Ehkä se on heille, jotka ovat lähteneet tästä maasta kokonaan pois aikomatta koskaan palata. Mutta jos joku heistä aikoo kasvattaa lapsensa Suomessa, niin varmaan se ei heille ole mikään "mitätön probleema". Ja kaveripiiristäni löytyykin yksi vuosia Espanjassa asunut, joka vastustaa pakkoruotsia äänekkäästi. Toinen puolestaan on reissannut paljonkin työnsä puolesta (ja koska puhuu äidinkielenään kolmatta kieltä). Tosin kumpikaan heistä ei ole enää kovin "nuori". Niin ja toisaalta Suomesta löytyy kaltaisianikin, joilta pakkoruotsi vei ainakin paremmat mahdollisuudet lähteä maailmalle, koska lukiossa aloitettua kieltä ei enää ehtinyt oppia tarpeeksi hyvin. Niitä pakkoruotsin kannattajia onkin sitten vaikeampi löytää, vaikka tunnen paljon myös yliopistokoulutettuja naisia.Jan-Erik Andelin kirjoitti:Tulkoot sitten tänne keskustelemaan, jos vaikaa heiltä jotain oppisi. Mistä minä voin olla varma, että nämä tuhannet ovat juuri sinun tukiryhmässä, ja että sinä edustat sananvalinnoillasi heitä? Minusta tuntuu, että sillä joka on jo lähtenyt uusien kielien avulla maailmaa kokeilemaan, tämä Suomen kouluruotsin ongelma kyllä sulaa vähän mitättömämmäksi probleemaksi.Hansa kirjoitti:JEA, noita nuoria on tuhansia ja tuhansia. He ottavat kantaa pakkoruotsiin joka päivä, kun he kieltäytyvät opiskelemasta kieltä, jonka he kokevat tarpeettomaksi, jopa kiusanteoksi. Onnittelen noita nuoria, upeaa, että he passiivisen vastarinnan kautta toimivat pakollisen ruotsin muuttamiseksi vapaaehtoiseksi! He ovat löytäneet "uusia ulottuvuuksi maailmalta", heille maailma ei rajoitu Ruotsiin!
Aikaistettu pakkoruotsi kaventaa kielivalikoimaa
Re: Aikaistettu pakkoruotsi kaventaa kielivalikoimaa
JEA:
Mistä minä voin olla varma, että nämä tuhannet ovat juuri sinun tukiryhmässä, ja että sinä edustat sananvalinnoillasi heitä? Minusta tuntuu, että sillä joka on jo lähtenyt uusien kielien avulla maailmaa kokeilemaan, tämä Suomen kouluruotsin ongelma kyllä sulaa vähän mitättömämmäksi probleemaksi.
JEA, Eri puolille maailmaa lähteneet nuoret ovat entistä vakuuttuneempia siitä, että Suomessa pakollisen ruotsin opetus on täysin liioiteltua ja kohtuutonta.
Eri medioissa, esim Iltalehden verkkokeskustelussa, kun keskustellaan pakkoruotsista, mukana on aina porukkaa joka kertoo että he eivät koskaan ole tarvinneet ruotsia kun ovat olleet ulkomailla töissä tai opiskelemassa. He ihmettelevät miksi Suomessa on edelleen pakkoruotsi.
On joutavaa saivartelua kysellä ovatko nuo nuoret "minun tukiryhmässäni". Fakta on että he ovat täsmälleen samaa mieltä pakkoruotsista, että pakkoruotsi pitäisi muuttaa valinnaiseksi ja antaa mahdollisuus valita joku muu kieli sen tilalle.
Mielipidetiedustelujen mukaan reippaasti yli puolet suomalaisista on "minun tukiryhmässäni", JEAn sanoja käyttääkseni ja tämä VKVn saitti edustaa heidän mielipidettään kun vaadimme ruotsin opiskelun muuttamista vapaavalintaiseksi.
Mistä minä voin olla varma, että nämä tuhannet ovat juuri sinun tukiryhmässä, ja että sinä edustat sananvalinnoillasi heitä? Minusta tuntuu, että sillä joka on jo lähtenyt uusien kielien avulla maailmaa kokeilemaan, tämä Suomen kouluruotsin ongelma kyllä sulaa vähän mitättömämmäksi probleemaksi.
