Perhelehden keskustelussa:
Nyt täytyy ensimmäistä kertaa puuttua tähän pakkoruotsikeskusteluun:
Olen äidinkielen opettaja yläkoulussa, ja minulla on paljon suomalaisia oppilaita --- joilla on niin valtavat kielelliset puutteet, että en usko heidän ikinä lukevan kokonaan esim. biologian koealuetta. Käsialakin on sellaista, että sanan sisällä on pieniä ja isoja kirjaimia miten sattuu. Voitte varmasti kuvitella, miten haastavaa vaikeampien asioiden opettaminen on tällaisille oppilaille.
MUTTA --- erityisope on täystyöllistetty --- koska ruotsin tunneilla on niin monta oppilasta, jotka ovat vaarassa saada nelosen ruotsista. Äidinkielestä kyllä heruu se vitonen, kunhan vain jotain raapustaa ja on paikalla.
Olen todella vihainen, että valtavat määrät verorahoja ja koulun resursseja valuu pitämään motivaatiopulaisia oppilaita pinnalla sellaisessa aineessa, jota he eivät tarvitse mihinkään --- Ja perustaidot omassa äidinkielessä jäävät ---
Vihainen äikänope ja muita hajaviestejä keskusteluista
Vihainen äikänope ja muita hajaviestejä keskusteluista
Viimeksi muokannut NRR, 21.09.2013 18:01. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: Vihainen äikänope viime elokuussa pakkoruotsikeskustelus
Samassa keskustelussa toinen:
"Oma kauppaopiston läpikäyminen jäi kiinni ruotsin kielestä, tämä esti myös jatko-opintoni, muuten sain kiitettäviä arvosanoja. Vapaaehtoinen kielivalinta olisi mahdollistanut minulle edes yhden vieraan kielen oppimisen ja jatko-opinnot. Olenko tyhmä, lahjaton? Kielellisesti en ole lahjakas, muuten kyllä koulut on sujunut ja elämä muutenkin."
Hänelle on vastattu tutulla ivalla, jolla meillä on lupa suhtautua niihin, joilla ruotsi ei suju:
"Höpö höpö. Pakollisista ruotsin opinnoista selvitytyy kuka tahansa täyspäinen ihminen, jos vain haluaa."
"Ruotsi on oikeasti ihan helppoa
Kyllä siitä aina nyt läpi pääsee jos edes vähän yrittää."
"Miten ihminen voi oppia muita kieliä hyvin mutta ruotsia ei ollenkaan???? Siihen ei ole syynä mikään muu kuin oma tahto ja asenne."
"Oma kauppaopiston läpikäyminen jäi kiinni ruotsin kielestä, tämä esti myös jatko-opintoni, muuten sain kiitettäviä arvosanoja. Vapaaehtoinen kielivalinta olisi mahdollistanut minulle edes yhden vieraan kielen oppimisen ja jatko-opinnot. Olenko tyhmä, lahjaton? Kielellisesti en ole lahjakas, muuten kyllä koulut on sujunut ja elämä muutenkin."
Hänelle on vastattu tutulla ivalla, jolla meillä on lupa suhtautua niihin, joilla ruotsi ei suju:
"Höpö höpö. Pakollisista ruotsin opinnoista selvitytyy kuka tahansa täyspäinen ihminen, jos vain haluaa."
"Ruotsi on oikeasti ihan helppoa

"Miten ihminen voi oppia muita kieliä hyvin mutta ruotsia ei ollenkaan???? Siihen ei ole syynä mikään muu kuin oma tahto ja asenne."
Viimeksi muokannut NRR, 21.09.2013 18:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Vihainen äikänope viime elokuussa pakkoruotsikeskustelus
Erityisopettajana toiminut mies kertoo kokemuksistaan (hänen blogitekstinä pointti oli kuitenkin moittia perussuomalaisia, joten muu osa tekstiä ei liity ruotsinopetukseen):
Jotkut puolueet, Perussuomalaiset etunenässä ajavat pakkoruotsista luopumista ja kansalaisaloite asiassa on edennyt käsittääkseni hyvin. Pakolliselle ruotsinkielen opiskelulle ei ole riittäviä, kestäviä perusteita. Pakkoruotsi aiheuttaa päinvastoin hyvinkin vaikeita tilanteita joillekin oppilaille. Jouduin itse erityisluokanopettajana toimiessani pari vuotta sitten toteamaan tämän hyvin konkreettisesti. Kun yläasteikäisten Somalinuorten piti vanhempiensa toiveesta opiskella somalinkieltä ja tämän lisäksi tuli sitten suomenkieli, englanninkieli ja ruotsinkieli, oli tilanne mahdoton.
Erityistarpeita jo muutenkin omaavat oppilaat eivät voi tähän kyetä. Katsoinkin velvollisuudekseni hommata heille vapautuksen ruotsista, kun se oli mahdollista. Ihmettelin, miksi vapautusta ei oltu haettu jo aikaisemmin. Näiden nuorten koulunkäynti parani silmin nähden tämän seurauksena. Se näkyi jo heidän helpottuneesta mielialastaan.
