Minä ja pakkoruotsi
-
Re: Minä ja pakkoruotsi
Puollan ehdottomasti JEA:lle pakkoruotsin perustelemisen jakamatonta ykkössijaa. Tälle tasolle tuskin kukaan voi edes haaveilla pääsevänsä.
-
Teiltähän minä pöllin argumentoinnin, joten varmaan kelpaakin.
Jan-Erik, selvennyksesi ei näytä selventävän näkemystäsi yhtään...
-
Ei se mitään. Pian kiertää folklore, jonka mukaan elinikäinen ruotsivankeus ei erään suomenruotsalaisen mielestä ole kummempaa kuin lihapiirakan syönti.
-
Juuri kun on kuvitellut että kaikkien aikojen aivopieru on jo nähty
Niin eikös JEA:n pidä vetää vielä siitäkin yli.
Olen niin tyrmistynyt näiden ihmisten ajatuksista etten oikein osaa päättää mitä pitäisi tehdä ensin.
Toivotaan ettei tämä ulotu tätä palstaa kauemmas sillä silloin pitää ottaa yhteyttä alueen avohoito-yksikköön.
Ehkä tämä sitten on ollutkin se tavoite.
Olen sanaton.
Nuo perustelujen kumoamisethan ovat usein sitä luokkaa, että "eihän autoveroa tarvita, koska minä tiedän mistä nuo samat rahat saadaan". Kysymyshän on siitä, että demokraattisesti valitut päättäjät, kenties irrationaalisesti mutta kuitenkin, ovat päättäneet mieltyä ruotsiin siinä määrin, että se on pakollinen koulussa. Yhtä hyvin kuin kysytään, mikä on pakon peruste, voidaan kysyä mikä on suomen kielen olemassaolon peruste. Tai punatulkun. Tai lihapiirakan.
Niin eikös JEA:n pidä vetää vielä siitäkin yli.
JEA on ehtinyt kirjoittaa jo sen verran ettei tuota oikein suomen kielen osaamattomuuden piikkiinkään voi laittaa.Jan-Erik Andelin kirjoitti: Näinhän "pakkojen perustelujen kumoaminen" menee tässä foorumissa, muutamaan muuhun esimerkkiin sovellettuna:
Punatulkun voi linnunlaudallasi korvata tilhellä, käpylinnulla tai vaikkapa talitintillä kun se muutenkin on niin yleinen. Kun et osaa perustella, että miksi juuri punatulkku, niin se on turha, ja mielenkiintosi punatulkkuun irrationaalinen. MOT.
Lihapiirakan voi välipalanasi korvata pasteijalla, lörtsyllä tai hodarilla. Kun et osaa perustella, että miksi juuri lihapiirakka, niin se on turha, ja mielenkiintosi lihikseen irrationaalinen. MOT.
Pakkoruotsin voi korvata vapaaehtoisella ruotsilla ja maailmalla englannilla. Kun maamme päättäjät eivät osaa perustella pakkoa, se on turha, ja heidän intonsa ruotsiin irrationaalinen. MOT. Tämän lisäksi Suomessa opetettava ruotsi on ruma murre, ja ruotsinkielisiä on Suomessa häviävän vähän, joten MOT vielä kerran.
Suomen kielen voi korvata yleismaailmallisella englannilla, kun suomalaiset ovat jo kerran halunneet lähes 100 %:isesti sitä opiskella. Kun et osaa muulla perustella suomen kielen olemassaoloa, suomen kieli on turha, ja sinun kiinnipitämisesi siitä irrationaalinen. MOT. Tämän lisäksi suomen kieli on niin muista kielistä poikkeava, ja sitä puhuu maailmassa niin häviävän pieni määrä ihmisiä, että sen ylläpito on globaalinen hyvinvointitappio, eli MOT vielä kerran.
Olen niin tyrmistynyt näiden ihmisten ajatuksista etten oikein osaa päättää mitä pitäisi tehdä ensin.
Toivotaan ettei tämä ulotu tätä palstaa kauemmas sillä silloin pitää ottaa yhteyttä alueen avohoito-yksikköön.
Olen sanaton.
No, minä en tuomitse vielä, kun en oikeasti ymmärrä, mitä Jan-Erik edes sanoo...Noustenmaa kirjoitti: Olen niin tyrmistynyt näiden ihmisten ajatuksista etten oikein osaa päättää mitä pitäisi tehdä ensin.
Olen sanaton.
