Keskustelu suomalaisesta identiteetistä

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Jan-Erik Andelin
Viestit: 1150
Liittynyt: 30.01.2013 21:45

Re: Keskustelu suomalaisesta identiteetistä

#46 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 07.04.2013 15:57

NRR kirjoitti:Oletko varma, ettet nyt ole joutunut itse lietsonnan kohteeksi ja siksi näe yksiulotteisia vastapuolikuvia siellä, missä niitä ei ehkä olekaan?
Olen. ;)

En ole itse nähnyt, eikä edes minun yksikielisen ruotsinkielisessä lapsuudenkodissanikaan koskaan nähty tätä den finlandssvenska samlingsrörelsen-in tai nykyisen RKP:n uhka- ja pelkovetoista ajatusmaailmaa oikeana. Ei suomalaisuus uhkaa minua. Mutta koen kyllä joitakin sen nimessä tehtyjä tunteenomaisen perustelemattomia kärjistyksiä pelottavina.

Olen itse pohtinut identiteettiasiaa paljonkin, mutta en tuolla tavalla onko valtio sitä identiteettiä luomassa vaiko omakohtaiset kokemukset. Näen ihmisten identiteettejä monikerroksisena asiana. Oma identiteettini koostuu esimerkiksi, ja myös siinä järjestyksessä, seuraavista asioista:

elämänkatsomuksestani (olen kristitty)
poliittisesta mielipiteestäni (olen demokraatti, ja jonkin sortin vasemmistolainen)
kansallisuudestani (olen suomalainen)
äidinkielestäni (olen ruotsinkielinen)
kulttuuristani (olen eurooppalainen)

Minun osaltani tähän viiden kärkeen ei mahdu elementti kansallinen vähemmistöni (olen suomenruotsalainen). Monella se taas on ykkössijalla, ja jos siihen heidän osaltaan kosketaan ollaan niin sanotusti poistamassa joiltakin jotakin kovin tärkeätä. Tutkimukset kuitenkin osoittavat, että Suomen ruotsinkielisillä on aikalailla tasavahvat suomalaiset sekä suomenruotsalaiset päällekkäiset identiteetit, ja noita pohdintoja kannattaisi varmaan syventääkin.

Siinä hypoteettisessä tilanteessa, että ruotsin kieli katoaisi tästä maasta, jäisin itse todennäköisesti tänne asumaan. Tämä kehityshän ei välttämättä tulisi yksin, vaan myös muun yhteiskunnallisen muutoksen kyydissä, joten vaikea ennustaa, miten kävisi.
NRR kirjoitti:Olisin kiinnostunut siitä, miten koet sijoittuvasi "identiteettiteoriakartalla" ja selittäisitkö sillä tuon ajatuksesi, että maassa pakolliseksi valittu kieli ilman muuta olisi myös osa identiteettiäsi.
Nyt on ihan kuin keskustelisit Eero Nevalaisen kanssa, eikä minun kanssani. Hänen kanssaan olen taittanut peistä siitä, että hän kokee identiteettiään rukatuksi hallituksen päätöksistä. Minä en edusta sitä ajatusta. Minä näen, että lait tietyiksi ajoiksi paketoivat ja ilmaisevat sen, minkä kansan enemmistö ja tahto kokee oikeaksi, kohtuulliseksi, ja meitä suomalaisia ilmaisevaksi, mutta että se ei kykene minun identiteettiäni muuttamaan.

