Lounalista vai à la carte?
Lähetetty: 20.08.2013 10:00
Minua kiinnostaa miten vapaan kielivalinnan kannattajat näkevät VKV:n logistisesti ja resursseihin nähden toteutuvan ympäri Suomea. Muutoshan on verrattavissa siihen, että lounasravintoloita velvoitetaan tarjoamaan à la cartea koko päivän. Lounaslistan ideahan on pitää valikoima suppeana silloin kun resurssit keittiön puolella ovat vähissä.
Nykyinen pakollisen kielten mallihan on myös resurssiratkaisu. Kun pakollisen ruotsin ryhmässä tänään on esim. 20 oppilasta, niin valinnanvapauden toteutuminen vaatii uusia opetusryhmiä ja opettajia. Ryhmän toivomukset voivat jakautua esim. 10 ruotsi + 5 venäjä + 5 saksa. Jos ei tähän osataan vastata ei synny mitään valinnanvapautta. Suuremmissa kunnissa ja kouluissa päteviä opettajia ja innokaita oppilaita hyvin eksoottisissakin kielissä varmasti löytyy, mutta pienemmissä tästä tulee haaste ja uusi kustannus kun pieniäkin opetusryhmiä joudutaan pyörittämään, jotta valinnanvapaus olisi todellinen.
Minusta tämä helposti johtaa pirstoutuneisiin opettajaratkaisuihin ja katkonaiseen opiskeluun. Seuraava vuosikertahan voi taas toivoa tyyliin 5 ruotsi + 10 venäjä + 5 ranska. Minusta helposti syntyy lopputulema, jossa hajaseutu-Suomen nuoret osaavat vain englantia, kun kielten osaaminen ruuhka-Suomessa on sitten aivan toista luokkaa.
Vaistomainen VKV-vastaus tähän tietysti on, että onko sitten tulokseton pakkoruotsi parempi? Mutta siitä ei ole kyse, vaan siitä miten vapaa kielivalinta käytännössä toteutetaan kun ollaan tämä pakkoruotsieste raivattu sivuun? Eli mitä huomisen jälkeen?
Nykyinen pakollisen kielten mallihan on myös resurssiratkaisu. Kun pakollisen ruotsin ryhmässä tänään on esim. 20 oppilasta, niin valinnanvapauden toteutuminen vaatii uusia opetusryhmiä ja opettajia. Ryhmän toivomukset voivat jakautua esim. 10 ruotsi + 5 venäjä + 5 saksa. Jos ei tähän osataan vastata ei synny mitään valinnanvapautta. Suuremmissa kunnissa ja kouluissa päteviä opettajia ja innokaita oppilaita hyvin eksoottisissakin kielissä varmasti löytyy, mutta pienemmissä tästä tulee haaste ja uusi kustannus kun pieniäkin opetusryhmiä joudutaan pyörittämään, jotta valinnanvapaus olisi todellinen.
Minusta tämä helposti johtaa pirstoutuneisiin opettajaratkaisuihin ja katkonaiseen opiskeluun. Seuraava vuosikertahan voi taas toivoa tyyliin 5 ruotsi + 10 venäjä + 5 ranska. Minusta helposti syntyy lopputulema, jossa hajaseutu-Suomen nuoret osaavat vain englantia, kun kielten osaaminen ruuhka-Suomessa on sitten aivan toista luokkaa.
Vaistomainen VKV-vastaus tähän tietysti on, että onko sitten tulokseton pakkoruotsi parempi? Mutta siitä ei ole kyse, vaan siitä miten vapaa kielivalinta käytännössä toteutetaan kun ollaan tämä pakkoruotsieste raivattu sivuun? Eli mitä huomisen jälkeen?