Kielipakottajien marttyyriasenne
Re: Kielipakottajien marttyyriasenne
Selittäkää nyt tyhmälle miten kukaan voi kitkeä sellaista jota ei ole olemassa kuin jossain mielikuvitusleikissä? Jos siis puhutaan ruotsista Suomen sisämaassa.
Kukaan ei ole edes kieltämässä kaksikielisyysleikkejä, vaan muutama on ainoastaan ilmaissut halunsa poistua leikkipaikalta ja tehdä jotain hyödyllisempää.
Kukaan ei ole edes kieltämässä kaksikielisyysleikkejä, vaan muutama on ainoastaan ilmaissut halunsa poistua leikkipaikalta ja tehdä jotain hyödyllisempää.
Tähän JEA kommentoi tuolla palstalla, että "Kun enemmistö esittää uhria, sekin menee läpi vain tiettyyn rajaan asti. Tuon rajan jälkeen siitäkin tulee epäuskottava farssi."Jaska kirjoitti: Kun pakottaja esittää uhria, näytelmä voi mennä läpi vain tiettyyn rajaan asti. Tuon rajan jälkeen siitä tulee epäuskottava farssi.
Ikään kuin maailman enemmistöistä ei monikin olisi uhreja. Lähes kaikkialla naisten määrä yhteisössä on vähintään puolet, onko puhe naisten aseman ongelmista farssi? Myös köyhät ovat monissa maissa enemmistö, heidänkö ahdinkonsa on farssi?
Kun politiikka on hoidettu petollisen taitavasti, edustuksellinen demokratia ei riitä nostamaan enemmistön ääntä yli eliitin äänen.
-
https://www.youtube.com/watch?v=bHmZn7ua6DMNRR kirjoitti:Kun yhden koulun muutama lahjakas nuori laittaa nettiin pakkoruotsia kritisoivan räpin, herää pakkoruotsin ymmärtäjien joukko valittamaan, että suomenkielisessä koulussa on sallittu "kouluvastaisuus" ja räppi katoaa netistä.
-
Hei Hillevi !!!!!!!!!!!!!!!!
Onneksi olkoon nimipäivän johdosta ja tuhannet kiitokset tuosta räpistä. Luulin että se oli jo haudattu. juttelin nimittäin tekijän, Kristianin, kanssa ennen joulua ja silloin hän oli sitä mieltä, ettei sitä laitettaisi sinne uudelleen.
Kiva, että on tullut toisiin aatoksiin. LOISTAVAA. Siinähän oli melko makeat sanat, josta huomaa, että kyllä se suomen kieli taipuu myös runon laulantaan.
Onneksi olkoon nimipäivän johdosta ja tuhannet kiitokset tuosta räpistä. Luulin että se oli jo haudattu. juttelin nimittäin tekijän, Kristianin, kanssa ennen joulua ja silloin hän oli sitä mieltä, ettei sitä laitettaisi sinne uudelleen.
Kiva, että on tullut toisiin aatoksiin. LOISTAVAA. Siinähän oli melko makeat sanat, josta huomaa, että kyllä se suomen kieli taipuu myös runon laulantaan.
Räppihän oli huomattavasti parempi kuin muistinkaan - ja jos jotakuta mietityttää sanojen suoruus ja palava kirja, niin onpa hyvä ja makustelee ensin tätä ruotsinkielisen blogistileidin kirjoituksen käännöstä, jonka liitin toiseen ketjuun:
Kaikkien tulee opiskella ruotsia siksi, että se on yleissivistävää ja että ruotsi on perustuslain mukaan Suomen kansalliskieli. Ruotsin tulee jatkossakin olla pakollinen, koska se on yleissivistävää ja ruotsi on perustuslain mukaan Suomen kansalliskieli. Minä olen tavattoman tyytyväinen ruotsinkieliseen palveluun ja se on toiminut loistavasti kaikissa käyttämissäni instansseissa ja uskon, että tämä on suoraa seurausta siitä, että kaikki lukevat ruotsia koulussa. Ei, minä en katso, että suomen tulisi olla pakollinen Ruotsissa, koska suomi ei ole Ruotsin kansalliskieli. Minä haluan pakottaa kaikki suomenkieliset Itä-Suomessa opiskelemaan ruotsia, koska se on yleissivistävää ja koska ruotsi on perustuslain mukaan Suomen kansalliskieli. Minulla ei olisi liioin mitään sitä vastaan, että kaikki oppilaat pakotettaisiin opiskelemaan englantia ja venäjää, mieluiten ensimmäiseltä luokalta lähtien. Todella harvalla lapsella on niin varhaisessa vaiheessa vaikeuksia oppia kieltä, mutta jos sattuisi olemaan, meillä Suomessa on kolmiportainen malli tarpeen tullen saada tukea erityisopetuksesta. Jos on oikein todella vaikeaa, on oikeutettu yksilölliseen opetussuunnitelmaan ja silloin asetetaan vaatimukset ja tavoitteet lapsen omien edellytysten mukaan [NRR kyse on silloin ainakin suomenkielisellä puolella oppilaista, jotka lukevat esim. seiskalla viitosen kirjoja]. Tämä systeemi toimii