Tämä oli vain yksi esimerkki siitä, mihin pakkoruotsin kanssa voidaan joutua. Uskon, että vastaavia tapauksia on koulun piirissä ja varmasti oanlaisinaan myös työelämässä,vaikka kuinka paljon.
Ruotsinkielen opiskelu tulisi ilman muuta olla vapaaehtoista, sillä siitä huolimatta moni sen valitsisi. Ainakin ne, jotka kokisivat sitä joskus tarvitsevansa.
Huomautus: Vapautuksia ei ainakaan pääkaupunkiseudulla enää jaeta, jollei oppilas ole mukautettu lähes kaikissa aineissa.
Jotkut puolueet, Perussuomalaiset etunenässä ajavat pakkoruotsista luopumista ja kansalaisaloite asiassa on edennyt käsittääkseni hyvin. Pakolliselle ruotsinkielen opiskelulle ei ole riittäviä, kestäviä perusteita. Pakkoruotsi aiheuttaa päinvastoin hyvinkin vaikeita tilanteita joillekin oppilaille. Jouduin itse erityisluokanopettajana toimiessani pari vuotta sitten toteamaan tämän hyvin konkreettisesti. Kun yläasteikäisten Somalinuorten piti vanhempiensa toiveesta opiskella somalinkieltä ja tämän lisäksi tuli sitten suomenkieli, englanninkieli ja ruotsinkieli, oli tilanne mahdoton.
Erityistarpeita jo muutenkin omaavat oppilaat eivät voi tähän kyetä. Katsoinkin velvollisuudekseni hommata heille vapautuksen ruotsista, kun se oli mahdollista. Ihmettelin, miksi vapautusta ei oltu haettu jo aikaisemmin. Näiden nuorten koulunkäynti parani silmin nähden tämän seurauksena. Se näkyi jo heidän helpottuneesta mielialastaan.
Tämä oli vain yksi esimerkki siitä, mihin pakkoruotsin kanssa voidaan joutua. Uskon, että vastaavia tapauksia on koulun piirissä ja varmasti oanlaisinaan myös työelämässä,vaikka kuinka paljon.
Ruotsinkielen opiskelu tulisi ilman muuta olla vapaaehtoista, sillä siitä huolimatta moni sen valitsisi. Ainakin ne, jotka kokisivat sitä joskus tarvitsevansa.
Huomautus: Vapautuksia ei ainakaan pääkaupunkiseudulla enää jaeta, jollei oppilas ole mukautettu lähes kaikissa aineissa.
Viimeksi muokannut NRR, 21.09.2013 18:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Vihainen äikänope viime elokuussa pakkoruotsikeskustelus
Erityisopettajan blogissa eräs mies kertoi poikansa saaneen vapautuksen pakkoruotsista:
"Hankin pojalleni aikoinaan vapautuksen ruotsista lukiossa. Ruotsin asemesta hänen piti kirjoittaa pakollinen reaali (matikan lisäksi) yo-kirjoituksissa.
TKK:ssa yrittivät saada häntä ruotsin opintoihin, mutta hän perusteli japanin kielen olevan hänelle tärkeämpi, jos jotain kieltä kerran piti opiskella.
Ts. vamistui DI:ksi ilman ruotsinkielen tutkintoa ja oli sen jälkeen valtion palveluksessa päätoimisena tutkijana."
Tällaisia vapautuksia ei nykyisin saa, ne on suomenkielisiltä tukittu.
"Hankin pojalleni aikoinaan vapautuksen ruotsista lukiossa. Ruotsin asemesta hänen piti kirjoittaa pakollinen reaali (matikan lisäksi) yo-kirjoituksissa.
TKK:ssa yrittivät saada häntä ruotsin opintoihin, mutta hän perusteli japanin kielen olevan hänelle tärkeämpi, jos jotain kieltä kerran piti opiskella.
Ts. vamistui DI:ksi ilman ruotsinkielen tutkintoa ja oli sen jälkeen valtion palveluksessa päätoimisena tutkijana."
Tällaisia vapautuksia ei nykyisin saa, ne on suomenkielisiltä tukittu.
-
- Viestit: 1388
- Liittynyt: 17.11.2008 23:14
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Re: Vihainen äikänope ja muita hajaviestejä keskusteluista
Jos haluaisin olla todella kyyninen, ja alan tosiaan kyynistyä tässä asiassa, niin asiathan ovat menossa täysin putkeen joten ihan turha valittaa.
Suomenkielisten lasten tason pitääkin olla huono, koska sen pitää olla. Ne ovat suomenkielisiä lapsia. Ainahan lapsen voi laittaa suoraan ruotsinkieliseen kouluun niin nämä ongelmat ratkeavat kuin itsestään. Ja jos puhutaan suomen tason heikentymisestä, niin siitä pitää syyttää aina lähtökohtaisesti englantia -- ja asia ratkeaa parantamalla "asennetta kielten opiskeluun", mikä tarkoittaa... lisää ruotsia, leikkimällä ja laulamalla.
