Tiedätsä, joskus minä tosiaan uskon, että jossakin tamperelaisessa kapakassa on valomerkin jälkeen joku idiootti, joka oikeasti pitää tuota varsin fiksuna analyysinä.JV Lehtonen kirjoitti:kun kokoomus ja vihreät käännytetään RKP:n käskyläisiksi
Eskalointi
-
Re: Eskalointi
Epäilemättä Vapaa Kielivalinta ry:tä varmaan joskus vaivaa ne, jotka ovat kaapanneet heidän "radioasemansa" ja lähettävät heidän nimissään.
Tampere on ihan kiva paikka, hei.Jan-Erik Andelin kirjoitti:jossakin tamperelaisessa kapakassa
Mitä ihmettä sinä haet?
Olisivatko asialliset vastaukset liian hienoa tamperelaiseen kapakkaan?
Yksi viesti yhdistyksen vastaavilta riittää ja vaihdan kanavaa.Jan-Erik Andelin kirjoitti:Epäilemättä Vapaa Kielivalinta ry:tä varmaan joskus vaivaa ne, jotka ovat kaapanneet heidän "radioasemansa" ja lähettävät heidän nimissään.
-
Minä en edes ole jäsen!NRR kirjoitti:Yksi viesti yhdistyksen vastaavilta riittää ja vaihdan kanavaa.Jan-Erik Andelin kirjoitti:Epäilemättä Vapaa Kielivalinta ry:tä varmaan joskus vaivaa ne, jotka ovat kaapanneet heidän "radioasemansa" ja lähettävät heidän nimissään.

JEA voisi tehdä analyysin, kuinka moni suomalainen saattaisi olla JVL:n politiikan kannattaja ?
Entä kuinka moni jakaa Jaskan arvot ?
Tiedustelutoiminnan yksi ulottuvuus on aistia "kansan mielialoja" ..
Tutustuin tiedustelupalvelujen toimintaan jo 1980-luvulla.
Mitähän "salainen agentti" aistisi lukiessaan tätä palstaa ?
Mitähän hän raportoisi toimeksiantajilleen ?
Mitkähän ovat kansan mielialat ?
Mitkä ovat yhteiskunnan syvät pohjavirtaukset, mihin suuntaan ne ovat menossa ?
Ethän sinä pysty perustelemaan pakkoruotsia edes itsellesi, kuinka sitten meille muille? Millä perustelet sen, että juuri niiden nuorten olisi jäätävä pakkoruotsin alaisuuteen, joiden ongelmista tämänkin palstan kirjoittajat ovat pakon kritisointiin heränneet?Jan-Erik Andelin kirjoitti:--- joku saattaa sanoa, että typeriä olivat VKV:ssä kun eivät puoltaneet alkuun kahdeksan kuntaa Itä-Suomesta kokeilun piiriin (Katainen, Sipilä) tai 60 prosenttia Suomen väestöstä pois kärsimästä pakkoruotsista (Saukkonen).
Moitit meitä valtavasti (olen ketjun alussa koonnut näitä moitteita), mutta et pysty perustelemaan moitteitasi. Käyt heittämässä vain muutaman loukkaantuneen ja provosoivan välihuudon, muttet yritäkään olla osallisena vuoropuhelussa, jossa sinun pitäisi myös perustella jotakin.
Kuka tahansa täällä voi antaa perusteet vapaaehtoiselle ruotsille. Itse et halua antaa perusteita pakolliselle ruotsille (enkä voi moittia, kun niitä ei ole), mutta silti vaadit kompromissia. Et kerro kuka on kompromissin toinen osapuoli, mitä tuo osapuoli pakon poistuessa menettää ja mitä on tarjottava tilalle. Annat ymmärtää, että toisella puolella ovat ainakin Katainen ja Sipilä.
Kataisen perustelut pakkoruotsille olivat Joensuussa vielä viime vuonna "Kun on yksi kansa ja kaksi kieltä, niin kyllä kansan pitää toisiaan ymmärtää ja osata kieli edes alkeellisella tavalla." Nyt Katainen siis sanoo, että Joensuu saa mennä. Onko kansa nyt muuttunut vai oliko Kataisen silloinen perustelu pelkkä savuverho todellisille syille, joita ei sanota ääneen?
