Tällainen kannanotto johtavalta suomenruotsalaiselta koulumieheltä olisi vielä puoli vuotta sitten saanut runsaat aplodit tässä foorumissa. Nyt siihen heitetään tikkaa.Dan Johansson/Läraren kirjoitti:pakkoruotsi on asia, josta suomenkieliset päättävät itse eikä ole kyse siitä, että pakkoruotsi olisi siksi, että ruotsinkielisiä pitäisi palvella
Läraren: Pakkoruotsia kaksikielisyyden säilyttämiseen
-
Re: Läraren: Pakkoruotsia kaksikielisyyden säilyttämiseen
Edelleen sinä haluat olla se, jota on loukattu, vaikka meidän lapsemme maksavat nyt pakkoruotsista kovan hinnan.Jan-Erik Andelin kirjoitti:Tällainen kannanotto johtavalta suomenruotsalaiselta koulumieheltä olisi vielä puoli vuotta sitten saanut runsaat aplodit tässä foorumissa. Nyt siihen heitetään tikkaa.Dan Johansson/Läraren kirjoitti:pakkoruotsi on asia, josta suomenkieliset päättävät itse eikä ole kyse siitä, että pakkoruotsi olisi siksi, että ruotsinkielisiä pitäisi palvella
Mutta olet oikeassa. Tilanne on muuttunut nopeasti.
Minä palstan ikävimpänä tikanheittäjänä muistutan, että nyt ruoditaan pakon pitkittämisen perustelut loppuun asti. Mikään "suomalaiset saavat itse valita kunhan tietävät, että sivistynyt jatkaa pakkoa" ei kerää taputuksia.
Mutta itseäni tästä aloituksesta alkanut ajatusvirta on kyllä helpottanut. Olin ihmetellyt, kuinka pakon pitkittäjät suhtautuvat niin yliolkaisesti meihin, jotka tuomme pakon ongelmat esiin. Voin ymmärtää sen vain ajattelemalla, että ruotsin kielen asemaan Suomessa on liitetty jokin niin merkityksellinen unelma, ettei mikään viesti muiden todellisuudesta saa kyseenalaistamaan sitä. Kyse ei siis ole niinkään halveksunnasta ja vähättelystä, kuten olin ajatellut.
Kiesus sentään.NRR kirjoitti:Thomas Wallgren yritti taannoin vaalikoneessa selittää kannatustaan pakkoruotsille näin:
"Pohjoismainen identiteetti on kaikille suomalaisille merkittävä voimavara. En usko että pohjoismaisuuden heikentämisestä Suomessa on kenellekään mitään etua. Kaikilla suomalaisilla tulee säilytttää yhtälainen oikeus ruotsin kielen oppimiseen. Valinnaisuuden lisääminen kouluissa johtaa helposti heikompien oppilaiden tulosten heikkenemiseen ja eriarvoistumiseen."
Mitähän ruotsinkieliset tykkäävät, jos aletaan kaikki propagoida tällaisella argumentoinnilla:
"Itämerensuomalainen identiteetti on kaikille suomalaisille merkittävä voimavara. Kaikilla suomalaisilla pitää olla oikeus viron kielen oppimiseen, ja tämän oikeuden varmistamiseksi Suomeen tarvitaan pakkoviro."
Mikä ihmeen tarve eräillä on tuputtaa muille omaa identiteettiään? Kansalaisuusidentiteetti (Suomen valtio ja sen edustusurheilijoiden kannattaminen tms.) voi olla sama suomenkielisillä ja ruotsinkielisillä, mutta yhteenkuuluvuuden tunne maan ulkopuolelle menee kyllä aika lailla äidinkielen mukaan: ruotsinkieliset kokekoot Skandinavian läheisimmäksi viiteryhmäkseen, mutta antakoot suomenkielisten kokea itämerensuomalaisen viiteryhmän lähimmäksi.
-
- Viesti:
Käytännössä sitä voisi kutsua suorastaan jonkinlaiseksi ruotsalaiseksi kansallismielisyydeksi. Tuleepa vain mieleen nimittäin se Svenska YLEn juttu ja sen kommentit. Itselläni kesti todella pitkään ymmärtää että mikä siellä on takana, kun yritin argumentoida jonkinlaisesta "tasa-arvoisesta" lähtökohdasta siinä mielessä, että jos heillä on kielen suhteen tärkeitä assosiaatioita, niin niitä olisi minullakin -- mutta kun idea on se, että ei todellakaan heidän mielestään ole. Ja jos on, niin sitten olen natsi, koska minunhan kuuluu ymmärtää olla ruotsalainen ja elää "tasa-arvoisessa" Nordenissa jossa kaikilla on yhtäläiset ruotsinkieliset oikeudet... kaikki muu johtuu sitten jostain negatiivisesta henkilööni liitettävästä määreestä X.NRR kirjoitti:Voin ymmärtää sen vain ajattelemalla, että ruotsin kielen asemaan Suomessa on liitetty jokin niin merkityksellinen unelma, ettei mikään viesti muiden todellisuudesta saa kyseenalaistamaan sitä. Kyse ei siis ole niinkään halveksunnasta ja vähättelystä, kuten olin ajatellut.
