Mitä kielivapaus vie pois ruotsinkielisiltä?

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
TMK

Re: Mitä kielivapaus vie pois ruotsinkielisiltä?

#46 Lukematon viesti Kirjoittaja TMK » 22.09.2014 22:17

Eero Nevalainen kirjoitti:
TK kirjoitti:Suomenkieliset alkavat vierastamaan ruotsinkielisiksi leimautuneita alueita. ...
Se, mikä toimii Ahvenanmaalla, ei välttämättä ollenkaan toimi Manner-Suomen alueella.
No itse asiassa tämä taktiikka toimii aika hienosti. Esimerkiksi minun ei tulisi mieleenkään muuttaa vaikka Ahvenanmaalle tai Raaseporiin, eivätkä he toisaalta haluaisi minua varmastikaan sinne...
Ja nyt kun oli juttua Ahvenanmaan itsenäistymisestä Skotlannin kansanäänestyksen yhteydessä, niin taitaa suurin osa suomalaisista olla sitä mieltä, että saisi mennäkin. (Tietty onhan ne saaret kai tärkeitä sotilaallisten ym. syiden takia, mutta ihmisistä ei niin ole väliä.)

Eero Nevalainen
Viesti:

Re: Mitä kielivapaus vie pois ruotsinkielisiltä?

#47 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 22.09.2014 23:24

TMK kirjoitti: Ja nyt kun oli juttua Ahvenanmaan itsenäistymisestä Skotlannin kansanäänestyksen yhteydessä, niin taitaa suurin osa suomalaisista olla sitä mieltä, että saisi mennäkin. (Tietty onhan ne saaret kai tärkeitä sotilaallisten ym. syiden takia, mutta ihmisistä ei niin ole väliä.)
Eroon vaan niin pian kuin suinkin voidaan minunkin puolestani, kunhan meille ei vaan jää mitään epäsymmetrisiä valtiosopimuksia. Niitä varmasti vaadittaisiin "koska Ahvenanmaan asema ei saa heikentyä". Eli meidän pitäisi pyydellä olemassaoloamme anteeksi aina kun ahvenanmaalaiselle vähänkään tulisi sellainen olo että tuossa idempänä saattaa olla jotain suomenkielistä...

Vastaa Viestiin