Hyvä, että tuo saamelaisesimerkki tuli esille. Kaikkien kouluaineiden opiskeluun on jokin syy, tai sillä joku tavoite. Saamen kielen pakollinen opiskelu ei olisi maan saamelaistamista, vaan toimi jolla maata pidettäisiin hereillä alkuperäiskielten ja -kansojen tärkeydestä; tiedostamista. Samoin ruotsin kielen opiskelulla on joku syy, joka mielestäni liittyy maantieteelliseen sijaintiimme ja historiaamme, eikä ruotsittamiseen itseisarvona. Jos päättäjät päättäisivät antaa jollekin maailmankulttuurin elementille prioritettiä, niin hyväksyisin sen, jos perustelu on hyvä. Mutta eihän se muuta sitä kuka minä olen, yhtä vähän kuin joku 15 vuoden Nokiabuumi olisi minun identiteettiäni muuttanut; vähän minun puhelimenkäyttötapojani vain.
NRR kirjoitti:Ehkä Suomi on paitsi kaksikielinen maa myös maa, johon väistämättä syntyy useammanlaisia tulkintoja historiasta ja propagandasta?
Surullista tietysti jos koetaan, että nuo kaksi asiaa kulkevat käsi kädessä. Yhtä suurella innolla odotan sitä suurta ja mahdollisesti vaiettua suomalaista historiaa, joka kertoisi milloin Suomi olisi voinut nousta itsenäiseksi maaksi paljon vuotta 1917 ennen - kenestä olisi tullut kuningas tai keisari, ja millainen maa meillä olisi silloin allamme nyt. Olen kysynyt tätä historian tutkijoilta, että onko vaikkapa keskiajalla ollut sellaista aikaikkunaa, että tämä olisi ollut mahdollista. Katsotaan tuleeko vastauksia.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Keskustelu suomalaisesta identiteetistä

#47 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 07.04.2013 16:24

Jan-Erik Andelin kirjoitti:jos maahamme kouluihin tuotaisiin pakollista saamea opiskeltavaksi, pitäisin sitä osana suomalaisuutta ja meidän identiteettiämme, kyllä.
Jan-Erik Andelin kirjoitti: Hyvä, että tuo saamelaisesimerkki tuli esille. Kaikkien kouluaineiden opiskeluun on jokin syy, tai sillä joku tavoite. Saamen kielen pakollinen opiskelu ei olisi maan saamelaistamista, vaan toimi jolla maata pidettäisiin hereillä alkuperäiskielten ja -kansojen tärkeydestä; tiedostamista. Samoin ruotsin kielen opiskelulla on joku syy, joka mielestäni liittyy maantieteelliseen sijaintiimme ja historiaamme, eikä ruotsittamiseen itseisarvona. Jos päättäjät päättäisivät antaa jollekin maailmankulttuurin elementille prioritettiä, niin hyväksyisin sen, jos perustelu on hyvä. Mutta eihän se muuta sitä kuka minä olen, yhtä vähän kuin joku 15 vuoden Nokiabuumi olisi minun identiteettiäni muuttanut; vähän minun puhelimenkäyttötapojani vain.
Eli et sittenkään kokisi saamelaisuutta osaksi identiteettiäsi.

Entä jos saamen pakollisuutta kuitenkin perusteltaisiin sillä, että saami nimenomaan on osa suomalaista identiteettiä ja suomalaista sivistystä?

Ehkä minun tapaani pitäisit perustelua vain joidenkin identiteettiä ja sivistystä koskevana ja arvelisit, että tätä perustelua ei kannattaisi tarjoilla koko kansakunnalle jatkossa?
Viimeksi muokannut NRR, 07.04.2013 21:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Keskustelu suomalaisesta identiteetistä

#48 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 07.04.2013 16:40

Jan-Erik Andelin kirjoitti:
NRR kirjoitti:Ehkä Suomi on paitsi kaksikielinen maa myös maa, johon väistämättä syntyy useammanlaisia tulkintoja historiasta ja propagandasta?
Surullista tietysti jos koetaan, että nuo kaksi asiaa kulkevat käsi kädessä.
Ei surullista. Tämähän olisi mitä kunniallisin ratkaisu meille kaikille. Voitaisiin lopettaa loputon taistelu siitä, kenen historia on oikeaa. Historiahan on mahdoton palapeli koota jälkeenpäin ja se sisältää niin vastakkaisia kehityskulkuja, hyvä ja paha vaihtavat naamioita kaiken aikaa ja yksittäisten nimettömien ihmisten kohtalot eivät pääse siihen arvoon, joka niille kuuluisi.

