Ruotsi turha kielenä muttei suvaitsevaisuuskasvatuksena?

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR

Ruotsi turha kielenä muttei suvaitsevaisuuskasvatuksena?

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 02.06.2013 21:18

Hesarissa toimittaja ja tuottaja HS.fi:n kehitystiimissä Maija Aalto kirjoittaa kolumnin "Olkaamme siis ruotsinkielisiä"
2.6.2013
http://www.hs.fi/kotimaa/Olkaamme+siis+ ... 9966642892

Hän aloittaa

"Jos jotain olen inhonnut, niin pakkoruotsia.
Olen kasvanut idässä. Ei ole vaikea keksiä vierasta kieltä, joka olisi siellä enemmän tarpeen kuin ruotsi. Ja koska ruotsia ei keskenkasvuisena joutunut puhumaan koskaan, tunnollisuus tunnilla ei ikinä muuttunut kielitaidoksi luokan ulkopuolella. Muistan epäsäännölliset verbit. Menen paniikkiin, jos joku puhuu minulle ruotsia oikeassa maailmassa.
Tyhmyyteni nolottaa, varsinkin, kun kohtaamani suomenruotsalaiset ovat fiksuja, sosiaalisia ja kielitaitoisia ja muutenkin epäilyttävän miellyttävää porukkaa.
Keskenkasvuisena ratkaisin tämän häpeäntunteen niin, että purnasin pakko-opiskelua vastaan. Loppuisiko maailma, jos lapset saisivat valita tilalle saksan, ranskan, espanjan, venäjän? Tuskin.
Hirveän intohimoisesti en osannut asiaan suhtautua. Kai minkä tahansa vieraan kielen opiskelu joka tapauksessa on hyväksi? Ja yksi oppiaine, kuka nyt muutenkaan jaksaa kiihkoilla mokomasta?
Näköjään moni."

Tässä on kaikki oleellinen. Hän ottaa ja myöntää koko kielipaletin järjettömyyden, mutta sen järjettömyyden kritisoiminen onkin häpeällistä. Syy paljastuu seuraavissa kappaleissa: purnaajien joukossa asuu "raakalainen", jonka voi karkoittaa vain vahvistamalla pakkoruotsia!

"Ehkä tappouhkauksia tällä kertaa tehtailee yksi sairas mieli. Mutta, tällainen iljettävä myrsky nousee tunnetusti joka kerta verkossa, kun keskustellaan kielipolitiikasta. --- Tällaista ei saa hyväksyä, oli peruskoulun kielipolitiikasta sitten mitä mieltä hyvänsä. On perusihmisoikeus saada puhua omaa kieltään pelkäämättä. --- Me elämme kaksikielisessä maassa. Se tarkoittaa, että kaiken lainsäädännön on lähdettävä siitä, että palvelua on saatava omalla äidinkielellä, myös ruotsiksi. Sitä periaatetta pitää näköjään puolustaa edelleen, kouluissakin. --- Oikeutta koskemattomuuteen, omaan identiteettiin ja kieleen sietää puolustaa kaikkialla. Tällaisessa tilanteessa meidän kaikkien on syytä puhua ruotsia välillä, oli äidinkieli kumpi vain, ja nimenomaan julkisesti. --- Mitä vain, mutta ei ainakaan olla raakalaisten edessä hiljaa."

Näin siis ohitetaan se, ettei muilla kieliryhmillä ole ruotsille tarvetta, että tarvetta olisi jollekin muulle, ja se, että ruotsinkieliset palvelut voidaan toteuttaa ilman pakkoruotsia, sillä pakkoruotsia ei osata (kuten kirjoittaja myöntää).

Kaikki pakkoruotsin kriitikkojen argumentit saavat olla totta, mutta kirjoittajan logiikan mukaan niitä ei voi enää tässä keskustelussa käyttää. On kyse vain ja ainoastaan siitä, että netin uumenissa elävä "raakalainen" on hiljennettävä nostamalla ruotsi kaikkien järkiperusteiden ohi pakolliseksi suvaitsevaisuuskasvatukseksi kaikille maan kieliryhmille.

