Obligatoriskt svenska i Finland

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Jaska
Viesti:

Re: Obligatoriskt svenska i Finland

#16 Lukematon viesti Kirjoittaja Jaska » 08.09.2014 02:34

Hannu Jussi kirjoitti:Jaska,
puolikielisenä en osaa selittää, mutta det . . . = språket ... har inte behövt språket (det).
ja svenska, svenskan . . . . ei voi sanoa svenskat
OK, luulen ymmärtäneeni. Vaikeimmat asiat ruotsin kielessä tuntuvat olevan minulle epämääräisyys vs. määräisyys sekä kieliopilliset suvut. Samoin hankalaa on, että supiini on eri kuin partisiipin perfekti:
har ätit = on syönyt (liittoaikamuoto)
är äten = on syöty (adjektiivinen)

Englannissa ne ovat yksi ja sama: has eaten, is eaten.

NRR

#17 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 08.09.2014 06:11

Jan-Erik Andelin, alkuperäisessä keskustelussa kirjoitti: --- minua on kyllä viime kuukausina huolestuttanut kummallinen piirre ainakin VKV-läisten webbifoorumissa käytävässä keskustelussa.
Sinä olet ollut huolestunut ensi hetkestä tällä palstalla eli paljin kauemmin kuin pari kuukautta. Olet keskustellut kanssani alusta asti ja ihan samoin otsarypyin.
Jan-Erik Andelin, alkuperäisessä keskustelussa kirjoitti: Pakkoruotsi on nyttemmin suomenruotsalaisten syy, vaikka enemmistö suomenkielisistä päättäjistä ylläpitää ao. järjestelmää, ja vaikka Suomen silloinkin jos täällä ei asuisi ruotsinkielisiä joutuisi pohtimaan kannattaako suuren lähimmän naapurimaan kieltä osata.
Jos meillä puhuttaisiinkiin vain siitä, kannattaako naapurin kieltä osata. Silloinhan meillä keskusteltaisiin paitsi ruotsin myös viron, venäjän, norjan ja saamen osaamisesta, vapaaehtoisesta opiskelusta. Sellaista keskustelua ei ole.