Erilaisten historia- ja propagandakäsitysten hyväksyminen sallisi jokaisen puhua omalla äänellään ilman velvollisuutta pilkata muita oman tulkinnan vahvistamiseksi.
Jan-Erik Andelin kirjoitti:odotan sitä suurta ja mahdollisesti vaiettua suomalaista historiaa, joka kertoisi milloin Suomi olisi voinut nousta itsenäiseksi maaksi paljon vuotta 1917 ennen - kenestä olisi tullut kuningas tai keisari, ja millainen maa meillä olisi silloin allamme nyt. Olen kysynyt tätä historian tutkijoilta, että onko vaikkapa keskiajalla ollut sellaista aikaikkunaa, että tämä olisi ollut mahdollista. Katsotaan tuleeko vastauksia.
Ettei nyt olisi sitä pilkkaa näissäkin riveissä? (Ei se mitään, tämä ei ole valtataistelua.)

Arveletko, että minä elättelen toiveita itsenäisestä Suur-Suomi-Eestistä tasaveroisena toimijana Novgorodin ja Ruotsin välillä. Ei suomalaisilla eikä edes eestiläisillä suuremmasta joukostaan ja kehittyneemmästä maanviljelyskulttuuristaan huolimatta olisi ollut mahdollisuutta muuttaa historian kulkua. Mutta historian kulku on ollut melkoinen ja sitä tutkitaan vielä kauan.

Jos ihmisellä on yksikin suomenkielinen suku taustallaan, hän on sukua koko suomenkieliselle rahvaalle historiassa. Jos on yksikin Sveanmaalta tullut esivanhempi on sukua koko ruotsalaiselle rahvaalle. Jokunen tanskalainen, latvialainen tai venakkokin kenties suvusta löytyy ja taas avautuu miljoonien esivanhempien verkko näihin kansoihin.

Uskon siihen, että haluamme tehdä oikeutta esivanhemmillemme, niin suomen- kuin ruotsinkielisille, niin punaisille kuin valkoisille, niin germaaneille, ugreille kuin slaaveillekin. Se on aito motiivimme puhua historiasta.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Keskustelu suomalaisesta identiteetistä

#49 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 07.04.2013 16:57

Jan-Erik Andelin kirjoitti:
Olen itse pohtinut identiteettiasiaa paljonkin, mutta en tuolla tavalla onko valtio sitä identiteettiä luomassa vaiko omakohtaiset kokemukset. Näen ihmisten identiteettejä monikerroksisena asiana. Oma identiteettini koostuu esimerkiksi, ja myös siinä järjestyksessä, seuraavista asioista:

elämänkatsomuksestani (olen kristitty)
poliittisesta mielipiteestäni (olen demokraatti, ja jonkin sortin vasemmistolainen)
kansallisuudestani (olen suomalainen)
äidinkielestäni (olen ruotsinkielinen)
kulttuuristani (olen eurooppalainen)

Minun osaltani tähän viiden kärkeen ei mahdu elementti kansallinen vähemmistöni (olen suomenruotsalainen). Monella se taas on ykkössijalla, ja jos siihen heidän osaltaan kosketaan ollaan niin sanotusti poistamassa joiltakin jotakin kovin tärkeätä.
Tästä juuri on puhuttu. On luonnollista, että suomenruotsalaisuus saa olla identiteettinä ykkössijalla, mutta niin myös suomenkielisen suomalaisuuden ilman ruotsia on saatava olla todellisena identiteettinä.

Tästä on kysymys.

Kiitos tuosta järjestyksestä. Se on erittäin mielenkiintoinen.

Mallisi perusteella voisin arvella, että oma identiteettini sisältäisi kolme komponenttia: oma perhe ja tämä aikakausi ja oma temperamentti. Oma identiteettini on rakentunut vahvimmin paikkaani perheessä ja sen sukupolvien ketjussa ja tämä taas sitoutuu suomalaisuuteen ja suomalaisen rahvaan historiaan (mutta kyse ei ole idealisoidusta suvusta ja kansasta, vaan siellä on ihania ihmisiä ja aika ikäviä ihmisiä ja paljon siltä väliltä). Valistus, folklore, henkisyys ja työminä ovat nivoutuneen yhteen aikakautta heijastelevaksi komponentiksi. Mutta jätän tämän pohtimisen myöhemmäksi.
Viimeksi muokannut NRR, 07.04.2013 17:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Keskustelu suomalaisesta identiteetistä

#50 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 07.04.2013 17:34

Jan-Erik Andelin kirjoitti:
NRR kirjoitti:Oletko varma, ettet nyt ole joutunut itse lietsonnan kohteeksi ja siksi näe yksiulotteisia vastapuolikuvia siellä, missä niitä ei ehkä olekaan?
Olen. ;)
Kirjoitit kuitenkin kirkassilmäisestä pahasta tahdosta nojaten minun teksteihini: "Nu talar man om hur den sanna finska identiteten förstörs av att den förutsätts omfatta också det svenska. Och man frågar sig vad det är för fel på finlandssvenskar som inte kan acceptera ett enspråkigt land."