-
- Viesti:
Edelleen sitten kun aletaan keskustella siitä, miksi suomenkielisten pitää päättää itse, että meillä on pakkoruotsi, argumentti on silti se että "ruotsinkieliset palvelut". Onhan se tietysti positiivista jos hän on tuota mieltä.Jan-Erik Andelin kirjoitti:Tällainen kannanotto johtavalta suomenruotsalaiselta koulumieheltä olisi vielä puoli vuotta sitten saanut runsaat aplodit tässä foorumissa. Nyt siihen heitetään tikkaa.Dan Johansson/Läraren kirjoitti:pakkoruotsi on asia, josta suomenkieliset päättävät itse eikä ole kyse siitä, että pakkoruotsi olisi siksi, että ruotsinkielisiä pitäisi palvella
-
Näinhän Johanssonin jutussa nimenomaan EI sanota!Eero Nevalainen kirjoitti:Edelleen sitten kun aletaan keskustella siitä, miksi suomenkielisten pitää päättää itse, että meillä on pakkoruotsi, argumentti on silti se että "ruotsinkieliset palvelut"
-
- Viesti:
Jep, olisihan se toki kiva että ei yleisestikään ottaen sanottaisi. Sitä odotellessa...
-
Tämä on minulle ollut selkeä vaihtoehto jo kauan.NRR kirjoitti:Tänäisessä HBL:ssä eräs lukija kirjoittaa, että osa ruotsinkielisistä on sitä mieltä, että pakkoruotsi on säilytettävä, jotta voidaan taata palvelut kahdella kielellä, kun taas toisten mielestä tärkeintä on näyttää, että kuulutaan Nordeniin ja skandinaavisen kulttuuriperinnön piiriin.
(En del tycker att det behövs för att kunna upprätthålla den lagstadgade servicenivån på två språk medan andra ledarskribenter anser det viktigare att visa för omvärlden att vi hör till Norden och är en del av det skandinaviska kulturarvet.)
http://hbl.fi/opinion/lasares-brev/2013 ... -men-farre
Kirjoittaja toivoo, että ne, joiden motivaatio ei ruotsin opiskeluun riitä, voisivat sen sijaan käydä kurssin Suomen yhteisestä kulttuurihistoriasta Ruotsin kanssa ja ryydittää tätä pienellä käytännön kielitaidolla ilman kielioppia.
(Låt dem som inte har någon som helst motivation till svenskan nöja sig med en kurs om Finlands kulturhistoria med Sverige med litet språkligt innehåll utan grammatik och ambitioner till att kunna använda språket i praktiken.)
---
Aika mielenkiintoista, että pakkoruotsi voitaisiin korvata "kulttuurihistorian kurssilla".
Kyseessähän nimenomaan on kielen kaapuun puettu poliittinen aine,
jonka ei pitäisi kuulua lainkaan kieliopintoihin, vaan yhteiskunnallisiin aineisiin.
Kielen oppiminen ei ole pakkoruotsin opettamisen tarkoitus.
Ehdotin jopa tuntijakotyöryhmälle, että pakkoruotsin tilalle otetaan uusi aine "kaksikielisyysoppi"!
Kysehän on poliittisesta aineesta!
Eri asia sitten on, pitääkö katsomusoppiakaan pakottaa kaikille.. onko se demokraattiseen järjestelmään kuuluva ?
-
Ei itse asiaan heitetä tikkaa, vaan siihen mitä todella tarkoitetaan.Jan-Erik Andelin kirjoitti:Tällainen kannanotto johtavalta suomenruotsalaiselta koulumieheltä olisi vielä puoli vuotta sitten saanut runsaat aplodit tässä foorumissa. Nyt siihen heitetään tikkaa.Dan Johansson/Läraren kirjoitti:pakkoruotsi on asia, josta suomenkieliset päättävät itse eikä ole kyse siitä, että pakkoruotsi olisi siksi, että ruotsinkielisiä pitäisi palvella
Olen jo aiemmin osoittanut, että suomenruotsalaiset eivät suinkaan pidä tätä asiaa enemmistön päätösvaltaan kuuluvana!
Joka puolella Svenskfinlandia iloitaan, että RKP:n taskussa oleva poliittinen eliitti ei taaskaan tee, kuten kansan enemmistö haluaa!
JEA, pidätkö meitä nyt aivan naiveina ? Älä nyt viitsi itse olla lapsellinen.
http://www.youtube.com/watch?v=dZJztbMEReE
Johansson voisi keskittyä jälkeenjääneiden ruotsinkielisten oppilaiden saamiseen PISA-tutkimuksissa enemmistön tasolle
eikä ottaa mitään kantaa meidän kieliopintoihimme!
-
Sinun pitäisi määritellä itsellesi ja muille joku raja-arvo, milloin suomenruotsalaisen osallistuminen yhteiskuntakeskusteluun ja päätöksentekoon ei enää raivostuta sinua.
-
Kultainen sääntö tässäkin: Minä en osallistu ruotsinkielisten koulujen jälkeenjääneiden oppilaiden opintojen kehittämiskeskusteluun lainkaan,Jan-Erik Andelin kirjoitti:Sinun pitäisi määritellä itsellesi ja muille joku raja-arvo, milloin suomenruotsalaisen osallistuminen yhteiskuntakeskusteluun ja päätöksentekoon ei enää raivostuta sinua.
koska asia ei minulle kuulu. Suomenkielisten koululaisten kieliopinnot eivät kuulu ruotsinkielisille opettajajärjestön kompetenssiin!
Johanssonin ja RKP:n huolena luulisi olevan ruotsinkielisten koulujen opetuksen laatu ja oppimistulokset,
ei suinkaan suomenkielisten ja uussuomalaisten kieliopinnot..