Kuvitellaan, että Ruotsin suomalaisvähemmistöllä olisi oma puolue verkostoineen ja riittävästi resursseja ja poliittisia lihaksia, jotta Ruotsiin olisi julistettu pakkosuomi; kuvitellaan, että hanke olisi syntynyt ruotsinsuomalaisissa verkostoissa, sitä koskevat lehmänkaupat olisi tehty tämän verkoston kautta, sen rankentamista edelleen ajaisivat tämän verkoston jäsenet ja lehdet täyttyisivät ruotsinsuomalaisten kiukunpurkauksista ja syytöksistä pakon kritiikin noustessa - miten ruotsalaiset pukisivat silloin sanoiksi arvionsa suomenkielisen verkoston toiminnasta?
Jan-Erik Andelin, alkuperäisessä keskustelussa kirjoitti: Syytetään myös ruotsinkielisiä kouluja eristävän kulttuurin ylläpidosta, ja sanotaan, että suomenruotsalaiset elävät toista todellisuutta. Tämä vaikka puolet suomenruotsalaista koululaisista tänään tulevat kaksikielisistä kodeista - mutta silloinkin tällä toisella vanhemmallakin on vähän epäilyttäviä surujauhoja pussissaan ja kummallisia prioriteettejä.
Minä olen kirjoittanut tästä, koska en näe mitään muuta selitystä sille, että ruotsinkieliset ovat niin pihalla suomenkielisten tarpeiden ja tavoitteiden kunnioittamisesta. Ruotsinkielisten koulujen identiteettityö näyttää jättävän ihmiset uskomaan maan olevan skandinaavimaa ja historianopetus näyttää jättävän kaipaamaan "Suomi on ruotsalainen" -sarjan asenteita. Ja oman jälkikasvun kautta karjalaistuneena tiedän, että vanhemmat muodostavat identiteettinsä usein lastensa mukaan. Kyllä suomenkieliset ja muut kieliryhmät kestävät sen, että ruotsinkielinen koulu kasvattaa skandinaaveja ja painottaa skandihistoriaa, ongelma syntyy vain ja ainoastaan siitä, että samaa painotusta totutaan vaatimaan kaikilta ja pidetään sitä ainoana oikeana suomalaisuutena, "suomenmaalaisuutena".
Jan-Erik Andelin, alkuperäisessä keskustelussa kirjoitti: Argumentit, että tutkimusten mukaan 40 % suomenruotsalaisista eivät lainkaan kannata pakollisen ruotsin järjestelmää, eivät kelpaa, vaan surut ovat kuitenkin helpoimmin ymmärrettävissä yhtenä ryhmänä, jotka kaikki pohjimmiltaan ovat samanlaisia ja yhdessä syypäitä tähän syntyneeseen tilanteeseen.
Olin muistaakseni ensimmäinen, joka toin tuon ilouutisen tänne palstalle, että 40% suomenruotsalaisista ei kannata pakkoa. Silti suomenruotsalaisten nimissä ja suomenruotsalaisten lakisääteisen edustajiston, folktingetin toimesta ajetaan pakkoa eikä kukaan nouse tätä vastaan vaan ennemminkin tuntuu löytyvän ymmärrystä sille, että jossei pakko nyt olekaan liberaalia niin onhan se sentään kommunitääristä ajattelua ja tuonut paljon hyvääkin... Eli pakon kannattamisen sijaan nähdään, että pakkoa voi aina pitkittää eikä sen kritiikki ole kovin vakuuttavaa, ehkä sen taustalla onkin ruotsivihaa tai jopa kielivihaa...
Jan-Erik Andelin, alkuperäisessä keskustelussa kirjoitti: Olen kieli-ihmisiä. Olen elämässäni aloittanut yhteensä 11 kielen opiskelun, joskaan en ole jaksanut menestyä kaikissa, mutta joissakin kyllä. Kannatan vapaata kielivalintaa. Mutta kun tuossa mainitussa seurassa jankataan, että englannissa heidän mielestään on Suomen tulevaisuus ja elämän lingua franca, niin yksikään heistä ei heittäytynyt sitten kanssani keskusteluun englanniksi.
Mitään pakkoruotsi-ongelmaa ei tietenkään olisi, jos kaikki olisivat kieli-ihmisiä ja opiskelisivat kymmenkunta kieltä eläissään. Kielipainotus vain ei palvele erilaisia ihmisiä. Juuri erilaisuuden ymmärtäminen ja kunnioitus ovat tässä avainkäsitteitä.

Mitä ihmettä sinä yrität todistaa tuolla "eivät puhu kanssani englantia"? Senkö etten osaa sen paremmin englantia kuin ruotsiakaan ja kielitaidottomana en ole oikeutettu käymään tätä keskustelua? Sinä tulet suomenkieliseen keskusteluun asenteella "panepa fenno vähän enkelskaa tähän jos osaat" ja otat itsesi tosissasi. Tuntuu hurjalta.
Jan-Erik Andelin, alkuperäisessä keskustelussa kirjoitti: Joten jäin miettimään, että onko tässä nyt oikeasti kyse innostuksesta kielten maailmaan – vai jostakin muusta? Ja haluanko todellakin ilmoittaa tuolle porukalle heidän olevansa noilla argumenteilla oikeassa? Vaikka heidän ilmoittamansa päämäärä on sama, jota itse kannatan.
Muista en tiedä, mutta itse pidän itseäni laulujen, runojen, keskustelujen, väittelyjen ja ajattelun ystävänä, en kielten ystävänä. Tekeekö se minusta yleissivistymättömän ja kelpaamattoman keskustelemaan kielivapaudesta?

