta että tuo etuoikeutettuna olemisen tarve on jotenkin tärkeä motivaattori näillä pakkoruotsin rakastajilla. Kyse on vähän samasta ilmiöstä kuin uskoon tulleiden ihmisten käyttäytyminen -- he ovat pelastettuja ja sille asiantilalle pitää sitten hakea varmistusta muilta ihmisiltä, ja jos sitä ei saada, suututaan koska siinä kyseenalaistetaan koko se idea että "minä nyt olen menossa taivaaseen". Olen törmännyt ihan liian usein tyyppeihin jotka kerjäävät varmistusta sille miten tärkeä asia se ruotsi on. Ja uskovaiset muuten ovat sitten toinen lemppariporukkani jonka kanssa on kiva vääntää heidän näkemyksistään. Siellä on ihan samat taktiikat.

Auttaisiko kielipoliittista keskustelua pikemminkin se, että ruotsinkielisiä autettaisiin hyväksymään muut ihmiset?

JV Lehtonen
Viestit: 1868
Liittynyt: 22.04.2013 09:55

Re: Jokainen saa kehittää pakon perusteensa itse?

#35 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 20.10.2013 12:45

Eero Nevalainen kirjoitti:
NRR kirjoitti: "Kielet ovat mielestäni rikkaus, itse olen etuoikeutettu koska vanhempani puhuvat suomea, ruotsia sekä englantia äidinkielinään. Kyllä kuulitte oiken, etuoikeutettu. Miksi sitten minulle huudetaan “saatanan hurri”, minua pyydetään menemään seuraavalla ruotsinlaivalla “kotiin” ja vanhemmat ihmiset sanovat että rautatienasemalla ei kannata illalla puhua ruotsia ääneen? OLETTEKO TOSISSANNE?
En voi olla ajattelematta että tuo etuoikeutettuna olemisen tarve on jotenkin tärkeä motivaattori näillä pakkoruotsin rakastajilla. Kyse on vähän samasta ilmiöstä kuin uskoon tulleiden ihmisten käyttäytyminen -- he ovat pelastettuja ja sille asiantilalle pitää sitten hakea varmistusta muilta ihmisiltä, ja jos sitä ei saada, suututaan koska siinä kyseenalaistetaan koko se idea että "minä nyt olen menossa taivaaseen". Olen törmännyt ihan liian usein tyyppeihin jotka kerjäävät varmistusta sille miten tärkeä asia se ruotsi on. Ja uskovaiset muuten ovat sitten toinen lemppariporukkani jonka kanssa on kiva vääntää heidän näkemyksistään. Siellä on ihan samat taktiikat.

Auttaisiko kielipoliittista keskustelua pikemminkin se, että ruotsinkielisiä autettaisiin hyväksymään muut ihmiset?
Vihjaapa Marko Hietikolle asiasta 8-)

Kutsuin hänet tänne, jotta hän saisi kertoa omista näkemyksistään laveammin ja tutustuisi meidän ajatuksiimme.

Twitterissä viestit menevät helposti twittuilun puolelle!

Marko Hietikko on muuten svenska YLEn toimittaja, joten on hänelle ihan konkreettista hyötyäkin pakkoruotsista:
Pakkoruotsi ylläpitää kaksikielisyyttä, joka ylläpitää svenska YLEn ylisuuren budjetin, joka taas pitää Marko Hietikon leivän syrjässä.

Mutta pitääkö minun lasteni uhrautua, jotta Marko Hietikko saa toteuttaa itseään ?


Siitä huolimatta olen kutsunut hänet foorumille. Hänhän voisi vaikka tehdä raportin meistä kielikiihkoilijoista!
http://svenska.yle.fi/profiler/marko-hietikko

--jobbar inom den granskande gruppen på Svenska Yle, huvudsakligen som reporter och programledare för tv-programmet Spotlight.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Jokainen saa kehittää pakon perusteensa itse?

#36 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 20.10.2013 12:50

Eero Nevalainen kirjoitti: Auttaisiko kielipoliittista keskustelua pikemminkin se, että ruotsinkielisiä autettaisiin hyväksymään muut ihmiset?
Tuskin. Yksilöinähän ruotsinkieliset hyväksyvät muut. He vain näkevät oman kieliryhmänsä aseman vuoroin äärimmäisen merkityksellisenä, suomalaisuuden luoana, pelastajana ja Norden-tulevaisuuden rakentajana, vuoroin äärimmäisen uhattuna, vihattuna, sorrettuna.