Voi hyvä Luoja!

Tietysti me kaikki toivomme, että tämä "raakalainen" jää kiinni ja vaikenee, jotta käytäisiin asiallista keskustelua pakkoruotsista. Jatkossa ei voi olla niin, että jokaisen lapsen on luettava ruotsia peruskoulusta yliopistoon voidakseen valmistua. Näin järjetön käytäntö herättää sekä asiallista että asiatonta kritiikiä. Ei tilanne parane sillä, että julistetaan pakkoruotsi tabuksi, kunnes kritiikin joukkoon ei eksy yksikään häirikkö.

Onko media todella sitä mieltä, että mikä tahansa yhteiskunnallinen keskustelu voidaan lopettaa näin, kunnes jokainen kansalainen osaa käyttäytyä?

Kirjoitin aiemmin, miten uhkauksia paljastuu nyt eri teemoista keskusteltaessa. Helsingin opetuslautakunnan puheenjohtaja kertoi Ylelle saaneensa tappouhkauksen keskustelun käydessä kuumimmillaan Alppilan opettajan erottamisesta nyt keväällä. Tässä oli aihe, joka kuumensi tunteita samaan tapaan kuin pakkoruotsi. Olisi kuitenkin ollut järjetöntä leimata opettajan erottamista vastustavat vihapuheen kannattajiksi ja yrittää tällä perusteella kieltää keskustelu. Aivan samaan tapaan ei pakkoruotsikeskustelua voi vaatia lopetettavaksi tai mitätöidä pakon kritiikkiä siksi, että joku tekee rikollisen uhkauksen.

Rikolliset uhkaukset ovat oma ongelmansa, joka vaatii omat ratkaisunsa, eikä uhkauksia voida käyttää argumentteina alkuperäisessä keskustelussa.
Viimeksi muokannut NRR, 02.06.2013 23:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jlo

Re: Ruotsi turha kielenä muttei suvaitsevaisuuskasvatuksena?

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja jlo » 02.06.2013 22:37

Maija Aalto pyrkii ministeriksi: hän ei itse osaa ruotsia, mutta haluaa pakottaa kaikki muut sitä opiskelemaan. Strategia toimii, vaikka Audin takaovi ei aukeaisi, koska silloin löytyy varmasti joku muu tärkeä virka pöytälaatikosta. Jos ei löydy, voidaan sellainen tehdä.

JV Lehtonen

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 02.06.2013 22:53

Jokainen uusi kolumni ja pääkirjoitus joutuu tunnustamaan, ettei joukkohysteriasta huolimatta löytynyt mitään breivikien armeijaa,
joka uhkailee suomenruotsalaisia ja heidän ystäviään.

Kun tuota järjestäytynyttä laumaa ei löytynyt, pitää syyllistää yksittäiset kansalaiskeskustelijat ikäänkuin sijaantulijoina,
jotta kasvot säilyisivät.

HS:lle ja muulle medialle oli suunnaton pettymys, että uhkailijoita oli vain yksi.
Jopa pääministeri lähti mukaan tuohon humppaan!

Onneksi Niinistö, valtiomies kun on, näki isomman kuvion.
Hän huolestui myös Siwan kassaneidistä, jota uhataan puukolla
Katainen huolestui vain ankkalammikon pullasorsien mielenrauhasta!
Siksi Lipponen ei ole presidentti, mutta Niinistö on.

Olipas raakalaismaista tekstiä. Pyydän arvion psykiatrilta: Miten minusta tuli tällainen raakalainen ?
Tulkitsen kolumnin siten, että kaikki kielikeskustelu on raakalaismaista- ja siksi se tulee lopettaa.
Sehän se viesti oli: LOPETTAKAA!

Miksi keskustelu on raakalaismaista ? Jos kerran kilttejä pyyntöjä ei kuunnella eikä edes noteerata,
eiköhän ole luonnollista, että äänensävy tiukkenee.
Ei suomalainenkaan ikuisesti jaksa olla kiltti lammas.