Ja sinä JEA hyväksyt vapaan kielivalinnan, jos se on aivan välttämätöntä, mutta kannattaminen on oma tulkintasi. Olet hyväksynyt (ruotsiksi) nämä pakon kritiikiksi:
1. Määrä. Paljon useampi lukee pakollista ruotsia kuin olisi tarpeen --- kukaan suomenmaalainen ei voi valmistua tai saada ammattia osaamatta jonkun verran ruotsia.
2. Tehottomuus. Ruotsin opetuksen vaikuttavuus on huono, kielitaito jää heikoksi --- suuressa osassa maata ei ole kontakteja ruotsinkielisiin.
3. Siili. Suomenruotsalainen kielikeskustelu on yhtä kaoottista ja paniikinomaista kuin kielivapauden kannattajankin puhe (No huh huh).

Et nosta suomenkielisten ja muiden kieliryhmien omia tarpeita ja omaa ymmärrystä kielivapauden perustaksi. Silloin olet parhaimmillaankin holhoava muita kieliryhmiä kohtaan näiden kieliopinnoissa. Se ei ole kielivapautta.

JV Lehtonen

#18 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 08.09.2014 21:22

NRR kirjoitti:
Jan-Erik Andelin, alkuperäisessä keskustelussa kirjoitti: ---
Jan-Erik Andelin, alkuperäisessä keskustelussa kirjoitti: Pakkoruotsi on nyttemmin suomenruotsalaisten syy, vaikka enemmistö suomenkielisistä päättäjistä ylläpitää ao. järjestelmää, ja vaikka Suomen silloinkin jos täällä ei asuisi ruotsinkielisiä joutuisi pohtimaan kannattaako suuren lähimmän naapurimaan kieltä osata.
Suomenruotsalaisten nimissä ja suomenruotsalaisten lakisääteisen edustajiston, folktingetin toimesta ajetaan pakkoa eikä kukaan nouse tätä vastaan vaan ennemminkin tuntuu löytyvän ymmärrystä sille, että jossei pakko nyt olekaan liberaalia niin onhan se sentään kommunitääristä ajattelua ja tuonut paljon hyvääkin... Eli pakon kannattamisen sijaan nähdään, että pakkoa voi aina pitkittää eikä sen kritiikki ole kovin vakuuttavaa, ehkä sen taustalla onkin ruotsivihaa tai jopa kielivihaa...

--suomenkielisten ja muiden kieliryhmien omia tarpeita ja omaa ymmärrystä kielivapauden perustaksi.-.-
parhaimmillaankin holhoava muita kieliryhmiä kohtaan näiden kieliopinnoissa. Se ei ole kielivapautta.
Tämänpäiväiset reaktiot suvaitsevaisuukampanjaan valitettavasti vain vahvistavat käsitystäni, että
pakkoruotsi on "suomenruotsalaisten perusoikeus" ja saavutettu etu- Somessa suomenruotsalaisten edustajat
reagoivat juuri kuvaamallani tavalla- puhumattakaan virallisesta suomenruotsalaisuuden edunvalvontakoneistosta-
vai eikö nimenomaan Folktinget edusta suomenruotsalaisia tässä maassa ?

Olen varma siitä, että Folktinget jyrää RKP:n kautta lisätunteja lukion ruotsiin vain osoittaakseen, kuka tässä maassa käskee!
Lukion tuntijaosta piti päättää hallituksen sivistyspoliittisessa ministeriryhmässä viime perjantaina,
mutta asia jäi pöydälle-- voitte arvata, minkä takia!