Minusta olit lukenut tekstini toisin kuin ne olin kirjoittanut.

Erilaisista suomalaisista identiteeteistä, joihin osaan kuuluu ruotsinkielisyys, sukeutui tosisuomalainen identiteetti, joka tuhoutuu jos sen edellytetään sisältävän myös ruotsinkielisyyden.

Ihmettelin, että pelkkä periaatteellinen yksikielisyys riittäisi katkaisemaan välit maahan nimeltä Finland, vaikka ruotsinkieliset palvelut voitaisiin kuinka taata. Tämä kääntyi kysymykseksi, mitä vajavaisuutta sellaisessa suomenruotsalaisessa on, joka ei hyväksy yksikielistä maata.

Minusta sinä tulkitsit kyllä aika tavalla ohi alkuperäisen tekstin.

Jan-Erik Andelin
Viestit: 1150
Liittynyt: 30.01.2013 21:45

Re: Keskustelu suomalaisesta identiteetistä

#51 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 07.04.2013 23:36

NRR kirjoitti:
Jan-Erik Andelin kirjoitti:odotan sitä suurta ja mahdollisesti vaiettua suomalaista historiaa, joka kertoisi milloin Suomi olisi voinut nousta itsenäiseksi maaksi paljon vuotta 1917 ennen - kenestä olisi tullut kuningas tai keisari, ja millainen maa meillä olisi silloin allamme nyt. Olen kysynyt tätä historian tutkijoilta, että onko vaikkapa keskiajalla ollut sellaista aikaikkunaa, että tämä olisi ollut mahdollista. Katsotaan tuleeko vastauksia.
Ettei nyt olisi sitä pilkkaa näissäkin riveissä? Arveletko, että minä elättelen toiveita itsenäisestä Suur-Suomi-Eestistä.
No, ei ollut pilkkaa, pientä polemiikin siementä kenties... Eikö kansallisromantiikan 1800-luku Kalevaloineen päivineen olisi jo tuota ei-ruotsalaista historiaa tuonut päivänvaloon, jos sitä olisi ollut? Mutta ei pidä mennä vannomaan, ehkä historioitsijoiden pitää vain tutkia näita kapinoita Ruotsin kuningasta ja Tukholmaa vastaan lisää. - - Luin kyllä muutkin kysymyksesi, mutta vastaan ajan kanssa.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Keskustelu suomalaisesta identiteetistä

#52 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 08.04.2013 05:18

Jan-Erik Andelin kirjoitti:Eikö kansallisromantiikan 1800-luku Kalevaloineen päivineen olisi jo tuota ei-ruotsalaista historiaa tuonut päivänvaloon, jos sitä olisi ollut?
Eikö siis suomalaisilla ole ei-ruotsalaista historiaa?

Tästähän tämä viestiketju alkoi:
Uuden Suomen blogeissa joku innostui puolustamaan pakkoruotsia ja perustelemaan näkemystään suomenkielisen suomalaisuuden olemattomuudella:

"Suomalaisuus on 1800-luvulla venäjänpelossa keksitty identiteetti."

Kritiikkiä saatuaan kirjoittaja vielä puolustautui:

"ei ole rasismia vaan realismia. Suomalaisethan olivat ruotsalaisia, mutta Venäjä teki selväksi paluun mahdottomuuden, joten kehitettiin suomalainen identiteetti ja itsenäisyys."

Vapaan kielivalinnan puolesta työskentelyn ohessa pitäisi nostattaa keskustelua suomalaisesta identiteetistä.

