Identiteetti taas!

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
JV Lehtonen

Identiteetti taas!

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 06.09.2013 10:24

http://www.vihrealanka.fi/blogi/ruotsin ... 4n-juttuja

Ruotsin kieli on osa suomalaista identiteettiä siinä missä sauna, suomi ja sisu. Se on jotain mitä me olemme. Kaikki eivät opi ruotsia kotonaan, mutta ei kukaan opi suomalaisille tyypillistä hiihtämistäkään ilman opettelua."

Hmm. Kun persut saivat jytkyn, HS kiirehti ilmoittamaan, ettei ole yhtä suomalaista identiteettiä!
http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/HS ... 5264256587

Taiteen tehtävä ei ole vahvistaa olematonta suomalaisten yhteistä identiteettiä, tuumii professori Mikko Lehtonen. Hänen mukaansa jo ajatus "kansallisuuksista" on ylikansallista lainaa.

http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/HS ... 5264256591

Minulla on erilainen kansallinen identiteetti kuin äidilläni, serkullani tai tyttärelläni, ja heillä kaikilla erilainen myös keskenään.

Jo siksi perussuomalaisten määrittely mahdolliselle "yhtenäiselle kansalliselle identiteetille", on epäuskottava.

Ohjelmassa mainitut epäitsekkyys ja lähimmäisenrakkaus eivät synny tästä "yhtenäisestä kansallisidentiteetistä".

Muutin kuusi vuotta sitten Ranskaan. Olen alkanut kotiutua vasta, kun sain paikallisia ystäviä, muun muassa Pariisista Normandiaan muuttaneen Camillen ja Kamerunista Normandiaan muuttaneen Marie-Antoinetten. (Hänen mukanaan kotikuntani asukkaiden keskinopeus nousi, sillä Marie-Antoinette on vanha Kamerunin mestari satasen pikajuoksussa 1980- ja 1990-lukujen vaihteesta)

Maahanmuuttajan on syytä hallita kotimaan kieltä, se helpottaa arkipäivää, mutta ei pidä kehottaa maahanmuuttajaa vaikenemaan omalla kielellään.

Minun identiteettini muodostuu pitkälle äidinkieleni kautta. Joka ikinen päivä tuntuu siltä, että en pysty oikeasti ilmaisemaan itseäni ranskan kielellä. Olen siinä kielessä muukalainen, minä en näyttäydy siinä. En halua, että suomen kieleni hautautuu ja muuttuu mykäksi. Haluan siirtää sen myös tyttärelleni, jolla on kahden maan kansalaisuus. Ei minä ole silti siirtämässä hänelle sellaista betoniin valettua identiteettiä, jota persut yrittävät vaalihöyryissään määritellä (enkä voikaan, kun ei sellaista ole oikeasti olemassa – eikä tämä ole pelkästään ikäpolvikysymys.)

Persujen tilalle VIHREÄ tai RKP!

NRR

Re: Identiteetti taas!

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 06.09.2013 10:33

???????????????

JV Lehtonen

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 06.09.2013 10:41

Olen joskus sanaillut näiden vihreiden kanssa..
Eräs vihreä ihmetteli, mitä hän muka on sanonut, kun kerroin, ettei identiteettiä voi eikä saa pakottaa.
Kerroin sen olevan ihmisoikeusloukkaus, en tiedä ymmärsikö.

Tuntuu olevan aika venyvä käsite tuo identiteetti monille suvaitsevaiston edustajille-

TK

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 06.09.2013 11:19

Suomenkielisille on annettu pakkoruotsitetun palvelijan identiteetti. Ja se kuulemma on "rikkautta".

NRR

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 06.09.2013 16:49

Kävin katsomassa kommentit.

Ensin kolme kriittistä pohdintaa:
- "--- Jos kaksikielisyys on rikkaus, eikö monikielisyys olisi moninkertainen rikkaus?"
- "Suomi on enemmän kaksikielinen maa englannin kielen kuin ruotsin kielen kautta. ---"
- "--- onko joko kuullut pakkosaunasta?" [aloittajan näkemyshän oli, että ruotsin kieli on osa suomalaista identiteettiä siinä missä saunakin]

Ja sitten yksi elävää kaksikielisyyttä kannattava kuittaa kaikki muut näkemykset näin syvällisesti:
- "Onpa hölmöjä kommentteja. Näkee ettei ole koulussa viihdytty..."
- "Ei ruotsin tunnille ketään fyysisesti pakoteta. Toisaalta nykypäivänä meidän on käytännössä "pakko" osata englantia."
- "entä jos vaikka 20 vuoden sisällä tapahtuisi maailmantalouden romahtaminen, paluu 1800-luvun tekniikkaan. Silloin maailmanlaajuiset vuorovaikutustaidot tulevat kovin tarpeettomiksi tavalliselle kansalle. Olisiko englanti vielä silloin hyödyllisempää kuin ruotsi???"

Miten näiden kanssa keskustelee?

JV Lehtonen

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 06.09.2013 20:33

Mielipidekirjoitus: Ruotsin kieli on osa pohjoismaista identiteettiämme
06.09, 2013 - Ajankohtaista, Kannanotot

(Julkaistu Nykypäivässä 6.9.2013)

Pohjoismaat on Suomen luontaisin yhteisö yhteisen arvopohjan, kulttuurin ja historian takia. Vaikka suomen kieli on poikkeava skandinaavisista kielistä, vahvistaa ruotsin kielen taito pohjoismaalaista identiteettiämme.

http://kokoomusopiskelijat.fi/?p=2267

NRR

#8 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 06.09.2013 21:59

Vappu Kaarenojan teksti on kirkas ja avoin. Näin vastaansanomattoman loogisesti nuoremme ajattelevat. Onneksi.

Vastaa Viestiin