Donner: Suomi on pitkälti yksikielinen maa

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Sees

Donner: Suomi on pitkälti yksikielinen maa

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 30.01.2013 15:25

http://areena.yle.fi/radio/1816772
Ylen haastattelussa omaelämänkertateoksen kirjoittanut Jörn Donner antaa yllättäviä kielipoliittisia lausuntoja:
- ruotsinkielinen vähemmistö tulee pysymään aika samana lähes 300 000
- [Suomenruotsalainen] kulttuuri on aika vahvaa ja se on aika vahvasti rahoitettu erilaisten säätiöiden kautta, näyttäisi että se pysyy hengissä
- Suomi on pitkälti yksikielinen maa ja se on vaan tunnustettava ja minä olen tunnustanut sen
- en eduskunnassa aikoinaan pyrkinyt pitämään puheita ruotsiksi, koska ei kannattanut, koska kukaan ei olisi ymmärtänyt sitä
- siihen on vain tyydyttävä, naapuri lännessä Ruotsi, sinnekin voi lähteä, siellä mä ole toiminutkin
- koska Suomen valtakieli on suomi, niin se tulee sellaisena pysymään, vaikka tänne muuttaisi venäläisiä tai somaleita, heidän on pakko oppia suomen kieli
- minä keskityin Eurooppaan, joka on mun kotimaani --- olen innokas sataprosenttinen eurooppalaisuuden kannattaja --- unohtamatta muita maailmankolkkia

Sees

Re: Donner: Suomi on pitkälti yksikielinen maa

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 30.01.2013 15:29

Minusta tämä on myönteisen realistinen asennoituminen Suomen kielitilanteeseen.

Miksi siitä tulisi rasismia ruotsinkielisiä kohtaan, jos suomenkielinen sanoisi noin?

Eero Nevalainen
Viesti:

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 30.01.2013 18:21

Sees kirjoitti:Minusta tämä on myönteisen realistinen asennoituminen Suomen kielitilanteeseen.
Vaikea uskoa, että Jörn "ei teillä ole oikeuksia" Donner sanoisi noin. Mutta on tämäkin nyt nähty. Tuolta pohjaltahan voisi jo alkaa ihan keskustella, ei siinä mitään. Itsellänikään kun ei oikeastaan olisi tuollaista asetelmaa vastaan mitään -- käytännössähän siinä on kysymys koko sodanjälkeisen ajan status quosta...
Miksi siitä tulisi rasismia ruotsinkielisiä kohtaan, jos suomenkielinen sanoisi noin?
No luultavasti siksi, että se koko ajatusrakennelmahan tietysti rakentuu sille, että jos ruotsia ei pidä "kansalliskielenä" siinä määrin että suomi ja ruotsi ovat "kaikkien" kieliä, niin sitten poissuljet suomenruotsalaiset ulos suomalaisuudesta kielen perusteella (ja sitä ei-ruotsinkielistä suomalaisuuttahan tunnetusti ei ole millään muotoa olemassa). Tuo on ajatuksena suomenruotsalaisille erittäin tärkeä, ja jollain teoreettisella tasolla ehkä sen ymmärränkin; tietysti suomenkielisenä on helppoa kieli-identifioitua niin voimakkaasti juuri suomenkieliseksi suomalaiseksi, että tuntuu suorastaan tekopyhältä että kaiken suvaitsevaisuusretoriikan jälkeen suomenkielisen kieli-identiteetti ei sitten merkitsekään tasan yhtään mitään jossain Ahvenanmaalla tai Ruotsissa. Mutta tähänhän sitten vastataan, että eihän se suomi siellä ole kansalliskieli, joten mitä olet pakkosuomalaistamassa kaikkia... :)

NRR

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 17.07.2013 18:20

Donner palaa nyt eduskuntaan. Haluaakohan hän edelleen profiloitua suomenkielisen Suomen tunnustajana...

masa99

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja masa99 » 17.07.2013 19:22

Donner on ollut vaaleissa sitoutumattomana RKP:n listoilla. Iltalehden jutussa sanotaan, ettei hän aio tukea hallitusta vaan meinaa arvostella sitä. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013071 ... 8_uu.shtml

Sinänsä en usko, että Donner nyt yhtään auttaa meidän asiaa, mutta jos Thorsin tilalle saadaan joku sitoutumaton hallituksen arvostelija, vaikka sitten Jörn Donner, niin eihän se ainakaan huono asia ole.

Jörn Donner muuten vastasi YLE:n vaalikoneen kysymykseen 10. "Ruotsin kielen opiskelun pitää olla kouluissa pakollista" näin:

* jokseenkin samaa mieltä

Lisäselvitystä:
"Poikkeuksiakin on sallittava.
Tyhmä ei opi mitään."

Vastaa Viestiin