Ei tätä keskustelua voi käydä siten, että vain moitit meitä muttet pysty puolustamaan kritiikkiäsi, et suostu puolustamaan pakkoa muttet hyväksy sen poistamistakaan, väität että sympatiasi kielivapaudelle on kadonnut täällä vaikket oikeasti ole koskaan ymmärtänytkään, miksi pakkoruotsi olisi suomenkielisille tai uussuomalaisille ongelma ja miksi sinun pitäisi välittää niistä ongelmista, joita pakko aiheuttaa.
Viimeksi muokannut NRR, 19.09.2013 23:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Eikö tutkivan journalistin kannattaisi haastatella yhdistyksen vastuuhenkilöitä,
jotta saataisiin selville, mitä yhdistys ja kansalaisaloite ajaa ?
Vai metsästätkö täältä jotain hakkaraisia, jotka syyllistyvät kiihottamiseen kansanryhmää vastaan ?
Sellaisia ei löydy!
Kysymykseni, onko Suomessa tai maailmassa vastaavaa ryhmää kuin suomenruotsalaiset,
joiden hyvinvoinnin eteen miljoonat ja taas miljoonat tekevät vuosikausien ajan henkilökohtaisia uhrauksia
saamatta mitään vastineeksi, ei ole vielä tullut vastausta!
Kysymys on täysin legitiimi, joskaan ei poliittisesti korrekti..
Mutta minä yksittäisenä kansalaisena kysyn sen, ja kyllä sen kohta saattaa joku epäkorrekti
poliitikkokin kysyä.. vaikka se Skinnari!
jotta saataisiin selville, mitä yhdistys ja kansalaisaloite ajaa ?
Vai metsästätkö täältä jotain hakkaraisia, jotka syyllistyvät kiihottamiseen kansanryhmää vastaan ?
Sellaisia ei löydy!
Kysymykseni, onko Suomessa tai maailmassa vastaavaa ryhmää kuin suomenruotsalaiset,
joiden hyvinvoinnin eteen miljoonat ja taas miljoonat tekevät vuosikausien ajan henkilökohtaisia uhrauksia
saamatta mitään vastineeksi, ei ole vielä tullut vastausta!
Kysymys on täysin legitiimi, joskaan ei poliittisesti korrekti..
Mutta minä yksittäisenä kansalaisena kysyn sen, ja kyllä sen kohta saattaa joku epäkorrekti
poliitikkokin kysyä.. vaikka se Skinnari!
-
Tässä vielä kansalaisaloitteen puuhamiesten yhteystiedot:
Kannattaa kysyä heiltä virallinen kannanotto eikä arvailla ja spekuloida.
Heikki Orsila
heikki.orsila@vapaakielivalinta.fi
+358407325989
Ilmari Rostila, Tampere
ilmari.rostila@vapaakielivalinta.fi
0405229301
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/131
Kannattaa kysyä heiltä virallinen kannanotto eikä arvailla ja spekuloida.
Heikki Orsila
heikki.orsila@vapaakielivalinta.fi
+358407325989
Ilmari Rostila, Tampere
ilmari.rostila@vapaakielivalinta.fi
0405229301
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/131
JEA, Mikset vain sanonut heti viime talvena tullessasi, että on tulossa esitys, jossa pakkoa lievennetään idässä ja kovennetaan lännessä ja tätä haluaisit meidänkin komppaavan?
Olisi jäänyt paljon turhaa diipadaapaa pois.
Olisi jäänyt paljon turhaa diipadaapaa pois.
-
Tämä epäsuora väite on sinun, joten varmaan sinun pitäisi tehdä jotakin sen toteen näyttämiseksi itse.JV Lehtonen kirjoitti:Kysymykseni, onko Suomessa tai maailmassa vastaavaa ryhmää kuin suomenruotsalaiset, joiden hyvinvoinnin eteen miljoonat ja taas miljoonat tekevät vuosikausien ajan henkilökohtaisia uhrauksia saamatta mitään vastineeksi, ei ole vielä tullut vastausta! Kysymys on täysin legitiimi, joskaan ei poliittisesti korrekti.
