Finnareiden aggressiivisuus muka estää pakon poistamisen

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
jänkäkoira

Re: Finnareiden aggressiivisuus muka estää pakon poistamisen

#61 Lukematon viesti Kirjoittaja jänkäkoira » 12.05.2014 22:41

TMK kirjoitti:Onko Ahvenanmaalla suomi edes vähemmistökieli? Siis tietenkin sitä puhutaan, mutta onko sillä mitään virallista asemaa kuten esimerkiksi Ruotsissa?
Hmm, tosiaan, eihä suomella taida ollakkaan mittään muuta statusta siellä, muutakun oikeus käyttää sitä tuomioistuimissa ja viranomaispalveluissa.
Viimeksi muokannut jänkäkoira, 12.05.2014 22:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Jan-Erik Andelin

#62 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 12.05.2014 22:43

Jänkäkoira kirjoitti:natsi/rasisti/ihmisoikeuksienpolkija
Hyvä, että asia tuli puheeksi. Ei minua suomenruotsalainena häiritse se, että käydään keskustelua siitä, mitä suomenkieliset katsovat aiheelliseksi opiskella omissa kouluissaan. Mutta siitä minulle nousee jonkinlainen kevytfasismin maku suuhun kun hoetaan "sahatkaa nyt, suomenruotsalaiset, itse tässä asiassa muutama oksa itseltänne, ettei meidän tarvitse kantaa teille enää kaunaa".

Ihan oikeasti.

Jos kieli- ja mielipide-enemmistö tunaroi tämän ns. pakkoruotsiasian kerta toisensa jälkeen, eikä 95 %:n enemmistö osaa tätä asiaa ratkaista demokraattisin ja yleiseurooppalaisesti hyväksytyin keinoin, en voi muuta kuin, tyvärr, pahoitella.

Indigo

#63 Lukematon viesti Kirjoittaja Indigo » 12.05.2014 23:07

Se kyllä aina tuo pientä mielihyvää, kun mainostaa tuota yksikielisyyttä pohjoismaisena mallina, kun ruotsinkieliset aina kailottavat pohjoismaalaisuuden yleistä ihanuutta. Joo, tässä kohdin sitten voikin alkaa yllättäen lentää kaikenlaista natsikorttia ja leimaa otsaan, vaikka olenkin ihan tavallinen kolmikymppinen kunnallisen alan työntekijä. En edes äänestä Perussuomalaisia, vaikka he ehkä ovat myönteisin puolue kielivapaudelle.

Saa nähdä toteutuuko tämä pohjoismainen malli omana elinaikanani, mutta että nyt ainakin päästäisiin tästä pakkoruotsista eroon. Mieluiten vielä ihan lähivuosien aikana. Se olisi jo merkittävä parannus nykyiseen tilanteeseen. Mielenkiintoista nähdä muuten miten eduskuntakäsittelyssä vedotaan pakkoruotsin puolesta taas sillä, että näin turvataan ruotsinkielisten palvelut. Jos palvelujen turvaamiseen vaaditaan kaikkien suomenkielisten pakollinen ruotsin kielen opiskelu, niin näitä palveluja ei sitten kannata turvata. Systeemi, joka vaati tällaisia tukirakennelmia pysyäkseen pystyssä, saa kaatua. Piste.
Kyllä hävettää, että suomalaiset päättäjät ovat niin selkärangattomia nössöjä, ettei pakkoruotsin kaltaista systeemiä ole jo saatu ajettua alas. Aivan päätön järjestelmä. Onneksi sentään saivat aikaiseksi tämän mahdollisuuden tehdä kansalaisaloite. Jokaiselle uudelle eduskunnalle vaan aina uusi Ruotsi vapaaehtoiseksi -kansalaisaloite, kunnes homma hoituu. Käy se näinkin.