Jos siitä saa raakalaisen leiman, se olkoon osamme.

NRR

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 02.06.2013 23:33

Kyse on tämän päivän demokratian haasteesta.

Uhkailuista on ilmeisesti tulossa maan tapa, jos yhden erotetun opettajankin taustajoukoista löytyy joku tappouhkaukseen sortuva. Tämä on surkea tilanne.

Jokainen pystyy eläytymään sellaisen vanhemman tunteisiin, joka saa sähköpostissa rakkaimpiinsa kohdistuvan uhkauksen, ja uskoakseni jokainen järkevä ihminen haluaa tehdä uhkailusta lopun, yksinkertaisesti lopun. Ja tämähän on ok. Siinä mielentilassa on tuo hesarin kolumnikin kirjoitettu.

Nyt vain täytyy muistaa, ettei opettajien työsuhteita eikä oppilaiden kielipalettia voida julistaa kielletyiksi keskustelunaiheiksi. Demokratia vaatii avointa keskustelua myös näistä aiheista. Mikäli keskustelu vaiennetaan, ollaan vaientamassa demokratiaa ja päädytään siihen, mihin tappouhkauksetkin pyrkivät.

Täytyy olla ihan muita tapoja kohdata asia.

NRR

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 03.06.2013 10:13

Hesarin keskustelussa on satakunta viestiä. Tuoreimmissa viesteissä yritetään jo muistuttaa, mistä oikeasti on kysymys: lastemme koulutuksesta lastemme parhaaksi tässä maailmassa ja ajassa.

Tämä on tässä
3.6.2013 9:43

Täysin politisoituneessa kielikeskustelussa on ajauduttu yhä syvemmälle negatiiviselle kehälle. Tässä pelissä voittajia ei ole, on vain häviäjiä. Ilmassa on myös kyllästymistä tarkoitushakuiseen politikointiin ja eturyhmien yltiöpäisiin kinasteluihin silloin, kun tavoitteena on turvata vain oman puolueen kannatus huomioimatta kaikille hyvää kokonaisuutta.

Jokainen kieli on kaunis, tärkeä ja linkki uuteen. Erityisesti jokaisen oma äidinkieli on meille kaikille rakas eikä sen äidinkielellisestä paremmuudesta / tarpeellisuudesta halua kuulla mitään kielteistä: tämä koskee kaikkia äidinkieliä ja negatiivissävyinen keskustelu laajenee helposti kokonaisvaltaiseksi kieliperheiden väliseksi nokitteluksi.

Tiedämme myös, että ihminen voi olla mukava ja sivistynyt, uhmakas tai kielteinen ja uhkaileva kielitaustoistaan huolimatta.

Ollessamme nyt kansakuntana ja maanosana valtavien taloudellisten ja ympäristöllisten haasteiden edessä, tarvitsemme ennen kaikkea yritteliäisyyttä, ahkeruutta, yksituumaisuutta, innovatiivisuutta, kohtuullisuutta, suvaitsevaisuutta ja uskoa tulevaisuuteen. Miten tähän globaaliin kuvioon sopivat maamme koulupudokkaat, kutistuva kielitaito, rapautuvat perustaidot, nuorisotyöttömyys, näköalattomuus ja nuorten kiihtyvä eläköityminen?

Koulut joutuvat kamppailemaan yhä tiukempien ja kiivastahtisempien opetussuunnitelmiensa kanssa; perustaidot rapautuvat ja yhä useampi nuori on ymmällään tulevaisuutensa suhteen.

Tarvitsemme pragmaattisuutta ja valinnanvapautta politiikan sijaan. Se ei uskoakseni koskaan ole sulkenut pois idealismia tai luovuutta:
Nimenomaan perustaitojen oppiminen tulisi tehdä kaikille pakolliseksi - sitä vaativat työelämä sekä jatko-opinnot. Tämän jälkeen - ja sen aikana - jokaista tulisi kannustaa rakentamaan omaa koulupolkuaan pitkäjänteisesti omien resurssiensa, ominaisuuksiensa ja mielenkiintonsa mukaan.

