Käytännöllisyyttähän minä nimenomaan olen tuonut mukaan. Sinä siis pitäisit pakkosuomen maahanmuuttajilla mutta poistaisit sen ruotsinkielisiltä?Uolevi kirjoitti:Tämä on käytännön, ei teorettisen höpöttelyn asia. Pakkoruotsi pois kaikilta tasoilta virkaruotsi mukaan lukien. Ruotsinkielsiisltä voidaan poistaa pakkosuomi. Vapaaehtoisuutta varmasti löytyy suomen opiskeluun. Se on nähty jo esim Vaasassa. Vanhemmat haluaa ja RKP jarruttaa. Se on selvää, että mamut lukee koulussa suomea.
Musiikilla keskustelua vastaan
Re: Musiikilla keskustelua vastaan
Re: Musiikilla keskustelua vastaan
Alkaa mennä sofismin puolelle. Unohdatte Jaakko 5% ei ole 90%, ei des 50%. Maahanmuuttajat tarvitsevat uuden kotimaansa valtakielen kielen, eikä siihen Suomessa käy ruotsi. Ruotsinkielisistäkin on pääosa suomentaustaisia. Monet haluaisivat lastensa opiskelevan suomea, että selviytyisivät tässä maailman ainoassa suomenkielisessä valtiossa. Sitten ovat nämä sekoilevat uusruotsinkieliset Päivä Storgårdin kaltaiset, joiden on parasta antaa kiehua hupaisissa liemissään. 90+5+4+ = >99%.
Re: Musiikilla keskustelua vastaan
Oikein laskettu. Mitä haluat sanoa? Yritätkö vihjata, että lukumääräinen enemmistö olisi jotenkin tärkeämpi kuin vähemmistöt?Uolevi kirjoitti:Alkaa mennä sofismin puolelle. Unohdatte Jaakko 5% ei ole 90%, ei des 50%. Maahanmuuttajat tarvitsevat uuden kotimaansa valtakielen kielen, eikä siihen Suomessa käy ruotsi. Ruotsinkielisistäkin on pääosa suomentaustaisia. Monet haluaisivat lastensa opiskelevan suomea, että selviytyisivät tässä maailman ainoassa suomenkielisessä valtiossa. Sitten ovat nämä sekoilevat uusruotsinkieliset Päivä Storgårdin kaltaiset, joiden on parasta antaa kiehua hupaisissa liemissään. 90+5+4+ = >99%.
Mites jos maahanmuuttajilla paikataan työvoimapulaa Närpiön tomaattiplantaaseilla? Eikö maahanmuuttajan kannattaisi opetella ruotsia pärjätäkseen alueella? Jos perustelet pakkosuomea sillä, että hän saattaa muuttaa joskus suomenkieliselle alueelle, käytät käänteisesti ihan samaa argumenttia kuin pakkoruotsittajat vedotessaan siihen, että ruotsin kieli on avain Skandinaviaan.
Närpiön maahanmuuttajista:
http://yle.fi/uutiset/tomaattikunta_nar ... an/6569077
Saksan kieli on portti ruotsiin...

Täytyypä tehdä ekskursio Närpiöön ja tutustua kielitilanteeseen omakohtaisesti. Harmi etten voi tehdä sitä veronmaksajien rahoilla niin kuin poliitikot...
Re: Musiikilla keskustelua vastaan
Olen Uolevin kanssa samoilla linjoilla. Ruotsi valinnaiskieleksi kaikissa suomenkielisissä kouluissa kautta maan oli alue luokiteltu kielellisesti millaiseksi tahansa.
Jos jokin alue on luokiteltu kaksikieliseksi (tai ruotsinkieliseksi), niin se tarkoittaa sitä, että virkamiehiltä voidaan vaatia laajemmin ruotsin osaamista kuin suomenkielisillä alueilla. Kunnan/alueen pitää huolehtia virkamiestensä riittävästä ruotsin kielen opetuksesta. Ruotsin osaamisen vaatimus on siis osoitettu kunnan/alueen virkailijoille, ei tavallisille suomenkielisille rivikansalaisille. Siksi ei ole mitään syytä eikä tarvetta pakkoruotsille suomenkielisissä kouluissa.
Jos jokin alue on luokiteltu kaksikieliseksi (tai ruotsinkieliseksi), niin se tarkoittaa sitä, että virkamiehiltä voidaan vaatia laajemmin ruotsin osaamista kuin suomenkielisillä alueilla. Kunnan/alueen pitää huolehtia virkamiestensä riittävästä ruotsin kielen opetuksesta. Ruotsin osaamisen vaatimus on siis osoitettu kunnan/alueen virkailijoille, ei tavallisille suomenkielisille rivikansalaisille. Siksi ei ole mitään syytä eikä tarvetta pakkoruotsille suomenkielisissä kouluissa.