Indigo

#64 Lukematon viesti Kirjoittaja Indigo » 12.05.2014 23:16

Jan-Erik Andelin kirjoitti:
Hyvä, että asia tuli puheeksi. Ei minua suomenruotsalainena häiritse se, että käydään keskustelua siitä, mitä suomenkieliset katsovat aiheelliseksi opiskella omissa kouluissaan. Mutta siitä minulle nousee jonkinlainen kevytfasismin maku suuhun kun hoetaan "sahatkaa nyt, suomenruotsalaiset, itse tässä asiassa muutama oksa itseltänne, ettei meidän tarvitse kantaa teille enää kaunaa".

Ihan oikeasti.

Jos kieli- ja mielipide-enemmistö tunaroi tämän ns. pakkoruotsiasian kerta toisensa jälkeen, eikä 95 %:n enemmistö osaa tätä asiaa ratkaista demokraattisin ja yleiseurooppalaisesti hyväksytyin keinoin, en voi muuta kuin, tyvärr, pahoitella.
Jos olisin suomenruotsalainen, niin sahaisin ihan itse sen oksan altani. Tosin en ole juuri törmännyt edes lievempään itsekritiikkiin ruotsinkielisten kohdalla, tyvärr.

masa

#65 Lukematon viesti Kirjoittaja masa » 13.05.2014 00:20

Jan-Erik Andelin kirjoitti:

Ihan oikeasti.

Eli Andell, et ollutkaan huolissaan suomalaisten koululaisten kieliopinnoista yhteiskunnalle aiheuttamista kustannuksista, vaan suomenruotsalaisten erityisaseman mahdollisista heikennyksistä. Taisitkin kirjoittaa aiemmin ihan vain"goebbels"
tyyppisiä hokemia.? :)

NRR

#66 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 13.05.2014 08:10

Pakkoruotsin pitkittäjät tai pitkittymisen ymmärtäjät eivät mielestäni keskustele reilusti. Saatetaan sanoa, että suomenkielisten koulujen kieliopinnot ovat niitä kouluja käyvien suomenkielisten ja uussuomalaisten oma asia, mutta samalla uskotellaan, että nämä ryhmät ovat ihan itse pakkonsa valinneet ja että on olemassa muka hyviä perusteita pakon pitkittymiselle (kuten muka vapaamman kielivalinnan kalleus, vaikka nykyiseen hintaan saataisiin paremmin yksilöitä ja yhteiskuntaa palvelevat opinnot). Näitä mukaperusteita on käsitelty tarkemmin kohdassa pakkoruotsifanien yleisimmät vääristellyt väitteet: http://vapaakielivalinta.fi/forum/viewt ... f=1&t=1359

Jos muut kieliryhmät todellisuudessa hoitaisivat pakkoruotsituksen ihan itse, suomenruotsalaisten toimijoiden ei RKP etunenässä olisi tarvinnut tehdä kaikkea tätä:
- RKP laati pakkoruotsin peruskouluun 1968.
- RKP opetusministeri toi pakkoruotsin yliopistolle ja korkeakouluihin 1978.
- RKP on vastustanut jokaista yritystä lieventää pakkoa.
- RKP tilasi lisää pakkoa laadittamalla hallitusohjelman kielipoliittisen osion jo ennen vaaleja 2011.
- RKP ei tyytynyt asiantuntijoiden tuntijakoon peruskouluille vaan ilmoitti ryhtyvänsä hallituksen suljettujen ovien takana hakemaan pakkoruotsin varhaistusta alakouluihin ja sai haluamansa 2012.

Kun RKP kumppaneineen nyt on tehnyt kaiken tämän ja paljon muuta pakkoruotsin eteen, täytyy hyväksyä se, etteivät muut kieliryhmät osaa RKP:n mielestä pakkoruotsittaa itse.

Reilua olisi nyt tunnustaa tämä ja sanoa, että vapaan kielivalinnan aika tosiaankin on nyt, ilman teettelyjä. Pienen kielivähemmistön asioita ei voi hoitaa aiheuttamalla kaikille muille pakkoruotsin kaltaisia ongelmia.