http://yle.fi/uutiset/lukion_tuntijakou ... ua/7455028

Ihan itkettää lukea, millaisissa käsissä suomalaisten sivistyksestä päättäminen on!
Sivistyspoliittinen ministerityöryhmä

opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru, puheenjohtaja

liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko

maa- ja metsätalousministeri Petteri Orpo

ympäristöministeri Ville Niinistö

puolustusministeri Carl Haglund

sisäministeri Päivi Räsänen

kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen

NRR

#19 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 08.09.2014 21:28

JV Lehtonen kirjoitti: Olen varma siitä, että Folktinget jyrää RKP:n kautta lisätunteja lukion ruotsiin vain osoittaakseen, kuka tässä maassa käskee!
Lukion tuntijaosta piti päättää hallituksen sivistyspoliittisessa ministeriryhmässä viime perjantaina,
mutta asia jäi pöydälle-- voitte arvata, minkä takia!

http://yle.fi/uutiset/lukion_tuntijakou ... ua/7455028

Ihan itkettää lukea, millaisissa käsissä suomalaisten sivistyksestä päättäminen on!
Sivistyspoliittinen ministerityöryhmä

opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru, puheenjohtaja

liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko

maa- ja metsätalousministeri Petteri Orpo

ympäristöministeri Ville Niinistö

puolustusministeri Carl Haglund

sisäministeri Päivi Räsänen

kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen
Wau, ei yhtään kielivapauden kannattajaa - mutta moniko kannattaa ruotsin lisäämistä, no kyllä tuosta sen verran saa kasaan.

Mutta muistellaan vielä, miten folktinget perustelee pakollista lisäkurssia ruotsiin:

Folktinget perustaa vaatimuksensa kartoitukseen, jossa kyseltiin 2007 kirjoittaneiden ja korkeakoulupaikan saaneiden käsityksiä 2011
a) korkeakouluopintojen kannalta hyödyllisimmästä lukioaineesta
(tärkeimmäksi koettiin matematiikka 24%, jossakin hännillä ruotsi 2%)
ja
b) eniten parantamista vaatineesta lukioaineesta
(eniten lisätyötä valmistumisen jälkeen oli teettänyt ruotsi 21%, muut kaukana perässä)

Tästä on siis tehty johtopäätös, että ruotsin opintoja suomalaisessa lukiossa on liian vähän, koska pakkovirkaruotsi vaatii niin paljon töitä ja jopa valmistavia kursseja. Sen sijaan ei olla huomaavinaan, että ruotsin todellinen tarve on ollut olematon.

Jan-Erik Andelin

#20 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 08.09.2014 22:55

NRR kirjoitti:Et nosta suomenkielisten ja muiden kieliryhmien omia tarpeita ja omaa ymmärrystä kielivapauden perustaksi. Silloin olet parhaimmillaankin holhoava muita kieliryhmiä kohtaan näiden kieliopinnoissa. Se ei ole kielivapautta.
En minä lähde pohtimaan suomenkielisten tarpeita ja ymmärryksiä. Suomessa on vajaat 5 miljoonaa suomenkielistä, jotka osaavat pohtia sitä asiaa itse. Pyrin siihen, että omieni kielelliset oikeudet toteutuvat, kuitenkaan aiheuttamatta valtaväestölle kohtuutonta vaivaa ja vammaa. Koska nykyisen pakollisen ruotsin järjestelmä on kohtuuton, kannatan vapaata kielivalintaa, vaikka siitä olisikin joitakin korkeampia metafyysisiä tasoja joihin en itse yllä. Mutta hankkinet, NRR, varmaan lojaalimpia tukijoita kun minä olen tällainen penseä.

Mitä muunkielisiin suomalaisiin tulee, kannatan alkajaisiksi suomenvenäläiselle vähemmistölle yhteneväisiä vähemmistöoikeuksia suomenruotsalaisten kanssa, jahka kulloisenakin aikana voimassa olevan lain prosenttiluvut ja puhujamäärät täyttyvät. Tälle on historiallinen perusta. Lähdetäänkö siitä, että ensin hankitaan kanssafoorumilaisilta tälle tukea, niin jutellaan sitten lisää?

