Hyvää vaalipäivää!

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Eero Nevalainen
Viesti:

Re: Hyvää vaalipäivää!

#46 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 26.04.2015 16:18

Tälläkin palstalla vieraillut ruotsinkielinen toimittaja kirjoitti toisaalla, ettei toivo mitään hyvää tälle joukolle, joka nyt ajaa pakkoruotsin poistoa, vaikka periaatteessa hän on kielivapauden puolella.
Olen ollut pidemmän aikaa vähän poissa kuvioista... tämä piirre Jan-Erikissä oli kyllä omituinen. Hän on "periaatteessa puolellamme" ja vielä minun puolestani myönsi ihan muutamat tärkeät pointit täälläkin, ja se oli sitten minun kannaltani OK. Mutta sitten hän aina pimahteli säännöllisesti kun löysi täältä jotain "ruotsinvastaisuutta".

Epäilen että tässä on ainakin minun osaltani kyseessä se, että JEA ei vaan hyväksy sitä lähtökohtaa, että koska en ole ruotsinkielinen (tai sellaiseksi pyrkivä) niin minä en vain sitten omaehtoisesti tavoittele tiettyjä asioita, enkä myöskään pidä siitä, että minua yritetään vängätä niitä asioita haluamaan. Eli JEA ei hyväksy lähtökohtiani, ja se "identiteettipuhe" jonka pohjalta meitä yleensä yritetään loppujen lopuksi painostaa hyväksymään pakkoruotsi, oli sitten kovin tulenarka juttu.

Toinen syy saattoi sitten olla kyllä se, että enhän minä toisaalta kovinkaan korkealle arvosta näitä pakkoruotsin puolustelijoita. On vaan niin kovin selvää että heillä on niin kovasti omaa egoa ojassa...

Eero Nevalainen
Viesti:

#47 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 26.04.2015 16:25

Opiskelija kirjoitti: Tässä on kielivapaus saanut viime aikoina suuria voittoja, siis oikeasti isoja asioita. Muutos tapahtuu, vaikka meille tässä ajassa eläville se tuntuukin tulevan hitaasti. Nyt pitää vain luottaa hallitusneuvotteluiden onnistumiseen. Toki senkään jälkeen ei välttämättä tapahdu pitkään aikaan mitään edistymistä kielivapaudessa, mutta olen alkanut arvostamaan myös pieniä askelia.
Valitettavasti en usko tätä. Viime vaalikaudella RKP oli yksi harvoja puolueita joka sai tavoitteensa läpi ja niitä on vaikea peruuttaa koska taas "pitäisi muuttaa perustuslakia". Sitten kun persut ovat tämä virallinen paholaispuolue niin on vaikeahkoa kuvitella että kielipolitiikassa voisi tapahtua mitään, kun aina ollaan rummuttamassa että nyt persut taas sortavat vähemmistöä.

NRR

#48 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 26.04.2015 17:34

Eero Nevalainen kirjoitti:--- enhän minä toisaalta kovinkaan korkealle arvosta näitä pakkoruotsin puolustelijoita. On vaan niin kovin selvää että heillä on niin kovasti omaa egoa ojassa...
Niin, minusta ongelma on se, että silloinkin, kun kaksikielisyys/norden-hehkuttelijat hyväksyvät jossain määrin kielivapauden, he eivät hyväksy sitä lähtökohtana suomenkielisten omat tarpeet vaan lähtökohtana suunnitelmatalous, jossa ruotsin asema varmistetaan. He eivät myöskään ole uskovinaan, että useimmille voisi tarjota mitään ruotsinopintoja parempaa, helpompaa, järkevämpää, kohtuuhintaisempaa... He haluavat uskoa, että kielet ovat oppimisen keskeisin aihealue ja kielet tarjoavat kulttuuriopintoina myös eettisen kasvun kehykset ja että erityisesti eetisesti korkealla olevan kulttuurin (lue skandinaavien) kielen opiskelu kehittää kaikin puolin lapsia ja nuoria. He haluavat uskoa, että kaikki voittavat, mikäli ruotsi pysyy mahdollisimman pakollisena. He eivät halua uskoa, että pakkoruotsista voi oikeasti olla kenellekään haittaa ja jos jonkun opinnot siihen kariutuvat, ei sellaisesta yksilöstä olisi muutenkaan mihinkään. Sitä paitsi ongelma ei ole pakkoruotsin vaan suomenkielisille ominaisen jäykkyyden, joka tosin vaaditaan vain pakkoruotsin kohdalla, koska pienikin vapautuminen murentaa sen nopeasti. Tätä he eivät myönnä, mutta aavistavat sen ja siksi äärimmäinen hitaus kielivapauden rakentamisessa onkin heistä toivottavaa ja välttämätöntä.

Eero Nevalainen
Viesti:

#49 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 26.04.2015 20:18

NRR kirjoitti:Tätä he eivät myönnä, mutta aavistavat sen ja siksi äärimmäinen hitaus kielivapauden rakentamisessa onkin heistä toivottavaa ja välttämätöntä.
Eihän suomenkaan asemaa historiallisesti suostuttu parantamaan minkäänlaisella tahdilla koska me nyt vain emme olleet kielellis-eettisesti vielä riittävällä tasolla että meidät olisi uskaltanut päästää sieltä torpan perältä kalustettuihin huoneisiin. Ihan sama mentaliteetti 150 vuotta myöhemmin. Tätä voisi kutsua r-sanalla muissa yhteyksissä mutta Suomessa se kai vaan nyt sitten on jonkinlainen itsestäänselvä totuus.

Vastaa Viestiin