Indigo

#67 Lukematon viesti Kirjoittaja Indigo » 13.05.2014 10:32

Niin, siinähän se nyt tuli. Suomenruotsalainen voi aina sanoa, että koulujen kielivalinnat ovat ihan suomenkielisten käsissä ja hänelle on aivan sama onko ruotsi pakollinen vai ei. Sitten kuitenkin aina seuraavissa vaaleissa se ääni menee Leppäkertuille, joille ei todellakaan ole ihan sama mitä kieliä suomalaiset kouluissaan opiskelevat. Sehän porukka myy vaikka farmorinsa, jotta ruotsin kielen asemaan ei kosketa millään muotoa negatiivisesti, mukaan lukien pakkoruotsi. Yhdellä ainoalla todellisella agendalla porukka roikkuu hallituksessa vuosikymmenestä toiseen, taustalla suhmuroiden. Näkeehän tuon nyt sokea Reettakin :lol:. Tehokasta edunvalvontaa, eikä rahastakaan varmaan ole suuremmin pulaa. Olisi mukava olla kärpäsenä katossa RKP:n puoluetoimistossa kuuntelemassa millaisen hepulin kansalaisaloite oikein saa aikaan. Liittolaisia värvätään muista puolueista ja itse käydään tiukkaan siilipuolustukseen, ja sama ruljanssi on tiedossa nyt sitten varmaan vähintään neljän vuoden välein. Ei käy kateeksi.

Se on muuten mielenkiintoista miten kansalaisaloitteen ansiosta pakkoruotsi-kysymys saa aivan uutta painoarvoa kaikenlaisissa vaalikoneissa. Enää ei onnistu niin helposti ääntenkalastelu mielistelemällä kansalaisten mielipidettä. Nyt on todellinen riski siitä, että voi joutua vastaamaan sanomisistaan tässäkin asiassa. Terveisiä vaan kaikille takkinsa kääntäville. Ääntä on tuskin tulossa seuraavissa vaaleissa, koska löytyy muitakin hyviä kielivapautta oikeasti kannattavia ehdokkaita. Vaikka on politiikassa muitakin tärkeitä asioita kuin vain kielivapaus, niin kyllä minä ainakin syynään ehdokkaat tarkkaan tämän pakkoruotsi-kannan kohdalla.

JV Lehtonen

#68 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 13.05.2014 11:15

[quote=, eikä 95 %:n enemmistö osaa tätä asiaa ratkaista demokraattisin ja yleiseurooppalaisesti hyväksytyin keinoin, en voi muuta kuin, tyvärr, pahoitella.[/quote]

Kyllähän sekin vaihtoehto on otettava huomioon, että poliittinen eliitti pitää 5 %:n panosta maan hyvinvointiin niin merkittävänä, että
enemmistöä ei tarvitse kuunnella. Mutta ei se viesti ainakaan yhteiskuntarauhaa edistä. Ei edistänyt Etelä-Afrikassakaan.

Alan pikkuhiljaa ymmärtää eräiden suomenruotsalaispiirien vertausta siitä, että he ovat kuin "valkoiset Zimbabvessa":

He todellakin odottavat, että pakkoruotsin poistuttua Suomi ajautuu kaaokseen, kun he eivät enää ole "ohjaamassa maan kehitystä",
ja he itse "joutuvat väkivallan kohteeksi".

Tämä siis vastauksena tuohon alkuperäiseen väitteeseen "finnareiden aggressiivisuudesta pakkoruotsin poistamisen jälkeen"..

Kuinka laajaa tällainen, ehkä sinänsä tiedostamaton ajattelu, ankkalammikossa on, sitä on vaikea arvioida..

Mutta että Fribergin kaltainen älymystön edustaja sen sanoo suorassa radiolähetyksessä, kertoo kyllä jotakin
ankkalammikon todellisesta asenteesta enemmistöä kohtaan..

http://www.youtube.com/watch?v=MkwgKg4VsrY

Vad var det jag sa 1987!