NRR

#21 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 09.09.2014 04:05

Jan-Erik Andelin kirjoitti:
NRR kirjoitti:Et nosta suomenkielisten ja muiden kieliryhmien omia tarpeita ja omaa ymmärrystä kielivapauden perustaksi. Silloin olet parhaimmillaankin holhoava muita kieliryhmiä kohtaan näiden kieliopinnoissa. Se ei ole kielivapautta.
En minä lähde pohtimaan suomenkielisten tarpeita ja ymmärryksiä. Suomessa on vajaat 5 miljoonaa suomenkielistä, jotka osaavat pohtia sitä asiaa itse. Pyrin siihen, että omieni kielelliset oikeudet toteutuvat --- kannatan alkajaisiksi suomenvenäläiselle vähemmistölle ---
Niin - sinun nimenomaan ei tulekaan pohtia sitä, mitä muut tarvitsevat, ainoastaan antaa muille oikeus pohtia ja päättää itse. Jos sen sjaan perustat kieltenopetuksen yhden tai vaikkapa kahden kielivähemmistön eduille, et ole kielivapauden kannalla.

Hannu Jussi

#22 Lukematon viesti Kirjoittaja Hannu Jussi » 09.09.2014 09:48

Sattumalta tänään erään ystävän kirjoitus lainaten Mandelaa:

Enough is enough.

Suomenkielisillä tulee olla oikeus tehdä omat päätöksensä itsenäisinä kansalaisina. Lause kuulostaa lähinnä omituiselta vitsiltä, jollei se olisi niin totta.

Hansa

#23 Lukematon viesti Kirjoittaja Hansa » 09.09.2014 09:54

JEA: ”Mitä muunkielisiin suomalaisiin tulee, kannatan alkajaisiksi suomenvenäläiselle vähemmistölle yhteneväisiä vähemmistöoikeuksia suomenruotsalaisten kanssa, jahka kulloisenakin aikana voimassa olevan lain prosenttiluvut ja puhujamäärät täyttyvät. Tälle on historiallinen perusta. Lähdetäänkö siitä, että ensin hankitaan kanssafoorumilaisilta tälle tukea, niin jutellaan sitten lisää?”

Älä hulluja puhu, JEA!

Pitäisikö pienen suomenkielisen väestön luopua taas omasta tilastaan ja omista resursseistaan isomman naapurimaan kielen hyväksi! Ei ikinä!!! Kun vihdoinkin, satojen vuosien sorruttuna olemisen jälkeen, olemme saaneet maailman ainoalle suomenkieliselle kansalle ja kielellemme kohtuullisen aseman! Meidänkö pitäisi taas alkaa luovuttaa niukkoja resurssejamme siihen, että nyt vuorostaan itäisen naapurimaan kielelle ja kulttuurille luotaisiin leviämis- ja kasvutilaa, virallisen vähemmistökieliaseman turvin!

Emme tuota halua, koska olemme jo todellakin tarpeeksi maksaneet läntisen naapurin kielen ylivallasta tässä maassa. Sitkeän taistelun jälkeen pääsimme murtautumaan siitä vallasta ja saimme omalle kielellemme ja omakieliselle koulutukselle mahdollisuudet. Edelleen tuo entinen valta kyllä kaikin voimin pyrkii valloittamaan asemiaan takaisiin.

Emme todellakaan suostu ottamaan toista määräilijäkieltä tähän maahan!

Vaikka näin kiihkeästi vastustan JEAn ideaa, suvaitsen silti kaikki eri kieliä puhuvat suomalaiset tähän maahan. He tuovat arvokasta lisää kielivarantoomme. Kuitenkin suomen kielen on meillä oltava maamme kansalaisia yhditävä kieli, kuten Ruotsissa kansalaisilta edellytetään ruotsin osaamista.

Naapurimaat huolehtivat jo riittävästi omien pääkieltensä asemasta, meiltä ei voida jakaa lisäresursseja siihen tarkoitukseen, meillä on oman harvinaisen kielemme asema ja säilyminen puolustettavana.