Areenalla oli vielä jokin aika sitten suomenruotsalaisen viulistin ja kapellimestarin haastattelu, jossa tämän muusikon avaraa ja tarkkanäköistä asennetta oli pakko ihailla. Muusikko sanoi suoraan, että ruotsinkielisillä on unelma Suomesta, jossa kaikki oppivat ruotsia ja puhuvat iloisesti ruotsia. Hän jatkoi, ettei tiedä, kuka uskoo tähän, mutta arvelee, että joku pitää mielellään kiinni vastakkainasettelusta, joka syntyy, kun tämä unelma ei olekaan totta.

Jaska
Viestit: 1119
Liittynyt: 27.02.2011 15:43
Viesti:

Re: Jokainen saa kehittää pakon perusteensa itse?

#37 Lukematon viesti Kirjoittaja Jaska » 21.10.2013 13:29

Eero Nevalainen kirjoitti:
NRR kirjoitti: "Kielet ovat mielestäni rikkaus, itse olen etuoikeutettu koska vanhempani puhuvat suomea, ruotsia sekä englantia äidinkielinään. Kyllä kuulitte oiken, etuoikeutettu. Miksi sitten minulle huudetaan “saatanan hurri”, minua pyydetään menemään seuraavalla ruotsinlaivalla “kotiin” ja vanhemmat ihmiset sanovat että rautatienasemalla ei kannata illalla puhua ruotsia ääneen? OLETTEKO TOSISSANNE?
En voi olla ajattelematta että tuo etuoikeutettuna olemisen tarve on jotenkin tärkeä motivaattori näillä pakkoruotsin rakastajilla. Kyse on vähän samasta ilmiöstä kuin uskoon tulleiden ihmisten käyttäytyminen -- he ovat pelastettuja ja sille asiantilalle pitää sitten hakea varmistusta muilta ihmisiltä, ja jos sitä ei saada, suututaan koska siinä kyseenalaistetaan koko se idea että "minä nyt olen menossa taivaaseen". Olen törmännyt ihan liian usein tyyppeihin jotka kerjäävät varmistusta sille miten tärkeä asia se ruotsi on. Ja uskovaiset muuten ovat sitten toinen lemppariporukkani jonka kanssa on kiva vääntää heidän näkemyksistään. Siellä on ihan samat taktiikat.

Auttaisiko kielipoliittista keskustelua pikemminkin se, että ruotsinkielisiä autettaisiin hyväksymään muut ihmiset?
Tämä on tärkeä psykologinen pointti. Pakkoruotsiuskovaisuus on uskomusjärjestelmä siinä missä uskonnotkin. Usko testataan siinä vaiheessa, kun järkiperustelut loppuvat: tosiuskovainen hyppää uskonsa varaan. "Minä uskon pakkoruotsiin, koska olen valinnut uskoa pakkoruotsiin." Eihän se edes olisi uskoa, jos sille olisi järkiperustelut.

Uskovat messuavat pyhistä kirjoituksistaan opettelemiaan mantroja:
"Ruuuooootsinkielionavainpohjoismaaaaaaaihiiiiiin...."
"Ruuuooootsinkielionavainsivistykseeeeeeeen..."
"Ruuuooootsinkielionavainhistoriiiiiaaaaan..."

Aamen.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Keskustelu jumissa vuodesta 2013: Jokainen saa kehittää pakon perusteensa itse?

#38 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 18.11.2018 10:38

NRR kirjoitti: 05.10.2013 09:16 Eniten minua edelleen askarruttavat pakkoruotsin perusteet. Ne olisi oleellista tuntea, jotta keskustelussa ja vuoropuhelussa olisi mieltä! Silti ne jäävät uupumaan.
Viisi vuotta myöhemmin Jaska kommentoi Purran blogissa;
Eihän kukaan vastusta kouluruotsia vaan sen pakollisuutta, siis pakkoruotsia. Sinäkään et osaa kertoa yhtäkään perustetta sille, miksi jokaisen suomalaisen koko maassa pitäisi osata vieraista kielistä juuri ruotsia. Eivät ole valtakunnan viisaimmatkaan sitä koskaan osanneet perustella.
Mikään ei muutu, koska poliitikot ylläpitävät tätä löysää puhetta, jossa pakkoruotsille ei tarvitse antaa perusteita, pelkkä mutupuhe ja liirumlaarum riittää. Useimmiten kuuluu:
- jossei pakkoruotsia miksi pakkomatematiikkaa, pitäisikö koulun olla vapaaehtoinen?
- hurrittelukokemukset loppuvat vasta, kun pakkoruotsitusta riittävästi;
- palvelut hoidetaan pakkoruotsilla, siksi ilman ruotsia jääneet suomalaiset ovat työmarkkinoilla huonommassa asemassa;
- pakkoruotsi kuuluu suomalaisuuteen, pakkoruotsi suojaa suomalaisuutta (pahalta englannilta, historiattomuudelta, ...)