------------

Aloituksen logiikka:

Näin tulee käymään, jos enemmistön intressit otetaan huomioon!
South Africa reverse apartheid
http://www.youtube.com/watch?v=_C2R12xQDDE
http://www.youtube.com/watch?v=WuLeNEsyj1s

Hannu Jussi

#69 Lukematon viesti Kirjoittaja Hannu Jussi » 13.05.2014 13:02

Tammisaarelainen Friberg myöntää että paikkakunnan ihmiset kohtelevat kaltoin suomenkielisiä. Niin, tietenkin suomenkielisiä kouluja on lakkautettu samoin kuin Kansalaisopisto, koska vähäinen määrä suomenkielisiä eivät tarvitse tällaista sivistystä.
Tammisaari on takapajula. Taitaa olla eniten kouluttamattomia. Onko sitten kouluissa vai materiaalissa vika - en tiedä.
Friberg on suomensyöjä no. 1.
Tässä ohjelmassa puhutaan vihasta ja sodasta.

Suomenkieliseen identiteettiin, eivät nämä sanat sovi suuhun. Suomenkieliset ovat rauhaa rakastavia. Jos näin ei olisi, olisivat todellakin joutuneet muuttamaan muualle, kuten tuossa radio-ohjelmassa kauhistellaan.

Indigo

#70 Lukematon viesti Kirjoittaja Indigo » 13.05.2014 13:25

Kyllä jotenkin tuntuu vieraalta kaikki puhe aggressiosta ruotsinkielisiä kohtaan. Ei sellainen kuulu suomalaisuuteen, ainakaan suuremmassa mitassa. Suhtautumiseni pakolliseen ruotsin opiskeluun on sitä vastoin hyvinkin kriittistä ja tavallaan jopa verbaalisesti aggressiivista. En tässä mielessä ole mikään maailman diplomaattisin ihminen, mutta eivät ne pehmeät ja diplomaattiset keinot oikein tunnu edistävän asiaa. Varsinkin, kun vastapuoli on itse sellaisessa siilipuolustuksessa kynsin ja hampain pitämässä kiinni ruotsin pakollisuudesta. Olen ehkä kuullut kerran likaa näitä "onhan sitä pakkomatematiikkakin" -"argumentteja", vaikea siinä on enää ottaa keskustelukumppania vakavasti.

TMK

#71 Lukematon viesti Kirjoittaja TMK » 13.05.2014 16:16

Indigo kirjoitti:Kyllä jotenkin tuntuu vieraalta kaikki puhe aggressiosta ruotsinkielisiä kohtaan.
Vaikea esimerkiksi minun olisikin olla kovin usein aggressiivinen ruotsinkielisiä kohtaan ihan vain siitä syystä, että en käytännössä koskaan heitä kohtaa.

Törmäsin toista asiaa googlatessani tähän vanhaan "teoriaan", että suomalaiset olisivat jotain mongoloidista rotua. Ilmeisesti se on edelleen hyvin voimissaan, kuten tuolta voi lukea: http://www.mongolia-web.com/2085-are-fi ... ans-europe (Kiitos ilmeisesti jonkun Suomessa asuvan englantilaisen "antropologin".)

Jotenkin alla käyty keskustelu muistuttaa tätä pakkoruotsikeskustelua. Jos suomalaiset yrittävät sanoa, perustuen tietenkin omiin näköhavaintoihinsa toisista suomalaisista, että emme ole aasialaisia tai sukua mongooleille sen enempää kuin muutkaan eurooppalaiset, he ovat nationalistisia natseja, jotka eivät sen takia halua tulla sekoitetuksi mongooleihin. Muutama Amerikan suomalainen myös sanoo, kuinka he ovat ylpeitä mongooliverestään, vähän samalla tavalla kuin moni on ylpeä kaksikielisestä Suomesta. Se, että todellisuudessa Suomi on yhtä vähän kaksikielinen kuin suomalaiset ovat sukua mongooleille, ei merkitse mitään ja tämän asian sanominenkin on rasistista. Ilmeisesti kaikki muut tietävät suomalaisten asiat paremmin.