TK

#24 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 09.09.2014 13:43

Surut yrittävät hakea liittolaisia niin saamenkielisistä kuin venäjänkielisistäkin. Saamenkielisiä ja venäjänkielisiä yritetään houkutella lipevillä lupauksilla saada samanlaisia etuja, joita suruilla nyt on, kunhan vain suostuvat ehtoihin eli kannattavat pakkoruotsin ylläpitoa ja sen laajentamista.
Jotkut saamelaisethan ovat menneet retkuun, rkp sai houkuteltua joitakin listoilleen ehdokkaiksi vaaleissa.
Venäjänkieliset voivat olla isompi suupala haukattavaksi.

Jan-Erik Andelin

#25 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 09.09.2014 22:07

Hansa kirjoitti:suvaitsen silti kaikki eri kieliä puhuvat suomalaiset tähän maahan.
No, millä tavalla tämä sinun suvaitsemisesi näkyisi näiden ihmisten mahdollisuuksissa puhua ja ylläpitää omaa kieltään? Venäläisten jälkeen suurimmat ryhmät ovat virolaiset, somalit, englannin- ja arabiankieliset, kurdit, kiinalaiset ja kosovolaiset.

Noustenmaa

#26 Lukematon viesti Kirjoittaja Noustenmaa » 09.09.2014 23:30

Hansa kirjoitti:suvaitsen silti kaikki eri kieliä puhuvat suomalaiset tähän maahan.
No, millä tavalla tämä sinun suvaitsemisesi näkyisi näiden ihmisten mahdollisuuksissa puhua ja ylläpitää omaa kieltään? Venäläisten jälkeen suurimmat ryhmät ovat virolaiset, somalit, englannin- ja arabiankieliset, kurdit, kiinalaiset ja kosovolaiset.
Minusta sen ei pitäisi näkyä lainkaan.
Kaikki voivat käyttää haluamaansa kieltä ja antavat toisten tehdä samoin.
Kieliryhmiemme edustajina minä anna sinun puhua ja opiskella ihan mitä kieltä haluat mutta sinä et anna minun tehdä samoin.

Jan-Erik Andelin

#27 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 09.09.2014 23:46

TK ja Noustenmaa, te olette raivostuttavia idiootteja, jotka näette jatkuvasti minun etnisyyttäni, mutta ette mielipiteitäni. Ei tässä parane enää käyttää mitään rationaalisia argumentteja. Tämä keskustelu oli sitten tässä. Toivon, että teille EU-vetoisessa hoitopaikkojen hankinnassa löytyy mukavat pedit Tanskasta tai Slovakiasta.

Jaska
Viesti:

#28 Lukematon viesti Kirjoittaja Jaska » 10.09.2014 02:32

Noustenmaa kirjoitti:
Minusta sen ei pitäisi näkyä lainkaan.
Kaikki voivat käyttää haluamaansa kieltä ja antavat toisten tehdä samoin.
Kieliryhmiemme edustajina minä anna sinun puhua ja opiskella ihan mitä kieltä haluat mutta sinä et anna minun tehdä samoin.
Ymmärrän aika hyvin, miksi Jan-Erikillä naksahti tästä... :)
Mies on kuitenkin vapaan kielivalinnan puolella, ja silti häntä äidinkielensä ja viiteryhmänsä vuoksi kohdellaan kielipakottajana. Vähän sama kuin syyttäisi Oskar Schindleriä juutalaisten joukkotuhonnasta vain siksi, että hän kuului natsipuolueeseen...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Oskar_Schindler

Eero Nevalainen
Viesti:

#29 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 10.09.2014 03:22

Jan-Erik Andelin kirjoitti:TK ja Noustenmaa, te olette raivostuttavia idiootteja, jotka näette jatkuvasti minun etnisyyttäni, mutta ette mielipiteitäni. Ei tässä parane enää käyttää mitään rationaalisia argumentteja. Tämä keskustelu oli sitten tässä. Toivon, että teille EU-vetoisessa hoitopaikkojen hankinnassa löytyy mukavat pedit Tanskasta tai Slovakiasta.
Tulin "lomalta" tänne ja heti ensinnä luen taas Jan-Erikin pimahduksen. Tämähän on mielenkiintoista :D

Jan-Erik kuitenkin ilmeisesti tykkää meistä koska hän silti tulee ovet paukkuen aina säännöllisesti takaisin... minkähän takia?

