Svenska Ylen mukaan ruotsinkielisissä kouluissa on selvästi enemmän kieltenopetusta luokilla 3-5 kuin suomenkielissä kouluissa. Ruotsinkielisillä on enemmän opetustunteja sekä suomessa että ensimmäisessä vieraassa kielessä. Tarkkoja lukuja suuruusluokan erosta ei kuulemma ole (miksiköhän, kyllä kouluilta on saatavissa tarkat tiedot).
http://svenska.yle.fi/artikel/2013/03/2 ... -de-finska
Tietysti noilla luokilla on enemmän suomea kuin ruotsia, sillä ruotsia luetaan harvoin A1- tai A2-kielinä. Varhainen suomi on taas ruotsinkielisten oma valinta, liittynee jotenkin elämiseen 90%:sti suomenkielisessä maassa.
Pohjanmaalta tuli juttuun välittömästi vihainen kommentti (på svenska): Monissa ruotsinkielisen Pohjanmaan koulussa aloitetaan suomi jo esikoulussa. Se on pakkosuomenkielistämistä eikä mitään muuta. Annetaan lapsille vaikutelma, että heidän äidinkielensä on vähempiarvoinen. Ruotsinkielisellä Pohjanmaalla pitäisi ensin vaatia suomenruotsin kirjakieltä ja siinä sivussa vahvoja suomenruotsalaisia murteita. Mutta päättäjät ovat pitäneet tärkeämpänä opettaa lapsille suomea kuin omaa kirjakieltä.
Toinen kommentoija vaatii suomenkielisiä kouluja aloittamaan ruotsin kolmannelta luokalta kuten ruotsinkielisissä kouluissa aloitetaan suomi kolmannelta. Näin saataisiin jatkossa paremmin ruotsinkielistä palvelua.
Ruotsinkielisessä keskustelussa näkyy
- toisaalta tarve vaatia suomelle ja ruotsille täysin samanlaista kohtelua kouluissa (siis suomenkielisille varhainen ruotsi ja tiukemmat vaatimustasot kautta linjan)
- toisaalta tarve vaatia ruotsin ja ruotsinkielisten lasten varjelua suomen vaikutukselta (kielikylpyjä ja kaksikielisiä kouluja suomenkielisille, muttei ruotsinkielisille)
- toisaalta täydellinen unohdus siitä, että muille ruotsi ei ole tippaakaan samalla tapaa tarpeellinen kieli kuin ruotsinkielisille suomi, vaan pakkoruotsi on täysin irrationaalinen kielivalinta suomenkielisten koulujen oppilaiden enemmistölle.
Mitään realismia ei tuo keskusteluun myöskään media, päinvastoin. Näillä kieliuutisilla vain vahvistetaan ihmisten kuvitelmaa siitä, että suomenkieliset ovat ymmärtämättömyyttään valinneet huonon ruotsinsa eivätkä ylipäätään arvosta kieliä.