Surujen ivallisuuteen törmää tämän tästä joka puolella. Kai se on sitä äidinmaidossa imettyä bättrefolken meininkiä. Oli mitä oli, niin minä ainakaan en enää välitä siitä. Surut ovat itse ajaneet itsensä ulkopuolisiksi ja nurkkaan. Puhukoot nurkassaan keskenään mitä kieltä haluavat.
Suomenkieliset tulee kuitenkin vapauttaa pakkoruotsin ikeestä - kaikissa Manner-Suomen kunnissa.
Ruotsi pitäisi nähdä subjektiivisena oikeutena Raaseporin kaltaisissa kunnissa: ruotsi olisi aina tarjolla kouluissa, mutta valinnaiskielenä. Aina on oltava vähintään yksi kieli vaihtoehtona. Tänä päivänä luonnollisin vaihtoehto on englanti. Vähintään siis olisi 1.luokalta alkaen valittavana joko englanti tai ruotsi.
Pakkoruotsi on perustuslain vastainen järjestely
Re: Pakkoruotsi on perustuslain vastainen järjestely
Näin. Tämä olisi todellisuutta kunnioittava ratkaisu.TK kirjoitti:Ruotsi pitäisi nähdä subjektiivisena oikeutena Raaseporin kaltaisissa kunnissa: ruotsi olisi aina tarjolla kouluissa, mutta valinnaiskielenä.
-
Jos te haluatte sanaleikkejä, kyllä se minulle käy.NRR kirjoitti:Näin. Tämä olisi todellisuutta kunnioittava ratkaisu.TK kirjoitti:Ruotsi pitäisi nähdä subjektiivisena oikeutena Raaseporin kaltaisissa kunnissa: ruotsi olisi aina tarjolla kouluissa, mutta valinnaiskielenä.
"Subjektiivinen oikeus suomen kieleen Suomessa ja
subjektiivinen oikeus ruotsin kieleen Suomen ruotsinkielisenemmistöisissä kunnissa."
Perustuslaki suorastaan vaatii tällaisen ratkaisun.
Enemmistöasema on symmetrian pohja, ei suinkaan pelkkä kansalliskieli-nimitys.
Kansalliskieli-nimitys ei aiheuta tarvetta kielen osaamiselle, vaan antaa suuremman oikeuden kielen puhumiseen
ja käyttämiseen esim.
Muistan kyllä vuoden 2011 mielenosoituksesta erään pakkoruotsittajan, joka koki, että
minun ruotsivelvollisuuteni poistuminen tarkoittaa hänen puheoikeutensa menettämistä..
Voiko tuollaista ajattelua todella olla olemassa vai onko RKP:n propagandaosasto Putiniakin etevämpiä
propagandasodassa ? Veikkaan jälkimmäistä.
Samaa myös tässä.
https://www.youtube.com/watch?v=0YcBMZOcnfk
Oikein hyvä!JV Lehtonen kirjoitti:"Subjektiivinen oikeus suomen kieleen Suomessa ja
subjektiivinen oikeus ruotsin kieleen Suomen ruotsinkielisenemmistöisissä kunnissa."
Perustuslaki suorastaan vaatii tällaisen ratkaisun.

Niin. Minä taas muistelen tätä nuorta opettajaa, jonka mielestä minun lastenlastenikin on opiskeltava ruotsia:JV Lehtonen kirjoitti:Muistan kyllä vuoden 2011 mielenosoituksesta erään pakkoruotsittajan, joka koki, että
minun ruotsivelvollisuuteni poistuminen tarkoittaa hänen puheoikeutensa menettämistä..
Voiko tuollaista ajattelua todella olla olemassa vai onko RKP:n propagandaosasto ---
Kylmää se, että tässä nuori opettaja puhuu lastenlapsistaan, joista hän on huolissaan, mikäli pakkoruotsi ei ole kasvattamassa näiden suomenkielisistä aikalaisista suvaitsevaista porukkaa. He todella haluavat nähdä pakkoruotsin jatkuvan vielä lastenlapsillemmekin eikä suinkaan siksi, että se olisi lastenlastemme etu.She thinks the gap between Finnish-speakers and Swedish-speakers would grow if the mandatory Swedish was removed. “I think prejudices would spread. I fear that my children and grandchildren will be growing up in a hostile environment where Swedish is considered to be an unnecessary language. The gap between Finnish-speaking and Swedish-speaking areas would widen, and I also fear that the violence between different language groups would grow.”
Epäilen, että kyse on yksinkertaisesti pelosta ohituskaistojen ja etuoikeuksien vähenemisestä ja tämä selitetään itsellekin muiden "vihamielisyytenä".
-
Niin, ovathan myös kielikiintiöt perustuslain hengen vastaisia.NRR kirjoitti: Epäilen, että kyse on yksinkertaisesti pelosta ohituskaistojen ja etuoikeuksien vähenemisestä ja tämä selitetään itsellekin muiden "vihamielisyytenä".
Suomenkielisistä korkekouluun pääsee 33 % hakijoista, ja ruotsinkielisistä 50 %.
Sivistykselliset tarpeet siis tyydytetään perustuslain vastaisesti.
Itse asiassa "kaksikielisyysmytologia" on syönyt perustuslain alkuperäisen idean siitä,
että Suomessa ruotsinkieliset ja suomenkieliset saavat tarpeensa tyydytettyä samanlaisin perustein.
Suomen koko kielipolitiikasta on tullut "Animal farm", jossa toiset ovat tasa-arvoisempia kuin me muut,
eli perustuslain käytännön toteutus on irvikuva perustuslain alkuperäisestä ajatuksesta.
Ja perustuslain väärintulkintahan materialisoituu keinotekoisessa opissa kaksikielisyydestä
(tai opissa "kaksikielisyydestä".. miten kukin tulkitsee)
Henkilökohtaisesti minua kiinnostaisi tutkia, milloin perustuslaintulkinta alkoi vinoutua..
ja milloin kaksikielisyysmytologian rakentaminen alkoi..
Valitettavasti aikani ei riitä tähän tutkimukseen..
ja aikahan se on suurin rajoite kieltenopiskelussakin, vaikka aivoihin dataa mahtuisikin..