Tässä samasta asiasta jossain muualla asuvan suomalaisen blogikirjoitus: http://myrtlestreet.blogspot.fi/2011/05 ... asian.html Siinä myös muistutetaan, kuinka maailmalla "suomalaisuudella" selitetään esimerkiksi kouluampumista.
It's hard to assert "I am white" without seeming a little aspirational, and seeming to embrace the idea that being white is better. The whole discussion happens in a context where "non-whiteness" is first assigned to Finns and quickly followed by a list of characteristics that define Finns as "less than". One is then left, as a Finn, to defend the idea that someone can be white and still be uncivilized, alcoholic, violent, and have strange customs like the sauna.
Samalla tavalla on vaikea sanoa olevansa suomalainen, jolle ruotsin kieli ei ole osa identiteettiä, koska silloin tulee luokitelluksi nationalistiseksi ja "puhtaasta suomalaisesta rodusta" haaveilevaksi persuksi.

Jan-Erik Andelin

#72 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 13.05.2014 18:15

Indigo kirjoitti:Suomenruotsalainen voi aina sanoa, että koulujen kielivalinnat ovat ihan suomenkielisten käsissä ja hänelle on aivan sama onko ruotsi pakollinen vai ei. Sitten kuitenkin aina seuraavissa vaaleissa se ääni menee Leppäkertuille, joille ei todellakaan ole ihan sama mitä kieliä suomalaiset kouluissaan opiskelevat. Sehän porukka myy vaikka farmorinsa, jotta ruotsin kielen asemaan ei kosketa millään muotoa negatiivisesti, mukaan lukien pakkoruotsi. Yhdellä ainoalla todellisella agendalla porukka roikkuu hallituksessa vuosikymmenestä toiseen, taustalla suhmuroiden. Näkeehän tuon nyt sokea Reettakin :lol:. Tehokasta edunvalvontaa, eikä rahastakaan varmaan ole suuremmin pulaa. Olisi mukava olla kärpäsenä katossa RKP:n puoluetoimistossa kuuntelemassa millaisen hepulin kansalaisaloite oikein saa aikaan. Liittolaisia värvätään muista puolueista ja itse käydään tiukkaan siilipuolustukseen, ja sama ruljanssi on tiedossa nyt sitten varmaan vähintään neljän vuoden välein. Ei käy kateeksi.
Täällähän on joo, tapana olla sitä mieltä, että suomenruotsalaiset ovat yhtenäinen ryhmä, jotka kaikki äänestävät RKP:tä, leppäkerttusiilejä kaikki, jotka eivät suhtaudu omiin päähänpiintymiinsä kriittisesti. Itse en ole 32 vuoteen äänestänyt RKP:tä ja oma suomenruotsalainen instituutioni on ottanut kantaa pakollisen ruotsin poistamiseksi. Joten...? Ehkä tulit tänne vain toitottamaan omia totuuksiasi; ehkä tulit hakemaan uusia näkökantoja vanhaan teemaan. Katso vastaavatko nämä 538 postausta kaikki sinun vanhoja näkemyksiäsi siitä miten "suomenruotsalaiset" suhtautuvat pakkoruotsiasiaan: http://bit.ly/RClQJH

NRR

#73 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 13.05.2014 18:34

Jan-Erik Andelin kirjoitti:en ole 32 vuoteen äänestänyt RKP:tä ja oma suomenruotsalainen instituutioni on ottanut kantaa pakollisen ruotsin poistamiseksi. Joten...? Ehkä tulit tänne vain toitottamaan omia totuuksiasi; ehkä tulit hakemaan uusia näkökantoja vanhaan teemaan. Katso vastaavatko nämä 538 postausta kaikki sinun vanhoja näkemyksiäsi siitä miten "suomenruotsalaiset" suhtautuvat pakkoruotsiasiaan: http://bit.ly/RClQJH
Minä olen JEA lukenut kaikki postauksesi useampaan kertaan. Et sinä ole vapaan kielivalinnan puolella.

