Mielestäni NRR analysoi tuossa nämä syyt aika hyvin. Pieni kyläkoulu ei välttämättä ole se pedagogisesti paras yksikkö; resursseja rajallisesti, kiusaamisongelmat yleisiä jne.Eero Nevalainen kirjoitti:Yleensähän ruotsinkielinen koulu on ollut pienemmässä ryhmässä jolloin teillä on ollut tietty lähtökohtainen etu. Onhan se mielenkiintoista ajatella miksi ruotsinkieliset oppilaat itse asiassa tekevät huonompia tuloksia
Toisin kuin 1900-luvun alussa, jolloin työläiset muodostivat eniten su/ru-huusholleja, niitä muodostaa tänään keskimääräistä paremmin koulutetut ihmiset. Kun heidän voidaan olettaa asettavan myös lastensa koululle korkeampia vaatimuksia, pidän todennäköisenä, että he myös silloin helposti kallistuvatkin suomenkielisen koulun kannalle. Siitä voi pahimmillaan seurata ruotsinkielisen koulun oppilaspohjan romahtaminen jopa 30-40 prosentilla.Eero Nevalainen kirjoitti:Minulle on kyllä hekumoitu että 70% suru-perheistä tekevät nykyään lapsistaan ruotsinkielisiä,
Kyllä vain.Eero Nevalainen kirjoitti:Mutta mutta -- totuus nyt on sitä että kaikesta historiallisesta tilanteesta huolimatta minä nyt vaan voin tehdä asioita, ja koska Suomessa iso osa väestöstä nyt vaan puhuu suomea äidinkielenään, niin jos ja sitten kun he kouluttautuvat ja niin pois päin, niin yhteiskunta vaan näyttää siltä että me voimme tehdä asioita ihan siitä riippumatta mikä sovinnainen tilanne 1800-luvulla oli.
Tämä on vähän kun toisi puolitutulle joulupakettia, "tämä on nyt Brahmsia, en tiedä tykkäätkö"..."Eero Nevalainen kirjoitti:Voi... oliko tuo minuun suuntautunut kohteliaisuus... kiitos