Minun panokseni yhteisen kommunikointimme onnistumiseksi on neljä kouluvuotta pidempi kuin sinun ja lähes kolminkertainen tuntimäärältään kuin näiden miljoonien. Tämän lisäksi vaaditaan vielä paljon, paljon harjoittelua, ja silti en vielä ymmärrä kaikkia nyansseja minun pääkirjoitustyötäni varten. Mutta tämä minun suomeni ei tietenkään ole uhrausta eikä toisen palvelemista, vaan jotakin muuta, eikö totta? Millä sanalla kuvaisit tätä toimintaani? Ensin sinun blogisi täyteen, ja nyt täälla 360 viestiä sinun kielelläsi, jota pidetään eräänä maailman vaikeimmista. Koska sinulla on pakkoruotsitulppa.
We could have done this in English as well.
Yhtä hyvin saksaksi tai ranskaksi tai venäjäksi tai viroksi minun puolestani. Itsepähän tulitte tänne pyytämättä JEA. Kiitos kuitenkin vierailusta. Tiettyjä asioita avasitte, kuten NRR on hienosti analysoinut, samoin
J V Lehtonen ja Jaska. Kuitenkin Suomen kieli on suomi ja täällä se on luonnollisesti keskustelukieli. Ota tai jätä. Vaikka teidän suomenmaalaisten identiteetti onkin hukassa, kun tuijotatte historiaan, joka ei kyllä valloittajalle/miehittäjälle kunniaa tuo ja unelmoitte jostakin sellaisesta, joka ei koskaan palaa. Valloittaja on rosvo, tuli se mistä ilmansuunnasta tahansa. Me katsomme eteen-, emme taaksepäin ja tänä päivänä meidän suomalainen identiteettimme on vahva. Kielitaitoisen nuorisomme kotimaa on Suomi ja Eurooppa mutta katse kantaa Aasiaan, Afrikkaan, Amerikkaan. Pakkoruotsin poisto ei edellytä kompromisseja. Occamin partaveitsiperiaatteen mukaan yksinkertaisin ratkaisu on useimmiten paras. Luulette rahalla selviävänne kaikesta mutta kansaa ette voi vaihtaa. Tulette näkemään, että korruptoituneiden poliitikkojen vaihtaminen on huomattavan helppoa. Au revoir tai adieu! -voitte valita.
J V Lehtonen ja Jaska. Kuitenkin Suomen kieli on suomi ja täällä se on luonnollisesti keskustelukieli. Ota tai jätä. Vaikka teidän suomenmaalaisten identiteetti onkin hukassa, kun tuijotatte historiaan, joka ei kyllä valloittajalle/miehittäjälle kunniaa tuo ja unelmoitte jostakin sellaisesta, joka ei koskaan palaa. Valloittaja on rosvo, tuli se mistä ilmansuunnasta tahansa. Me katsomme eteen-, emme taaksepäin ja tänä päivänä meidän suomalainen identiteettimme on vahva. Kielitaitoisen nuorisomme kotimaa on Suomi ja Eurooppa mutta katse kantaa Aasiaan, Afrikkaan, Amerikkaan. Pakkoruotsin poisto ei edellytä kompromisseja. Occamin partaveitsiperiaatteen mukaan yksinkertaisin ratkaisu on useimmiten paras. Luulette rahalla selviävänne kaikesta mutta kansaa ette voi vaihtaa. Tulette näkemään, että korruptoituneiden poliitikkojen vaihtaminen on huomattavan helppoa. Au revoir tai adieu! -voitte valita.
Luin viestisi moneen kertaan ja mietin, mitä ihmettä oikein sanot.Jan-Erik Andelin kirjoitti:Minun panokseni yhteisen kommunikointimme onnistumiseksi on neljä kouluvuotta pidempi kuin sinun ja lähes kolminkertainen tuntimäärältään kuin näiden miljoonien. --- Mutta tämä minun suomeni ei tietenkään ole uhrausta eikä toisen palvelemista, vaan jotakin muuta, eikö totta? ---
Olet kuin seinä tässä keskustelussa. Olin pystynyt ymmärtämään asennettasi vain ajattelemalla, että kenties ruotsin kielen asemaan Suomessa on liitetty jokin niin merkityksellinen unelma, ettei mikään viesti muiden todellisuudesta ja muiden ongelmista ja tarpeista saa kyseenalaistamaan sitä. Yritin psyykata itseäni siihen, että ehkei kyse olekaan halveksunnasta ja vähättelystä, vaikka siltä tuntuu.