JEA, Eri puolille maailmaa lähteneet nuoret ovat entistä vakuuttuneempia siitä, että Suomessa pakollisen ruotsin opetus on täysin liioiteltua ja kohtuutonta.
Eri medioissa, esim Iltalehden verkkokeskustelussa, kun keskustellaan pakkoruotsista, mukana on aina porukkaa joka kertoo että he eivät koskaan ole tarvinneet ruotsia kun ovat olleet ulkomailla töissä tai opiskelemassa. He ihmettelevät miksi Suomessa on edelleen pakkoruotsi.
On joutavaa saivartelua kysellä ovatko nuo nuoret "minun tukiryhmässäni". Fakta on että he ovat täsmälleen samaa mieltä pakkoruotsista, että pakkoruotsi pitäisi muuttaa valinnaiseksi ja antaa mahdollisuus valita joku muu kieli sen tilalle.
Mielipidetiedustelujen mukaan reippaasti yli puolet suomalaisista on "minun tukiryhmässäni", JEAn sanoja käyttääkseni ja tämä VKVn saitti edustaa heidän mielipidettään kun vaadimme ruotsin opiskelun muuttamista vapaavalintaiseksi.
-
Onko tämä asioiden käsittelytapa ruotsinkielisille jotenkin luontaista kun näitä tuntuu tulevan oikealta ja vasemmalta aivan riittämiin.Jan-Erik Andelin kirjoitti: On heilläkin ruotsinkieliseltä puolelta vanhanaikaiset ja epärealistiset utopiat siitä millaista tässä maassa tulisi olla, enkä oli niitä puolustanutkaan. Kun täällä yksi jos toinenkin on Perussuomalaisten, Muutos 11:n, Teuvo Hakkaraisen ja Suomalaisuuden Liiton kannattajia, jäseniä ja johtohenkilöitä, kuten Ilmari Rostila itse, niin kai näitä sidosryhmiä tulee jotenkin huomioida arvioitaessa mihin tämä kouluaineen poisto järjestelmästä saattaa huonommassa tapauksessa päättyä.
Mitään ei olla poistamassa vaan tekemässä yhdestä kouluaineesta valinnainen.
Kielten opiskelun määrään ei olla koskemassa vaan sen sisältöön ja laatuun.
-
Noh, sen verran olet minun tekstejäni lukenut, että varmaan tiesit aikomukseni olleen kirjoittaa tämän kouluaineen poisto järjestelmästä pakollisena. Tein virheen.
-
Sen liputuksen jälkeen varmaan sitten ymmärtää miksei aloitteen ympärillä näy demareita, ay-väkeä, muita vasemmistolaisia, kepulaisia, maataloustuottajia, vihreitä, kristillisiä ja miksei jotakin RKP-toisinajattelijaakin. He sitten varmaan muodostavat loput tästä mielipidetiedustelujen osoittamasta 70 %:ista, jotka ovat ns. kielivapauden puolesta.Hansa kirjoitti:Onneksi Suomesta löytyy perussuomalaisia, Muutos11-puolue, Suomalaisuuden Litto, Teuvo Hakkarainen, Ilmari Rostila, Kokoomuksen Nuoret ja muutamia Kokoomuksen kansanedustajia ja muiden puolueiden edustajia, jotka kannattavat tätä aloitetta.
-
Olen lukenut tiettävästi kaikki täällä olevat viestit.Jan-Erik Andelin kirjoitti:Noh, sen verran olet minun tekstejäni lukenut, että varmaan tiesit aikomukseni olleen kirjoittaa tämän kouluaineen poisto järjestelmästä pakollisena. Tein virheen.
Myös sinun viestisi eikä mitään tuollaista oletusta todellakaan voi tehdä.
Näen ja kuulen samantapaista viestintää jatkuvasti eri puolilta.
Myös sellaisilta henkilöiltä joiden olen uskonut olevan aivan järkeviä.
Jos kirjoitit yhtä ja tarkoitit jotain muuta niin mikä minä olen sitä arvailemaan mitä tänään tarkoitit.
sitten ymmärtää miksei aloitteen ympärillä näy demareita, ay-väkeä, muita vasemmistolaisia, kepulaisia, maataloustuottajia, vihreitä, kristillisiä ja miksei jotakin RKP-toisinajattelijaakin. He sitten varmaan muodostavat loput tästä mielipidetiedustelujen osoittamasta 70 %:ista, jotka ovat ns. kielivapauden puolesta.