Ei voi olla oikein, että meidän identiteettimme voidaan nollata aina uudestaan ja sitten vaatia meitä tukemaan ruotsin kieltä, koska muka "ruotsi on osa suomalaista identiteettiä". Meille siis tarjoillaan yksi ainoa oikea suomalaisen identiteetin malli, sellainen pohjoismaalaisuus, jossa ruotsin kielen osaaminen on keskeinen kulttuuriarvo, keskeinen historiallinen perintö. Suomalaisuus pyritään ohittamaan.

Meidän tulisi päästä keskustelemaan suomenkielisestä suomalaisuudesta, jonka taustana on tuhansien vuosien itämerensuomalainen perintö ja moninaiset tuoreemmat kontaktit lähialueille. Meidän tulisi myös päästä keskustelemaan Suomen nykyisestä kansainvälisyydestä ja uusista monikulttuurisista suomalaisista identiteeteistä.

Jan-Erik Andelin
Viestit: 1150
Liittynyt: 30.01.2013 21:45

Re: Keskustelu suomalaisesta identiteetistä

#53 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 08.04.2013 08:50

No toki on "tuhansien vuosien itämerensuomalaista perintöä". Eikö 1800-luvun kansallinen herääminen tuonut sitä pinnalle runsain mitoin? Mutta tietysti mahdollisesti enemmän tarinoissa ja taiteessa, joo, ja vähemmän tieteellisin tutkimuksin. Minusta on nyt vähän tarkoituksenhakuista väittää, että joku tv-sarja, joka tuo keskusteluun sen elementin, että kuuluimme tämän ohella vuosisatoja Ruotsiin kuningaskuntaan jotenkin "nollaisi" näitä tosiasioita. Varmasti tv-sarja nimeltään Suomi on suomalainen olisi sisällöltään yhtä rikas kuin muutkin vaihtoehdot. Mutta toisiko se jotain uutta, jota emme jo tiedä, jotain vaiettua? Ehkä.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Keskustelu suomalaisesta identiteetistä

#54 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 08.04.2013 09:32

Jan-Erik Andelin kirjoitti:No toki on "tuhansien vuosien itämerensuomalaista perintöä". Eikö 1800-luvun kansallinen herääminen tuonut sitä pinnalle runsain mitoin? Mutta tietysti mahdollisesti enemmän tarinoissa ja taiteessa, joo, ja vähemmän tieteellisin tutkimuksin. Minusta on nyt vähän tarkoituksenhakuista väittää, että joku tv-sarja, joka tuo keskusteluun sen elementin, että kuuluimme tämän ohella vuosisatoja Ruotsiin kuningaskuntaan jotenkin "nollaisi" näitä tosiasioita. Varmasti tv-sarja nimeltään Suomi on suomalainen olisi sisällöltään yhtä rikas kuin muutkin vaihtoehdot. Mutta toisiko se jotain uutta, jota emme jo tiedä, jotain vaiettua? Ehkä.
No toki.

Sarjaa on kritisoitu aiheesta. Täälläkin on siitä useita ketjuja. Ikävintä on se, että sarjan asiallista kritiikkiä on pyritty leimaamaan ruotsivihaksi ja revitty siitä näitä "veri lentää Ruotsiin asti" -otsikoita.

Tässä palstan tuoreinta jälkipyykkiä:
http://vapaakielivalinta.fi/forum/viewt ... =13&t=1101
http://vapaakielivalinta.fi/forum/viewt ... =13&t=1081

Muttei ohiteta tällä varsinaista teemaa tässä ketjussa: Suomalainen identiteetti ilman ruotsia on totta eikä se ole kirkassilmäistä pahantahtoisuutta.

Jan-Erik Andelin
Viestit: 1150
Liittynyt: 30.01.2013 21:45

Re: Keskustelu suomalaisesta identiteetistä

#55 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 08.04.2013 11:46

Kyllä, palataan asiaan. Kun nyt kerran otit asian puheeksi otan kuitenkin ensin talteen sanantarkan kommenttisi siihen, että jollekin Suomessa asuvalle henkilölle on lähetetty seuraavanlainen viesti: "Joku perheenjäsenistäsi tapetaan niin, että veret lentävät Ruotsiin asti, jos ette lopeta tuon alhaisen hurripropagandan esittämistä. Tiedämme hyvin missä asutte."