Nyt palaat avoimeen halveksuntaan ja vähättelyyn. Esität olevasi tässä se osapuoli, joka antaa "yhteiseen kommunikaatioon" eniten: neljä kouluvuotta pitempi "toinen kotimainen" ja paljon meidän pakkoamme vaativampi suoritustaso (ymmärrän toki, että olet tästä ylpeä ja ansaitset kyllä tunnustusta tästä työstä). Annat ymmärtää, että se jos mikä on uhraus ennemmin kuin muiden kieliryhmien peruskoulusta yliopistoon jatkuva pakkoruotsi. Että jos teidän on käytännön pakosta opiskeltava hyvää suomea asuitte missä tahansa Suomessa (kuten olet aiemmin todistanut), niin ei voi olla liikaa pyydetty muita opiskelemaan pakolla ruotsia, jota ei tarvita - onhan se silloin tasoltaankin tosi paljon helpompaa.
Tästä logiikasta nyt edelleen puuttuu ne oleelliset palat: missä on tämän kuvion järki ja kohtuus?
Joudun nyt pahoittelemaan keskustelun haaksirikkoa omalta puoleltani.
En yrityksistä huolimatta pääse jyvälle siitä, mitä JEA yrität sanoa, tässä tai muissa kohdin. Mikään elämänkokemukseni, koulutukseni tai arvoihin liittyvät pohdintani eivät ole valmistaneet minua siihen ajattelutapaan, jota edustat.
Minulle jää arvoitukseksi tapasi ohittaa se, mikä toiselle on oleellista, enkä ymmärrä, mikä häiriögeneraattori saa aikaan ne tulkinnat, joita rakentelet meistä.
En suoraan sanoen myöskään näe, että olisit kyennyt mitenkään perustelemaan vaatimaasi pakon pitkittämistä laajoilla, väkirikkailla ja valmiiksi ongelmallisilla alueilla, missä ruotsin tarve muiden kieliryhmien näkökulmasta on keskimäärin nolla ja missä suurin osa pakon kriitikoista asuu.
Olet pettynyt ja loukkaantunut - vaikka sen paremmin pakkoruotsi kuin sen poistaminen ei oleellisesti vaikuta omaan tai lastesi elämään. En ymmärrä.
Mikä on se kaksikielisyyteen liittyvä unelma, jolle pakkoruotsi ja sen pitkittäminen on rakennettu? Onko se todella meidän lastemme pakkotyön ja ongelmien arvoinen?
En yrityksistä huolimatta pääse jyvälle siitä, mitä JEA yrität sanoa, tässä tai muissa kohdin. Mikään elämänkokemukseni, koulutukseni tai arvoihin liittyvät pohdintani eivät ole valmistaneet minua siihen ajattelutapaan, jota edustat.
Minulle jää arvoitukseksi tapasi ohittaa se, mikä toiselle on oleellista, enkä ymmärrä, mikä häiriögeneraattori saa aikaan ne tulkinnat, joita rakentelet meistä.
En suoraan sanoen myöskään näe, että olisit kyennyt mitenkään perustelemaan vaatimaasi pakon pitkittämistä laajoilla, väkirikkailla ja valmiiksi ongelmallisilla alueilla, missä ruotsin tarve muiden kieliryhmien näkökulmasta on keskimäärin nolla ja missä suurin osa pakon kriitikoista asuu.
Olet pettynyt ja loukkaantunut - vaikka sen paremmin pakkoruotsi kuin sen poistaminen ei oleellisesti vaikuta omaan tai lastesi elämään. En ymmärrä.
Mikä on se kaksikielisyyteen liittyvä unelma, jolle pakkoruotsi ja sen pitkittäminen on rakennettu? Onko se todella meidän lastemme pakkotyön ja ongelmien arvoinen?
