BBL:n pääkirjoitus kehottaa RKP:tä kuuntelemaan, kiitos!

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
pentti

Re: BBL:n pääkirjoitus kehottaa RKP:tä kuuntelemaan, kiitos!

#16 Lukematon viesti Kirjoittaja pentti » 09.08.2013 18:52

Vapaamielinen kirjoitti:Mikäli tuntee olevansa yksilönä epätäydellinen tai huono, tai tuntee ahdistuneisuutta oman viiteryhmän vankina, tai jokin muu asia yhteiskunnassa tuntuu niin ahdistavalta, että kokee sen lamauttavan henkisesti ja asettavan minäkuvalle ylivoimaisia taakkoja, voi apua hakea Suomen mielenterveysseuralta.
Kiitos vihjeestä! Kukapa meistä voi julistautua ihan terveeksi tässä hullussa maailmassa?

On lienee selvää, että vuosisadat vieraskielisen eliitin ala(ma)isuudessa ovat jättäneet jälkensä (suomenkielisten) suomalaisten mieliin, esim. alemmuuden tunteina jopa kaunaisuutena.

Tämä suomalaisten vaiva taitaa kuitenkin olla sen verran yleinen, etteivät siinä mitkään yksilöterapian resurssit oikein riitä. Tarvittaisiin kollektiivista psykoterapiaa, niin kuin Seppo Oikkonen on monta kertaa US:n palstoilla ehdottanut.

Mutta miten tässä sitten päästäisiin eteenpäin?
Ensimmäinen asia on tietysti tunnustaa tosiasiat eli tunnistaa itsessään nämä tuntemukset.
Toinen asia on pyrkiä muuttamaan nämä alistamisen käytännöt tai se mitä niistä on vielä jäljellä, esim. vanhan valtakielen pakko-opetus.

Pakkoruotsin poistolla voisi olla monelle myös terapeuttista merkitystä.

Hannu Jussi

#17 Lukematon viesti Kirjoittaja Hannu Jussi » 10.08.2013 10:30

Kuinkas nyt kävikään! Andelin ja samassa "andassa" kirjoittelevat ovat jälleen täällä. Ei taaskaan kiinnosta. MUTTA

Kaikille teille jotka olette kiinnostuneita vapaasta kielivalinnasta voin kertoa suomalaisten suuresta ihmetyksen aiheesta, joka on:
Miksi Suomessa opiskellaan Suomen ruotsia - siis sitä muumiruotsia?
Kuinka monta heitä, yksistään muumiruotsia puhuvaa henkilöä tässä maassa (koko maailmassa) asuukaan? Vasabladet´in mukaan kaksi vuotta sitten heitä oli vielä hengissä 4000 kpl, mutta Vasabladet ei kertonut sitä, missäpäin tätä maata hei oikein elävät ja ovat vaikuttamatta tämän maan hyvinvointiin.

Olenko minäkin opiskellut ihan vain sitä varten, että joku näistä 4000 osuisi kohdalleni ja ehkä kysyisi minulta tietä tms. En siis ole palveluammatissa.

Palveluammateista terveydenhoitoon. Andelin osaa jonkun verran suomea, joka tietenkin on hyvä, koska hänellä on suomenkielinen vaimo. Onhan se mukava vaikka tutustua ihmiseen, jonka kanssa asuu.
Porvoossa onkin parempi naida hiukan ristiin, koska myös Porvoon seudulla esiintyy ruotsinkielisten keskuudessä tuota Salla-syndroomaa.
Viittaan 26.4.2013 Oulussa tehtyyn väitökseen. Ennen väitöstä juuri ruotsinkielinen rannikkoseutu oli vuosiakausia tutkimuksen kohteena. Porvoolle erityismaininta.

JV Lehtonen

#18 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 10.08.2013 11:16

Hannu Jussi, ei nyt kannata mennä henkilökohtaisuuksiin,
kun mies kerran esiintyy omalla nimellään...

Andelin edustaa varmaan selväjärkisintä toimittajakuntaa, joten käännän hänen juttunsa suomeksi.
Tulee jotain käyttöä pakkosyötetylle ruotsilleni.

Aion kääntää ruotsinkielisen median kielijutut suomeksi omaan blogiini,
jotta mahdollisimman moni näkee, mitä he keskenään puhuvat..
Ja muutttuko viesti, kun poliitikko vaihtaa kieltä.

Tässä ensimmäinen analyysi:
http://aamulehdenblogit.ning.com/profil ... -ei-poistu

Vapaamielinen

#19 Lukematon viesti Kirjoittaja Vapaamielinen » 10.08.2013 16:57

Hannu Jussi kirjoitti:Miksi Suomessa opiskellaan Suomen ruotsia
Hei Hannu.

Voin kertoa vastauksen tähän: Siksi koska eduskunnassa on näin säädetty.

Ystävällisin terveisin
-Vapaamielinen

Eero Nevalainen
Viesti:

#20 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 10.08.2013 19:08

Vapaamielinen kirjoitti: Mikäli tuntee olevansa yksilönä epätäydellinen tai huono, tai tuntee ahdistuneisuutta oman viiteryhmän vankina, tai jokin muu asia yhteiskunnassa tuntuu niin ahdistavalta, että kokee sen lamauttavan henkisesti ja asettavan minäkuvalle ylivoimaisia taakkoja, voi apua hakea Suomen mielenterveysseuralta.
Jos nyt ihan vain mentäisiin kysymään tyypilliseltä pakkoruotsin puolustajalta, miksi heille tuntuu olevan niin valtavan tärkeää että ruotsin on edustettava toisille ihmisille tiettyjä asioita. Eikö se minäkuva ole silloin sillä puolella jotenkin ongelmallinen, jos koetaan kovinkin suureksi uhaksi vaikkapa nyt ajatus siitä, että toiset suorittaisivat vaikkapa akateemisen tutkinnon ilman ruotsin suorittamista siinä ohessa?