Ensisilmäyksellä hyppää noista vanhoista viesteistäsi kommenttisi minulle: "Sinun mielestäsi on paljon vaikeampaa elää yhden kouluaineen kanssa joitakin vuosia kuin elää koko elämänsä vieraskielisessä ympäristössä". Juuri tässä kerrot, ettet oikeasti näe pakkoruotsissa mitään ongelmaa. Ei suomenkielistä koulua käyvän nuoren peruskoulusta yliopistoon jatkuvia useimmille täysin turhia ruotsinopintoja voi/pidä verrata siihen, että joku elää elämänsä "vieraskielisessä" eli ei oman äidinkielen vallitsemassa ympäristössä. Kyse on täysin eri asioista. Ei minkään vähemmistön elämän helpottaminen voi myöskään perustua sille, että kaikille muille (enemmistölle ja muille vähemmistöille) kasataan hankaluuksia ja turhia velvoitteita.

Meillä on vähintään yhtä paljon (pääkaupunkiseudulla paljon enemmän) maahanmuuttajalapsia kuin ruotsinkielisiä lapsia, mutta heidän kielelliset ongelmansa sivuutetaan tässä kokonaan. Meillä on erityislapsia, joiden koulunkäyntiä nykyinen kielipakko erityisesti haittaa. Useimmat ruotsinkieliset taas ovat omasta mielestään enemmän tai vähemmän kaksikielisiä. He julistavat olevansa joka tapauksessa voittajia ja liikkuvansa sulavasti niin Suomessa kuin Nordenissa - ja suosittelevat samaa voittoisaa kaksikielisyyttä muillekin. Ja sitten heistä äkkiä tulee taas kielikeskustelussa uhreja, joiden taakkoja pitää kannella.

Ja sitten tulee sinulta näitä heittoja, joissa toistelet pahimpia vääristeltyjä perusteita pakkoruotsille (kielivapaus tulee kalliiksi, ei ole luettu lukiossa enempää kieliä vaikkei ruotsia pidäkään kirjoittaa, ette ole iloisia kielivalinnan kannattajajia vaan...)

JEA, olen oikeasti yrittänyt ymmärtää Sinua. En ymmärrä.

Jan-Erik Andelin

#74 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 13.05.2014 19:52

Minähän olen sillä kannalla, että pakollinen ruotsi voidaan poistaa kouluista. Myös Borgåbladet-lehti, jossa olen töissä pääkirjoitustoimittajana, on samalla kannalla.

Mitäköhän minun pitäisi vielä tehdä? Rakentaa sinulle omakotitalo?

NRR

#75 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 13.05.2014 20:02

Jan-Erik Andelin kirjoitti:Minähän olen sillä kannalla, että pakollinen ruotsi voidaan poistaa kouluista. Myös Borgåbladet-lehti, jossa olen töissä pääkirjoitustoimittajana, on samalla kannalla.

Mitäköhän minun pitäisi vielä tehdä? Rakentaa sinulle omakotitalo?
Talo minulla jo on, mutta verantaa voisi kyllä remontoida.

Haluan kysyä, miksi toistelet näitä moneen kertaan käsiteltyjä ja kumottuja juttuja:
Jan-Erik Andelin kirjoitti:Ei nyt oikeastaan millään pahalla, mutta --- Jospa nyt vaikka joku VKV-avantgarde lähtisi osoittamaan, että elämä todella toimii ilman sitä ruotsiakin --- Status quosta vastaa edelleen myös suomenkielinen kielienemmistö. --- Toinen muutos aivan viime aikoina on tietysti muuttunut eurooppalainen turvallisuuspoliittinen tilanne --- mikä taas tietysti saattaa sementoida ruotsin kielen asemaa Suomessa pitkäksikin aikaa. --- Kansalaisaloite ei tule onnistumaan --- hankkeen takana olevat --- eivät osaa osoittaa sitä iloista monikielistä vapautta, josta kovasti puhuvat --- koska kokemukset osoittavat, että pakon poisto yo-tutkinnossa 2006 ei ole johtanut muitten kielten nousuun --- Vapaan kielivalinnan järjestäminen maanlaajuisesti --- on niin kallis ratkaisu, että se ei tällä hetkellä sovi pyrkimyksiin leikata julkisen sektorin kuluja ja näin valtion velkaa. ---
Vai haluatko antaa meille mahdollisuuden yhä uudelleen oikoa outoja tulkintoja ja tuoda ajatuksiamme yhä kirkkaampina esiin?

Vastaa Viestiin