JEA, keräsin ison määrän allekirjoituksia aloitteelle, ja jokaisesta noista mainitsemastasi ryhmästä niitä tuli. Kielikoulutuspolitiikan muutoksen kannattajia löytyy kaikkialta Suomesta, kaikista puolueista ja kansanryhmistä.
Keskustan, Demareiden ja vasemmistoliittolaisten rivikannattajat ovat tästä asiasta vahvasti eri mieltä kuin puoluidensa ylin johto. Myös monet noiden puolueiden kansanedustajat ajattelevat itsekseen eri tavalla kuin puolueidensa johtajat, mutta puoluekuri sitoo heidän sananvapauttaan. Ja puolueiden saama vaalituki tietyltä suunnalta.
Kokoomuksesta löytyy onneksi muutamia, jotka uskaltavat avoimesti liputtaa sen puolestam että ruotsin pakollisuus on ylimitoitettua ja ruotsin muuttaminen valinnaiseksi pitäisi vihdoinkin sallia. Kokoomuksessa on kuitenkin myös härkäpäisiä edustajia, jotka kiihkeästi ajavat pakkoruotsin säilyttämistä. He ovat käsittämättömän ahdasmielisiä ja sokeita realiteeteille, eivät uskalla tunnustaa maailman muutosta ympärillään. Mitä he pelkäävät?
JEA, keräsin ison määrän allekirjoituksia aloitteelle, ja jokaisesta noista mainitsemastasi ryhmästä niitä tuli. Kielikoulutuspolitiikan muutoksen kannattajia löytyy kaikkialta Suomesta, kaikista puolueista ja kansanryhmistä.
Keskustan, Demareiden ja vasemmistoliittolaisten rivikannattajat ovat tästä asiasta vahvasti eri mieltä kuin puoluidensa ylin johto. Myös monet noiden puolueiden kansanedustajat ajattelevat itsekseen eri tavalla kuin puolueidensa johtajat, mutta puoluekuri sitoo heidän sananvapauttaan. Ja puolueiden saama vaalituki tietyltä suunnalta.
Kokoomuksesta löytyy onneksi muutamia, jotka uskaltavat avoimesti liputtaa sen puolestam että ruotsin pakollisuus on ylimitoitettua ja ruotsin muuttaminen valinnaiseksi pitäisi vihdoinkin sallia. Kokoomuksessa on kuitenkin myös härkäpäisiä edustajia, jotka kiihkeästi ajavat pakkoruotsin säilyttämistä. He ovat käsittämättömän ahdasmielisiä ja sokeita realiteeteille, eivät uskalla tunnustaa maailman muutosta ympärillään. Mitä he pelkäävät?
-
Mitä jos sitten saisit jonkun heistä tänne keskustelemaan, jos kerran olet heidät silmästä silmään, antamalla kynän käteen, tavannut? Jopa juristi-Masan kokoomuslaiset letkautukset täällä ovat joskus ihan raikkaita tuulahduksia. On se nyt kummaa, että tämä foorumi on tällainen Siionin viisaiden palaveri, jossa puolen tusinan ihmisen voimin edustetaan muka kolmea miljoonaa ihmistä. Miten minä olen sitten löytänyt näille sivuille kun ei kukaan muu?Hansa kirjoitti:Keskustan, Demareiden ja vasemmistoliittolaisten rivikannattajat ovat tästä asiasta vahvasti eri mieltä kuin puoluidensa ylin johto
Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että Suomalaisuuden Liiton tai Perussuomalaisten aatteita kannattavat ovat mukana ns. kielivapaustyössä. Nyt vain kaikki lainaukset ja kannatusilmoitukset plus oma ilmoituksesi viittavat siihen, että tämä rintama on määräävässä asemassa tässä projektissa. Vapaa kielivalinnan ja Suomalaisuuden Liiton puheenjohtajat ovat sama henkilö, ja Suomalaisuuden Liiton kielipoliittinen tavoite on:
Suomen ainoaksi viralliseksi kieleksi määrätään siirtymäajan jälkeen suomi.
