Sanan "suru" käyttö

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
riippumatto

Sanan "suru" käyttö

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja riippumatto » 14.06.2013 17:16

Olen huomannut, että tällä foorumilla käytetään usein suomenruotsalaisista sanaa "suru". Jäin miettimään, että eikös se ole rasistinen termi? Samoin kuin esim. "saku" tai "japsi". Kannattaako pakkoruotsin puolustajille antaa mahdollisuus vetää rasistikortti esiin käyttämällä tuollaista sanaa. Minä en myöskään itse halua osallistua rasistiseen toimintaan. Vai onko suru neutraali ilmaus suomenruotsalaisille?

NRR

Re: Sanan "suru" käyttö

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 14.06.2013 17:34

Sanojen sivumerkitykset vaihtelevat. En pysty käyttämään sanaa "hurri", koska olen jo varhain oppinut, että se on sopimatonta. Nyt kuitenkin ruotsinkieliset ovat itse ryhtyneet puhumaan hurreista, esim. hurriksi.fi -hanke.

Suru ei assosioitunut minulle lainkaan murheeseen vaan kysehän on siitä, että monessa blanketissa on kielivaihtoehdot su ru en muu. Kouluissa kielet ovat jatkuvasti esillä lyhenteinä su ru en sa ra.

Sanojen kanssa on syytä olla varovainen, mutta mikä on järkevää. Nyt suru siis on nopein tapa kirjoittaa suomenruotsalainen tai suomi-ruotsi-kaksikielisyys. Ruotsinsuomalaisista puhutaan ruosuina. Mikä olisi parempi lyhenne?

Pakon puolustajat haluaisivat kieltää myös sanan pakkoruotsi, joka on todella, todella osuva nimitys ja ottanut jo paikkansa kansan suussa.

Mutta miten meidän eri kieliryhmiämme tulisi nimittää tuttavallisemmin? Eräs ystäväni esitteli ruotsinkielisen miehensä "svekoksi". Olisivatko fenno ja sveko nimikkeinä ok?

mpartel

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja mpartel » 14.06.2013 17:55

Arvelen, että "suru" voi antaa ensikosketuksella monelle ikävän vaikutelman. Toisaalta halukkaat vetävät ikävän vaikutelman vaikka hatusta. Toisaalta pitäisi pyrkiä välttämään virheellisiä sivumerkityksiä puheessaan. Toisaalta lyhenteet ovat käteviä samanmielisten joukossa. Toisaalta kaikkihan tämän palstan halutessaan näkevät.

En tiedä :|

Jari Helispuro

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja Jari Helispuro » 14.06.2013 19:22

Ruotsinsuomalaiset käyttävät itsestään lyhennettä ruosu, ei se sen kummempaa ole.

TK

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 14.06.2013 20:21

Suru on vakiintunut lyhenne. Jos suru-lyhennettä ei hyväksy, niin sitten ei pitäisi hyväksyä mitään sanojen lyhenteitä. Ovatko lyhenteet rasistisia ilmauksia? Tätä menoa kai suomen kielestä tulee rasistinen kieli?

mpartel

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja mpartel » 14.06.2013 20:29

TK kirjoitti:Suru on vakiintunut lyhenne. Jos suru-lyhennettä ei hyväksy, niin sitten ei pitäisi hyväksyä mitään sanojen lyhenteitä. Ovatko lyhenteet rasistisia ilmauksia?
On olemassa vakiintuneita lyhenteitä, jotka ovat rasistisia (vaikka kukaan ei sitä erityisesti toivo). Riippumatto mainitsikin pari sellaista. Tämä ei tietenkään tarkoita, että kaikki lyhenteet olisivat rasistisia.

Sanojen ja lyhenteiden merkitys määräytyy käytännöllisen tylsästi siitä, miten enemmistö ne ymmärtää. "suru" on vielä sen verran tuntematon, että on vaikea sanoa, miten se tullaan ymmärtämään.

riippumatto

#7 Lukematon viesti Kirjoittaja riippumatto » 14.06.2013 22:14

En tiennytkään, että ruotsinsuomalaiset käyttävät itsestään sanaa ruosu.
Sen merkitys ei ole tämän haastattelun perusteella kuitenkaan ihan yksikäsitteinen.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=2102921
Ruosu vai ruotsinsuomalainen?