TK

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 03.06.2013 10:51

Hesari on ottanut hyvin selvän kannan pakkoruotsin ja keinotekoisen kaksikielisyyden puolestapuhujana. Vihapuhekirjoitukset to 30.5.2013 ruotsinkielisine teksteineen jäävät historiaan Hesarin profiloitumisessa avoimesti pakkoruotsittajien lehdeksi. Yksittäisten toimittajien on ilmeisesti lojaalisuudesta työntantajaa kohtaan ja työpaikan menettämisen pelossa kirjoitettava pakkoruotsia hehkuttavia kirjoituksia. Hesarissa on 30.5. jälkeen ollut siellä täällä pieniä pakkoruotsia ja keinotekoista kaksikielisyyttä ylistäviä, eri ihmisten lausumia, mielipiteitä.

Minä en tule enää jatkamaan Hesarin tilausta. Hesari on luettavissa niin monissa paikoissa, kirjastoissa ja kahviloissa, että sen laadutonta kirjoittelua pystyy kyllä seurailemaan ilman kotiin kannettavaa lehteäkin.

NRR

#7 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 03.06.2013 11:03

TK kirjoitti:Hesari on ottanut hyvin selvän kannan pakkoruotsin ja keinotekoisen kaksikielisyyden puolestapuhujana.
Se linja on pätenyt jo pitempään, sen sijaan kommentoijat ovat todella hyviä - ihmeellistä, että toimittajat voivat linjaansa muuttamatta lukea näin perusteellisesti mietittyjä vastineita.

Tässä Tiuskea rakki vastaa nimimerkille Elisapet, joka kirjoitti, että "Silmäiltyäni kommentit tähän artikkeliin olen entistä vakuuntuneempi siitä, että 'pakkoruotsin' sijaan peruskoulussa tulisi olla pakollinen aine (en keksi hyvää nimeä), jossa opetetään ihan oikeita faktoja siitä ketkä suomenruotsalaiset ovat --- Lisäksi voitaisiin tutustua hieman suomenruotsalaiseen kulttuuriin kuten katsoa mitä YLEfemmasta tulee, lukea maamme laulu ruotsiksi ja mitä ettei pitää rapujuhlat snapsilauluineen. :) Tähän aineeseen voisi myös liittää opetusta muista vähemmistöistä kuten venäläisistä, romaneista ja somalilaisista. ---" :

Valitettavasti, Elisapet, edustat juuri sellaista keskustelijaa joka puhuu täysin ohi aiheesta samalla tavalla kuin on totuttu. Jää vähän sellainen olo että sinä tiedät jo ennalta, että kriitikkoa on kommentoitava "ennakkoluuloiseksi" (suosittu ruotsinkielinen meemi) ja on ihan sama mitä siellä tekstissä lukee. Pystytkö osoittamaan jostain kommentista oikeasti jotain, mihin viittaat? Mielestäni kommentit täällä ovat huomattavasti selvänäköisempiä kuin itse kolumni.

Kannattaisi tutustua siihen mitä asiasta sanotaan. Erityisen aliarvioivana henkilöäni ja mielipiteenmuodostustani kohtaan koen tuon sinun väitteesi siitä, minun kuuluu vain mennä jonnekin rapujuhliin -- eihän minun näkemykseni tästä asiasta johdu siitä, että minulle ei ole todisteltu että "rapujuhlat ovat kivoja". Pystytkö sinä hyväksymään sen, että minun elämänkokemukseni sellaisena kuin se on, on ihan ok ja toisaalta voin suhtautua mihin tahansa muuhun kulttuuri-ilmiöön ihan omista lähtökohdistani?

