Askeleet kielivapauteen, Suomen hiljakseen rakentuva malli?
Lähetetty: 11.09.2013 22:30
Jaska kirjoitti blogissaan pakkoruotsin jälkeisen Suomen kieltenopetuksen mallista näin:
"Mielestäni näihin asioihin ei tarvitse ollakaan valmista kantaa; riittää että uudessa kielipoliittisessa mallissa huomioidaan erilaiset mahdollisuudet. Toisin sanoen ei lyödä lukkoon mitään samalla tavalla muita kielivalintoja supistavaa kuin pakkoruotsi-mallissa, koska muuten asia pitäisi taas avata vähän ajan kuluttua levälleen. Kaikki valintaa supistavat mallit eli yhteen vaihtoehtoon panostavat mallit pitäisi nähdä potentiaalisesti vaarallisina, koska ne voivat johtaa samanlaiseen tyytymättömyyteen kuin valtakunnallinen pakkoruotsi. Ei siis kannata puuhata pakkoenglantia, pakkovenäjää eikä mitään sellaista, vaan kannattaa keskittyä siihen, miten pienten kuntien syrjäisissä kouluissakin saataisiin tarjolle sopiva valikoima vieraita kieliä. Koulujen yhteistyö, etäopetus tms. tulisi huomioida mahdollisuuksina."
Minusta tämä on hyvä lähtökohta.
Toki mielestäni Ruotsin malli olisi pääpiirteissään hyvä meillekin (englanti, toinen vapaasti valittava kieli saksa/ranska/espanja/(koulukoht. valinta), tai toisen kielen sijaan lisäopintoja kotikielessä, englannissa tai koulukielessä), tosin siihenkin suuntaan tulisi siirtyä pienin askelein. Mutta Ruotsinkin mallikin muuttuu kaiken aikaa. Kaikki mallit on tehtävä joustaviksi.
Kun vapaampi kielivalinta on toteutettu valtakunnissa ympärillämme, en ymmärrä, miksi juuri Suomessa se osoittautuisi äärimmäisen vaikeaksi ja edellyttäisi meiltä lukkoon lyötyä mallia. Riittää, että ruotsin opiskelu ei ole enää pakollista millään opintojen tasolla.
Askelmalliksi kävisi nykyinen mallimme, josta vain ruotsin pakollisuus on poistettu:
- ensimmäiseksi poistetaan pakollinen virkaruotsi yliopistoilta eikä tuoda mitään tilalle (ei Sveitsissäkään suoriteta yliopistolla virkakieliä), kielikeskusten tarjontaa tosin lavennetaan,
- peruskoulujen maahanmuuttaja- ja erityisoppilaille annetaan heti todellinen oikeus anoa toisen vieraan kielen sijaan opetusta kotikielessä tai erityisopetusta koulukielessä tai muissa kieliaineissa (nythän vapautuksia ei hyväksytä ainakaan pääkaupunkiseudulla) ja seurataan vapautusanomuksia tilanteen kartoittamiseksi,
- sitten poistaan ruotsin pakollisuus lukiosta sekä tuodaan alkava ruotsi lukioihin,
- peruskouluilla jatkaisi sama kielitarjonta kuin kullakin koululla on nytkin, mutta B1-kielen eli pakkoruotsin sijaan voi valita kielen, jota koululla jo tarjotaan joko A2- tai B2-kielenä (jossei toista kieltä ole, sellainen löytynee tietyn määräajan kuluessa) tai jos oppilas lukee jo A2-kieltä, B-kieliä ei tarvitse valita - ja taas seurataan oppilaiden valintoja tilanteen kartoittamiseksi,
- palautteen perusteella toteutuu kielitarjonnan mahdollinen laajeneminen tai yhtenäistäminen/erikoistuminen.
Mitä muuta tarvittaisiin? Juuri nyt niin peruskoulun kuin lukion opsit ovat katkolla. Tämä on erittäin hyvä hetki muovata kieliopintoja.
"Mielestäni näihin asioihin ei tarvitse ollakaan valmista kantaa; riittää että uudessa kielipoliittisessa mallissa huomioidaan erilaiset mahdollisuudet. Toisin sanoen ei lyödä lukkoon mitään samalla tavalla muita kielivalintoja supistavaa kuin pakkoruotsi-mallissa, koska muuten asia pitäisi taas avata vähän ajan kuluttua levälleen. Kaikki valintaa supistavat mallit eli yhteen vaihtoehtoon panostavat mallit pitäisi nähdä potentiaalisesti vaarallisina, koska ne voivat johtaa samanlaiseen tyytymättömyyteen kuin valtakunnallinen pakkoruotsi. Ei siis kannata puuhata pakkoenglantia, pakkovenäjää eikä mitään sellaista, vaan kannattaa keskittyä siihen, miten pienten kuntien syrjäisissä kouluissakin saataisiin tarjolle sopiva valikoima vieraita kieliä. Koulujen yhteistyö, etäopetus tms. tulisi huomioida mahdollisuuksina."
Minusta tämä on hyvä lähtökohta.
Toki mielestäni Ruotsin malli olisi pääpiirteissään hyvä meillekin (englanti, toinen vapaasti valittava kieli saksa/ranska/espanja/(koulukoht. valinta), tai toisen kielen sijaan lisäopintoja kotikielessä, englannissa tai koulukielessä), tosin siihenkin suuntaan tulisi siirtyä pienin askelein. Mutta Ruotsinkin mallikin muuttuu kaiken aikaa. Kaikki mallit on tehtävä joustaviksi.
Kun vapaampi kielivalinta on toteutettu valtakunnissa ympärillämme, en ymmärrä, miksi juuri Suomessa se osoittautuisi äärimmäisen vaikeaksi ja edellyttäisi meiltä lukkoon lyötyä mallia. Riittää, että ruotsin opiskelu ei ole enää pakollista millään opintojen tasolla.
Askelmalliksi kävisi nykyinen mallimme, josta vain ruotsin pakollisuus on poistettu:
- ensimmäiseksi poistetaan pakollinen virkaruotsi yliopistoilta eikä tuoda mitään tilalle (ei Sveitsissäkään suoriteta yliopistolla virkakieliä), kielikeskusten tarjontaa tosin lavennetaan,
- peruskoulujen maahanmuuttaja- ja erityisoppilaille annetaan heti todellinen oikeus anoa toisen vieraan kielen sijaan opetusta kotikielessä tai erityisopetusta koulukielessä tai muissa kieliaineissa (nythän vapautuksia ei hyväksytä ainakaan pääkaupunkiseudulla) ja seurataan vapautusanomuksia tilanteen kartoittamiseksi,
- sitten poistaan ruotsin pakollisuus lukiosta sekä tuodaan alkava ruotsi lukioihin,
- peruskouluilla jatkaisi sama kielitarjonta kuin kullakin koululla on nytkin, mutta B1-kielen eli pakkoruotsin sijaan voi valita kielen, jota koululla jo tarjotaan joko A2- tai B2-kielenä (jossei toista kieltä ole, sellainen löytynee tietyn määräajan kuluessa) tai jos oppilas lukee jo A2-kieltä, B-kieliä ei tarvitse valita - ja taas seurataan oppilaiden valintoja tilanteen kartoittamiseksi,
- palautteen perusteella toteutuu kielitarjonnan mahdollinen laajeneminen tai yhtenäistäminen/erikoistuminen.
Mitä muuta tarvittaisiin? Juuri nyt niin peruskoulun kuin lukion opsit ovat katkolla. Tämä on erittäin hyvä hetki muovata kieliopintoja.