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Keskustelu suomalaisesta identiteetistä

#56 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 08.04.2013 12:06

Jan-Erik Andelin kirjoitti:otan kuitenkin ensin talteen sanantarkan kommenttisi siihen, että jollekin Suomessa asuvalle henkilölle on lähetetty seuraavanlainen viesti: "Joku perheenjäsenistäsi tapetaan niin, että veret lentävät Ruotsiin asti, jos ette lopeta tuon alhaisen hurripropagandan esittämistä. Tiedämme hyvin missä asutte."
Törkeää. Tappouhkaus. Asia kuuluu poliisille.

Jan-Erik Andelin
Viestit: 1150
Liittynyt: 30.01.2013 21:45

Re: Keskustelu suomalaisesta identiteetistä

#57 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 08.04.2013 12:33

Eikä tämmöinen siisti suruttelu, surkuttelu ja keskustelu identiteettien pakkovääristämisestä anna tällaiselle uhkaajalle lisää potkua? Ei hän ole tällä foorumilla käynyt. Ei tietenkään.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Keskustelu suomalaisesta identiteetistä

#58 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 08.04.2013 13:04

Jan-Erik Andelin kirjoitti:Eikä tämmöinen siisti suruttelu, surkuttelu ja keskustelu identiteettien pakkovääristämisestä anna tällaiselle uhkaajalle lisää potkua? Ei hän ole tällä foorumilla käynyt. Ei tietenkään.
Vai pidät sinä minua vastuullisena jonkun ei-tasapainoisen-yksilön lähettämään tappouhkaukseen, koska olen kirjoittanut avoimesti pakkoruotsin ongelmista ja kritisoinut tapaa, jolla pakkoa on ylläpidetty ja puolustettu?

Lisäys:

Ymmärrän, että toimittajat kokevat tällaiset tapahtumat erityisen voimakkaasti, koska uhka tulee lähelle. Toisaalta netissä me kaikki olemme alttiita uhkaavanoloisten kirjoittajien viesteille ja vain anonymiteetti suojelee häirinnältä. Miten tämänkaltainen ilmapiiri on päässyt syntymään, tätä joudutaan kyllä pohtimaan.
Viimeksi muokannut NRR, 09.04.2013 08:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Hannu Jussi
Viestit: 1108
Liittynyt: 02.04.2011 19:32

Re: Keskustelu suomalaisesta identiteetistä

#59 Lukematon viesti Kirjoittaja Hannu Jussi » 08.04.2013 13:17

Olenko minä ainoa joka ei ymmärrä mitä Andelin sanoo ja miksi hän sanoo sen?

Lisäksi hän ei näytä ymmärtävän ainakaan sitä mitä minä olen sanonut. Tämä kävi hyvin ilmi minun pohtiessani identiteetti-sanaa ja eri kielten käännöksiä.
Andelin sanoi jotakin näin ... alkuperäiskielellä ... bewustsein... En todellakaan ole "mukana"... Jag är inte riktigt meeeeee.

Ehdottaisin että Andelin menee sinne ruotsinkieliselle puolelle pehmittämään heidän päänsä - näin tekisi miehen työn.

mpartel
Viestit: 189
Liittynyt: 10.02.2010 08:36

Re: Keskustelu suomalaisesta identiteetistä

#60 Lukematon viesti Kirjoittaja mpartel » 08.04.2013 13:31

Jan-Erik Andelin kirjoitti:Eikä tämmöinen siisti suruttelu, surkuttelu ja keskustelu identiteettien pakkovääristämisestä anna tällaiselle uhkaajalle lisää potkua? Ei hän ole tällä foorumilla käynyt. Ei tietenkään.
Ei asioita voi jättää sanomatta, koska joku ääliö saa niistä potkua ääliömäisyyteensä! Eivät tuollaiset tyypit saa typeryydellään rajoittaa keskustelua.

"Suru" on tämän porukan kätevä lyhenne suomenruotsalainen-sanalle, joka on aika vaivalloista kirjoittaa toistuvasti. Onhan se ulospäin vähän epäedustavan kuvan antava, mutta ei kukaan jaksa olla samanmielisten kanssa loputtomiin poliittisesti korrekti. Eivät varmasti edes surut ;)

Vastaa Viestiin