Perusongelma, kun keskustellaan pakkoruotsista
-
Re: Perusongelma, kun keskustellaan pakkoruotsista
No voi-voi, NRR. Miten minä voin nyt korjata ja korvata tämän?
Nuku hyvin ja muista aamulla varoa, millä jalalla nouset.Jan-Erik Andelin kirjoitti:No voi-voi, NRR. Miten minä voin nyt korjata ja korvata tämän?
Nyt olisi tärkeää korjata tämä pakkoruotsille rakennettu kieltenopetus - ja korvaukset pitäisi suunnata niille, jotka ovat pakon vuoksi tehneet turhaa työtä, joutuneet pitkittämään opintojaan, tinkimään tavoitteistaan ja jopa joutuneet jättämään opintonsa kesken.
Mietitään niitä korvauksia huomenna.
-
- Viesti:
JEA, minä aina välistä jaksan kuvitella että olet ihan fiksu mies. Ainakin sinussa on upeaa se, että tunnut ainakin enimmäkseen suostuvan ymmärtämään mitä sanotaan. Mutta.
Miksi täällä pitäisi kirjoittaa riviäkään englanniksi? Minä käytän englantia jo ihan tarpeeksi lähes joka päivä, kyllä minä käytän tämäntapaisissa yhteyksissä suomea ihan mielelläni koska pyrin kuitenkin ylläpitämään äidinkieltäni.Jan-Erik Andelin kirjoitti:No, mutta jos TK ensin uhoaa... mutta ei sitten kirjoita rivin riviä englanniksi, niin mitä siitä pitää päätellä?ja kirjoitti:englanti on aikaa sitten korvannut ruotsin pohjoismaisessa kanssakäymisessä. Kaikkihan se tietävät.
No itse asiassa en ole koskaan käynyt "pohjoismaista" muualla kuin Norjassa ja siellä pärjäsin englannilla oikein hyvin. Hyvät paikalliset ystäväni puhuvat myös englantia oikein hyvin, keskustelu on suurinpiirtein yhtä sujuvaa ja syvällistäkin kuin suomeksi. Joka tapauksessa olisi erittäin vaikeaa kuvitella että taso pysyisi samanlaisena jos minä yrittäisin puhua ruotsia ja he norjaa -- tuolloin ruotsini olisi pitänyt opettaa minulle jo hyvin nuoresta asti. Tietysti jos ajatellaan tarpeeksi tarkoitushakuisesti niin tämän voi kääntää siten, että no mutta niinhän se olisi pitänytkin opettaa, koska haluamme sellaisen tilanteen missä käytät ruotsia sujuvammin kuin englantia, jotta voit olla yhteyksissä... jne.Että TK ei koskaan käy lähimmissä naapurimaissa?
Oslolainen hyvä ystäväni valitti hiljattain että Oslossa on sellainen ongelma että palveluammateissa olevat maahanmuuttajat eivät enää osaa norjaa, vaan heille on puhuttava englantia. Helsingin ravintoloissa alkaa olla samanlainen ongelma.Tai, että hän käy, mutta puhuu siellä suomea tunnelbanassa, icabutikenissa, systembolagetissa ja holmenkollenilla?
Kiitos, Nevalainen, vastasit niin hauskasti Andelinin omituiseen kirjoitukseen - nauroin ihan kippurassa!
Andelinin kirjoitus oli niin omituinen, että jätin vastaamatta siihen. Mutta nyt sinä sait sen näyttämään kuin tarkoituksellisesti kirjoitetulta, todellisuuteen pohjaavalta sketsiltä. Andelin on tässä omituisessa kirjoitukseen tullut esittäneeksi kuin huomaamattaan pakkoruotsittajien naurettavimpia perusteluja.
Ns.kansalliskielistrategiasta olisi toivottavaa saada aikaiseksi samanmoista tekstiä. Pakkoruotsittajien sanomisia olisi toivottavaa yrittää muuttaa huumoritekstiksi. Ja taustalla soisi olevan kuva kielikartasta, josta näkee yhdellä silmäyksellä, miten pienen alueen edustajia surut Suomessa ovat.
Andelinin kirjoitus oli niin omituinen, että jätin vastaamatta siihen. Mutta nyt sinä sait sen näyttämään kuin tarkoituksellisesti kirjoitetulta, todellisuuteen pohjaavalta sketsiltä. Andelin on tässä omituisessa kirjoitukseen tullut esittäneeksi kuin huomaamattaan pakkoruotsittajien naurettavimpia perusteluja.
Ns.kansalliskielistrategiasta olisi toivottavaa saada aikaiseksi samanmoista tekstiä. Pakkoruotsittajien sanomisia olisi toivottavaa yrittää muuttaa huumoritekstiksi. Ja taustalla soisi olevan kuva kielikartasta, josta näkee yhdellä silmäyksellä, miten pienen alueen edustajia surut Suomessa ovat.