hyvin. Nej, ei ole positiivista haluta vapautta pakosta, varsinkaan silloin kun vapaus merkitsisi loitontumista kulttuurisesta ja kielellisestä vähemmistöstä, joka tulee hyväksyä ja jonka kanssa tulee elää rinta rinnan läpi elämän. Kaikkea elämässä ei voi eikä pidä saada valita. Tough luck että olet syntynyt maahan, joka (ilmaiseksi) haluaa yleissivistää kaikki lapset ja tehdä heistä suvaitsevaisia ja fiksuja aikuisia. On terveellistä ja luonnetta kasvattavaa joutua elämään sellaisten asioiden kanssa, joita vihaa. Uskon, että ne, jotka koko ajan menevät vaikeuksista läpi ja ovat pakotettuja tekemään asioita, joista eivät pidä, omaavat paremmat edellytykset selviytyä elämästä kuin ne, jotka saavat kaiken hopeavadilta tarjoiltuna ja joutuvat tekemään vain sitä, mistä pitävät. Jos todella vihaa yhtä kouluainetta, kannattaa esimerkiksi hankkia harrastus, jonka kanssa puuhailla vapaa-aikana, niin on sitten porkkana, minkä vuoksi tehdä nopeasti koulutyöt, jotta ne saa sivuun ja pääsee tekemään nånting kiva loppuillan. Kyllä, tiedän, ettei missään muualla maailmassa ole vastaavaa systeemiä kuin tämä meidän. Se on kuitenkin taas vain osoitus siitä, että suomenmaalainen koulu on erityisen hyvä ja kuuluu maailman parhaisiin. Kyllä, olen arrogantti (ja puolustuskannalla), kun joku hyökkää minun identiteettiäni vastaan eikä näe minun kieltäni ja kulttuuriani riittävän tärkeänä, jotta opiskelisi sitä enemmän. Jos minä en protestoi ja puolusta itseäni, kuka sen tekisi? Jos mietit, miksi olen niin arrogantti, niin uskon että kyseessä on puhdas biologinen prosessi, joka perustuu itsesuojeluvaistoon. Tietenkään kaikki eivät ymmärrä meitä, suomenkieliset eivät tiedä millaista on elää kieli- ja kulttuurivähemmistönä, kun uhka oikeuksien poistamisesta on jatkuvasti elämässä läsnä. Ehkä muut voisivat yrittää eläytyä tilanteeseen ja katsoa asioita suomenruotsalaisten näkökulmasta, mutta ei sekään tarkoita, että tietäisi, millaista on elää näin. Eikä teidän tarvitse välttämättä meitä ymmärtääkään, riittää, että pidätte meistä. Usko minua, en ole ymmärtänyt yhtäkään poikaystävistäni (eivätkä ne minua), mutta me olemme pitäneet toisistamme todella paljon siitä huolimatta. Se toimii. Vaikutat älykkäältä (ja kielitaitoiselta!) ihmiseltä. Minä kunnioitan intohimoisia ihmisiä ja toivon sinun jatkossakin kamppailevan positiivisten asioiden puolesta. Mutta tässä asiassa et anna senttäkään periksi enkä anna minäkään. Toivotan onnea kampanjallenne mutta henkilökohtaisesti toivon, ettei lakiesitys mene lävitse. Toivon, että lapset ja nuoret pakotetaan tulevaisuudessakin lukemaan kaikkia mahdollisia kieliä ja suoraan sanoen vähät välitän siitä, miten paljon he vihaavat sitä. On vain terveellistä ja järkevää joutua alttiiksi asioille, joista ei pidä, eikä kaikkea pidä saada valita. Kuten sanottua, tough luck.
Voi Hillevillä on nimipäivä
Paljon onnea siskokulta! 

-
Sittenhän tällä ihmisellä ei tule olemaan mitään ongelmaa elää yhden pääkielen Suomessa,"On vain terveellistä ja järkevää joutua alttiiksi asioille, joista ei pidä, eikä kaikkea pidä saada valita."
missä ruotsi on virallinen de jure vähemmistökieli, jota EN suojelee.
-
Tässä http://www.abounderrattelser.fi/news/20 ... nskan.html
tai vastaavassa linkissä ida ja Li keskustelevat Suomen kielistä.
Li on kasvanut Turussa täysin ruotsiksi. Valittaa sitä, mutta hän osaa nyt jo suomea.
Idan Turun koulukaverit olivat suurelta osin suomenkielisiä, mutta Ida ei halua käyttää suomea.
tai vastaavassa linkissä ida ja Li keskustelevat Suomen kielistä.
Li on kasvanut Turussa täysin ruotsiksi. Valittaa sitä, mutta hän osaa nyt jo suomea.
Idan Turun koulukaverit olivat suurelta osin suomenkielisiä, mutta Ida ei halua käyttää suomea.
-
Kiitos onnitteluista Hannu Jussi ja NRR! Tämä Suomen nimmari yllättää aina vähän, kun Ruotsissa Hillevin päivä on 15.10.Hannu Jussi kirjoitti:Hei Hillevi !!!!!!!!!!!!!!!!
Kaivelin YouTuben pakkoruotsivideoita, ja ilahduin kovasti kun tämä poikien räppi tuli vastaan.