Itse asiassa myös Purran näkemykset palautuvat näihin.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Jokainen saa kehittää pakon perusteensa itse?

#39 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 18.11.2018 16:55

NRR kirjoitti: 05.10.2013 09:19 --- 2011 ---

"On luonnollista , että maassamme jossa on kaksi virallista kansalliskieltä, myös jossain vaiheessa tutustutaan toiseen kotimaiseen kieleen ja kulttuuriin. Pohjoismainen ulottovuus on tärkeä Suomelle, ja kielet avaavat ovia. Tarvitsemme enemmän kielitaitoa tulevaisuudessa, ei vähemmän."
Anna-Maja Henriksson

----

Henrikssonin perustelut näkyvät nyt kansalliskielistrategiassa:
"--- [Pakko] on perusteltua, sillä suomi ja ruotsi ovat ne kielet, joita säännönmukaisesti voi käyttää viranomaisissa asioidessa ja joilla julkista palvelua järjestetään. Järjestelyn tarkoituksena on varmistaa, että jokaisella on mahdollisuus tutustua maan niin suomen- kuin ruotsinkieliseen kulttuuriin. --- Ruotsinkielisille on etu osata maan valtakieltä, jota käytetään lähes kaikissa osissa maata. Ruotsin kielen oppiminen puolestaan liittää suomenkielisetkin suomalaiset yhteisen kielen myötä tiiviimmin Suomelle monin tavoin läheiseen pohjoismaiseen yhteisöön. ---"
Tässä siis kaikki.

Käytännössä mitään edistystä ei ole asetelmissa tapahtunut, pakkoruotsi on vain varhaistunut ja useimpien kohdalla lisääntynyt. Suunnitelmissa on kielitaakan lisääminen vielä kolmannella alakoulusta yliopistoon pakollisella kielellä.

Nyt voisi kysyä, mitä hyötyä on ollut viimeisen kymmenen vuoden työstä vapaamman kieltenopetuksen eteen...

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Keskustelu jumissa vuodesta 2013 - Jokainen saa kehittää pakon perusteensa itse?

#40 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 18.11.2018 17:00

Kyllä, jumissa on..

Oikeastaan keskustelu on jopa kielletty, jos vastustaa nykymenoa.

Oikeusministeriö on nimittäin juuri lähettänyt kuntiin ja muille tahoille paimenkirjeen,jossa vedotaan "kieli-ilmapiirin parantamiseen ja kaikkien vastuuseen tämän parantamisen toteuttajina"..

Piiloagendana on estää kriittinen keskustelu kielipolitiikasta, ja jos jokin keskustelu kiellosta huolimatta jossakin viriää, se jumitetaan NRR kuvaamalla tavalla...



Poliittista ratkaisua ei siis ole lähimmän 10 vuoden aikana tulossa, mutta onneksi "evoluutio" on meidän puolellamme.

En nyt viitsi erikseen mainita näitä muutamia positiivisia kehityskulkuja, koska en halua "syöttää RKP n ja Sdpn lapaan"..

Mutta poliittisesti tilanne on toivoton meidän kannaltamme, joten ainoa keino on minimoida ruotsin aiheuttama kuormitus.

Ehkä meidän pitäisi ryhtyä antamaan ohjeita, miten vähimmällä vaivalla päästä tästä taakasta joka meille synnyinlahjana on annettu kannettavaksi. Siinä mielessä voisi pyytää ohjeet ruotsinopettajilta, miten minimoida simputuksen aiheuttama haitta. Mikä siis on minimin minimi, että tämä rituaali tulee täytettyä..

Toisaalta pitää rohkaista niitä, jotka hakevat vapautusta ruotsista, taistelemaan niin kauan, että vapautus tulee eikä luovuttamaan paineen alla. Siinä olisi työsarkaa myös Suomalaisuuden liitolle.

Poliittista ratkaisua tähän ei tule! Se on nyt pakko myöntää.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Keskustelu jumissa vuodesta 2013 - Jokainen saa kehittää pakon perusteensa itse?

#41 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 18.11.2018 17:35

Uusi kielipolitiikka kirjoitti: 18.11.2018 17:00 Kyllä, jumissa on..

Oikeastaan keskustelu on jopa kielletty, jos vastustaa nykymenoa.

Oikeusministeriö on nimittäin juuri lähettänyt kuntiin ja muille tahoille paimenkirjeen, jossa vedotaan "kieli-ilmapiirin parantamiseen ja kaikkien vastuuseen tämän parantamisen toteuttajina"..

Piiloagendana on estää kriittinen keskustelu kielipolitiikasta, ja jos jokin keskustelu kiellosta huolimatta jossakin viriää, se jumitetaan NRR kuvaamalla tavalla...
Mistä luit tämän kirjeen?