-
Genau. Sie haben das richtig schön formuliert. Mit der freien Sprachwahl habe ich eigentlich kein Problem. Die Herausforderungen im Bezug auf den Alltag der Finnland-Schweden können später, und davon getrennt, gelöst werden. Wenn aber auf die freie Sprachwahl viele Ideen vom Schwedischen als Räuber- und Ausbeuterkultur aufhängt werden, in der Geschichte und im Gegenwart, bleiben diese Bestrebungen mir aber total fremd. Das hat fast nichts mit unseren Schulen zu tun. Auf Wiedersehen; gleichfalls.Uolevi kirjoitti:Yhtä hyvin saksaksi tai ranskaksi tai venäjäksi tai viroksi minun puolestani. Itsepähän tulitte tänne pyytämättä JEA. Kiitos kuitenkin vierailusta. Tiettyjä asioita avasitte, kuten NRR on hienosti analysoinut, samoin J V Lehtonen ja Jaska. Kuitenkin Suomen kieli on suomi ja täällä se on luonnollisesti keskustelukieli. Ota tai jätä. Vaikka teidän suomenmaalaisten identiteetti onkin hukassa, kun tuijotatte historiaan, joka ei kyllä valloittajalle/miehittäjälle kunniaa tuo ja unelmoitte jostakin sellaisesta, joka ei koskaan palaa. Valloittaja on rosvo, tuli se mistä ilmansuunnasta tahansa. Me katsomme eteen-, emme taaksepäin ja tänä päivänä meidän suomalainen identiteettimme on vahva. Kielitaitoisen nuorisomme kotimaa on Suomi ja Eurooppa mutta katse kantaa Aasiaan, Afrikkaan, Amerikkaan. Pakkoruotsin poisto ei edellytä kompromisseja. Occamin partaveitsiperiaatteen mukaan yksinkertaisin ratkaisu on useimmiten paras. Luulette rahalla selviävänne kaikesta mutta kansaa ette voi vaihtaa. Tulette näkemään, että korruptoituneiden poliitikkojen vaihtaminen on huomattavan helppoa. Au revoir tai adieu! -voitte valita.
-
Hidastus, jarrutus, jumitus!
Sama keinovalikoima kaikilla: andersson, melin, andelin, lindfors..jne jne.
Uutta on toki freudenthalilaisuuden paluu hienostuneemmassa muodossa!
NRR, voin kertoa, että väittely sinänsä on kehittävää.
Olen entisestäänkin parantanut valmiuksiani puolustaa omia intressejäni. neuvotella parempia sopimuksia ja muutenkin esiintyä vakuuttavammin
elämän muillakin alueilla, missä syntyy konfliktitilanteita- ja niitä riittää autonhuollosta terveyspalveluihin ja verottajaan asti!
Me vapaustaistelijat olemme oikeassa, historia tulee sen osoittamaan!
Suomen kannalta on ikävää, että joudumme elämään Neuvosto-Eestin kaltaisessa rinnakkaistodellisuuksien maailmassa.
Kansakunnan psykoanalyysiä odotellessa..
TAISTELU JATKUU - VIIMEISEEN HENGENVETOON!
Sama keinovalikoima kaikilla: andersson, melin, andelin, lindfors..jne jne.
Uutta on toki freudenthalilaisuuden paluu hienostuneemmassa muodossa!
NRR, voin kertoa, että väittely sinänsä on kehittävää.
Olen entisestäänkin parantanut valmiuksiani puolustaa omia intressejäni. neuvotella parempia sopimuksia ja muutenkin esiintyä vakuuttavammin
elämän muillakin alueilla, missä syntyy konfliktitilanteita- ja niitä riittää autonhuollosta terveyspalveluihin ja verottajaan asti!
Me vapaustaistelijat olemme oikeassa, historia tulee sen osoittamaan!
Suomen kannalta on ikävää, että joudumme elämään Neuvosto-Eestin kaltaisessa rinnakkaistodellisuuksien maailmassa.
Kansakunnan psykoanalyysiä odotellessa..
TAISTELU JATKUU - VIIMEISEEN HENGENVETOON!
Tuollaisia kuvioita kutsuvat lähinnä ne, jotka rakentavat pakkoruotsin puolustuksen "Suomi on ruotsalainen" -ohjelman kaltaisille historiatulkinnoille ja nykypäivän kuvauksille.Jan-Erik Andelin kirjoitti:Schwedischen als Räuber- und Ausbeuterkultur
Ja nyt siis "loukkauksista" kostoksi lapsillemme se pitkitetty pakkoruotsi.
Anna mun kaikki kestää!