Kuutosen kouluaine pakkoruotsittomasta identiteetistä

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 9999
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Kuutosen kouluaine pakkoruotsittomasta identiteetistä

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 10.09.2016 18:40

Tässä lukion ensimmäisen luokan oppilaan mielipidekirjoitus koulun äikäntunnilta, itse otsikoitu kuten tehtävänanto edellytti:
Pakkoruotsi ei ole osa identiteettiäni

Suomi on ollut ja on jatkossakin monikielinen maa, jossa ihmisillä on monenlaisia kielellisiä ja kansallisia identiteettejä. Ruotsinkielisiä on vain viisi prosenttia. Palveluita pakkoruotsi ei ole taannut ruotsiksi ja ne olisi ehkä viisainta järjestää palkkaamalla suoraan tarvittava määrä ruotsaia osaavia oikeisiin paikkoihin. Pohjoismainen yhteistyö hoidetaan jo nyt englanniksi, ja ruotsalaiset ja tanskalaiset nuoretkin puhuvat englantia keskenään. Kansalliskielen ei tarvitse olla pakkokieli. Minusta olisi reilua että saamen kieletkin voisivat olla kansalliskieliä, ovathan ne Suomen alueen alkuperäiskieliä, ehkä myös Karjalan kieli.

Pakkoruotsi ei sovi kaikille. Se ei edes sovi kaikkien identiteettiin. Suomalaisilla on monenlaisia identiteettejä ja vain osalla on identiteetissään skandinaavinen painotus. Esimerkiksi minä olen suomenkielinen ja sukuni on suomenkielistä. Sukututkimus kertoo, että suomenkielisiä esivanhempiani on asunut ikivanhan Hiidentien varrella jo 1400-luvulla ensimmäisten talokirjojen aikaan. Lännessä on äitini sukua ja isäni suku tulee idästä. Suvustani on löytynyt yksi ruotsinkielinen, Ruotsin puolelta tullut sotilas, joka oli valvomassa Kajaanin linnan korjaustöitä 1600-luvulla. Hän otti suomalaisen vaimon, sai kaksi poikaa ja kuoli aika nuorena. Hänestäkin polveutuu tyystin suomenkielinen suku. Minusta on myös tehty dna-testi sukututkimusta varten. Sen mukaan kuulun karjalaisiin. Pari tuhatta vuotta sitten on elänyt Laatokalla mies, josta on suora isä-poika-linja nykypäivään saakka ja minuun. Sukututkimussivuilla netissä on naurettu korkealle samojedi-tekijälleni. Nettipalstalla vinoiltiin, että voisin olla ehdokkaana Tallinnan pormestarinvaaleissa tai vielä paremmin Äänisen takana Vologdassa.

Kun Suomi monikielistyy jatkossa, minun lapsillani voi olla juuria kaukaisissakin maissa. Heillä pitää olla oikeus valita koulussa opiskeltavat kielet itse.
Opettajan kommentit:
- Tässä väität, että pakkoruotsi pois koulusta.
- Tässä väität, että kansalliskieliksi pitäisi ottaa saame ja karjalakin.
- En pääse perille, mikä on keskeinen teesisi kirjoitelmassasi. Se on hieman hajanainen.
- Arvosana 6,5

Opettaja ei ollut ymmärtänyt lausetta "Kansalliskielen ei tarvitse olla pakkokieli" vaan on korjannut sen muotoon "Kansalliskielen ei tarvitse olla kakkoskieli".

Oppilasta, joka haluaisi hioa mielipidekirjoituksen pakkoruotsia vastaan ei siis osata edes auttaa laatimaan tiukempaa tekstiä, vaan todetaan, ettei tästä nyt pääse perille ja hajanaista on.

Ajatuspaja
Viestit: 677
Liittynyt: 07.01.2015 12:02

Re: Kuutosen kouluaine pakkoruotsittomasta identiteetistä

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Ajatuspaja » 11.09.2016 11:27

Opettajan rajallinen käsityskyky ei saisi olla arvosanan määräytymisperuste.
Voiko kirjoituksen julkistaa jollakin foorumilla esim. Facebookissa?

NRR
Viestit: 9999
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Kuutosen kouluaine pakkoruotsittomasta identiteetistä

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 11.09.2016 12:53

Ajatuspaja kirjoitti:Opettajan rajallinen käsityskyky ei saisi olla arvosanan määräytymisperuste.
Voiko kirjoituksen julkistaa jollakin foorumilla esim. Facebookissa?
Aineen kirjoittajalla ei ole mitään sitä vastaan, että ainetta jaetaan, vaikkei hän sitä omalla nimellään haluakaan tehdä.

Arvosanakin saattaa olla paikallaan, kirjoitelmalle on voitu asettaa sellaisia selkeyden ja puhuttelevuuden vaatimuksia, joita se ei todellakaan täytä. Pilkkujakin oli jouduttu korjailemaan.

Oleellista minusta tässä on se, että meidän akateemiset opettajamme ovat niin hämmentyneitä tämän teeman edessä, etteivät he todellakaan näe pointtia "pakkoruotsittomassa identiteetissä", eivät tunne sanaa pakkokieli eivätkä myöskään osaa ohjata oppilasta terävöittämään sanomaansa, kun kyseessä on näin "epäkorrekti" aihe.

Muistan, miten eräs toimittaja otti yhteyttä opetushallitukseen kysyäkseen, mitä voisi opiskella ruotsin tilalla. Opetushallituksesta kerrottiin, että kysymyksenasettelu ei ole ollut ajankohtainen. Kielten opetusneuvos vastasi:
– Me emme ole pystyneet ajattelemaan noin pitkälle.
http://yle.fi/uutiset/jos_ruotsi_olisi_ ... ia/6960388

Kyse on ihan aidosta ajattelun halvauksesta, ei tietoisesta vehkeilystä tai halusta olla epäreilu.

Vastaa Viestiin