Kyllä tuollaisia näkemyksiä saa kyseenalaistaa ilman, että sitä vyörytetään välittömästi minun niskaani syytös jonkinlaisesta itsetunto-ongelmasta (vaikka se "heikko itsetunto"-läppä onkin helppona lyömäaseena suorastaan klassinen osa pakkoruotsiretoriikkaa). Yritä jotain vastaavaa missä tahansa muussa kontekstissa, niin näet kyllä siihen sisältyvän ongelman -- se, että asiat nyt vain toimivat ihan eri tavalla tässä kielikysymyksessä, ei voi olla perustelu. Entä jos venäläiset vaatisivat sinulta samaa, koska "onhan se nyt itsestään selvää että venäjä on sivistyskieli", ja että pullikointi osoittaisi sinusta jotain negatiivista?

Mutta joo, hyvää jatkoa "vapaamielinen"; keskustelutyylisi on ikävä kyllä tullut näissä ympyröissä tutuksi, eikä sinulle vastaamisella voi tosiasiallisesti saavuttaa mitään -- käännät asian aina siten, että minun on perusteltava sinulle, miksi en automaattisesti hyväksy toisten esittämiä väittämiä. Tuollainen todistustaakan järjestelmällinen kääntäminen on tietysti helppo tapa trollata, ei siinä mitään. Osaisin kai itsekin käyttäytyä noin, mutta pitäisin sitä typeryytenä...

masa

#21 Lukematon viesti Kirjoittaja masa » 10.08.2013 19:40

Vapaamielinen kirjoitti:
Kukin voi olla ylpeä niistä vähemmistöistä joihin kuuluu maailmalla uniikin suomalaisvähemmistön lisäksi.
On vähän hassua tuntea ylpeyttä siitä että on sattunut syntymään johonkin ryhmään. Yleensä ihmiset jotka eivät voi olla ylpeitä omista saavutuksista tai omista teoistaan, korvaavat saamattomuuden tunnettaan kollektiivisella ylpeydellä. Tällöin ei tarvitse itse saavuttaa mitään, vaan voi uskotella itselleen että kun joku ryhmän yksilö on saavuttanut jotain, niin silloin koko ryhmä on saavuttanut sen jolloin itsekkin on ryhmän jäsenenä osallinen saavutukseen.
Olen ylpeä siitä, että olen äidinkielenään suomea puhuva suomalainen. Olen valmis myöntämään olevani - tältäkin osin - huono ihminen :) Ja mikä pahinta: olen kasvattanut lapsiani, aikuisia ensimmäisestä avioliitostani ja nykyavioliiton kouluikäisiä, olemaan ylpeitä suomalaisuudestaan. Eli lisää turhasta ylpeitä huonoja ihmisiä - vai mitä sanoo Vapaamielinen? Mutta lupaan kuitenkin, että en tule parantamaan tapojani :D Olen jatkossakin ylpeä suomalaisuudestani

Jan-Erik Andelin

#22 Lukematon viesti Kirjoittaja Jan-Erik Andelin » 10.08.2013 20:08

Andelin osaa jonkun verran suomea, joka tietenkin on hyvä, koska hänellä on suomenkielinen vaimo. Onhan se mukava vaikka tutustua ihmiseen, jonka kanssa asuu. Porvoossa onkin parempi naida hiukan ristiin.
Kuten JV Lehtonen totesi, niin ei kannata mennä henkilökohtaisuuksiin, mutta kun nyt asia tuli puheeksi, niin minä olen Helsingistä ja vaimoni Porista. Vaimoni on koulunkäynniltään ruotsinkielinen, muuta hänen äitinsä on suomenkielinen Joensuusta. Kyllä tässä geenit sekoittuu ilmankin Hannu Jussin erikoista suuntauntuneisuutta siihen kuka kenen kanssa nai ja millä kielellä.

Eero Nevalainen
Viesti:

#23 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 10.08.2013 20:16

Tuo "ylpeys" on jotenkin vähän huono termi... minä en pidä noista "huono itsetunto"-leimakirveen heilutteluista ehkäpä juuri sen takia, että olen pikemminkin "ihan ok" sen suhteen mikä kielellisesti olen ja pidän sitä hyväksyttävänä ilmiönä. Sitten kun joku lähtee väittämään asiasta jotain, niin on kyllä ihan heidän tehtävänsä perustella näkemyksensä ilman mitään asian kääntämistä minua vastaan jo lähtökohtaisesti.

Henkilökohtaisuuksia voisi tosiaan yrittää välttää vaikka niitä näissä keskusteluissa saakin niskaansa ainakin epäsuorasti yleisinä määreinä henkilöistä jotka vastustavat nykyistä kielipolitiikkaa. J-E sentään kirjoittelee jopa ihan mielenkiintoisia juttuja aina silloin tällöin, ja jokainen kansalainen voi sitten pohtia, ovatko ne natsittelut osuvia vai ei. Tämä keskusteluhan nimenomaan käydään neutraalisti asiaan suhtautuvia varten, ei niinkään pakkoruotsin kannattajien kanssa, koska se on lähes mahdotonta.

Vastaa Viestiin