Jan-Erik Andelin kirjoitti:Mutta en näe, että uhraisitte sen kummempia ajatuksia sille, miten meidän vähemmistömme käy, joskaan ette varmaan toivo sille sen surkeampaa kohtaloa kuin mille muullekaan vähemmistölle.
"Fair enough". Keskeinen pointti tuossa on edelleen ei niinkään ne ruotsinkieliset palvelut, vaan myös kuten ruotsinkieliset itse ideologisessa mielessä hyvin tietävät, se "kansalliskielen" idea. Eli ruotsi on moraalinen velvoite
suomalaisuuden takia.
Usko huviksesi, vaikka en olekaan koskaan pitänyt vastapuolen kielipoliittisesta argumentaatiosta, niin en varsinaisesti koe suomenruotsalaisia
an sich ongelmana -- osittain ehkä siksi että ette ole olleet koskaan elämässäni sen kummemmin läsnä muuten kuin kielipolitiikan muodossa.

Minua vain jotenkin tökkivät hyvin periaatteellisella tasolla väittämät siitä, että jonkin kielen
on oltava henkilöille jotain (vaikka tästä ei ole paljoakaan tosimaailman näyttöä), ja että vaikkapa suomenkielinen ei "voi/saa" tehdä jotain ilman jotain tiettyä täysin ideologista esisuoritusta, vaikka ihan varmasti tähän pystyvät. Jälkimmäiseen kuvioon ei voi syöttää analogiseksi vaihtoehdoksi mitään "pakkomatematiikkaa", koska ruotsinkieliset itse tietävät sen, että sillä ruotsin vaatimisella tarkoitetaan juuri sellaista ruotsin statusasemaa, minkä he tahtovatkin sillä olevan.
Perusongelma noissa on siis se, että moiset väittämät eivät vain yksinkertaisesti ole
totuudenmukaisia. Joutuisin siis hyväksymään itseäni koskevaa tarkoitushakuista valehtelua jos en vastustaisi moista. Ei se sen kummempaa vähemmistövihaa ole.
Ja muuten, kyllä minun diktatuurissani ruotsinkielisillä olisi joka tapauksessa erilainen asema kuin muilla vähemmistöillä -- ainakin toistaiseksi. En sitten tiedä missä vaiheessa jotkin venäjänkieliset juurtuisivat tarpeeksi. Tuskinpa kovin äkkiä.