Opettajan kommentit:Pakkoruotsi ei ole osa identiteettiäni
Suomi on ollut ja on jatkossakin monikielinen maa, jossa ihmisillä on monenlaisia kielellisiä ja kansallisia identiteettejä. Ruotsinkielisiä on vain viisi prosenttia. Palveluita pakkoruotsi ei ole taannut ruotsiksi ja ne olisi ehkä viisainta järjestää palkkaamalla suoraan tarvittava määrä ruotsaia osaavia oikeisiin paikkoihin. Pohjoismainen yhteistyö hoidetaan jo nyt englanniksi, ja ruotsalaiset ja tanskalaiset nuoretkin puhuvat englantia keskenään. Kansalliskielen ei tarvitse olla pakkokieli. Minusta olisi reilua että saamen kieletkin voisivat olla kansalliskieliä, ovathan ne Suomen alueen alkuperäiskieliä, ehkä myös Karjalan kieli.
Pakkoruotsi ei sovi kaikille. Se ei edes sovi kaikkien identiteettiin. Suomalaisilla on monenlaisia identiteettejä ja vain osalla on identiteetissään skandinaavinen painotus. Esimerkiksi minä olen suomenkielinen ja sukuni on suomenkielistä. Sukututkimus kertoo, että suomenkielisiä esivanhempiani on asunut ikivanhan Hiidentien varrella jo 1400-luvulla ensimmäisten talokirjojen aikaan. Lännessä on äitini sukua ja isäni suku tulee idästä. Suvustani on löytynyt yksi ruotsinkielinen, Ruotsin puolelta tullut sotilas, joka oli valvomassa Kajaanin linnan korjaustöitä 1600-luvulla. Hän otti suomalaisen vaimon, sai kaksi poikaa ja kuoli aika nuorena. Hänestäkin polveutuu tyystin suomenkielinen suku. Minusta on myös tehty dna-testi sukututkimusta varten. Sen mukaan kuulun karjalaisiin. Pari tuhatta vuotta sitten on elänyt Laatokalla mies, josta on suora isä-poika-linja nykypäivään saakka ja minuun. Sukututkimussivuilla netissä on naurettu korkealle samojedi-tekijälleni. Nettipalstalla vinoiltiin, että voisin olla ehdokkaana Tallinnan pormestarinvaaleissa tai vielä paremmin Äänisen takana Vologdassa.
Kun Suomi monikielistyy jatkossa, minun lapsillani voi olla juuria kaukaisissakin maissa. Heillä pitää olla oikeus valita koulussa opiskeltavat kielet itse.
- Tässä väität, että pakkoruotsi pois koulusta.
- Tässä väität, että kansalliskieliksi pitäisi ottaa saame ja karjalakin.
- En pääse perille, mikä on keskeinen teesisi kirjoitelmassasi. Se on hieman hajanainen.
- Arvosana 6,5
Opettaja ei ollut ymmärtänyt lausetta "Kansalliskielen ei tarvitse olla pakkokieli" vaan on korjannut sen muotoon "Kansalliskielen ei tarvitse olla kakkoskieli".
Oppilasta, joka haluaisi hioa mielipidekirjoituksen pakkoruotsia vastaan ei siis osata edes auttaa laatimaan tiukempaa tekstiä, vaan todetaan, ettei tästä nyt pääse perille ja hajanaista on.