Pakko kyllä taas ottaa kiinni tuosta termistä "etnisyys" jota J-E itse vapaaehtoisesti käyttää. Saanko minä olla toisella tavalla etninen jos Jan-Erik on jollain tavalla etninen? Vai onko se fasismia jos koen olevani toisella tavalla etninen? Juuri tämä minun erilainen etnisyyteni käsittääkseni on tässä koko keskustelussa se keskeisin laukaisin nationalismi-fasismisyytöksille ja toisaalta sille, miltä pohjalta suomenruotsalainen ideologiasysteemi myös hajoaa, koska tällöin pitää joko osata kunnioittaa myös toisten etnisyyttä tai olla pahimmillaan rasisti ("suomalaiset eivät ole kulttuurikansaa"); kahden kansalliskielen etnisen kansan idea toisaalta tuntuu vaativan koko kansan määrittämistä juuri ruotsalaisuuden kautta, koska muutoin olisi olemassa kai jotain itämerensuomalaisuutta joka vaatisi jonkinlaista huomiota?

Eero Nevalainen
Viesti:

#30 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 10.09.2014 03:32

Jan-Erik Andelin kirjoitti:En minä lähde pohtimaan suomenkielisten tarpeita ja ymmärryksiä. Suomessa on vajaat 5 miljoonaa suomenkielistä, jotka osaavat pohtia sitä asiaa itse. Pyrin siihen, että omieni kielelliset oikeudet toteutuvat, kuitenkaan aiheuttamatta valtaväestölle kohtuutonta vaivaa ja vammaa.
Miten tämä voi olla näin täysipäisen kuuloista tekstiä tyypiltä joka kirjoitti omassa lehdessään jostain klarögad oviljasta...
Koska nykyisen pakollisen ruotsin järjestelmä on kohtuuton, kannatan vapaata kielivalintaa, vaikka siitä olisikin joitakin korkeampia metafyysisiä tasoja joihin en itse yllä.
No vaikka et itse ylläkään niin se metafyysinen taso on se idea että koko kansakunta on pohjimmiltaan ruotsia puhuvia ruotsalaisia ja suomi on tahra kuviossa. Ja sitten jos mikään on tuon kanssa ristiriidassa niin päästään keskusteluun siitä miten 1800-luku oli rikos ruotsalaisuutta vastaan kun suomenkieliset pääsivät irti... sinänsä ei minulla olisi paljoakaan sitä vastaan että lähestyisimme asiaa siltä kannalta kuin väität että asian näet. Olisin jopa aika myötämielinen sinun tarpeillesi, mutta kun me emme tätä asiaa ikävä kyllä päätä, joten minun on pakko panna vastaan niille muille.
Mitä muunkielisiin suomalaisiin tulee, kannatan alkajaisiksi suomenvenäläiselle vähemmistölle yhteneväisiä vähemmistöoikeuksia suomenruotsalaisten kanssa, jahka kulloisenakin aikana voimassa olevan lain prosenttiluvut ja puhujamäärät täyttyvät.
Ongelma onkin sitten nuo prosenttiluvut ja miten ne säädetään. Mutta en voi kannattaa, koska venäjänkieliset eivät ole samalla tavalla merkittävä historiallinen vähemmistö kuin ruotsinkieliset.

Mutta tämä nyt on ihan turhaa vääntöä koska emme me tästä asiasta päätä; ongelma on se että Svenska YLE puhuu ihan kritiikittä skolsvenskasta vaikka asiaa voisi käsitellä älyllisemminkin...

Vastaa Viestiin