-
- Viesti:
Ymmärtääkseni Jan-Erik vaan yrittää väittää, että
1. Demokratia on kone joka vaan etenee omalla painollaan eikä siihen voi vaikuttaa varsinkaan sen jälkeen kun se on tehnyt jopa irrationaalisia päätöksiä. Olemme avuttomia ja voimattomia viisaiden päättäjiemme ja RKP-lobbyn edessä.
2. Jos on valittu jotain, niin sitten on voitu valita ihan yhtä hyvin jotain toista. Tästä seuraa, että pitää valita ruotsi.
3. Koska englanti on kuitenkin aika selkeä preferenssi (jopa esim. Ruotsissa ihan ongelmitta), pitää lopettaa suomen puhuminen. Tästä nähdään taas aika hyvin se, miten hankala asia ruotsiargumentaatiolle on se mahdollisuus, että suomenkielisillä olisi omia intressejä sen suhteen, miten he haluavat priorisoida kieliä, ja erityisesti ruotsin.
Punatulkkuargumentti alkaa kyllä olla jo "Chewbacca-puolustuksen" tasolla...
1. Demokratia on kone joka vaan etenee omalla painollaan eikä siihen voi vaikuttaa varsinkaan sen jälkeen kun se on tehnyt jopa irrationaalisia päätöksiä. Olemme avuttomia ja voimattomia viisaiden päättäjiemme ja RKP-lobbyn edessä.
2. Jos on valittu jotain, niin sitten on voitu valita ihan yhtä hyvin jotain toista. Tästä seuraa, että pitää valita ruotsi.
3. Koska englanti on kuitenkin aika selkeä preferenssi (jopa esim. Ruotsissa ihan ongelmitta), pitää lopettaa suomen puhuminen. Tästä nähdään taas aika hyvin se, miten hankala asia ruotsiargumentaatiolle on se mahdollisuus, että suomenkielisillä olisi omia intressejä sen suhteen, miten he haluavat priorisoida kieliä, ja erityisesti ruotsin.
Punatulkkuargumentti alkaa kyllä olla jo "Chewbacca-puolustuksen" tasolla...
-
Pahoittelen, että vein teidät rämpimään lintukirjoja ja grillikioskien tuotetaulukoita.
Pointtini oli, että ovatko demokraattiset päätökset pohjaa myöten "perusteltuja". Eivät ole. VKV-läinen "pakkoruotsin perustelujen kumoaminen" osoittaa vain, että demokraattista päätöstä tehtäessä olisi ollut muita vaihtoehtoja.
Eero Nevalaiselle:
"1. Demokratia on kone joka vaan etenee omalla painollaan". – Eipä tietenkään ole. Onnistukaa vihdoinkiin äänestämään eduskuntaan ihmisiä, jotka uskovat teidän "perusteluihin", eli juuri teidän mielikuviinne hyvästä maailmasta.
"2. Jos on valittu jotain, niin sitten on voitu valita ihan yhtä hyvin jotain toista. Tästä seuraa, että pitää valita ruotsi." – Ei seuraa.
"3. Koska englanti on kuitenkin aika selkeä preferenssi (jopa esim. Ruotsissa ihan ongelmitta), pitää lopettaa suomen puhuminen." – Rationaalisessa, perustelujen maailmassa olisi näin. Miksi ei puhuttaisi koko maailmassa samaa kieltä? Nyt meillä on kuitenkin mielikuva siitä, että suomen säilyttämisessä on jotain hyvää, joten taistelemme sen puolesta.
3b. Suomenkielisillä olisi omia intressejä sen suhteen, miten he haluavat priorisoida kieliä – Kyllä, mutta teidän artikuloimanne intressit eivät tunnu koskaan saavan riittävästi demokraattista kannatusta. Asian kannatus mielipidekyselyissä ei ole vielä demokraattinen kannatus. Äänestäjä saattaa pitää asiaa vähäpätöisenä muihin yhteiskunnallisiin asioihin verrattuna, jolloin se ei vaikuta hänen äänestyskäyttäytymiseensä.
Vaalipäivä on 19.4. Merkitkää kalenteriin jos haluatte muutosta. Katsotaan sitten saatteko.
Pointtini oli, että ovatko demokraattiset päätökset pohjaa myöten "perusteltuja". Eivät ole. VKV-läinen "pakkoruotsin perustelujen kumoaminen" osoittaa vain, että demokraattista päätöstä tehtäessä olisi ollut muita vaihtoehtoja.