Tästä olen eri mieltä. Suomessa tulee olla kolme kansalliskieltä, joilla on erityisasema muihin kieliin nähden, suomi, ruotsi ja saame. Joten vähän epäröiden olen mukana sellaisissa kuvioissa, jossa lopputulema voikin olla jokin aivan muu.
Tämä SL/PS-rintama tosin arveluttaa yhtä paljon kuin minua arveluttaa RKP:n määräävä asema Folktingetissa. Myös sille asialle pitäisi poliittisesti ja demokraattisesti, vaalien kautta. tehdä jotain kielipoliitikan uudistamiseksi.
Voi rakas ystävä, miten sinut saisi tajuamaan, että tavoitteemme on vain ja ainoastaan muuttaa ruotsin opiskelu vapaavalintaiseksi kaikilla kouluasteilla?
Onko se ylivoimaisen pelottavaa, jos suomenkielinen väestö ei pakolla joudu opettelemaan ruotsia?
Miksi sinä vaadit enemmän keskustelijoita meidän puolelta, kun teitä ruotsinkielisiä ei ole täällä enempää kuin sinä yksin ?
Esim Uuden Suomen Peheenvuorossa esiintyy omalla nimellään lukuisa määrä kirjoittajia jotka kannattavat ruotsin muuttamista valinnaiseksi.
Miksi esim Magmasta tai Folktingetistä, ei kukaan tule tänne keskustelemaan? Esim Markus Östeerlund tai Olav Melin?
Onko se ylivoimaisen pelottavaa, jos suomenkielinen väestö ei pakolla joudu opettelemaan ruotsia?
Miksi sinä vaadit enemmän keskustelijoita meidän puolelta, kun teitä ruotsinkielisiä ei ole täällä enempää kuin sinä yksin ?
Esim Uuden Suomen Peheenvuorossa esiintyy omalla nimellään lukuisa määrä kirjoittajia jotka kannattavat ruotsin muuttamista valinnaiseksi.
Miksi esim Magmasta tai Folktingetistä, ei kukaan tule tänne keskustelemaan? Esim Markus Östeerlund tai Olav Melin?
Mitä keskustelemista edes koko asiassa on? Ihmiset haluavat ruotsin valinnaiseksi. Ei heitä kiinnosta ruotsinkielisten palvelut tai ruotsinkielisten lepytteleminen tai yhtikäs mikään muu kuin se, että ruotsi olisi valinnainen kieli. Se on sitten opetusviranomaisten tehtävä hoitaa käytännön järjestelyt. Eihän se edes olisi keneltäkään mitenkään pois, jos joku toinen opiskeleekin ranskaa ruotsin sijasta. Todennäköisesti täällä on jo heidänkin katsantokantansa edustettuna, joten eivät näe syytä rekisteröityäkään.Jan-Erik Andelin kirjoitti:Mitä jos sitten saisit jonkun heistä tänne keskustelemaan, jos kerran olet heidät silmästä silmään, antamalla kynän käteen, tavannut? Jopa juristi-Masan kokoomuslaiset letkautukset täällä ovat joskus ihan raikkaita tuulahduksia. On se nyt kummaa, että tämä foorumi on tällainen Siionin viisaiden palaveri, jossa puolen tusinan ihmisen voimin edustetaan muka kolmea miljoonaa ihmistä. Miten minä olen sitten löytänyt näille sivuille kun ei kukaan muu?
Ja virallisesta kielestä sen verran, että sillä ainakin minä tarkoitan koko Suomessa viranomaisten pääasiallisesti käyttämää kieltä, jota käytännössä kaikkien virkamiestenkin pitäisi osata. Tietyissä kunnissa voi olla ruotsin tai saamenkielistä palvelua yms., mutta jos tässä pitää kaikki asiakirjat ruveta vielä saameksikin kääntämään, niin silloin ilmeisesti Suomella on liikaa rahaa.
