Erään suomenruotsalaisen journalistin "sivistynyt" vastaus muka "sivistymättömälle" pakkoruotsi-videolle (pahoittelen, etten käännä):
Förstås kunde man ju också sätta sig på domkyrkans trappa, men påklädd då, och säga att finskan är ett skitlitet, marginellt och utdöende språk som bara talas i Finland och på vilket man numera inte ens kan ta sig fram i Estland. Eller att man kan beställa sin pizza på engelska var som helst i Finland och att engelska gott kunde bli ett officiellt språk här eftersom det funkar överallt.
Framför allt borde man då innan man tar fram selfiestickan på kysktrappan förtsås undvika att omge sig med kompisar med piskspön, lat. fasces, som kan få folk tro att man själv eller ens kompisar är fascister också de kanske bara är avhoppade teologiestuderande och fredligt äter Ikeaköttbullar som vi andra.
Men så gör man ju inte. Finskan är ett fantastiskt språk och ju bättre jag behärskar det och fixar den ena ordleken efter den andra, desto stoltare är jag över att representera den kulturkretsen. Ända bort vid bardisken I en ruckelpub I utkanterna av Kampala I Uganda har jag druckit Nile Special och talat om hur vackert, rikt och mångsidigt det finska språket är. Vivahteikkaan, pursuavan rikasta koko rakenteellisessa periksiantamattomuudessaan.
Jag kunde ju också alternativt som finlandssvensk rycka på axlarna och tycka att finska åldringar kan handla sina havregryn och skraplotter på engelska, fast kurdgrabben i kassan har språkintyg på att han kan finska utan att dock tala ett ord. Ei mun heiniä, öljytkää tunkkinne, peskää kätenne leppään, liksom.
Men det gör jag inte. Språk är fina att ha. Så någon liten gentjänst här, please. Hörde du, Papers-Tynkkynen?
http://meritwager.nu/allmant/finland-om ... rycka-sig/
Katsooko hän, että pakkoruotsin arvostelu orjuutuksena on samaa kuin sanoa, että suomi on surkea kuoleva pikkukieli, jolla ei pärjää edes Virossa. No, suomihan on pikkukieli eikä sillä pärjää edes Virossa, eikä ollenkaan pahalla. Mikä rinnastus tässä on siihen, että sen pikkukielen puhujat on sidottu toisen pienen kielen lukemiseen alakoulusta yliopistoon vailla omaa mieltymystä ja hyötyä?
Arvioiko hän, että se, ettei jokainen halua opiskella ruotsia, on verrattavissa siihen, ettei kurditaustainen hoitsu suostu puhumaan suomalaismummolle muuta kuin englantia vaikka suomea osaisikin. En keksi mitä verrannollista tässä on.
Ja sitten jotenkin asiaan liittyy vielä se, että hän muka pitää suomen kielestä ja on kehunut sitä jossain afrikkalaisessa baarissa ja siksi hän on ok mutta pakkoruotsin kritisoijat eivät ole, koska kaikki kielet ovat... En saa nytkään vertauksesta kiinni.
Jos joku ymmärtää, mistä tässä puhutaan, niin voisi kertoa!