Muilla vähemmistöillä ei ole tässä mitään osaa eikä arpaa, heillä kun ei ole vastaavia väittämiä ja vaateita muiden suhteen, etkä itsekään hyväksyisi omaa retoriikkaasi jos kuulisit sitä vaikkapa venäläiseltä. Tässä ei ole kyse mistään yleisestä vähemmistöjen hyväksymisestä tai torjunnasta. Kysymys on siitä, mitä minun on tehtävä juuri yhden tietyn ryhmän suhteen. Kaikki muut porukat tuntuvat elävän rauhassa eikä heillä ole minun suhteeni ongelmia.

Niin, ja demokratia on toki hyvä juttu. Edustuksellinen demokratia vaan menee usein omalla painollaan... se kaksi kolmannesta joka pakkoruotsia on historiallisesti vastustanut ei ole saanut näkemyksiään vastaavassa suhteessa läpi. Eikä se olisi ollut mahdollistakaan niin kauan kuin ruotsin asema on ollut RKP:n hallituskysymys.

rationalisti

#8 Lukematon viesti Kirjoittaja rationalisti » 03.06.2013 11:47

Charlie Darw1n kirjoittaa:

Ruotsi ollut virallinen kieli tässä maassa yli 600 vuotta, Suomen kieli alle 100 vuotta.
Ruotsinkieliset Suomalaiset ovat myös Saamelaisten kanssa vanhimpia Suomen alkuasukkaita.
Tämä Ruotsinkielen viha näyttää kumpuavan jostain alemmuuden tunnteesta jonka kipinöi lyhyet juuret Suomessa. Halutaan olla kolmannen polven Suomalaisina niin supi Suomalaisia että hyökätään niitä aitoja Suomalaisia vastaan keinolla millä hyvänsä. Säälittävää.
Ei me Ruotsinkieliset aidot Suomalaiset katsota teitä alaspäin vaikka ette olekkaan asuneet täällä sen 200-300 vuotta pidempään.

Vaikka tämä onkin selvä trolli, ei voi kuin ihmetellä, mitä siellä suru puolella oikein Suomen historiasta opetetaan. Tämä vaan toi mieleeni, kun asiasta erään nuorehkon surun kanssa juteltiin muutama vuosi takaperin, hän oikeasti uskoi koko nykyisen Suomen olleen ensin asutettu saamelaisten ja ruotsalaisten toimesta ja suomalaisten tulleen myöhemmin jostain idästä.

NRR

#9 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 04.06.2013 11:39

Tässä keskustelun tuorein viesti, joka toimittajan tulisi lukea ainakin kahteen kertaan:

Meänteis
11:23

"Tyhmyyteni nolottaa"
Kielitaidottomuus ei ole tyhmyyttä. Eikä siinä ole mitään hävettävää.

"Yksi oppiaine, kuka nyt muutenkaan jaksaa kiihkoilla mokomasta?"
Nyt kaikki pakkoruotsin vastustajat ovat kiihkoilijoita? Mutta esim. tasa-arvoisen avioliittolain kannatajat eivät? Yksi avioliitto, kuka nyt muutenkaan jaksaa kiihkoilla mokomasta
Eli kun kyseessä on asia josta et pidä, niin silloin kiihkoillaan, mutta muuten vain todetaan rauhallisesti mielipide?

"Kiihkoilu on saanut minut pikku hiljaa muuttamaan mielipidettäni kokonaan"

Tässä vaiheessa kuulin logiikan lentävän ikkunasta äänivallin rikkoen. Siis yhden ihmisen lähettämät uhkailut ruotsia puhuvia kohtaan saa sinun pääsi kääntymään pakkoruotsin suhteen?

"mutta osaamme näköjään vihata myös omaa kansaamme."
Yleistät. Emme ME vihaa. Kyseessä oli yksi henkilö.

"Eläkeläiset miettivät, että uskaltaako ruotsia puhua julkisilla paikoilla
uskoisin jopa useimpien täysjärkisten pakkoruotsin vastustajien asettuvan eläkeläisten kanssa samalle puolelle"

Tottakai, mutta mitä tekemistä tällä on pakkoruotsin kanssa? Meitä ei edelleenkään haittaa ihmisten äidinkielen käyttö julkisilla paikoilla.
Älä nyt kokoajan koita sotkea tätä uhkailutapausta rauhanomaiseen pakkoruotsin vastustamiseen.

