JEA: "Kirjoitin viime yönä keskustelussa Kysely foorumilaisille (klo 00:38), että olisi hyvä ratkaisu erottaa koulutus-, kieli- ja palvelupolitiikka kokonaan toisistaan pakollisesta ruotsista puhuttaessa. Silloin poistettaisiin pakkoruotsi puhtaasti koulutuspoliittisin perustein, jos eduskunta on sitä mieltä, no strings attached."
Mutta miten tämä "paneelimme" viesti saadaan sille taholle tiedoksi, joka kirjoittelee kansalliskieliselvityksiä ja muita linjapapereita ?
Joku tuon selvityksen on laatinut! Ei sitä tekoäly kirjoita! Kuka on tuon tekeleen laatija ?
Tutkivan journalismin paikka selvittää, kuka tai ketkä ovat laatineet OPH:n kansalliskieliselvityksen!
http://www.oph.fi/julkaisut/2011/kansalliskieliselvitys
Opetushallitus on selvittänyt, onko kansalliskieltemme, suomen ja ruotsin, opetus riittävää perustuslaissa säädettyjen kielellisten oikeuksien turvaamiseksi.
Selvitys käsittelee suomen ja ruotsin kielen osaamisen tarvetta työelämässä,
kielten opetusta toisena kotimaisena kielenä sekä toisen kotimaisen kielen oppimistuloksia ja niiden kehitystä.
Perustuslaista ei voida suoraan johtaa millaista kansalliskieltemme opetuksen tulisi olla, eikä perustuslakiin sisälly yksiselitteistä ”raja-arvoa” kielten osaamiselle. Kielellisiä oikeuksia koskevat säännökset tulee kuitenkin ottaa huomioon koulu- ja muita sivistysoloja järjestettäessä. Valtion ja kuntien tulee aktiivisin toimenpitein turvata kielellisten oikeuksien toteutuminen.
Kansalliskielten osaaminen on viimeisen kymmenen vuoden aikana heikentynyt kaikilla kouluasteilla. Kehitys on erityisen huolestuttavaa toisena kotimaisena kielenä opiskellussa ruotsin kielessä. Kehitys on johtamassa perustuslain rikkomiseen.
Ruotsin kielen osaamista tulee parantaa, jotta perustuslaissa säädetty jokaisen oikeus käyttää tuomioistuimissa ja muissa viranomaisissa omaa kieltään turvataan ja jotta suomen- ja ruotsinkielisen väestön sivistyksellisistä ja yhteiskunnallisista tarpeista voidaan huolehtia samanlaisten perusteiden mukaisesti myös käytännössä.
Toimenpiteinä osaamisen parantamiseksi selvityksessä esitetään muun muassa, että toisen kotimaisen kielen opetus aloitettaisiin aiemmin ja opetustarjontaa lisättäisiin perusopetuksessa. Lisäksi opetuksen järjestäjä velvoitettaisiin aloittamaan kielenopetus, jos vähintään kymmenen oppilasta saman opetuksen järjestäjän kouluissa on valinnut kielen. Selvitykseen sisältyy myös lukiota, ammatillista koulutusta, ammattikorkeakouluja ja yliopistoja sekä aikuiskoulutusta koskevia toimenpide-ehdotuksia sekä ehdotuksia, joilla vaikutetaan toisen kotimaisen kielen opiskelua koskeviin asenteisiin.
Vuosi:
2011
ISBN:
978-952-13-4721-4 (pdf)
Sarja:
Raportit ja selvitykset 2011:7
ISSN:
ISSN-L 1798-8918
ISSN 1798-8926 (verkkojulkaisu)
Julkaisu saatavilla seuraavilla kielillä:
suomi, ruotsi