Kviniemi: pakko pois peruskoulusta, lukioon ruotsi jäisi
Lähetetty: 12.05.2013 15:29
Mari Kiviniemen puhe nyt huhtikuussa sisältää hänen ehdotuksensa kielten opetukseen.
Seinäjoen Suomi-Saksa yhdistys 35-vuotta
17.4.2013
---
Kun itse kirjoitin ylioppilaaksi vuonna 1988, Jalasjärven lukiossa oli lyhyen saksan kirjoittajia 16. Vaikka kirjoittajien kokonaismäärä on niistä vuosista hieman vähentynyt, se ei selitä saksan kirjoittajien määrän roimaa vähenemistä. Muutos 25-vuoden takaiseen on dramaattinen. Kotilukiossani lyhyen saksan kirjoittajia oli tänä vuonna vain 4 kappaletta.
Muutos huonompaan kielten hallintaan koskee koko Suomea. Suomalaisten nuorten kielten osaaminen yksipuolistuu hurjaa vauhtia. Kielen kirjoittaminen ylioppilaskirjoituksissa on osoitus vahvasta osaamisesta ja harrastuneisuudesta. Pelkkä lukioarvosana ei riitä tai muutama suoritettu kurssi ei riitä.
Tilanteen parantaminen edellyttää muutoksia niin peruskoulun kuin lukionkin opetussuunnitelmissa sekä ylioppilastutkinnon rakenteessa. Itse kannatan sellaista järjestelmää, jossa jokaisen peruskoulun oppilaan pitäisi opiskella englannin lisäksi pakollisena jotain toista, valinnaista kieltä. Lukiossa palaisin lähelle oman aikani mallia. Jokaisen pitäisi kirjoittaa vähintään kaksi kieltä, joista toinen on englanti ja toinen valinnainen kieli. Ruotsin pitäisin pakollisena oppiaineena lukiossa, mutta en siis enää yläasteella. Samassa yhteydessä olisi tietenkin ratkaistava se, miten jatkossa erityistoimenpitein ruotsinkielisten palvelut turvataan.
http://www.marikiviniemi.net/ajankohtaista/2012
Hienoa, että Kiviniemi edelleen ottaa kantaa peruskoulujen vapaan kielivalinnan puolesta. Olen tyytyväinen.
Tässä kaavaillut lukion lisäkielet ja pakkoruotsi tuntuvat tietysti pahalta. Lukion kielipainotuksen lisääminen on tässä kielilahjakkaan naispoliitikon puhetta. Hän ei omiin kokemuksiin pohjaten vielä tiedä, miten vaativa lukio on nytkin ilman kielipainotuksen lisäämistä ja miten paljon kaivataan vapautta myös lukioihin.
Miksi tekniikan ammattilaiset ovat niin hiljaa lukiouudistuksesta ja niistä tarpeista, joita useimmilla tekniikan ammattilaisilla olisi lukio-opintojen uudistamisessa?
Se hallitus, joka poisti pakollisen ruotsin yo-kirjoituksista, oli selvittänyt tarkoin, mitä lukion uudistamiselta toivottiin:
- mahdollisuutta painottaa matemaattisia aineita, jotka vaativat paljon aikaa ja työtä opiskelijalta
- mahdollisuutta kirjoittaa ammattikoulun kaksoistutkintolinjan pohjalta, jolloin lisäkokeet kielissä karsisivat suuren osan kirjoittajista
- lukion suoritusaikojen pitenemisen pysäyttämistä ja turhien reputusten välttämistä (kun opiskelijan kannalta keskeiset aineet jo on suoritettu)
- sisällöllistä uudistamista pakollisuuden lisäämisen sijasta
Toivottavasti keskustan sisälläkin vuoropuhelu aiheesta jatkuu. Joka tapauksessa hyvä kannanotto Kiviniemeltä. Hänen ei olisi tarvinnut mainita pakkoruotsia tässä yhteydessä lainkaan.
Seinäjoen Suomi-Saksa yhdistys 35-vuotta
17.4.2013
---
Kun itse kirjoitin ylioppilaaksi vuonna 1988, Jalasjärven lukiossa oli lyhyen saksan kirjoittajia 16. Vaikka kirjoittajien kokonaismäärä on niistä vuosista hieman vähentynyt, se ei selitä saksan kirjoittajien määrän roimaa vähenemistä. Muutos 25-vuoden takaiseen on dramaattinen. Kotilukiossani lyhyen saksan kirjoittajia oli tänä vuonna vain 4 kappaletta.
Muutos huonompaan kielten hallintaan koskee koko Suomea. Suomalaisten nuorten kielten osaaminen yksipuolistuu hurjaa vauhtia. Kielen kirjoittaminen ylioppilaskirjoituksissa on osoitus vahvasta osaamisesta ja harrastuneisuudesta. Pelkkä lukioarvosana ei riitä tai muutama suoritettu kurssi ei riitä.
Tilanteen parantaminen edellyttää muutoksia niin peruskoulun kuin lukionkin opetussuunnitelmissa sekä ylioppilastutkinnon rakenteessa. Itse kannatan sellaista järjestelmää, jossa jokaisen peruskoulun oppilaan pitäisi opiskella englannin lisäksi pakollisena jotain toista, valinnaista kieltä. Lukiossa palaisin lähelle oman aikani mallia. Jokaisen pitäisi kirjoittaa vähintään kaksi kieltä, joista toinen on englanti ja toinen valinnainen kieli. Ruotsin pitäisin pakollisena oppiaineena lukiossa, mutta en siis enää yläasteella. Samassa yhteydessä olisi tietenkin ratkaistava se, miten jatkossa erityistoimenpitein ruotsinkielisten palvelut turvataan.
http://www.marikiviniemi.net/ajankohtaista/2012
Hienoa, että Kiviniemi edelleen ottaa kantaa peruskoulujen vapaan kielivalinnan puolesta. Olen tyytyväinen.
Tässä kaavaillut lukion lisäkielet ja pakkoruotsi tuntuvat tietysti pahalta. Lukion kielipainotuksen lisääminen on tässä kielilahjakkaan naispoliitikon puhetta. Hän ei omiin kokemuksiin pohjaten vielä tiedä, miten vaativa lukio on nytkin ilman kielipainotuksen lisäämistä ja miten paljon kaivataan vapautta myös lukioihin.
Miksi tekniikan ammattilaiset ovat niin hiljaa lukiouudistuksesta ja niistä tarpeista, joita useimmilla tekniikan ammattilaisilla olisi lukio-opintojen uudistamisessa?
Se hallitus, joka poisti pakollisen ruotsin yo-kirjoituksista, oli selvittänyt tarkoin, mitä lukion uudistamiselta toivottiin:
- mahdollisuutta painottaa matemaattisia aineita, jotka vaativat paljon aikaa ja työtä opiskelijalta
- mahdollisuutta kirjoittaa ammattikoulun kaksoistutkintolinjan pohjalta, jolloin lisäkokeet kielissä karsisivat suuren osan kirjoittajista
- lukion suoritusaikojen pitenemisen pysäyttämistä ja turhien reputusten välttämistä (kun opiskelijan kannalta keskeiset aineet jo on suoritettu)
- sisällöllistä uudistamista pakollisuuden lisäämisen sijasta
Toivottavasti keskustan sisälläkin vuoropuhelu aiheesta jatkuu. Joka tapauksessa hyvä kannanotto Kiviniemeltä. Hänen ei olisi tarvinnut mainita pakkoruotsia tässä yhteydessä lainkaan.