Apua, mainitsin sanan ruosu. Kohta tulee rapaa ripsille. Juuri maahan muuttaneena ja ensi kertaa sanaan ruosu törmätessäni, ihmettelin sitä, mutta minulle kerrottiin sen olevan yleisesti käytettävä lyhennys ruotsinsuomalaisesta henkilöstä. Telakoitui ruosu minunkin sanavarastooni ja jonkun kerran ovat korvani punoittaneet kuin Petterin nenä jouluaattona. Kantapään kautta olen siis oppinut, että ruosua ei pidä päästää suustaan joka yhteydessä. Myönnän toki, että aina ruosun huuliltani irrotessa assosioin sen perkeleeseen. Lisäksi ruosu kuulostaa korvakäytävässäni rumalta sanalta versus perkele. Onkohan se jokin psykologinen juttu? Perkeleen pärryyttelyssä on toisinaan jopa jotain miehekästä, mutta ruosussa ei. Onko ruosusta tullut minulle samanlainen paha tapa kuin aamusauhuista?
mpartel:
Sanojen ja lyhenteiden merkitys määräytyy käytännöllisen tylsästi siitä, miten enemmistö ne ymmärtää. "suru" on vielä sen verran tuntematon, että on vaikea sanoa, miten se tullaan ymmärtämään.
Olen samaa mieltä.

NRR

#8 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 15.06.2013 07:18

Ehkä neutraalein tapa on kirjoittaa pitkästi "ruotsinkieliset suomalaiset". Joku tätä perusteli varsin hyvin, en vain muista missä...

Tapsa

#9 Lukematon viesti Kirjoittaja Tapsa » 15.06.2013 15:24

Mutta se on pitkä.
Sitä paitsi kielisyys ei ole yhteinen ja sama asia erilaisissa tapauksissa, vaan perusteena on rekisteröityminen "äidinkielen" tai vain "kielen" suhteen.
Esimerkiksi televisiossa uutisia lukeva Peter Nyman on yhtä suomenkielinen kuin minä tai joku muu. Vaikka on rekisteröitynyt toisin.
Ja luonnollisesti "ruotsinkielinen suomalainen" lyhentyy muotoon "rusu".
Olisiko se sitten parempi?
Älkää ottako tätä niin vakavasti.

"Swedish-speaking Finn" esiintyi eräässä englannin oppikirjassa kerran. "Jag är svensk!" puolestaan täräytti muuan porvoolaisneiti Tukholmassa, kun ruotsalaiset työkaverit ihmettelivät miksemme puhu suomea keskenämme.

Eero Nevalainen
Viesti:

#10 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 15.06.2013 19:28

Surut yrittävät kovasti kontrolloida sanojen merkityksiä aina itselleen positiivisella tavalla. Tämä on sitä omituista mielikuvamarkkinointia ja "asenneongelmien poistamista" mitä he niin kovasti haluavat harrastaa.

Vaikka "suru" on ollut minullekin ihan neutraali lyhenne jota olen käyttänyt ihan vain kätevyyden vuoksi, siihen on tosiaan viime aikoina kovasti yritetty kiinnittää jotain "rasistisia" konnotaatioita ilman että niitä tosiasiallisesti on olemassa. Suruthan tottakai haluavat loukkaantua aina ja kaikesta minkä he haluavat pois keskustelusta, ja tämän projektin kohteena ovat luonnollisesti myös kaikki ne sanat joita me käytämme nimeämään yhtään mitään, mitä tähän keskusteluun kuuluu. Tämä on ihan perus-Orwellia, kannattaa tutustua -- koen aika ikävänä sen että sanomisiani yritetään kontrolloida ihan pilkuntarkasti, ettei vaan taas tule syytä puhua lillukanvarsista :)

Olen elämäni aikana enimmäkseen äänestänyt Keskustaa. En koe termiä "kepulainen" yhtään loukkaavana. Edes "persu" ei tunnu nykyään herjalta. Liikuntarajoitteiset puhuvat omassa piirissään jo hieman raflaavammin "invoista", mutta tämä menee jo sen rajan yli, että ryhmän ulkopuolisen ei kannattane termiä käyttää.

Vastaa Viestiin