"Se tarkoittaa, että palvelua on saatava omalla äidinkielellä, myös ruotsiksi."
Tämä ei vaadi 90%:lta suomalaisilta ruotsin pakko-opettelua, varmasti saataisiin riittävästi palvelijoita heille, vaikka ruotsia opeteltaisiin vapaaehtoisesti.

"Ruotsi on kaunis kieli... piirrellään graffiteja aseman seinään"
Mitä tekemistä kielen kauneudella on pakkoruotsin kanssa? Ovatko jotkut kielet sinusta siis rumia? Eikö se ole rasistista? Lopuksi yllytät rikokseen?

"mutta ei ainakaan olla raakalaisten edessä hiljaa."
Taas yhdistät yksinäisen uhkailijan suurempaan joukkoon.
Tuntuisiko sinusta kivalta, että syyttäisin sinua raakalaiseksi, koska joku hullu, jonka kanssa sinulla ei ole mitään tekemistä, on lähettänyt julkkiksille uhkauksia?
Niin, ei minustakaan.

NRR

#10 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 04.06.2013 16:57

Suomi-ruotsi-kaksikielinen Vanadis kirjoitti reipasta tekstiä:

Nyt meni taas vanhalta eukolta iltapäiväkahvit ärsyyntymyksestä väärää kurkkuun. Olen ruotsinkielinen tai oikeastaan juuri sellainen kaksikielinen, joka on ruotsinkielisestä suvusta ja perheestä, mutta hankkinut tutkintonsa suomeksi (ilman kiintiöitä).

Vastustan pakkoruotsia, olen aina vastustanut sitä kuten myös 99 % suvustani. Vastustan myös kaikenlaista holhoamista, joka tässä kielipolitiikassa näkyy siten, että suomenkieliset poliitikot ylläpitävät RKP.n toivetta pakkoruotsista ja kuvittelevat näin ajavansa ruotsinkielisten asiaa ja tietävänsä paremmin kuin me itse, mitä me tarvitsemme. Todellisuudessa hyvin harva virallisesti ruotsinkielinen on pakkoruotsin kannattaja, yksinkertaisesti siitä syystä, ettei siitä oikeasti ole mitään hyötyä. Kaikki kaksikieliset puhuvat aina suomea virastoissa yms.

Kaksikieliset eivät äänestä RKP.tä ja itse asiassa RKP vihaa näitä kaksikielisiä luopioita, jotka ovat heidän mukaansa valmiita myymään äidinkielensä. Totuus on kuitenkin se, ettei ruotsinkieli minnekään katoa vaikka sen pakko-opiskelu poistettaisiin, mutta RKP.n asema heikkenisi. RKP taistelee kaksikielisyyttä vastaan kynsin ja hampain.

Sanottakoon tämä nyt viimeisen kerran: pakkoruotsi ei ole sama kuin suomenruotsalainen, eli jos vihaa pakkoruotsia niin silloin oikeampi kohde vihalle (jos sitä nyt kerran on pakko tuntea) on suomenkieliset poliitikot eikä ruotsinkieliset ryhmänä. Ja toiseksi minä en ainakaan lakkaa puhumasta omaa äidinkieltäni missään tai koskaan, mutta en myöskään koskaan vaadi ketään muutakaan puhumaan sitä. Kolmanneksi, minä en tarvitse ketään ”suojelemaan tai holhoamaan” minua ja kertomaan miten nyt kaikkien pitäisi puhua ruotsia ja nyt pakkoruotsia ei ainakaan saisi poistaa. Minä olen ruotsinkielinen, ja kiitos, mutta pystyn puolustamaan ihan itse itseäni ja minulla on itse asiassa juuri päinvastaiset mielipiteet kuin holhoajillani, joten älkää puhuko/kirjoittako nimissäni tai puolestani mitään.

Nyt kylmeni jo kahvikin.

Vastaa Viestiin