Et uskokaan mitä olisin valmis maksamaan siitä että tämmöiset asiat voitaisiin ratkaista järkevästi kuten missä tahansa muualla maailmassa (Ahvenanmaalla) voi tehdä
Suomenkielisten lasten tason pitääkin olla huono, koska sen pitää olla. Ne ovat suomenkielisiä lapsia. Ainahan lapsen voi laittaa suoraan ruotsinkieliseen kouluun niin nämä ongelmat ratkeavat kuin itsestään. Ja jos puhutaan suomen tason heikentymisestä, niin siitä pitää syyttää aina lähtökohtaisesti englantia -- ja asia ratkeaa parantamalla "asennetta kielten opiskeluun", mikä tarkoittaa... lisää ruotsia, leikkimällä ja laulamalla.
Et uskokaan mitä olisin valmis maksamaan siitä että tämmöiset asiat voitaisiin ratkaista järkevästi kuten missä tahansa muualla maailmassa (Ahvenanmaalla) voi tehdä

-
- Viestit: 1388
- Liittynyt: 17.11.2008 23:14
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Re: Vihainen äikänope viime elokuussa pakkoruotsikeskustelus
Ja juuri tämä on minusta eettisesti väärin "suomenkielisyyttä" kohtaan ilmiönä. Meillä on ihan yhtä lailla päteviä tyyppejä kuin kenellä hyvänsä, mutta meille asetetaan kielellisiä vaatimuksia jopa samaan hengenvetoon kun sanotaan että "ruotsalaiset tekevät sitä ja tätä". No tottakai, koska he lähtökohtaisesti "saavat" ja heillä tilastollisesti puhuen on enemmän sitten juuri näitä tutkijoita joka tämäkin tyyppi sitten onneksi pääsi olemaan.NRR kirjoitti: Tällaisia vapautuksia ei nykyisin saa, ne on suomenkielisiltä tukittu.
Re: Vihainen äikänope viime elokuussa pakkoruotsikeskustelus
Eero Nevalainen kirjoitti:Jos haluaisin olla todella kyyninen, ja alan tosiaan kyynistyä tässä asiassa, niin asiathan ovat menossa täysin putkeen joten ihan turha valittaa.
Suomenkielisten lasten tason pitääkin olla huono, koska sen pitää olla. Ne ovat suomenkielisiä lapsia. Ainahan lapsen voi laittaa suoraan ruotsinkieliseen kouluun niin nämä ongelmat ratkeavat kuin itsestään. Ja jos puhutaan suomen tason heikentymisestä, niin siitä pitää syyttää aina lähtökohtaisesti englantia -- ja asia ratkeaa parantamalla "asennetta kielten opiskeluun", mikä tarkoittaa... lisää ruotsia, leikkimällä ja laulamalla.
Et uskokaan mitä olisin valmis maksamaan siitä että tämmöiset asiat voitaisiin ratkaista järkevästi kuten missä tahansa muualla maailmassa (Ahvenanmaalla) voi tehdä
Käsittääkseni maailman itsenäisillä alueilla muut etniset ja kielelliset ja kansalliset enemmistöt ovat olemassa jo syntyessään: ahvenanmaalaiset, ruotsalaiset, virolaiset... He ymmärtävät olemassaolonsa ja oman kulttuurinsa ilman tiettyjä kieliopintoja. Jos pakollisia kieliopintoja on, kyse on joko aidosti oman ryhmän menneisyydestä (irlaintilaisten pakkoiiri) tai siitä, että oma ryhmä on liian pieni ylläpitämään itse kokonaista yhteiskuntaa koulutuksineen ja asiantuntijavaatimuksineen (islantilaisten pakkotanska).Eero Nevalainen kirjoitti:Ja juuri tämä on minusta eettisesti väärin "suomenkielisyyttä" kohtaan ilmiönä. Meillä on ihan yhtä lailla päteviä tyyppejä kuin kenellä hyvänsä, mutta meille asetetaan kielellisiä vaatimuksia jopa samaan hengenvetoon kun sanotaan että "ruotsalaiset tekevät sitä ja tätä". No tottakai, koska he lähtökohtaisesti "saavat" ja heillä tilastollisesti puhuen on enemmän sitten juuri näitä tutkijoita joka tämäkin tyyppi sitten onneksi pääsi olemaan.NRR kirjoitti: Tällaisia vapautuksia ei nykyisin saa, ne on suomenkielisiltä tukittu.
Mutta suomalaiset ovat ilmeisesti syntyjään jotain muuta kuin suomalaisia, ehkä villejä fennougreja, finnejä ja heistä täytyy muovata lähes elämänmittaisella pakkoruotsiputkella ja propagandalla muka sivistyneitä suomenmaalaisia, finländereitä, jotta he muka voisivat olla tämän maan henkisen perinnön kantajia.
Kyse ei ole palveluista vaan nationalismista.