Eero Nevalaiselle:
"1. Demokratia on kone joka vaan etenee omalla painollaan". – Eipä tietenkään ole. Onnistukaa vihdoinkiin äänestämään eduskuntaan ihmisiä, jotka uskovat teidän "perusteluihin", eli juuri teidän mielikuviinne hyvästä maailmasta.
"2. Jos on valittu jotain, niin sitten on voitu valita ihan yhtä hyvin jotain toista. Tästä seuraa, että pitää valita ruotsi." – Ei seuraa.
"3. Koska englanti on kuitenkin aika selkeä preferenssi (jopa esim. Ruotsissa ihan ongelmitta), pitää lopettaa suomen puhuminen." – Rationaalisessa, perustelujen maailmassa olisi näin. Miksi ei puhuttaisi koko maailmassa samaa kieltä? Nyt meillä on kuitenkin mielikuva siitä, että suomen säilyttämisessä on jotain hyvää, joten taistelemme sen puolesta.
3b. Suomenkielisillä olisi omia intressejä sen suhteen, miten he haluavat priorisoida kieliä – Kyllä, mutta teidän artikuloimanne intressit eivät tunnu koskaan saavan riittävästi demokraattista kannatusta. Asian kannatus mielipidekyselyissä ei ole vielä demokraattinen kannatus. Äänestäjä saattaa pitää asiaa vähäpätöisenä muihin yhteiskunnallisiin asioihin verrattuna, jolloin se ei vaikuta hänen äänestyskäyttäytymiseensä.
Vaalipäivä on 19.4. Merkitkää kalenteriin jos haluatte muutosta. Katsotaan sitten saatteko.
Vastaava selitys on niillä, jotka väittävät, ettei muillakaan kouluaineilla ole perusteita ja ettei niistäkään ole mitään hyötyä, joten pakkoruotsi sopii hyvin joukkoon.Jan-Erik Andelin kirjoitti:Pointtini oli, että ovatko demokraattiset päätökset pohjaa myöten "perusteltuja". Eivät ole.
Minusta tämä ei ole totta. Kouluaineille on perusteensa ja demokraattisesti tehdyillä päätöksillä myös - ne voivat olla hyviä, huonoja tai jopa irrationaalisia. Näistä keskustellaan ja näitä pohditaan - tai elämästä tulee surrealistinen näytelmä.
Tietenkin vaalipäivänä ääneni menee vain ehdokkaalle ja puolueelle, joka vaatii Suomeen terveempää kielipolitiikkaa.
Poliitikkojen ja puolueiden taholta ei kuitenkaan valitettavasti ole juuri hyvää odotettavissa, ne ovat niin peloteltuja, korruptoituneen puoluejohdon määräysvallassa. Edelleen haikailen Suomeen Suomidemokraatit puoluetta. Onneksi PS-puolueessa on aika monia edustajia, jotka vaativat Suomen sairaan kielipolitiikan korjaamista ja muutenkin uskaltavat puolustaa suomalaisten etuja hyväksikäyttäjiä vastaan.
Suurin toivo on nuorissa, jotka tietämättään kapinoivat oikeiden asioiden puolesta, kun kieltäytyvät opettelemasta pakkoruotsia. Siinä vastarintaliikkeessa on tuhansia ja tuhansia nuoria. Hienoa.
Poliitikkojen ja puolueiden taholta ei kuitenkaan valitettavasti ole juuri hyvää odotettavissa, ne ovat niin peloteltuja, korruptoituneen puoluejohdon määräysvallassa. Edelleen haikailen Suomeen Suomidemokraatit puoluetta. Onneksi PS-puolueessa on aika monia edustajia, jotka vaativat Suomen sairaan kielipolitiikan korjaamista ja muutenkin uskaltavat puolustaa suomalaisten etuja hyväksikäyttäjiä vastaan.
Suurin toivo on nuorissa, jotka tietämättään kapinoivat oikeiden asioiden puolesta, kun kieltäytyvät opettelemasta pakkoruotsia. Siinä vastarintaliikkeessa on tuhansia ja tuhansia nuoria. Hienoa.
-
Millä tavalla Suomidemokraatit poikkeaisivat linjaltaan Perussuomalaisista tai Muutos 11:sta?
