Vappua 2022 đŸŒ·đŸ•Š - olen ollut nyt 13 vuotta palstalla ja arvostan tĂ€tĂ€ yhĂ€ enemmĂ€n đŸŒ€đŸŒ±

TÀmÀ alue on avoin kaikille rekisteröityneille kÀyttÀjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jÀsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR

Vappua 2022 đŸŒ·đŸ•Š - olen ollut nyt 13 vuotta palstalla ja arvostan tĂ€tĂ€ yhĂ€ enemmĂ€n đŸŒ€đŸŒ±

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 01.05.2022 06:37

Moni palstalaisista on toiminut kielivapauden puolesta pitempÀÀn, sekÀ tÀÀllÀ ettÀ muilla areenoilla. Olen saanut palstalta huikean hyvÀn vertaisverkoston, kiitos!

TÀmÀ on ainutkertainen keskusteluareena, minun kielipoliittinen yliopistoni. Ilman tÀÀllÀ koottua historiaa, pitkiÀ pohdintoja, ajankohtaisten tapahtumien esiin nostamista, minulla ei olisi mitÀÀn, millÀ kÀydÀ kielipoliittista keskustelua.

Olen kolme vuotta kirjoittanut myös twitterissÀ toiveena tavoittaa koulutuksen ammattilaisia, poliitikkoja ja muita vanhempia sekÀ nuorisoa. Se matka on ollut ok, mutta sieltÀ puuttuu kaikki se ajattelun syvyys ja mahdollisuus rakentaa ymmÀrrystÀ, joka tÀÀllÀ on.

Kielipolitiikkamme nojaa historiattomuudelle. Pakkoruotsiverkostot ovat kirjoittaneet liirumlaarumhistorian kaksikielisyysnÀytelmÀlleen ja todellisuus on hÀivytetty. Pakkoruotsin woke-herruus on luotu nÀiden 13 vuoden aikana. Hywiksiksi, siwistyneiksi ja suwaitsevaisiksi (muka) itsensÀ kokevat blokkaavat twitterissÀkin kielikeskustelijat, jottei outo "turvallinen tila" hÀiriintyisi.

Jo sata vuotta sitten olisi pitĂ€nyt ruotsipakot purkaa, jo silloin vedottiin: "ei ole kysymys ruotsalaisvihasta --- vaan tĂ€ssĂ€ on puhe erÀÀstĂ€ Suomen kulttuurikansan elinkysymyksestĂ€...” NĂ€in kirjoitti 1920-luvulla Suomen ensimmĂ€inen naisdosentti Elsa EnĂ€jĂ€rvi-Haavio, (P. MustapÀÀn puoliso) vaatien englantia ruotsipakon sijaan.

Isompia yrityksiÀ ruotsipakon purkamiseksi on ollut koko itsenÀisyyden ajan, ainakin 1918, 1929, 1959, 1967, 1990, 2005, 2014... RKP jyrÀÀ aina. Ruotsipakolle ei perusteita, mutta vapaustumisyrityksetkin pyyhitÀÀn median muistista. TÀstÀ saisi joku valtiotieteilijÀ itselleen gradun&vÀikkÀrin - tuskin apurahaa.

TÀmÀ palsta on ÀÀrettömÀn tÀrkeÀ. TÀÀllÀ on tallessa tuhannet ketjut pohdintoja, jotka on pyyhitty kansakunnan muistista kaikkialla muualla. - PidetÀÀn tÀmÀ palsta pystyssÀ!

Uusi kielipolitiikka
Viesti:

Re: Vappua 2022 đŸŒ·đŸ•Š - olen ollut nyt 13 vuotta palstalla ja arvostan tĂ€tĂ€ yhĂ€ enemmĂ€n đŸŒ€đŸŒ±

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 01.05.2022 10:13

HyvÀ puheenvuoro, NRR.

Opintojen pakkoruotsista eroon pyrkiminen ei tosiaan ole mikÀÀn 2000-luvun juttu saati Vapaa kielivalinta -yhdistyksen "ainutlaatuinen keksintö," vaan pyrkimyksiÀ vapautua ruotsin kielen aiheuttamasta rasitteesta on ollut koko itsenÀisyyden ajan, myös aivan korkeimmalla poliittisella tasolla.

Ruotsalainen kansanpuolue,nykymuotoisen ylikireÀn
pakkoruotsin isÀ ja Àiti,
on tehokkaalla valtapolitiikalla onnistunut aina estÀmÀÀn muutokset.

Aivan kuten suomettuneisuuden ajan syyllisiÀ on nyttemmin nostettu esiin, vaikka esim. Stasi-listat ovat edelleen salaisia, myös pakkoruotsin suomenkieliset takuumiehet tulisi saada historian tuomiolle.

HeitÀ löytyy jokaisesta puolueesta.

MikÀ heidÀn motiivinsa on ollut, miksi omaa kansaa ja erityisesti sen nuorisoa on haluttu kiusata ja halutaan edelleen kiusata?

Jussi Halla-aho totesi Nato-keskustelusta, ettÀ "pitÀisi pohtia eri mieltÀ olevien motiivien sijasta argumentteja."..

Valitettavasti pakkoruotsissa asia on tÀysin pÀinvastoin.

MikÀ on se perimmÀinen motiivi, jolla suomenkielisiÀ nuoria edelleen vaaditaan tekemÀÀn uhrauksia ruotsin kielen, ruotsinkielisten ja Ruotsin valtion eteen- pakkoruotsin muodossa?

Ongelma ei ratkea, ennen kuin tÀhÀn kysymykseen saadaan vastaus.

Jokainen osallistuja voi toki pohtia myös omia motiivejaan, miksi haluaa poistaa tÀllaisen turhauttavan pakon..

Ja miksi turhauttavan pakon ja kiusaamisen lopettamisen vaatimus törmÀÀ vuosikymmenestÀ toiseen samaan kiviseinÀÀn poliittisessa eliitissÀ?

TÀtÀ motiivikeskustelua ei ole avoimesti kÀyty, vaan julkinen keskustelu keskittyy "lillukanvarsiin"...eduskunnassa asti.

TÀmÀ foorumi tosiaan on pakkoruotsin paras tietopankki, kattavine lÀhdeviitteineen kaikkineen...

Vastaa Viestiin