Siis ongelma on se, että yksi merkittävä vähemmistö on rakentanut omaa historia- ja todellisuusnäkemystään ja määrittelee siltä pohjalta esimerkiksi yleissivistyksen, vaikka maan muiden kieliryhmien elämä ei lainkaan kohtaa tätä näkemystä.Jan-Erik Andelin kirjoitti:Itsehän sinä olet ruotsin karsimisellasi kouluista vieraannuttamassa lapsia siitä todellisuudesta että Suomessa asuu ruotsinkielisiä. Ongelma ei ole lainkaan yhtä laaja siinä missä vähemmistö jatkuvasti asuu enemmistön ympäröimänä.NRR kirjoitti:vieraantuminen on todellinen uhka näin laajassa rinnakkaiskoulujärjestelmässä
Luultavasti ruotsinkieliseen kouluun lapsensa laittavat perheet ovat halukkaita omaksumaan näkemyksen, jossa juuri sitä koulua käymällä saavutetaan oleellista lisäarvoa, ja siihen taas tarvitaan kaksikielisyysnäytelmän hyväksymistä. Me jo puhuimme siitä, että ruotsinkielisessä koulussa identiteettityöllä on keskeinen asema.Jan-Erik Andelin kirjoitti:Jos suljettu ruotsinkielinen koulumaailma on ollut ongelma, niin eiköhän se, että nopeasti kasvava määrä oppilaista (pääkaupunkiseudulla jopa 80-90 %) tulevat kodeista jossa toinen vanhemmista puhuu jotakin toista kieltä kuin ruotsi, korjaa tilannetta. Monialla ollan jo 10–15 puhuttu suomea ja muita kieliä ruotsinkielisen koulun vanhempainiltojen pääkielenä.
Lapset muovaavat yleensä vanhempiensa identiteettiä. Jos lapset ovat suomenruotsalaisia, myös vanhemmat ovat, alkuperäisestä kielitaustastaan riippumatta. Ei tässä mitään pahaa ole.Jan-Erik Andelin kirjoitti:Jos sinun on todistettava, että suomalainen joka nai suomenruotsalainen ei enää edusta hyvää ja puhdasta suomalaisuutta tai tervettä suomalaista identiteettiä voit oitis liittyä TK:n seuraan, ja puhua "puoliverisistä" lapsista jne. Tai tunnustaa fennomaaninen agenda, josta suomenruotsalainen identiteetti on vain eriasteisesti armosta suvaittua poikkeavuutta.
Kyllä minun on tätä rataa kuljettava, kun olen päättänyt olla rehellinen. Näitä tässäkin ketjussa läpikäytyjä sivistyspuheita on vaikea selittää mitenkään muuten kuin vieraantumisella muiden kieliryhmien todellisuudesta ja rinnakkaistodellisuuden omaksumisella.Jan-Erik Andelin kirjoitti:Tottakai ruotsinkielinen koulu ylläpitää ruotsinkielistä identiteettiä. Sinun, ja monen muun fennomaanin oma valinta on taas väittää, että tämä olisi jotenkin vihamielisesti suunnattu suomenkielisiä, suomenkielisyyttä ja suomalaisuutta vastaan. Sinuna en kulkisi tätä rataa enää pidemmälle.
Tottakai ruotsinkielinen koulu saa ylläpitää ruotsinkielistä identiteettiä - kunhan se ymmärretään vähemmistöidentiteetiksi eikä todellisen suomenmaalaisuuden malliksi ja kommunitääriseksi tavoitteeksi.