Re: Musiikilla keskustelua vastaan
Ajattelen, ettei koulukieli ole pakkokieli.Jaska kirjoitti:Saukkosen malli on liian epätarkka, siinä olisi edelleen liian paljon turhaa pakkokieltä (tapaus Jyväskylä, kuten joku perusteli). Kuntataso on ainoa mielekäs ja riittävän tarkka taso.NRR kirjoitti:Siis jotta ruotsinkielisten saama vapautus pakkosuomesta ei johtaisi meitä vaihtamaan kieltämme englantiin, on pidettävä kiinni pakkosuomesta ja etsittävä Svenskfinland, jossa pidetään kiinni pakkoruotsista. Pahimmillaan Svenskfinland ja pakkoruotsi pitää sisällään Saukkosen kaavaileman alueen ja yli kolme miljoonaa suomalaista, suurin osa maahanmuuttajia tässä joukossa.Jaska kirjoitti: Ja sitten jos meillä on pakkosuomi, on taas mietittävä asian oikeudenmukaisuutta ja tasavertaisuutta suhteessa ruotsinkielisiin. Valtakunnalliset pakkokielet ovat juuri ne joista halutaan luopua, joten oikeudenmukainen ratkaisu olisivat kielialuekohtaiset pakkokielet: suomenkielisellä alueella pakkosuomi, ruotsinkielisellä alueella pakkoruotsi, ja miksei saamenkielisellä alueella pakkosaame.
Ei tämä nyt ihan ongelmaton kuvio ole. Varsinkaan, kun en usko, että kielemme vaihtuu siksi, etteivät ruotsinkielisemme opiskelisi suomea.
Esitä toki toimivampi malli.
- Miten käytännössä luopuisit pakkosuomesta? Oletko valmis perustamaan kymmenittäin tai sadoittain uusia erikielisiä kouluja Suomeen? Miten koulunkäynti onnistuisi, kun maahanmuuttajat ovat hajallaan? Pakotettaisiinko heidät muuttamaan omakielisten koulujensa viereen reservaatteihin?
- Osaatko perustella jonkin muun oikeudenmukaisen ja tasavertaisen mallin kuin pakkosuomi suomenkielisillä alueilla ja pakkoruotsi ruotsinkielisillä alueilla?
Jos vaikka Viro, huolestuneena kansalaistensa siirtymisestä muihin maihin, pistäisi pystyyn kattavan etäkotikouluohjelman, jolla virolaisperheet voisivat kouluttaa lapsensa ulkomailla Viron opetussuunnitelmien mukaisesti ja tentitkin sujuisivat ilman täkäläisten opetusviranomaisten valvontaa, annetaanko tämän korvata täkäläinen oppivelvollisuus - en tiedä.
Nyt ei minusta ole tämänkaltaisten pohdintojen aika.
Käytännössä maahanmuuttajat ovat mielellään antaneet lastensa käydä täkäläisiä kouluja ja omaksua täällä suomen kieli. Vahva suomi on mahdollistanut oppilaille kouluttautumisen aivan kuten kotosuomalaisillekin. Mielestäni maahanmuuttajien oikeuksien kohdalla tämä on tärkeä asia. Kotikielen säilyttäminen on toinen tärkeä tavoite, jonka onnistumisesta ei toki ole takeita. Kotikielen opetusta olisi ainakin yritettävä tehostaa ja tarjota kaikkialle, esim. etäopetuksen eri muodoissa.
Minä rajoittaisin keskustelun koulujen pakkokieliin. Ja tällä hetkellä luotan siihen, että oppilaiden vanhemmat tekevät koulun tarjoamien kielten kohdalla viisaimmat mahdollisimmat valinnat.
Kirjoitin jo aiemmin: Missä tahansa Suomessa on voitava olla mahdollista, että perheen lapsi perustellusta syystä (esim. perheen oma kielitilanne, tuleva asuinpaikka, oppimisvaikeudet tms.) lukee koulussa opetettavan kielen (ei siis tarkoita koulukieltä, jolla opiskellaan) sijaan kotona opetettavaa kieltä, mikäli tälle kielelle on olemassa kokeet, joilla seurata opintojen edistymistä.
En koe olevani tässä epäoikeudenmukainen sen paremmin kielialuetta kohtaan kuin erilaisia yksilöitäkään kohtaan. Oikeudenmukaisuus tässä mielestäni on nimenomaan erilaisten yksilöiden tarpeiden näkemistä.