SJONS
Viestit: 728
Liittynyt: 22.11.2017 12:24

Re: Keskustelu jumissa vuodesta 2013 - Jokainen saa kehittää pakon perusteensa itse?

#42 Lukematon viesti Kirjoittaja SJONS » 18.11.2018 18:01

Tämäkö?
Oikeusministeriö 10.10.2018 Kielellisten oikeuksien seurantaindikaattorit

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Keskustelu jumissa vuodesta 2013 - Jokainen saa kehittää pakon perusteensa itse?

#43 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 18.11.2018 18:01

Mistä luit tämän kirjeen?

Sattumalta sellainen osui eteeni, en halua tässä sen tarkemmin sitä
eritellä.

Kirjeen teksti perustuu hallituksen Kielikertomukseen, jolla RKP painosti oikeusministeri Häkkästä.

Tässä perustuslakivaliokunnan lausunto, jossa mainitut toimenpiteet mainitaan. Varmaan vastaavaa painostusta on ollut myös kielikokeilun osalta.. siis varoitettu kuntia siitä, että osallistuminen vaarantaa kieli-ilmapiirin.. kaikki likaiset keinot käytössä.
Kieli-ilmapiiri
Kielikertomuksessa on erillinen kieli-ilmapiiriä koskeva jakso (s. 40—52). Perustuslakivaliokunta kiinnitti edellisen kielikertomuksen yhteydessä huomiota tuolloisessa kertomuksessa todettuun asenteiden koventumiseen eri kieliryhmiä kohtaan. Valiokunta piti suotavana, että hallituksen johto ottaa asian esille ja korostaa suvaitsevaisuutta eri kieliryhmiä kohtaan (PeVM 1/2014 vp, s. 4/II).
Perustuslakivaliokunta pitää huolestuttavana kielikertomuksen (s. 41) mainintaa siitä, että Kielibarometri 2016 -selvityksen ja oikeusministeriön saamien lausuntojen ja kyselyjen valossa yleinen kieli-ilmapiiri näyttäisi koventuneen edellisen kielikertomuksen antamisen jälkeen.
Perustuslakivaliokunta kiinnittää lisäksi huomiota Euroopan neuvoston ministerikomitean hyväksymään päätöslauselmaan kansallisten vähemmistöjen suojelua koskevan puiteyleissopimuksen täytäntöönpanosta Suomessa (CM/ResCMN(2017)1, 15.3.2017). Ministerikomitea kehottaa viranomaisia ryhtymään välittömästi toimenpiteisiin muun muassa ennakkoluulojen ja jännitteiden ilmapiirin liennyttämisessä tehostamalla esimerkiksi pyrkimyksiä torjua kaikenlaista suvaitsemattomuutta, rasismia ja muukalaisvihaa.
Kielikertomuksessa (s. 40) arvioidaan, että kieli-ilmapiiriin vaikuttaa myös ihmisten tietoisuus Suomen kieliryhmistä sekä kielellisistä oikeuksista. Kertomuksessa pidetään mahdollisena, ettei Suomen kieliolojen monimuotoisuutta tunneta kovin hyvin.
Perustuslakivaliokunta korostaa kieliä ja kieliolojen monimuotoisuutta koskevan koulutuksen ja tietoisuuden lisäämisen merkitystä. Merkityksellistä on myös viranomaisten kielellisten oikeuksien tuntemus ja riittävä kielitaitovaranto (ks. myös esim. PeVL 12/2017 vp, s. 3—4, PeVL 26/2017 vp, s. 58—62).
Viimeksi muokannut Uusi kielipolitiikka, 18.11.2018 18:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Keskustelu jumissa vuodesta 2013 - Jokainen saa kehittää pakon perusteensa itse?

#44 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 18.11.2018 18:02

SJONS kirjoitti: 18.11.2018 18:01 Tämäkö?
Oikeusministeriö 10.10.2018 Kielellisten oikeuksien seurantaindikaattorit
Tuo on eri paperi, mutta liittyy tähän kokonaisuuteen.

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Keskustelu jumissa vuodesta 2013 - Jokainen saa kehittää pakon perusteensa itse?

#45 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 18.11.2018 18:27

Paimenkirje lähetettiin kaikille niille tahoille, joille lähetettiin hallituksen Kielikertomus, johon suurin osa lausunnoista on tullut RKPn vaikutuspiirissä olevalta suomenruotsalaiselta edunvalvontakoneistolta..

RKP siis kierrättää omat väritetyt kannanottonsa oikeusministeriön kautta kuntiin ja vastaaville tahoille..

Paimenkirje oli siis saatekirje Kielikertomuksen jakelussa eri tahoille..

Vastaa Viestiin