-
Joudut kyllä nyt ihan välttämään me-muotoa tässä. Kuka lopettaa mihin, jos täällä jatkuvasti pidetään Hakkaraisia, Hirvisaaria ja Rostiloita kovina tekijöinä - joilla ilmiselvästi on laajempi agenda? Huvikseenko Hakkarainen kyseli eduskunnassa paljonko ruotsinkielinen Yle maksaa?Hansa kirjoitti:Voi rakas ystävä, miten sinut saisi tajuamaan, että tavoitteemme on vain ja ainoastaan muuttaa ruotsin opiskelu vapaavalintaiseksi kaikilla kouluasteilla?
Andelinin jutut alkaa olemaan vähäsen omituisia.
-
Sinä alat kuulostaa ihan joltain oinoselta, joka pelkää, että homoliitot johtavat hauvelin kanssa naimiseen!Jan-Erik Andelin kirjoitti:Hansa kirjoitti:Kuka lopettaa mihin, jos täällä jatkuvasti pidetään Hakkaraisia, Hirvisaaria ja Rostiloita kovina tekijöinä - joilla ilmiselvästi on laajempi agenda? Huvikseenko Hakkarainen kyseli eduskunnassa paljonko ruotsinkielinen Yle maksaa?
Heillä homofobia, teillä fennofobia!
Oma veikkaukseni on se, että pakkoruotsin poistamisen estäminen johtaa kaksikielisyysjärjestelmän perusfundamenttien
kyseenalaistamiseen ja ruotsin erityisaseman uudelleenarviointiin.
Jos pakkoruotsia ei saada poistettua, vaan siihen hirttäydytään "Kaksikielisyyden vaatimuksesta",
ja kehäpäätelmänä, että "pakkoruotsi turvaa kaksikielisyyden", eihän silloin jää muuta vaihtoehtoa kuin
kyseenalaistaa pähkähullu järjestelmä!
Mutta mietipä nyt ihan rauhallisesti, ketä kiinnostaa enää suomenruotsalaiset ja "kaksikielisyys" sen jälkeen,
kun pakkoruotsin myllynkivi on kaulasta riisuttu ? Ei yhtään ketään!
Eli olet väärillä jäljillä yrittäessäsi löytää Rostilan ja muiden piiloagendaa: Sellaista ei ole!
-
Jos näillä mainituilla on laajempi agenda niin mitä sitten?Jan-Erik Andelin kirjoitti:Joudut kyllä nyt ihan välttämään me-muotoa tässä. Kuka lopettaa mihin, jos täällä jatkuvasti pidetään Hakkaraisia, Hirvisaaria ja Rostiloita kovina tekijöinä - joilla ilmiselvästi on laajempi agenda? Huvikseenko Hakkarainen kyseli eduskunnassa paljonko ruotsinkielinen Yle maksaa?Hansa kirjoitti:Voi rakas ystävä, miten sinut saisi tajuamaan, että tavoitteemme on vain ja ainoastaan muuttaa ruotsin opiskelu vapaavalintaiseksi kaikilla kouluasteilla?
He joutuvat kampanjoimaan omat tavoitteensa vkv:n tavoitteiden päälle.
Jos he sitten menevät 'samalla oven avauksella' niin eiköhän se sitten ollut aikakin muuttaa järjestelmää.
Jos tämän yksinkertaisen kielivapauden saaminen on näin vaikeaa niin ei luulisi sen lisäksi tavoiteltavien asioiden olevan ainakaan helpompia saavuttaa.
Ja se on kyllä totta että jossei jostain pian ala kuulua positiivisia kielivapaus-uutisia niin lisäkiristykset saavat kaiken purkautumaan kerralla ja siinä voi kansalliskieli-asema olla vaarassa sekä ruotsilla että saamella.
-
Andelin: "Huvikseenko Hakkarainen kyseli eduskunnassa paljonko ruotsinkielinen Yle maksaa?"
Luultavasti Hakkarainen kansanedustajana halusi saada selvyyden ylimääräisistä surukustannuksista. Tuskin hän sitä huvikseen kyseli. Onhan surukustannukset olleet kansalaisten kysymyslistan kärjessä jo kymmeniä vuosia.
En ole vielä kuullut vastauksia.
Luultavasti Hakkarainen kansanedustajana halusi saada selvyyden ylimääräisistä surukustannuksista. Tuskin hän sitä huvikseen kyseli. Onhan surukustannukset olleet kansalaisten kysymyslistan kärjessä jo kymmeniä vuosia.
En ole vielä kuullut vastauksia.