-
Muuten ihan hyvä, mutta kun jo nykyisessä eduskunnassa on vaalia edeltäneiden gallupeiden mukaan enemmistö pakkoruotsia vastustavalla puolella. Kyseinen fakta on mielestäni aika heikosti näkynyt eduskunnan työskentelyssä viimeisen kolmen ja puolen vuoden aikana.Jan-Erik Andelin kirjoitti:Vaalipäivä on 19.4. Merkitkää kalenteriin jos haluatte muutosta. Katsotaan sitten saatteko.
Pakkoruotsin kohtalon ratkaisee mielestäni ennen kaikkea kansalaisyhteiskunnan toiminta. Kansalaisyhteiskunnasta nousee pakkoruotsia vastaan paine, jota minkäänlainen poliittinen johto ei lopulta voi ylenkatsoa.
Tämän yhdistyksen toiminta, muut kielivapauspalstat, kansalaisaloite http://www.ruotsivapaaehtoiseksi.fi - ne kaikki ovat osa kansalaisyhteiskunnan toimintaa, jonka tavoitteena on pakkoruotsin lakkauttaminen suomenkielisissä kouluissa.
Pakkoruotsittajat härnäävät kohtaloa ja ottavat kovan riskin, jos pakkoruotsia ei suosiolla ja nopeasti lakkauteta. Kukaan ei voi ennustaa, millaiseksi spontaani kansalaistoiminta voi muuttua, jos pakkoruotsista ei nopeasti päästä eroon.
Tämän yhdistyksen toiminta, muut kielivapauspalstat, kansalaisaloite http://www.ruotsivapaaehtoiseksi.fi - ne kaikki ovat osa kansalaisyhteiskunnan toimintaa, jonka tavoitteena on pakkoruotsin lakkauttaminen suomenkielisissä kouluissa.
Pakkoruotsittajat härnäävät kohtaloa ja ottavat kovan riskin, jos pakkoruotsia ei suosiolla ja nopeasti lakkauteta. Kukaan ei voi ennustaa, millaiseksi spontaani kansalaistoiminta voi muuttua, jos pakkoruotsista ei nopeasti päästä eroon.
-
Kyllähän pakkoruotsialoite kansalaisaloitteiden kontekstissä on paikkansa lunastanut..TK kirjoitti:Pakkoruotsin kohtalon ratkaisee mielestäni ennen kaikkea kansalaisyhteiskunnan toiminta. Kansalaisyhteiskunnasta nousee pakkoruotsia vastaan paine, jota minkäänlainen poliittinen johto ei lopulta voi ylenkatsoa.
Sitä ei voi enää leimata muutaman nettifennon pimeyden puuhasteluksi.
60 000 tuntuu olevan hyvä referenssiarvo!
277 aloitetta, niistä vain yhdeksän saavuttanut alarajan..
9/277 eli 3,2 %..
Kyllä poliitikkojen pitää tämä ottaa vakavasti!
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/hae?s ... rtCount=50
Erityisen tärkeää on saada periaatteelliseen keskusteluun aloite oikeudesta vakaumukseen, omantunnonvapaus.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/860
Minullahan on henkilökohtainen vakaumus, joka ei hyväksy pakotettua ruotsalaisuutta!
En siis voi mennä valtion virkaan, vaikka olen monipuolisesti kielitaitoinen,
mutta en suostu puhumaan pakotettua ruotsia!
Poliittinen virkakielto!
Tällä hetkellä Suomessa ei ole lakisääteistä oikeutta vakaumuksen perusteella kieltäytyä ruotsin kielestä.
Jos työntekijä painostetaan toimimaan vastoin syvää vakaumustaan, hänen henkinen terveytensä vaarantuu.
Lähes kaikissa Euroopan maissa on lakisääteinen oikeus eettisen tai uskonnollisen vakaumuksen perusteella kieltäytyä ruotsin kielestä. Tarvitsemme myös Suomessa vastaavaa lainsäädäntöä, joka poistaa vakaumukseen perustuvan syrjinnän ja takaa yhtäläiset oikeudet opiskeluun ja ammatin harjoittamiseen vakaumuksesta riippumatta myös ruotsista kieltäytyville.
-
Eiköhän pitäisi jo pian kaivaa näytille se keissi, jossa pakkoruotsi oikein tappoi...?Tällä hetkellä Suomessa ei ole lakisääteistä oikeutta vakaumuksen perusteella kieltäytyä ruotsin kielestä.
Jos työntekijä painostetaan toimimaan vastoin syvää vakaumustaan, hänen henkinen terveytensä vaarantuu.